wanneer is een hengst geslachtsrijp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie82

Re: wanneer is een hengst geslachtsrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 12:27

zekers ben ik wel eens op een paardenmarkt geweest en ja alles wat niet verkocht wordt gaat richting slager maar ben ik daar dan de veroorzaker van omdat ik een x mijn paardje laat dekken?? voor de slager maakt het niets uit of het nu een paard met goede afstamming is of eentje zonder. kijk als ik nu elk jaar tig belgische trekpaarden liet dekken en maar wat aanfokte dan mocht je mij best aanvallen met je stegemans verhaal want id die paarden worden voor hun vlees veelal gefokt. ik fok geen paard waar niemand iets mee kan, ik ga een heleboel plezier hebben met mij aankomende veulen en anders iemand anders wel ( en dan bedoel ik niet de slager!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:28

Goed meid, wat jij wilt meid....jou feestje
Mijn broodjes frikandel net was wel lekker Tong uitsteken
Dus ik heb er geen problemen mee...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:31

meer kans ok das waar, Maar mijn allereerste pony zat geen papier bij (zou ik wel krijgen nooit gehad?) en beau heeft ook geen papieren!! en ik ken zat mensen met paarden zonder papieren, En paardenmarkten zijn niet ven vriendelijk klopt. Maar neem aan dat de TS dr veulen niet op de markt verkoopt.
Wel is een veulen erbij vrij prijzig LachenMoet je wel eerst berekenen of je dat kan bekostigen.Kan je dat en weet je zeker dat je het veulen met de tijd kan verkopen of zelf kan houden, vind ik het wel kunnen hoor.

@rk zijn die paarden/pony's die idd naar slacht gaan dan gezond? ? dacht dat paarden iets moeten mankeren om naar de slacht te gaan? Kan het me alleen vorstellen dat de zogenoemde
'brood'fokkers/handelaren dat doen wat dan wel triest is maar is dat percentage hoog dat een gezond dier naar slager gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:34

Er staan zieke, maar ook een heleboel! gezonde.
Je kunt je kop wat dat betreft in het zand spelen, maar daar is het paard niet mee gebaat.

nogmaals tuurlijk zijn er paarden zonder papier die een leuk huis vinden
Maar héél erg veel niet.
Dat is gewoon algemeen bekend

Of je een paard kunt houden weet je nooit
Vandaaag wel en morgen niet meer.
Daarom moet je niet fokken voor vandaag, maar voor de toekomst van het dier.
Net wat minder egoistisch zijn en niet denken wat je nu graag wilt, maar denken of het paard een toekomst kan hebben.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:42

Zijn dat er echt heel veel, Nee dat wist ik niet. ik ben 1 keer in ouddorp ergens op n markt geweest was wel zielig vooral de shetjes,maar ik wist dus niet dat er zoveel 'mensen' waren die een gezond paard naar de slacht brachten. Kan daar geen wet tegen komen dan?

maar als de Ts nou er wel geld genoeg voor heeft, en ze gaat er niet mee naar de markt en ze vind een leuke eigenaar is dat toch goed? of bedoel jij dat als de nieuwe eigenaar m niet kwijt raakt op den duur dat t paard dan makkelijk op n markt komt?

Ik ken trouwens ook mensen die het leuk vinden een jong paard te berijden (in te rijden) verkeers mak te maken basis te geven en dan wer door verkopen aan een eigenaar doet mijn instructrice ook sinds kort, heeft pas ook een draver die idd niks mankeerde maar uitgecoursed was (en dat soort paarden gaan wel erg snel naar de slacht ontdekte ik door haar verhaal) bij de drafbaan opgehaald ze mocht hem gratis meenemen en echt n lieverd is nu heel kort onder t zadel maar braaf en leert snel. Die heb je dus ook mensen die dat zien als uitdaging en er een leuk recratie paardje van maken en evt b/l proef kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:49

Waarom een wet ertegen?
Varkens zijn toch ook gezond Lachen
Overschot van dieren wordt geslacht.
En paarden waar het dekgeld al 1200 euro is worden daar dan toch minder snel aangeboden.
Dan heb je namelijk verlies.
Paard wat je zelf gefokt hebt, heb je bij de slacht nog winst op.
Zo simpel werkt het, Hard maar waar.

Juist dat bedoel, als de evt nieuwe eigenaar hem kwijt moet, is de slacht net zo duur.

Ik ken ook mensen die dat zien als een uitdaging.
Maar als het bij een paard van een paar honderd euro niet lukt, brengen veel mensen hem niet naar een africhtingstal, 450,- per maand.
Gaan er zelf wat mee rommelen, paard wordt onhandelbaar...ja, daar hebben we hem weer..slacht.
Tuurlijk gebeurd dat met paarden met papier ook, maar in mindere mate, want als je een paard koopt van 5000,- of meer, proberen veel mensen nog eens wat.
Voor 600,- niet, want alles is al snel duurder dan het paard.

