[TI] NTS of ICS Dekhengst???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: NTS of ICS Dekhengst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:42

We gaan de hengstenhouder gewoon even lief vragen of ze hem niet even kan verplaatsen. Ik heb gehoord dat het een bitch is, maar wie weet kmd als jij het even lief vraagt?

*proest*

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:45

Kijk maar uit, anders verhuis ik hem naar het topje van Groningen of op 1 van de eilanden.

@ BaiNar, kijk eens op de stamboeksites dan, welke hengsten er bij beide zijn goedgekeurd. Chakotay staat in het midden van het land.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:46

*gaat zwemdiploma zoeken*

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:47

KootMiraDrum schreef:
Kijk maar uit, anders verhuis ik hem naar het topje van Groningen of op 1 van de eilanden.

@ BaiNar, kijk eens op de stamboeksites dan, welke hengsten er bij beide zijn goedgekeurd. Chakotay staat in het midden van het land.

Weet anders nog wel een erg mooi plekje voor hoor, is echter wel in Zuid-Frankrijk Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:48

BaiNar schreef:
Drum was inderdaad mijn eerste keuze Knipoog , zeker toen ik zag dat hij in de buurt zou staan.... maar helaas... ineens staat hij aan de andere kant van het land..... Huilen Nu is het niet erg om een stuk met de trailer te reizen, maar 220 km. (Zucht...)

Snap dat 220 km heel ver lijkt, maar of je nou 150 km of 220 rijdt maakt ook weinig meer uit lijkt mij? Ja een uurtje reistijd en wat euro's extra aan benzinegeld.
Mij dunkt dat een hengst niet mag worden uitgekozen op afstand Knipoog

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 09:55

Dat zou inderdaad een goed plan zijn.... Lekker vakantie met mijn paardje maar....
het punt is ook een beetje dat ze niet laat merken dat ze hengstig is... Probleem 2!!
En ik heb geen hengst in de buurt waarmee ik kan schouwen.... (zucht.... mijn vriend
zegt altijd...."VROUWEN" whaha). En om nou 3 weken vakantie te nemen!!

Zijn er trouwens mensen die dit probleem kennen??? Tips?? Ik houd me aanbevolen!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:56

hengstig laten spuiten door de da!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:58

BaiNar, ik hoor dat zeer regelmatig. "Mijn tinkermerrie toont absoluut geen hengstigheid hoor, ook niet bij de frieze hengst van de buren". Tot ze voor een échte hengst staan, een tinkerhengst!
Heb hier regelmatig schoentjes zien volloppen van de eigenaren. Maar hengstig tonen

Nu even serieus, de merrie zal sowieso wel een keer hengstig worden als ze bij de hengst staat! Anders kan je altijd nog overwegen om ze hengstig te spuiten, maar gezien het feit dat ze al 5 veulens gehad heeft, lijkt mij dat absoluut niet nodig!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:09

Caira schreef:
hengstig laten spuiten door de da!

Ik zou een gezonde merrie nooit 'zomaar' hengstig laten spuiten!
Dan zou een veel betere optie zijn om thuis te laten scannen hoe ver ze in de cyclus zit, dan weet je ongeveer wanneer je haar moet brengen. Mijn merries staan op wandelafstand van de hengsten, maar toch laat ik ze altijd scannen voor het dekken. Je weet dan of dekken uberhaupt nodig is (want als het ei nog veel te klein is kunnen ze soms toch al wel hengstig zijn) en wanneer je klaar bent (dan is het ei weg).

Hengtig spuiten heeft trouwens alleen maar zin als een merrie midcyclus is.. Als er al een klein ei zit, of als een ei net weg is, heeft het totaal geen zin.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 10:13

Caira: JAA, waarom moeten al die hengsten zo ver weg staan... (ik snap het wel want ik zou er ook wel willen wonen, maar daar heb ik nu geen boodschap aan). Haha, die hengstenhoudster een bitch???? Eeh... zijn jou woorden he!! Hihi!!

Leonoor: Bailynn toont het alleen met een "echte" man in de buurt inderdaad, maar die heb ik niet in de buurt vandaar dat ik er geen peil op kan trekken wanneer ze hengstig is. De vorige eigenaar reed naar de hengst (na het schouwen) 1x dekken bij de Bonte P. en weer naar huis, DRACHTIG!!
Overigens voor het rijden wel weer handig natuurlijk!! En wat het reizen betreft.... Klopt, je hebt helemaal gelijk maar ik heb ZELF een reis-trauma.... Weet je hoelang dan een trailerrit van circa 200 km is?? Brr... geen nagels meer, misselijk noem maar op!! Whaha, ik weet het...lach maar!!

