Wat voor kleur word het veulen?(gokken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Wat voor kleur word het veulen?(gokken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:49

Peterina schreef:
griebels schreef:
Mijn schimmel (ook vos geboren) heeft als opa een zwarte arabier, waarvan hij dus ook het gen mee kan dragen evenals het agouti-gen...
Daarom vroeg ik naar de ouders van de ouders. Is zeker wel belangrijk toch!?

Vos kan geen zwart gene dragen anders was het zwart; de agouti gene toont niet op vos dus deze kan hij mee dragen.

heb ik dan niet goed opgelet? Even nadenken hoor Schijnheilig
Zwart is dominant over vos toch, dat betekend dat als het paard een zwart gen heeft en een vos gen, dat het paard zwart wordt, tenzij het paard het gen agouti draagt dan krijg je een bruin paard.
Zit ik zo goed dan?

Dus mijn schimmel kan ook absoluut geen zwart-gen dragen als hij vos geboren is?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:49

Idd Griebels. Ja

Rhavenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:07

Bij mij vast bont. Aangezien haar vader en moeder bont zijn, lijkt me dat het bont word!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:27

mijn merrie is platenbont, de hengst is vos. . . kan iemand mij dan zeggen wat er uit zou kunnen komen (als de TS het niet erg vindt dat ik het vraag). De vader van mijn merrie is zwart bont en haar moeder is donkerbruin, nu zijn er mensen die zeggen dat er vos uit kan komen en er zijn mensen die zeggen dat dat niet kan... beetje verwarrend dus

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:22

Het is hier moeder vos + schimmel en vader vos.
Vos x vos is altijd vos. Dus in die kleur zal het veulen geboren worden, dit kan een donkere vos of misschien stekelharig worden. Maar sowieso vos.
Verder is de merrie hetero zygoot voor het schimmel-gen, dus heb je ook 50% kans dat ze deze mee geeft. Oftewel 50% kans dat het veulen ook dat gen draagt en dus schimmel is.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:21

Schimmel is dominant dus grote kans dat ie schimmel wordt. Ik denk dat ie als vos geboren gaat worden.

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:10

Ja ik heb ook zo'n idee dat het als vos word geboren en dat het later een schimmeltje word Clown

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:41

CubaLibre schreef:
mijn merrie is platenbont, de hengst is vos. . . kan iemand mij dan zeggen wat er uit zou kunnen komen (als de TS het niet erg vindt dat ik het vraag). De vader van mijn merrie is zwart bont en haar moeder is donkerbruin, nu zijn er mensen die zeggen dat er vos uit kan komen en er zijn mensen die zeggen dat dat niet kan... beetje verwarrend dus

Van de foto's in uw profile zie ik dat uw merrie bruin-bont/tobiano is, wel donker net haar moeder, dit betekend dat zij minstens een zwart gene draagt EN een agouti gene (E? A? TOto). Haar vader is een Tinker, zwart bont, en daar zit meestal geen vos achter? Er is een kans dat haar moeder vos draagt, ken je haar ouders en diens kleuren?

De vosse hengst kan alleen vos door geven (ee ?? toto). De vraag is natuurlijk of hij agouti draagt, ken je zijn ouders en diens kleuren?

Je hebt dus E? A? TOto x ee ?? toto: en hieruit kan je bruin, zwart en misschien vos (indien merrie vos draagt) en 50/50 kans op bont.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:19

de ouders van de moeder van mijn merrie ken ik niet (weet daar eigenlijk niets van)
van de voshengst waarvan ze drachtig is krijg ik van de week een kopie van de papieren en dan kan ik dus kijken welke kleur zijn ouders zijn...
Als ik meer weet zal ik het laten weten.
Bedankt voor deze informatie!!!