een Fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlieVM

Re: een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:18

Goedemorgen,

Heb je wel eens aan een new forest gedacht? Hoewel het pony's zijn, zijn ze zeer geschikt voor volwassen ruiters, veelzijdig en erg koel in hun hoofd. Ze kunnen prima 25/7 naar buiten, zijn sober en oersterk. Volgens mij de ideale gezinspaarden.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:20

Mijn fries is ook niet bepaald een rustig en braaf dier, zeker niet voor kinderen.

Ik denk dat je in ieder ras wel uitzonderingen hebt.

Een kwpn-er kan ook sterk en fris zijn maar ook een doetje die met kindjes rondwandelt.

Ik zou gewoon naar een paard gaan zoeken die rustig en betrouwbaar is ongeacht het ras.

Want zoals ik al schreef ieder ras heeft zijn uitzonderingen.

fries68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:21

Ik vind een fries zeker wel geschikt voor jullie! Ik zou in jullie geval gaan voor een ruin van een jaartje of 7. Ik zelf heb ook 2 friese paarden en mijn kinderen van 3 en 5 kunnen er zelfs op of zelfs onder door lopen. Ze zijn super lief voor kinderen!

odifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:13

wij hebben sinds 2 maanden een friese merie van 11 jaar, ook in eerste instantie gekocht als familie paard. Ze is erg lief met de kinderen, op stal kunnen ze alles met haar doen, ze kunnen onder haar doorlopen, van haar rug afglijden en met haar rond wandelen, ze loopt zelfs achter mijn dochter aan als ze niet vast is. Ook rijden ze in stap op haar in de binnen bak, draf alleen aan de longeerlijn. ( ze heeft niet zo een "hoge" draf, ze is een ouder brakko type) Toch vertrouw ik het nooit helemaal. Friese paarden zijn erg sterk, en als ze ervandoor zou gaan kan een kind ze echt niet houden!! er zit altijd risico in!!

Ze mogen van mij pas echt op haar gaan rijden als ze ouder zijn. Mijn kinderen zijn nu 7 en 10 jaar. Ik houdt ze verlopig nog op de pony's. Wel mogen ze soms uitstappen. Verder rijden alleen mijn man en ik op haar.

Ze is verder erg braaf, zal nooit een pas verkeerd doen en is super voorzichtig met de kids. Maar toch een paard van 800 kg en 1.70 hoog met daarop kinderen van amper 26 kg vindt ik toch te veel risico. Ze helpen met poetsen, wassen en wandelen met haar in de binnen bak, dit vindt ik voorlopig voldoende tot ze ouder en meer ervaren zijn. Mijn kinderen rijden overigs pas een jaar paard.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:21

Ik heb een Friese merrie, en die is totaal niet gemakkelijk en rustig. Het is wel een schat van een paard, maar dus niet de makkelijkste. Niet elke Fries is dus geschikt voor kinderen, en ik denk dat als je echt voor een Fries gaat, daar echt even goed naar moet kijken, maar dat lijkt me logisch Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:18

Niet elke Fries is geschikt, maar ik denk ook niet elke Tinker Knipoog

Je zult op pad moeten en paarden gaan bekijken Lachen

Een wat ouder dier is misschien het best. De jonge dieren hebben vaak meer energie en kunnen nog wel eens een sprong maken Lachen Ongeacht welk ras.

Wel een aan een Gelderse gedacht? Dat zijn ook vaak eerlijke en betrouwbare paarden Lachen

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:30

ik zou ook eigenlijk naar een KWPN/gelders Knipoog denken... overal heb je uitzonderingen ja, maar kijk niet over die kenmerken heen die een Fries kan hebben.. het zijn mooie beesten inderdaad, maar denk er eerst goed over na... overigens zijn er genoeg andere paarden die ook mak voor kinderen zijn, goed kunnen lopen als gezinspaard e.d... mijn tip; goed kijken, gewoon langsgaan bij paarden die te koop staan en kijken hoe het gaat.. ervaring doet leren, en zo kan je gewoon zien hoe het paard is! Knipoog natuurlijk zie je niet alles in een 1e keer, maar wel een indruk!!

ellenoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:38

Mijn VZ paard is een fries. Ze is echt heel erg lief en je kunt er alles mee doen. Vooral voor het buitenrijden is ze erg geschikt, omdat ze eigenlijk nergens bang voor is (alleen wilt ze niet door plassen lopen). Als ze draaft gooit ze wel hoog op, maar dit is gewoon een kwestie van wennen. Ik ben er nu aan gewend en ik vind het fijner draven dan op een paard dat niet hoog op gooit, het enige nadeel is dat ik moeite heb met doorzitten. Veel succes, ik hoop dat je een leuk paardje vind!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 07:52

Güttentag. Clown

Ik rijd als de pony waar ik normaal op rijd bijv; kreupel is of een dagje niet lekker is, op een tinker. Echt een schat van een beest.. Schrikt nooit! En als je je been aanlegt zeer alert. Echt een ideaal paardje. Maar dat ligt natuurlijk ook wel weer aan wat voor een diertje het is, maar mij lijkt een tinker wel wat..

