Hoe lang blijven jullie doorrijden met je drachtige merrie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sil22

Re: Hoe lang blijven jullie doorrijden met je drachtige merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:35

Ik heb twee paardjes 1 is afgelopen jaar bevallen en de ander het jaar ervoor.
De eerste Mariska bleef gewoon doorlopen langzaam hed ze nog geen zin in. De volgende dag lag het veulen laks haar in de wei.
Mijn andere paardje Jackie was in april uitgeteld maar wilde al niet meer lopen in december (ze was altijd heel snel dus dat was erg duidelijk).

Wat ik dus wil zeggen is: Je paard geeft het zelf aan wanneer ze niet meer wil. En het spreekt voor zich dat je het rustiger aan moet doen.

Veel succes ermee!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:50

Shayla schreef:
Toch leuk om te horen dat het bij iedereen hee verschillend is Ja

Shay loopt nog steeds op volle kracht mee in de les Haha! En ze is het zo te merken nog lang niet zat.
Enige probleem wat ik had was dat m'n VZH zadel niet meer paste , nu rijd ik mee met m'n australian stockzadel , en die past nog prima , is net wat breeder Knipoog

Zoalng Shay het nog leuk vind gewoon doorrijden hoor. Shayla voelt zich sowieso goed sinds ze drachtig is begreep ik?
Zo'n paard ken ik ook, die voelt zich geweldig als ze drachtig is, en loopt nu ook al 3 jaar achter elkaar tot het laatst door.

Kenissen van ons hebben het heel wat jaren geleden weleens heel bizar meegemaakt, ze hadden het jaar ervoor een Poolse merrie gekocht, niets aan het dier te merken en ze wisten ook niet dat ze drachtig was, het was ook een redelijk fors paard. Zaterdags nog een cross gereden, zondagochtend stond er een (kerngezond) veulen naast Bloos!

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:55

totdat de merrie het zelf aangeeft .
Niet dat ze nog volop in training zijn.Maar de ene merrie kan al na 7 maanden met meer gereden worden en de andere tot de 9 , maar als de merrie het zelf niet aangeeft dan rijd ik haar niet meer rond de 10de maand

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:45

ik rij door tot de merries aangeven niet meer te willen.. En dat doen ze duidelijk hoor.. Ze stoppen gewoon Clown
Ik luister dus gewoon alleen naar de meiden en zie het vanzelf

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:32

tot de bevalling als het even kan... ze draagt heel hoog en heeft dus geen last van haar buik, en op conditie houden is goed voor haar, zeker gezien het feit dat ze een tweeling draagt... (we hopen dat ze er nog vanaf komen... voor de merrie wel fijner...)

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:41

Ik rij net zo lang door tot dat de merrie zelf niet meer wil. 2 weken na de geboorte begin ik meestal weer rustig op te bouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:59

Ik kijk hoe lang het goed gaat en of de merrie er plezier in blijft houden, wel zal ik het vanaf 1 april afbouwen (15 april is ze uitgerekend).

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:07

ik heb van mei niet meer kunnen rijden Boos!
withney is in augustus gedekt
en nou kan ik wel weer rijden
maar ga haar dat niet aan doen, als ze drachtig is en het niet meer gewend is om te werken...
aangezien het een mirakel was dat ze drachtig is geworden Haha! ga ik niks forceren

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:20

Evita,paard van Babs, is in eind juni, begin juli uitgeteld.
Ik start er nu geen concoursen mee. Ze is nu al een dik bolleke! Clown
Wel af en toe nog eens een buitenritje voor de afwisseling. Maar zware training nee, dan bespaar ik haar liever! Lachen

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:28

mijn paard is 14 mei uitgerekend en ik rij nog volop met haar. als het niet in de bak is dan wel buiten of longeren. en dit het liefst elke dag. ik rijdt niet zo intensief meer maar doe ook niet echt flauw. ze heeft nog niet echt aangegeven dat ze niet meer wil. en als die van mij niet wil dan wil ze ook echt niet. ze is wel af en toe wat lusteloos enzo maar dan geef ik haar weer een vitaminekuur en dan kan ze er weer even tegenaan.

zou het niet slecht zijn wat ik doe?? nog zo intensief rijden en longeren??

