Zou hij nog verkleuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Zou hij nog verkleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:38

BIGmama schreef:
gabyfedde schreef:

o hah nou dan hep ik dus geen kwpn maar n mengelmoes tuurlijk is het een mengelmoes maar het ras dat er uit is gekomen word kwpn genoemd ookal is het het niet helemaal
welk ras is mijn paard dan ?

KWPN is inderdaad geen ras maar een type fokkerij. Net als de Hannoveraan, Oldenburger, BWP, NRPS, etc, etc.
Het is pas een ras als het een gesloten stamboek is. De Fries bijvoorbeeld.

Ik zou het niet zomaar een mengelmoes noemen want er is natuurlijk bij de bovengenoemde stamboeken spraken van een gericht fokbeleid.

Ik dacht dat de Amerikaanse Appaloosa wel een ras is en dat het Nederlandse NAS een typefokkerij. Maar dat weet ik niet zeker.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:11

Tolstoj schreef:
Ik dacht dat de Amerikaanse Appaloosa wel een ras is en dat het Nederlandse NAS een typefokkerij. Maar dat weet ik niet zeker.

Je hebt het helemaal goed, de NAS is een kleurenfokkerij met als type sportpaard.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:14

Juist. Ik had vroeger een pony met NAS papier.....het was een vliegenschimmel. De vader was de toen bekende Appaloosahengst Hay Locomotive.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:07

Hmmm, die hengst ken ik niet, van voor mijn tijd en staat ook niet in het hengstenarchief op de stamboeksite. Misschien een hengst met schimmelfactor? Tot nog niet zo lang geleden zaten die nog in het bestand.....dan kan ie met vlekjes geboren worden maar door het schimmel verdwijnen ze.