volbloed versus kwpn er

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: volbloed versus kwpn er

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:17

Mindere draf en stap?????? Kijk eens wat b.v. Abgar, Pericles etc hun kinderen meegaven.

Kwpn niet lekker in de kop Verward

Hemeltje wat een gegeneraliseer weer.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:20

Behoorlijk..

Ik snap ook niet helemaal hoe men erbij komt dat een KWPN-er niet lekker in de kop zou zijn.. Of worden er meningen gebaseerd op enkel nare Jazzen? Duivel

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:24

Ik baseer mijn mening alleen op de paarden die ik gezien heb en zet dat er toch ook duidelijk bij? zeg niet dat alle warmbloeds en volbloeds zo zijn de geldersen zijn hardstikke lief Nagelbijten / Gniffelen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:31

Ja mijn Gelderse is ook hartstikke lief, maar niet het meest gemakkelijke paard van stal Wel de beste beweger Ja

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:33

Lief en brutaal kunnen heel goed samen gaan, vooral in een gelderse Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:34

Maar het gaat hier geloof ik over de KWPN-rijpaarden versus de Engels Volbloed, toch?

Anders krijgen we straks een discussie over de Geldersen.. weet niet of je daar op zit te wachten?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:37

hahaha is wel een discussie waard, maar inderdaad, weer braaf on topic Schijnheilig

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:38

Haha Haha! Vork

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:18

De volbloed van de TS heeft alleen een EV als vader en komt uit een Planeet moeder. Ik denk ook niet dat je in dit geval echt kan spreken van het verschil tussen volbloed en KWPN. Het karakter van jouw paard TS is waarschijnlijk ook beinvloed door de moeder van dat paard.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:35

Pletje123 schreef:
In Das Gymnasium des Pferdes, het standaardwerk voor de klassieke dressuur staat het ook!

Een citaat: 'Men kan inderdaad niet ontkennen dat de Engelse paarden meestal, en of dat nu door vererving of door de ongekunstelde, natuurgetrouwe opfok of een combinatie van beiden komt, een mooie, schwungvolle galopssprong hebben, en dat zij, zodra ze goed doorgetraind zijn, in deze gang vaak een heerlijk gevoel verschaffen.'

Blz 156.

Een goede galop dus.

En let ook op de post van Skippy01!

Leg de boeken eens aan de kant en kijk naar de galop van een volbloed en een Gelders (geen KWPN daar zit in sommige gevallen al veel volbloed in en kun je niet vergelijken). Is de galop dragend of duwend en welke galop is gewenst?

En hoe zit het met de KWPN'ner van de TS? Wat zit daarachter? Vooral het basisbloed of ook al heel veel XX? Wat is het percentage XX/OX?

Het zijn twee paarden die voor heel verschillende doeleinden gefokt zijn. Meestal gebruiken mensen een volbloed voor het 'bloed' terwijl er imo ook hele andere alternatieven zijn om 'bloed' te gaan gebruiken en wellicht beter. Zowiezo beter voor de amateur.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:42

Dat boek was meer voor mijn eigen onderbouwing.

Geldersen die ik gezien heb vorig jaar op de merriekeuring, bewegen geregeld met onvoldoende lossigheid in hun lichaam. Mijn eigen Gelderse laat zich wel los.

Volgens mij kan je niet echt een algemene vergelijking maken, want wat doe je dan? Juist! Je scheert ze allemaal over 1 kam.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:43

LT Arie vindt de merrie in mijn profiel het voorbeeld van een correct bewegend paard.
Kijk ook eens naar de foto's van haar dochter onder het zadel, beiden voeren veel volbloed en hebben die sterke dragende achterhand door, en niet ondanks de volbloed inbreng.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 11:12

LuvdaTossa schreef:
Pletje123 schreef:
In Das Gymnasium des Pferdes, het standaardwerk voor de klassieke dressuur staat het ook!

Een citaat: 'Men kan inderdaad niet ontkennen dat de Engelse paarden meestal, en of dat nu door vererving of door de ongekunstelde, natuurgetrouwe opfok of een combinatie van beiden komt, een mooie, schwungvolle galopssprong hebben, en dat zij, zodra ze goed doorgetraind zijn, in deze gang vaak een heerlijk gevoel verschaffen.'

Blz 156.

Een goede galop dus.

En let ook op de post van Skippy01!

Leg de boeken eens aan de kant en kijk naar de galop van een volbloed en een Gelders (geen KWPN daar zit in sommige gevallen al veel volbloed in en kun je niet vergelijken). Is de galop dragend of duwend en welke galop is gewenst?