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:28

wij mogen het zelf bepalen, ik rij cindy zolang door totdat ze 'niet meer kan' ik rijd sowieso al niet intensief maar als ik merk dat ze moe word stop ik met rijden, ik merk namelijk nu wel dat ze steeds eerder moe word, op het laatst is het dus alleen nog maar wat stappen en mss een heel klein drafje(zonder zadel ofzo)

Rhavenny

Re: Hoe lang blijven jullie doorrijden met je drachtige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:05

Mijn verzorgmerrietje is in mei/juni uitgerekend, en daar rijd ik nog mee. Zolang ze er zelf nog plezier in heeft, en zolang het nog kan, blijf ik er gewoon mee rijden!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:18

idd. kijken tot hoever het gaat. als je merrie echt vervelend gaat doen, en het dus ook niet meer leuk vind, gewoon stoppen. maar zolang het goed gaat, gewoon doorgaan Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:09

Mijn merrie is de derde week van maart uitgerekend en vorige week had ik het idee dat zij last had van het rijden en reageerde zij als ik mijn been aanlegde. Inmiddels gestopt met rijden en longeer ik 3x per week of een keer aan de hand stappen voor de afwisseling. Overdag staat zij de gehele dag buiten met andere paarden dus beweging verder heeft zij voldoende.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:14

Uhmmm nou ze moet nu nog iets minder dan 4 maanden maar het einde van het rijden is nu in zicht.
Niet om het paard maar het zadel gaat minder passen Afbeelding

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:27

Mijn merrie is 13 april uitgerekend en ik rijd haar nu 3x per week zo'n 30-45 min. in totaal (incl. in en uitstappen), dat gaat prima!
Ik kan sowieso niet meer rijden want ze is nog jong.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:15

wat raar dat bij veel paarden het zadel gewoon niet meer past.... bij die van mij is dat nog zeker niet en mei komt steeds meer in zicht... al moet ik ook zeggen dat ze niet echt dik is. haar flank vult wel en je ziet dat haar buik wat gaat hangen maar zelfs de dierenarts stond versteld. ik maakte me al helemaal zorgen maar zei zij dat ze gewoon in goede conditie is.... nouja ik vertrouw daar dan maar op. zijn jullie paarden al heel dik en hebben jullie foto's???

Sacramenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:16

Ik rij al een tijdje niet echt intsensief meer en mijn merrie is 28 maart uitgerekend.
Maar dit heeft meer te maken met het feit dat ik zelf een beetje krap in de tijd zit.
Nu rijden we zo af en toe eens buiten en verder longeer ik haar en stap ik aan de hand met d'r. Het is voor ons allebei even een mooi excuus om wat rustiger aan te doen. Lachen

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:13

ik ben op ongeveer 7 maanden dracht hard moeten verminderen met rijden, stel uitgeteld, niets meer mee aan te vangen, sindsdien laat ik ze gewoon los in de bak of op de weide en vooral veel stappen en toch zoveel mogelijk beweging geven. Wel raar dat ik nu zo snel moeten stoppen ben, vorige dracht heb ik kunnen "rijden" tot een maand voor de bevalling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:15

Bij mij is het een beetje apart, omdat ik ze na maanden stilstaan bij de handelaar, nu pas langzaam in conditie wordt gebracht sinds half januari. En ze is al minstens zeven maanden heen. Ik zie wel waar het schip strandt, maar ik wil het liefst zo lang mogelijk doorrijden of in elk geval beweging geven, omdat ik weet dat merries die in conditie zijn de minste moeite hebben met de geboorte, wat toch een zware inspanning is.
Ze voelde zich wat zielig, maar nu begint ze juist conditie te krijgen en er lol in te krijgen. Dus ik heb nog wel een tijdje te gaan, denk ik.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:47

Nianka moet nog 57 dagen, is 10 april uitgeteld.
Deze week gaat ze voor het laatst mee naar de les waarschijnlijk, en daarna nog alleen longewerk of gewoon wat rustig rijden zondr zadel.
Verder staat ze lekker overdag de hele dag buiten.

jeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:48

Ik heb dute gereden tot drie dagen voor de bevalling wel alleen stappen uiteraard, maar het veulen heeft ze zelf helemaal perfect op de wereld gezet. (10 dagen te vroeg) Na vijf dagen ben ik er weer opgestapt en nu rij ik om de dag zo'n twintig minuten (verder gaan ze samen los) lekker stappen en begin nu een beetje met het draven op te pakken. Je kunt haast niet eens zien dat er een veulen uit is gekomen.