Veel succes met zoeken!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:50

Ik sluit me aan, een tinker! Friezen gooien zich best hard op in draf, ik zeg het zelf Haha! En vaak zijn friezen in vertrouwe opgeving heel braaf, maar bijna alle friezen die ik ken zijn heel moeilijk als ze onder het zadel naar buiten gaan. Een tinker daarentegen is zowat hetzelfde als een fries, het hobbelt veel minder en ze zijn veel braver buiten, dus ik zou voor een tinker gaan Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:30

Wat een onzin zeg Wartertje! Dat Friezen bij het buitenrijden moeilijk zouden doen

Ik heb nu meerdere Friezen gereden en geen van allen maakte een heus probleem van het buitenrijden. Ze vonden het allemaal wel lekker relaxed en leuk. Oortjes erop en gaan Lachen Geen probleem!!

Wij gebruiken onze Friese hengst ook voor het begeleiden van jonge paarden die voor het eerst naar buiten gaan. Geen enkel probleem.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:22

Hee sorry hoor, ik zeg alleen welke friezen ik ken Bloos! ik ben het zo gewoon. ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar ik kan met de mijne niet naar buiten, die schrikken van zelfs nog maar een gat in de weg Ach gut

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:49

Wij hebben ook friezen en echt fantastisch. Er zit wel pit in maar niet gemeen ofzo. Ik heb mijn paardje zelf beleerd en doorgereden en heb helemaal niet het idee dat ze me hoog opgooit ofzo, maar denk niet dat een fries makkelijker is. Er zitten genoeg heethoofden tussen!

Goed naar de rug kijken, ze moet een mooie rechte rug hebben (dus geen weke/holle rug) en vraag naar eventueel exceem. Mok vind ik niet eens zo erg, manen en staartexceem komt ook wel eens voor bij een fries en dat is veel minder.....

Heel veel succes toegewenst.

Oja mijn friesjes komen bij verschillende fokkers vandaan, ze zijn dan alleen meestal wel helemaal groen (onbeleerd).

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:47

Het ligt niet aan het ras maar aan het karakter van het paard. Je kunt niet per definitie zeggen tinkers zijn geschikt. Want het ligt aan het karakter van het dier. Bij ALLE rassen heb je brave paarden en paarden die schrikkeriger zijn. Maar bij een koudbloed heb je wel dat ze iets minder op de hulpen zijn. Mijn vader zegt altijd een koudbloed is net als een auto zonder stuurbekrachtiging. Als er jonge kinderen op moeten is het misschien beter om een ander ras te nemen zodat het paard makkelijker te rijden is voor de kinderen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:51

Een Fries kan heel geschikt zijn, zolang het maar een goed doorgereden en niet te jong paard is.
Mijn Friezen hebben nog nooit last van mok gehad, dus dat verschilt zeker per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:58

een fries kan wel, maar een gewone recreatie-pony lijkt me beter geschikt voor jullie, is wat meer veelzeidiger dan een fries en zit makkelijker voor de meeste ruiters, ook kan je er makkelijker andere ruiters opgooien is mijn ervaring en je hebt veel minder te maken met mok, zomer-exceem en een wat zwakke rug wat sommige friesen hebben, of j moet beschrikken over een binnenbak en je paard zo droog mogelijk kunnen stallen/ weiden en rijden, maar tot nu heeft elke fries die ik ken wel mok (gehad) en ze hebben ook allemaal wel van die koppige dingen tijdens het rijden Clown
sommige wat erger dan anderen maar toch, en als je er ook kinderen mee weg wilt dturen is het toch wel wat lastig, zo'n paard met hoog beenwerk tussen allemaal ponytje's..

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:10

hmm..ik snap wel waar je heen wilt..ik trof het met mijne, maar idd een haf of tinker is ook erg leuk..die gooien iig niet zo hoog op (hoewel niet alle friezen dat doen) mijn friese merrie is bijna 4 jaartjes oud, maar ik kon er een jaar geleden ook al onderdoor enzo, ze gooit niet hoog op en is niet erg groot (wat soms beetje nadelig is). Soms beetje te nieuwschierig. Ik denk dat je wel van het ras moet houden. Het ligt waarscheinlijk ook aan de opvoeding, de bloedlijn. Dus ik weet niet wat ik zou aanbevelen. ik wens je nog succes met het vinden van een leuk paardje Haha!