Overigens is Chakotay inderdaad al een paar keer over "tafel gegaan".... mede door zijn onverschrokken karakter (SUPER). Vorig jaar op de show (toen had ik nog geen merrie) was ik helemaal idolaat van Djenges... De vraag is hoe zijn karakter is en hoe hij er nu, een jaar later uitziet (iets uitgezwaard??)....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:15

BaiNar schreef:
Caira: JAA, waarom moeten al die hengsten zo ver weg staan... (ik snap het wel want ik zou er ook wel willen wonen, maar daar heb ik nu geen boodschap aan). Haha, die hengstenhoudster een bitch???? Eeh... zijn jou woorden he!! Hihi!!

Leonoor: Bailynn toont het alleen met een "echte" man in de buurt inderdaad, maar die heb ik niet in de buurt vandaar dat ik er geen peil op kan trekken wanneer ze hengstig is. De vorige eigenaar reed naar de hengst (na het schouwen) 1x dekken bij de Bonte P. en weer naar huis, DRACHTIG!!
Overigens voor het rijden wel weer handig natuurlijk!! En wat het reizen betreft.... Klopt, je hebt helemaal gelijk maar ik heb ZELF een reis-trauma.... Weet je hoelang dan een trailerrit van circa 200 km is?? Brr... geen nagels meer, misselijk noem maar op!! Whaha, ik weet het...lach maar!!

Overigens is Chakotay inderdaad al een paar keer over "tafel gegaan".... mede door zijn onverschrokken karakter (SUPER). Vorig jaar op de show (toen had ik nog geen merrie) was ik helemaal idolaat van Djenges... De vraag is hoe zijn karakter is en hoe hij er nu, een jaar later uitziet (iets uitgezwaard??)....

Djenges zou je gewoon bij hem op stal moeten bezoeken, want ik ken hem niet goed genoeg om zijn karakter te tonen.

En ja, ik weet hoever 200 km is. Enig idee hoeveel km Baggio vorig jaar op de trailer heeft doorgebracht?? Ik gok dat het al snel zo'n 2500 km is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:16

Ik heb het probleem eigenlijk nooit, irish wordt hengstig als ze de hengst ziet en pakt ook direct.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 10:21

Was niet verwijtend bedoeld hoor "of je weet hoelang een trailerrit van 200 km duurt", maar voor mij duurt ie alsof ik inderdaad naar Zuid-Frankrijk ga!! Ik heb bewondering (en jaloezie, hihi) voor mensen die dat lekker met hun paardje doen... Ik ben niet gek op trailers enzo!! Misschien gaat het wennen nu ik een merrie heb die wel normaal de trailer in gaat..... Mijn andere paard (23) deed het niet, wil het niet en GAAT niet... Is wel op trailer-training geweest overigens... maar hij is nu met de VUT!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:22

Ach ik denk dat het ook gewoon een kwestie van doen is, mijn 3 jarige hengst was natuurlijk mee naar de nst keuring. Dat is ook 3 uur rijden en op de terugweg panne met de vrachtwagen dus nog veel langer. Maar ze zijn er snel aan gewend.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:23

Een optie is natuurlijk ook nog om je merrie gewoon te stallen bij de hengstenhouder, dan is het 1 keertje brengen, daar laten staan, laten dekken, daar laten scannen op drachtigheid, en haar dan weer ophalen ... zo heb ik het afgelopen jaar met mijn oudste merrie gedaan, en zo gaat het met de jongste komend jaar ook (hé Leonoor Knipoog ). Je moet je merrie dan natuurlijk wel een week of 3/4 kunnen missen, én (héél belangrijk !) een goed gevoel hebben bij de hengstenhouder waar je je merrie achterlaat ...
Maar je hebt dan niet zo'n gesleur met je merrie, dat vind ik persoonlijk ook wel een groot pluspunt .... zeker voor jou is dat misschien wel een uitkomst ?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 10:26

Hee Caira... ze wordt hengstig als ze een hengst ziet??? Zou die cycles enigzins beïnvloedbaar zijn dan??
Pff... ja dat las ik panne met de vrachtwagen... Niet goed voor mij... brrr!! Zou GEK worden!!