En je kan wel zeggen, mijn paard heeft een fijn karakter, maar fokken blijft gokken.
Al helemaal als je geen (voor) ouders kent
Dus qua karakter en gebreken.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:58

ok fokken is ten alle tijde gokken,
ik vind het een slechte zaak dat er gezonde paarden naar de slacht gaan! En varkens gezond? nee, niet als ze hutjemutje geprakt staan vind ik zielig. maar ik begrijp je punt nu wel.Ik had daar zelf eerlijk gezegt niet zo diep over nagedacht!
maar goed ik denk of ik hoop dat de Ts weet wat ze doet en dat moeten we gewoon respecteren en haar dat geluk gunnen .

Ik zelf denk nog steeds mits het plaatje qua financieen en dergelijke rond is en ze zeker weet dat ze een goede eigenaar vind het niet heel veel kwaad kan misschien ben ik dan naief maar toch Lachen

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 16:53

runningkawa schreef:
Goed meid, wat jij wilt meid....jou feestje
Mijn broodjes frikandel net was wel lekker Tong uitsteken
Dus ik heb er geen problemen mee...

gelukkig ben ik geen 12 meer dat ik gevoelig ben voor dat soort teksten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:57

Hoef je ook niet gevoelig voor te zijn
Had werkelijk net een broodje frikandel achter mijn kiezen Lachen
En dat was lekker Lachen

Nogmaals, ik heb er geen problemen mee, waarschuw je alleen hoe de markt in elkaar steekt.
Wat jij er dan mee doet, is aan jou.
Ik zou het niet doen, want ik wil niet aan die markt mee werken.
Mijn mening en die schrijf ik hier.
Dat jij een paard wilt fokken met de meer kans slacht, prima, jou paard, jou feestje

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 17:04

precies mijn zaak ja. en jou mening is duidelijk. gelukkig denken er meer mensen normaal en zijn er genoeg leuke paardjes die een goed leven hebben. ook al hebben ze geen papiertje. het is maar net waar je je druk ook wilt maken zou ik zeggen. ik vroeg alleen 1 vraag en die is beatwoord.. ja mijn hengst is vruchtbaar en ja ikke ben blij..volgend jaar heb ik misschien wel een veulen van mn eigen paard. wat wil je nog meer!!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:06

Ik ben 't wel eens met RK, je hebt fokken en je hebt vermeerderen. Fokken is kijken naar je merrie, kijken naar wat je wilt verbeteren en zo hengsten uitkiezen die het beste bij jouw merrie passen, vermeerderen is klakkeloos een hengst op je merrie zetten.

Maar zoals RK zegt: jouw feestje, als jij je hengst op je merrie wilt zetten, doe dat vooral...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:07

Dat jij normaal denkt, ipv dat je dat op mij afschuift

penny gedachte noem ik dat, ipv een realistische gedachte.
Want realitiet is dat er meer paarden zonder papier gezond naar de slacht gaan dat met papier.
Maar leg gerust de fieten naast je neer, als jij met die gedachte kunt leven, prima Ja

Ik ben voor mezelf blij, dat ik weet dat ik geen nare gedachte hoef mee te zeulen over het meewerken van de paarden bio.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:17

Jus_dOrange schreef:
Ik ben 't wel eens met RK, je hebt fokken en je hebt vermeerderen. Fokken is kijken naar je merrie, kijken naar wat je wilt verbeteren en zo hengsten uitkiezen die het beste bij jouw merrie passen, vermeerderen is klakkeloos een hengst op je merrie zetten.

Maar zoals RK zegt: jouw feestje, als jij je hengst op je merrie wilt zetten, doe dat vooral...

Hier ben ik het mee eens,
Ik heb niets tegen paarden zonder papier, en ik vind het karakter van een paard ook belangrijker dan het papier. Daarom wens ik je heel veel succes met je 'aanstaande' veulen.
Hoop dat je er heel veel plezier ervan hebt en dat hij zeker niet bij de slager beland. Ja

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:32

ik ben het ook wel met rk eens. vooral met het oog op inteelt. als er geen papieren bij een paard zitten weet je nooit zeker of er inteelt is of komt. zomaar een hengst op een merrie zetten vind ik niet verstandig. maar het is jou keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:33

Oei, pas op, nu denk je niet meer normaal Tong uitsteken

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:37

denk het wel. heb ook een hengst van 5 waarvan mensen wouden dat ik hem op hun merrie zette vanwege zijn fijne karakter. (hij heeft overigens vol papier en een 1ste premie) maar zo lang hij geen goedgekeurde en klinisch gekeurde hengst is doe ik het niet.

Njadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:51

Helemaal gelijk RK.
De Fries is ooit een geweldig fijn dier geweest, maar door het doorfokken lopen er nogal wat mindere exemplaren rond. Het hebben van een Fries is een enorm modeverschijnsel geweest.
Daarom des te dommer om een niet goedgekeurde hengst op een merrie te zetten.
En inderdaad, wat als straks het veulen tegen valt, heb ik het niet over de financieen.
Niemand wil het hebben omdat er geen papieren bij zitten.
Ik ken genoeg Friezen die op deze wijze ter wereld zijn gebracht en vele zijn niet best.
Nathalie moet het inderdaad zelf weten, maar is wel heel erg dom bezig.
Nu reageer ik waarschijnlijk ook niet normaal.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:59

Vreemde vraag overigens, in ieder paardenboekje staat het antwoord.
Nu zet Nathalie het op bokt en dan weet je dat je reactie kan krijgen, daar is het een forum voor.
Nu komt er reactie is ze reageert defensief.
Een goedgekeurde merrie laten dekken door een 2 jarige niet goedgekeurde eigen hengst is al onverstandig, vraag ik me af of zo iemand dan een veulen groot kan brengen. De start is al fout.
Inderdaad, wanneer ooit, ik zeg bewust 'ooit', het paard verkocht moet worden dan krijgt het een slachtprijs of net iets meer.
Maar het papierloze veulen heeft al goud gekost, dus wat dan?
Voor een paar 100 euro heb je een redelijke goedgekeurde hengst, dat lijkt me als toekomst een dier toch wel waard.
En nee, ik ben niet tegen papierloze paarden, integendeel.
Deze kunnen zeer aantrekkelijk, lief en talentvol zijn, en vooral goedkoop. Ze zijn niets minder waard in karakter en omgang, maar je werkt hier niet doelbewust aan mee.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:46

er zijn genoeg papierloze paarden die op een goede kans wachten. het is gewoon niet verstandig om daar nog eens aan mee te gaan werken. zoals al eerder in dit topic is geschreven. en dekken met een nog niet volgroeid paard vind ik persoonlijk ook niet verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:49

Sommige denken nu vast dat ik een papierloos paard minder waardig vind of zo.
Maar dat is niet zo.
Kunnen ook leuke paarden zijn.
Zou er zo een kunnen kopen.
maar er mee fokken? Nee.
Met een paard met papieren fokken zondat dat hij goedgekeurd hengst is, nee.

Je weet niets over erfelijkheid en gebreken.
Daar ga je toch niet mee fokken?

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:56

runningkawa schreef:
Sommige denken nu vast dat ik een papierloos paard minder waardig vind of zo.
Maar dat is niet zo.
Kunnen ook leuke paarden zijn.
Zou er zo een kunnen kopen.
maar er mee fokken? Nee.
Met een paard met papieren fokken zondat dat hij goedgekeurd hengst is, nee.

Je weet niets over erfelijkheid en gebreken.
Daar ga je toch niet mee fokken?

volgens mij denken wij er wel het zelfde over. ik vind een paard dat geen papieren heeft ook zeker niet minder. mijn 2 shetlanders hebben geen papieren en mijn andere fries heeft wel papier maar is nooit gekeurd. deze 3 dieren zijn mij net zo veel waard als mijn fjord en friese hengst met wel vol papier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:58

Denk ook dat we het er hetzelfde over denken. Lachen
Maar dat wordt wel snel gedacht, die vind paarden zonder papier vast niks.
En ik wou even duidelijk maken dat dat niet zo is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:10

Het is wel zo dat fokken zonder papier weinig nut heeft als je merrie wel papier heeft. Maar wat fok je? Zijn merrie en hengst allebei fries?
Dat broodje frikandel vind ik wel erg lomp, sorry.
En het is echt niet zo dat alle paarden zonder papieren naar de slacht gaan, een paard met een goed karakter en brave manieren kan prima een recreatie paard worden, een recreatieruiter maakt het toch niet veel uit of het papieren heeft, als het maar braaf is.

Bovendien brengt een braaf gereden paard zonder papieren nog steeds meer op als hij verkocht wordt voor recreatie dan voor de slacht. Een slager gaat echt geen paard voor 1500e kopen als hij er maar 1000e voor weer krijgt. Andersom, iemand zijn paard heeft gekocht voor 1500e en hem zat is verkoopt hem echt niet voor 1000e aan de slager als hij er ook 1500e voor kan krijgen.
Kortom, een slachtpaard maak je zelf door de prijs die eraan vast zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:21

Zeg ik alle paarden?
Nee
Maar kijk eens op een markt, en kijk eens wat er dan naar de slacht gaat, van gewone gezonde dieren?
Trek dan pas een conclusie

Lomp, kan, wel realiteit
En die zie ik onder ogen en stop mijn kop niet in het zand.

En helaas zijn er meer paarden dan met voor de recreatie nodig heeft
Een overschot aan paarden.
Was er geen overschot, gebeurde dit ook niet.

Wist je dat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nl op jaar oud ligt?
Ik ken best veel paarden die een stuk ouder zijn.
Enig idee hoeveel er dan dood gaan voor die leeftijd??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:53

waar haal je die gemiddelde leeftijd vandaan? en wat heeft dat met het paard van de TS te maken, als ze van plan is het veulen zelf te houden is er toch niets mis mee...?

Bovendien, Nederlanders houden blijkbaar van paardenvlees Ja Schijnheilig , die hoeveelheid slachtpaarden haal je echt niet naar beneden door ineens alleen nog maar paarden met papier te fokken, dan worden nog steeds de mindere paarden geslacht.