Kwpn niet lekker in de kop
Hemeltje wat een gegeneraliseer weer.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Wel de beste beweger
Pletje123 schreef:In Das Gymnasium des Pferdes, het standaardwerk voor de klassieke dressuur staat het ook!
Een citaat: 'Men kan inderdaad niet ontkennen dat de Engelse paarden meestal, en of dat nu door vererving of door de ongekunstelde, natuurgetrouwe opfok of een combinatie van beiden komt, een mooie, schwungvolle galopssprong hebben, en dat zij, zodra ze goed doorgetraind zijn, in deze gang vaak een heerlijk gevoel verschaffen.'
Blz 156.
Een goede galop dus.
En let ook op de post van Skippy01!
LuvdaTossa schreef:Pletje123 schreef:In Das Gymnasium des Pferdes, het standaardwerk voor de klassieke dressuur staat het ook!
Een citaat: 'Men kan inderdaad niet ontkennen dat de Engelse paarden meestal, en of dat nu door vererving of door de ongekunstelde, natuurgetrouwe opfok of een combinatie van beiden komt, een mooie, schwungvolle galopssprong hebben, en dat zij, zodra ze goed doorgetraind zijn, in deze gang vaak een heerlijk gevoel verschaffen.'
Blz 156.
Een goede galop dus.
En let ook op de post van Skippy01!
Leg de boeken eens aan de kant en kijk naar de galop van een volbloed en een Gelders (geen KWPN daar zit in sommige gevallen al veel volbloed in en kun je niet vergelijken). Is de galop dragend of duwend en welke galop is gewenst?
En hoe zit het met de KWPN'ner van de TS? Wat zit daarachter? Vooral het basisbloed of ook al heel veel XX? Wat is het percentage XX/OX?
Het zijn twee paarden die voor heel verschillende doeleinden gefokt zijn. Meestal gebruiken mensen een volbloed voor het 'bloed' terwijl er imo ook hele andere alternatieven zijn om 'bloed' te gaan gebruiken en wellicht beter. Zowiezo beter voor de amateur.
mhtimmerwerk schreef:omdat ik 1 kwpn er heb en 1 volbloed en ik zou verwachten dat mijn volbloed veel pittiger was dan de kwpn er.
maar dit is dus anders om.
mijn volbloed heeft veel sterkere benen dan mijn kwpn er.
even wel leuk om te melden
volbloed is van Slaney
kwpn is van burggraaf
vind het gewoon leuk om te weten hoe jullie dit zien
dus kom maar op
en nee geen appel met peren hoor
sarabande schreef:Mindere draf en stap?????? Kijk eens wat b.v. Abgar, Pericles etc hun kinderen meegaven.
Kwpn niet lekker in de kop![]()
Hemeltje wat een gegeneraliseer weer.
Pletje123 schreef:Behoorlijk..
Ik snap ook niet helemaal hoe men erbij komt dat een KWPN-er niet lekker in de kop zou zijn.. Of worden er meningen gebaseerd op enkel nare Jazzen?
Wilawander schreef:Een niet meewerkend/denkend karakter. Als ze geen zin hebben ergens in dan gaat de kop ervoor. Snel een keer een beetje optillen en gericht uithalen enz. Dat heb ik met nog geen volbloed meegemaakt. Heb het dan wel in beide gevallen over volwassen en opgevoede paarden.
Pletje123 schreef:En wat ik me dan ook afvraag: hoe kan een paard die niet lekker is in zijn hoofd het schoppen tot de topsport?
Niet meewerken = niet presteren lijkt mij..
Daarom kan je volgens mij niet meer spreken van een echt Nederlands gefokt paard. Er zit geregeld wat Duits, Frans of Engels bloed in. Tenzij je kijkt naar de Gelderse paarden. Maar die staan nou niet bekend om vreemde dieren met een kronkel in de kop. Integendeel zelfs!