Als schimmel niet dominant vererft, waarom staat het dan op vrijwel elke internet site over paardengenetica dat dat wel zo is 
Zep schreef:Schimmel is niet dominant. Als schimmel dominant zou zijn kan je nooit een bruin veulen krijgen uit een bruine merrie en een schimmel hengst.
Wel hoor. Als schimmel dominant is, en dus veroorzaakt wordt door het G-gen, dan is er qua fenotype geen verschil tussen een paard dat homozygoot of heterozygoot voor dit gen is. Als het paard heterozygoot is (Gg) en je kruist dat met een bruine (A.E.gg) dan kan er dus gg uit komen, dus een niet schimmel...
Citaat:
Er zouden dan ook veel meer schimmels rond moeten lopen.
Dat hoeft niet hoor, want omdat je makkelijk kan zien of een paard iets van het schimmelgen in zich draagt, is het ook makkelijk om niet met een schimmel te fokken en dus geen schimmel veulens te krijgen.
Ik bedoel, de kleur wit of witgeboren (albino etc.), vererft ook dominant, en toch zie je weinig van deze paarden rondlopen... Gewoon omdat er volgens mij niet zoveel mee gefokt wordt.
Citaat:
Nog een logische verklaring is dat een witte kleur over het algemeen niet zo voordelig is in het wild. Het is dus niet erg logisch om dat als een dominant verervende eigenschap te zien.
Wilde paarden zijn meestal wildkleur. Ze dragen dus niets van het schimmelgen in zich en dus kunnen er ook geen schimmel geboren worden.
Verder heb ik weleens gelezen dat schimmels vaak van kuddes afgestoten worden, vanwege hun te opvallende kleur. Zo krijgen ze dus geen nakomelingen en komen er dus ook geen nieuwe schimmels.
Citaat:
De truc zit hem juist in de incomplete dominantie van het D-allel, dat de aan- of afwezigheid van pigment bepaalt. Het fenotype wordt vaak door een combinatie van diverse allelen bepaalt, en dat is ook bij de vachtkleur van paarden het geval. Je kunt dus niet zo simpel zeggen dat een bepaalde kleur dominant is. Zo kunnen 2 vossen, die nog als genotype Dd hebben, dus een koffievos voortbrengen, die als genotyp DD heeft.
Dit volg ik niet helemaal meer, ja ik snap wat je ermee wilt zeggen, maar ik dacht dat de aanwezigheid van zwart pigment door het E-gen bepaald werd, en vossen aangezien ze geen zwart pigment hebben dus ee zijn, en dus wel rood pigment hebben.
Citaat:
Haarkleur van paarden ligt op 2 genen. Het ene gen bepaalt de basiskleur (vos of zwart) en het andere bepaalt in hoeverre die kleur tot uiting komt. Alleen als dat 2e allel homozygoot recessief is krijg je een schimmel.
Maar op 2 genen? Heb de informatie die je in dat topic geschreven hebt gelezen, maar dan zou je dus alleen maar de kleuren zwart, bruin, vos, palomino en schimmel hebben.
Hoe worden dan volgens jou de kleuren appaloosa, wit, perlino, cremello, wildkleur etcetera vererft?
Citaat:
Vlekken zitten op een derde gen. Het genotype S- geeft geen vlekken en het genotype ss geeft een vlekkenpatroon (bont) over de vachtkleur van o.a. honden en paarden. In hoeverre het patroon tot uiting komt, en waar de vlekken komen, wordt weer door andere allelen bepaalt. Om daadwerkelijk helemaal bont te zijn, moet een paard geloof ik op meerdere allelen homozygoot recessief zijn. Dat is een heel complex systeem, dat ook weer, net als de basisvachtkleur, met incomplete dominantie overerft.
Vlekken zitten toch op verschillende genen? Tenminste, de verschillende patronen, tobiano/platenbont op het TO-gen (vererft dominant), overo op het O-gen (vererft recessief), en tovero is een combinatie van die 2? (even de verdere patronen bont daargelaten)