En hoe zit het met de KWPN'ner van de TS? Wat zit daarachter? Vooral het basisbloed of ook al heel veel XX? Wat is het percentage XX/OX?

Het zijn twee paarden die voor heel verschillende doeleinden gefokt zijn. Meestal gebruiken mensen een volbloed voor het 'bloed' terwijl er imo ook hele andere alternatieven zijn om 'bloed' te gaan gebruiken en wellicht beter. Zowiezo beter voor de amateur.

maar het gaat niet om mijn paarden dat is gewoon een voorbeeld , je moet het gewoon over een gehaal plaatje zien
gewoon een leuke discussie voeren
groetjes

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:47

mhtimmerwerk schreef:
omdat ik 1 kwpn er heb en 1 volbloed en ik zou verwachten dat mijn volbloed veel pittiger was dan de kwpn er.
maar dit is dus anders om.
mijn volbloed heeft veel sterkere benen dan mijn kwpn er.
even wel leuk om te melden
volbloed is van Slaney
kwpn is van burggraaf

vind het gewoon leuk om te weten hoe jullie dit zien

dus kom maar op
en nee geen appel met peren hoor

Als je met de volbloed de Slaney XX x Planeet bedoeld. Dat is geen Volbloed. Dat is gewoon een halfbloed. Planeet voert dan ook wel weer heel veel bloed. Maar dat maakt je paard nog geen volbloed.
De Burggraaf kan ook nog wel een hele boel volbloed bloed voeren.( van moeders kant) Burggraaf zelf is een kleinzoon van een hele beroemde volbloed. (Ladykiller XX)
Je hebt dus gewoon met het ene paard wat meer geluk als het andere.
Bovendien staan de kinderen van Burggraaf nou niet bekend als onberispelijk in de onderdanen.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:50

Ik geloof niet in VERSUS...

ZONDER VOLBLOEDEN GEEN KWPN !

In iedere sportgefokt KWPNer zit al volbloed, dus kan het nooit versus zijn. Bloos

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:03

sarabande schreef:
Mindere draf en stap?????? Kijk eens wat b.v. Abgar, Pericles etc hun kinderen meegaven.

Kwpn niet lekker in de kop Verward

Hemeltje wat een gegeneraliseer weer.

Ik bedoelde het in het algemeen. Dan heeft de KWPNér gewoon een betere stap en draf.

Zeg ook niet dat elke KWpn niet lekker is. Heb ervaringen met zowel volbloeden als KWPNérs en kan daaruit opmaken dat een volbloed over het algemeen veel eerlijker en meewerkend is dan menig KWPNér. Ook zijn ze veel koeler. Oké sneller beledigd misschien maar als je ze corect behandeld is er niks aan de hand.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:04

Pletje123 schreef:
Behoorlijk..

Ik snap ook niet helemaal hoe men erbij komt dat een KWPN-er niet lekker in de kop zou zijn.. Of worden er meningen gebaseerd op enkel nare Jazzen? Duivel

Mijn mening is niet gebasseerd op Jazzen. (heb er namelijk nog nooit één in de hand gehad) wel een hoop over gehoord. Nee mijn mening is gebasseerd op andere KWPNérs zowel dressuur als springpaarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:08

Maar wat bedoel je dan met 'niet lekker in de kop'?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:30

Een niet meewerkend/denkend karakter. Als ze geen zin hebben ergens in dan gaat de kop ervoor. Snel een keer een beetje optillen en gericht uithalen enz. Dat heb ik met nog geen volbloed meegemaakt. Heb het dan wel in beide gevallen over volwassen en opgevoede paarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:02

Ik heb nog geen KWPN-er meegemaakt die snel een been op tilt en gericht uithaalt..

Maar wanneer heb je voldoende KWPN-ers meegemaakt om te kunnen zeggen dat je een goed beeld van ze hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:09

Wilawander schreef:
Een niet meewerkend/denkend karakter. Als ze geen zin hebben ergens in dan gaat de kop ervoor. Snel een keer een beetje optillen en gericht uithalen enz. Dat heb ik met nog geen volbloed meegemaakt. Heb het dan wel in beide gevallen over volwassen en opgevoede paarden.

Ik heb een stal vol en ook veel KWPNers gereden maar wat jij noemt is mij nieuw.
KWPNers gaan de hele wereld over vanwege het goede en werkwillige karakter voor de topsport. Verder lopen er ook heel veel in de recreatie, maar ook in de mensport en basissport. Ik weet niet waar je ervaringen met volbloeden en KWPNers hebt opgedaan, maar je generaliserende mening over het karakter van de KWPNers strookt niet met de realiteit.