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 11:02

Tot zover bedankt allemaal Lachen
Valt niet mee hoor. Gister zijn we naar een paard gaan kijken dat echt een ontzettend leuk paard was, maar niet echt voor ons bestemd.
Dus maar verder weer kijken.............

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:30

Het ligt inderdaad helemaal aan het karakter. Wij hebben drie Friezen en alledrie zijn ze anders, ik zou er geen kind op durven zetten. We hebben ook drie Fjorden, twee niet geschikt voor kinderen, eentje wel. Dan een Tinker, helemaal niet vertrouwd met kinderen, ontzettend eenkennig, denk om mijt en mok.(net als bij de Friezen). En een Merens, in de bak lief en vertrouwd met kinderen, maar buiten is hij de baas.
Mijn man is 1.96m groot en reed ook op alle dieren, dus de stokmaat is niet zo belangrijk. Het fijnste vonden wij onze Groninger, maar ook daar heb je drukkere types bij.
Ik denk dat je gewoon veel rond moet gaan kijken en je niet op één ras vastpinnen. Het kan maar zo zijn dat je hèt familiepaard vindt en dat het geen van deze rassen is. Veel dieren bekijken , paard op proef nemen en dan pas beslissen.

Veel succes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:46

Misschien moet je gewoon eens rond gaan vragen wie er paarden te koop heeft. Een heel wijs gezegde is : een paard heeft geen kleur of ras.

Je zoekt bepaalde karaktertrekken, en uiteraard kom je dan makkelijk bij de "koudbloedigen" uit. Maar zoals hiervoor ook gezegd, ook daar zitten behoorlijk hete types tussen. Ga op het paard van je keuze rijden, maak een afspraak dat je hem/haar een paar maanden op proef mag hebben ofzo, en probeer uit.Ook laten keuren als je je keuze gemaakt hebt!!

En ga idd zoeken naar een paardje vanaf een jaar of 10. Die hebben het meestal allemaal wel gezien en meegemaakt en (in de regel...) zijn die wat makkelijker. Maar ook hier weer.. Pas op en kijk uit.

Het zal heel goed zoeken worden, maar ik wens je alvast veel succes!!

ikkemartina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:44

hee....
wij hebben ook een fries en werkelijk waar je kan er alles mee doen, me kleine zusje kan er ook onder door lopen zonder dat hij wat doet..... het is egt een gezinspaard
gelukkig hebben wij een vrij sterk paard dat tot nu toe nog niks mankeert.... 1 nadeel veel friesen hebben snel last van mok....

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:54

Hallo Huppelz,

Waarom zou je je vast pinnen op een ras..... Er zijn hele brave Friezen, Tinkers, Haflingers maar ook kwpn ers. En al deze rassen kunnen ook enorm heet zijn. Met alle varianten ertussenin.

Het blijft zoeken in een groot woud van paarden die te koop staan.
Wij hebben hier thuis: Een fries, zeer braaf onder het zadel, maar lastiger op stal. Een tinker die sterk is en dus niet geschikt voor de jeugd, 2 kwpn ers waar ikzelf niet eens op rijdt zo pittig maar geweldig gangen en een kwpn die zo mak is als een lammetje zowel onder het zadel, voor de kar als op stal. Echt een geweldig paard maar alleen voor recreatie want een topper is het niet.
Zo hebben bijna alle paardjes wel iets...

Echter een goedkope alleskunner ben ik nog nooit tegen gekomen.
Bij alle rassen niet. Betrouwbaarheid is een belangrijk punt bij alle familiepaarden en daar moet je meestal voor betalen.

Mijn advies, kijk goed rond, ga niet over een nacht ijs en sluit bepaalde rassen niet uit.
Succes met het zoeken.

ouwedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:37

vind ze erg mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:42

Moeilijk; de ene Fries is de andere niet. Ik heb zelf een Fries & dat is absolúút geen kinderpaard. Tis geen kwaaie hoor; maar veel te wantrouwend, snel heet en stressgevoelig (erg eenkennig/baasgericht ook). Het enige wat alle Friezen gemeen hadden die ik gekend hebben is dat het vriendelijke en nieuwsgierige paarden zijn.
Ik zou iig eerder zoeken naar een paard met een geschikt karakter, dan per se een Fries.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:48

Hoi,

Ik zou ook voor een Tinker gaan. Ik heb zelf een Welsh Cob en deze is heel erg eigenwijs, snel heet en stout. Paardje met karakter waar je heel consequent mee om moet gaan zeg maar... Maar niet alle Welsh Cobs zijn hetzelfde.. Succes met het zoeken naar een geschikt paard met het juiste karakter voor jullie!