Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Nazgul schreef:Maar eerlijk is eerlijk, als ik een zoon (dus een broer van jouw merrie) zou presenteren op de hengstenkeuring wordt hij zonder pardon afgekeurd, omdat zjn vader op afstammelingen niet doorging.
En dan kan het een heel goede haflinger zijn, maar omdat hij meer afstammelingen dan jouw merrie zal produceren is dat een "no go".
Snap je wat ik bedoel met dubbel?
Nazgul schreef:Maar vergeet niet, ik ken een haflingerfokker met een goedgekeurde haflingerhengst die alles laat dekken, als het maar 4 benen heeft, alle rassen dus.
Ik heb ooit aanschouwd dat hij een bijna een merrie had laten dekken, waarvan de hengst haar vader was, en de vrouw van deze heer heeft jarenlang in het K.V.T.H. bestuur gezeten.
Deze man noem ik nou een broodfokker.
Dus staar jezelf niet blind op een papiertje, met daarop "goedgekeurd".

Ik ben zelf meer van met papier goed fokken, maar als je dan een veulentje wil fok dan om verbetering en ik geloof niet dat 1 hengst op 10 verschillende merries past 

dan ben je ingeschreven bij het hulpstamboek en daar komen alle haflinger lijkende niet raszuivere haflingers in en betekend eigenlijk niet veel. Het is gewoon meer puur, omdat je en met 1 hengst nooit 10 merries kan verbeteren en er al zoveel veulens naar de slacht gaan ook met papier die niet doordacht zijn gefokt. 
Ddees schreef:Tja, kijk wat er in Oostenrijk gebeurd! Er bestaat een Duitse site die haflingerveulens (voornamelijk hengsten) wegkoopt van de slacht, alleen omdat de veulens geen prijs hebben behaald in Ebss tijdens de Nationale keuringen in Oostenrijk. Dat vid ik pas schandalig, en al deze veulens hebben papieren.

Nazgul schreef:@Faniek, het lijkt mij een beetje een dubbel verhaal.
Eigenlijk zeg jij dat het afkeuren op afstammelingen niet veel voorstelt, maar dat is juist van groot belang, lijkt mij.
Waar is het keuren dan eigenlijk goed voor?
Ik vind het leuk voor jou dat jouw merrie reservekampioen is geworden, en dat zal haar ook zeker toekomen, proficiat daarvoor.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik een zoon (dus een broer van jouw merrie) zou presenteren op de hengstenkeuring wordt hij zonder pardon afgekeurd, omdat zjn vader op afstammelingen niet doorging.
En dan kan het een heel goede haflinger zijn, maar omdat hij meer afstammelingen dan jouw merrie zal produceren is dat een "no go".

Mystica schreef:Nazgul schreef:@Faniek, het lijkt mij een beetje een dubbel verhaal.
Eigenlijk zeg jij dat het afkeuren op afstammelingen niet veel voorstelt, maar dat is juist van groot belang, lijkt mij.
Waar is het keuren dan eigenlijk goed voor?
Ik vind het leuk voor jou dat jouw merrie reservekampioen is geworden, en dat zal haar ook zeker toekomen, proficiat daarvoor.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik een zoon (dus een broer van jouw merrie) zou presenteren op de hengstenkeuring wordt hij zonder pardon afgekeurd, omdat zjn vader op afstammelingen niet doorging.

Nazgul schreef:Het blijft dan toch een vreemd verhaal, een hengst wordt afgekeurd op afstammelingen,
en mag er "legaal" niet meer met deze hengst gefokt worden, maar wel met zijn afstammelingen?

Nazgul schreef:Ik begrijp wel wat elsie1 bedoeld.
Stel je voor dat jij een hengst hebt, en jij wilt hem laten keuren, dan is dat alleen maar mogelijk tot 2 jaar oud, daarna ben je aangewezen tot de hengstenkeuring.
Terwijl ruinen wel gekeurd kunnen worden op een reguliere keuring, en dat is toch ook alleen maar voor een beoordeling?
Ermee fokken kun je niet.
Wat is daar dan de zin van?
En als het K.V.T.H. jouw hengst niet goed vind, dan moet je hem maar meteen snijden?