Overigens ben ik een keer heel naar van een Kafu xx afgevallen, die kwam uit een hele fijne merrie maar had een kronkel in 't hoofd. Heeft nu geen hoofd meer vanwege die kronkel, maar nu ga ik op basis van 1 ervaring niet roepen dat volbloeden allemaal levensgevaarlijk zijn...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:18

En wat ik me dan ook afvraag: hoe kan een paard die niet lekker is in zijn hoofd het schoppen tot de topsport?

Niet meewerken = niet presteren lijkt mij..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:23

Ik roep ook niet op basis van één ervaring. Heb veel verschillende paarden in de hand gehad en ook gereden. Ik merkte een duidelijk verschil tussen de KWPN'ers en bijvoorbeeld de Duitse gefokte paarden. (heb het dan even niet over Duitse gefokte paarden, gekeurd bij het KWPN om verwaring te voorkomen). Daar gaat het hier niet om maar alleen even als voorbeeld. Ook heb ik veel met volbloeden gewerkt, die zijn echt compleet anders.
Nog even voor de duidelijkheid ik roep hier niet dat elke KWPNér of volbloed zo is. Maar mijn uitspraak is gebasseerd op mijn eigen ervaringen. En kan wel zeggen dat ik wat dat betreft ervaring genoeg heb. Helaas eigenlijk, want was een echte fan van de KWPN'er.

Heb zelf een KWPN merrie en een Gelderse merrie. Moet zeggen dat de Gelderse een hele fanatieke merrie is waar je niet iedereen zo op kan zetten maar ze is goudeerlijk. Heb haar laten dekken door een KWPNér en dat paard is een lief dier zolang je er niks van vraagt en zei het leuk vindt. Dat is in mijn ogen zo'n paard uit mijn voorbeeld. Ze is goed opgevoed maar probeert steeds weer uit en mag ook graag ergens onder uit komen en als dat betekent, een beentje op te tillen dan doet ze dat.
Mijn hengstkeuze zal niet meer een KWPN ér zijn (Gelderse daargelaten) mijn keuze gaat dan uit naar een Duits paard of een Volbloed. Helaas is dit een zeer gevoelig onderwerp.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:27

Pletje123 schreef:
En wat ik me dan ook afvraag: hoe kan een paard die niet lekker is in zijn hoofd het schoppen tot de topsport?

Niet meewerken = niet presteren lijkt mij..

Hoeveel zijn er dat die echt Nederlands gefokt zijn, die het echt in de topsport brengen? Waarom wordt er toch vaak gekozen voor een Duitse hengst? Waarom kiezen de Duitsers niet snel voor een Nederlandse hengst?

Ook is het zo dat de topruiters vaak wel met deze moeilijke paarden overweg kunnen door hun ervaring en die ervaringen hebben wij niet. En mensen zoals wij hier op Bokt zijn wel de grootste afnemers en die willen wel graag een paard die wil meewerken enz..

Mooi voorbeeld. Dekstation hier in de buurt (noem geen namen) heeft een (toevallig) Jazz aangekeurd gekregen. Hengst heeft op de hengstenshow nou niet bepaald een goed karakter laten zien. Wilde alleen omhoog en bokken en was geen pas uit te krijgen. Als hij een stuk liet zien was het een zeer goede beweging, maar wat heb je daar aan? als het paard niet lopen WIL. De fokkers langs de kant waren nou niet bepaald gecharmeerd. Maar gelloof dat we ontopic gaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:35

Het KWPN is een stamboek wat ook vreemd bloed toelaat, dat klopt Lachen Daarom kan je volgens mij niet meer spreken van een echt Nederlands gefokt paard. Er zit geregeld wat Duits, Frans of Engels bloed in. Tenzij je kijkt naar de Gelderse paarden. Maar die staan nou niet bekend om vreemde dieren met een kronkel in de kop. Integendeel zelfs!

Ja ik vind het zo lastig.. je hebt het over Duits gefokte paarden, dat die zoveel beter zijn. Maar tegenwoordig zijn er zoveel KWPN-ers met Duits bloed, hoe zit dat dan?

Waarom Duitse fokkers geen Nederlandse hengsten kiezen? Daar kunnen tal van redenen voor zijn... Ik vraag me af of het de reden is die jij nu noemt.