Ben overigens heerlijk aan het lezen in de bladen hoor, nogmaals bedankt!!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 10:29

Keeva schreef:
Een optie is natuurlijk ook nog om je merrie gewoon te stallen bij de hengstenhouder, dan is het 1 keertje brengen, daar laten staan, laten dekken, daar laten scannen op drachtigheid, en haar dan weer ophalen ... zo heb ik het afgelopen jaar met mijn oudste merrie gedaan, en zo gaat het met de jongste komend jaar ook (hé Leonoor Knipoog ). Je moet je merrie dan natuurlijk wel een week of 3/4 kunnen missen, én (héél belangrijk !) een goed gevoel hebben bij de hengstenhouder waar je je merrie achterlaat ...
Maar je hebt dan niet zo'n gesleur met je merrie, dat vind ik persoonlijk ook wel een groot pluspunt .... zeker voor jou is dat misschien wel een uitkomst ?

Ja Keeva, ik denk dat dat wel een goede optie is... als ik een definitieve keuze heb gemaakt zal ik ook zeker bij de hengst op stal gaan kijken en kijken of ik er inderdaad een goed gevoel bij heb... Inderdaad erg belangrijk... Je laat wel wat achter he!! Dat is niet in geld uit te drukken!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:29

BaiNar schreef:
Hee Caira... ze wordt hengstig als ze een hengst ziet??? Zou die cycles enigzins beïnvloedbaar zijn dan??
Pff... ja dat las ik panne met de vrachtwagen... Niet goed voor mij... brrr!! Zou GEK worden!!

Ben overigens heerlijk aan het lezen in de bladen hoor, nogmaals bedankt!!

Baileys hier op bokt heeft een merrie (Baileys) die werd midden in de winter elke week hengstig als ze we een ritje gingen doen, dus ik op Baggio mee.
Toen ze eindelijk mochten stond Baileys al halverwege de binnenbak stil en was meer dan hengstig en daar is toch een erg leuk veulen uit geboren.

Dus ja dat kan!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:30

graag gedaan!

Ja ik weet niet hoe het werkt, maar het werkt. Zowel bij Ryon als bij Drum. Nou heeft ze het van Drum weer afgestoten, maar het zat er wel!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:01

Bainar, is Zidane niks? Die staat dit jaar waarschijnlijk een maand in Nederland.

Ik mis nog bij de verschillen dat het sperma van de hengsten van het NSvT getest wordt en moet voldoen aan een totaal van 500 normaal gebouwde en bewegende cellen per sprong. Voor zover ik weet wordt er niet getest bij het ICS.

Bij het ICS worden de hengsten geprimeerd, bij het NSvT niet.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:39

Zidane is zeker wat!! Mooi dier!! Maar ja, waarschijnlijk... da's nog niet zeker en dan moet het wel in 1 x lukken en waar komt ie te staan?? Mogelijk ook in Drenthe/Groningen/Friesland?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:40

wat voore hengst ben je precies op zoek??

Chakotay staat in Nieuwegein
Borris staat in Zoetermeer
The OFfspring * moi Knipoog * staat in Nieuwkoop Z-h.
Djenges in Aalsmeer * amsterdam*
Euhm.. voor de rest weet ik het even niet.
Op stamboek site staan de plaats namen er bij.. gaat op je gemak eens kijken welke hengsten je uit de regio mooi vind..
Kan je meteen zien wie waar staat Knipoog

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:50

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:43

Cayusejuhh: Is me allemaal bekend hoor! Maar waar het in eerste instantie een beetje om ging was over evt. nieuw "goedgekeurde" hengsten van de ICS... Of ik dat zou doen met mijn NTS merrie.... Ik hoorde dat er zoveel hengsten komen, dus wellicht zat "hij" erbij... Neig nu een beetje naar de kant van Djenges, Chakotay.... Ik hoop ze beide te kunnen bewonderen in februari en daarna wellicht een keertje "thuis"! Maar wie weet veranderd het nog wel.... Ik heb nog tijd....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:06

wil even (offtopic) reageren op leonoor: in principe heb je wel gelijk natuurlijk dat afstand geen rol zou mogen spelen...maar als ik kan kiezen tussen 2 vergelijkbare hengsten, dan kies ik toch die die het dichtst bij staat.
Ik heb voor mij ook een maximumreistijd van 2u (met uitschieter tot 3u maar da's dan echt het absolute maximum) vastgelegd... leuk is het toch niet, zo'n eind op weg. zeker met een veulen erbij Ach gut