[TI] driekleur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: driekleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:10

de eerste lijkt mij een vosbonte idd, de tweede bruinbont. maar stel dat je een vosbonte hebt, maar dan heeeeel donker-koffiekleurig vosbont, zou dat dan een bruinbonte genoemd worden in de volksmond??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:11

leonoor, wat dan wel?
ik zag bij Dipsy wat zwart bij zijn been, moest goed zoeken hoor, op het 1e gezicht zei ik ook vos.
De 2e is in mijn beleving een (donker) bruinbonte

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:15

stef schreef:
leonoor, wat dan wel?
ik zag bij Dipsy wat zwart bij zijn been, moest goed zoeken hoor, op het 1e gezicht zei ik ook vos.
De 2e is in mijn beleving een (donker) bruinbonte

Echt 2 verschillende kleuren (behalve het wit) op het lijf. Iets wat niet of nauwelijks voorkomt.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:17

Leonoor schreef:
Echt 2 verschillende kleuren (behalve het wit) op het lijf. Iets wat niet of nauwelijks voorkomt.

Ik ken het helemaal niet, bestaat dat echt bij Tinkers?
Ik zou Katinka gewoon driekleur noemen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:18

Of het bij tinkers bestaat weet ik niet, geloof wel dat Supertje een keer een foto van een echte 3-kleur ijslander had geplaatst.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:19

Ik heb het bij Paints geloof ik wel eens gezien, maar bij Tinkers dus niet.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:21

Ik heb een keer een appaloosa gezien die zowel zwarte als bruine stippen had.. erg apart.

Ik noem al mijn dieren 3-kleurtjes, maar het zijn dus eigenlijk bruin-bonte. Maar de ene heeft dus meer zwart dan de ander.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:24

zoals de ijslander waar ik nu al een half uur naar aan het zoeken ben?
Die was zeg maar vosbont, dan getekend als een lakenvelder, alleen wat bij een lakevelder wit is, was bij dit paard zwart.
heb er een keer een foto van gezien (geen fotoshop)
[edit]duh, leonoor bedoelt waarshcijnlijk dezelfde[/edit]

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:29

Haha! SUPERTJE!!!!!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:31

Die foto was ik ook naar opzoek maar je kunt hem nooit vinden als je hem nodig hebt Nagelbijten / Gniffelen .
Dat was een enkel geval, ik geloof dat die twee verschillende dna had met verschillende kleur genen (of iets in die richting, chimera noemen ze het ook wel), netzoals een brindle paard (met van die gekleurde streepjes)

Maar van de kleur bruin bij paarden heb je heel veel verschillende tinten, dus dan ook bij bruin bonte.

Valt me wel op dat er in amerika ook steeds meer over 'tri-colored' wordt gesproken dan het 'bay tobiano' van voorheen Clown .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:34

je hebt wel veel verschillende tinten, maar genetisch zijn ze hetzelfde volgens mij.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:37

allemaal zijn ze zwart+agouti (=bruin)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:43

Is dit die foto?
Afbeelding
staat onder:
A unique horse, Miljón from Grund.
Her color is chestnut and black.
The color of Milljon is a coincidental genetic pattern not reprodusable
(has been observed in other icelandic horses).
It is called mosaic pattern.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:48

Ja! Die zocht ik, alleen is de tekst erbij een andere als de site waarvan ik de foto hed (evenals de naam)
Wat is ook heel raar vind is dat je vaak bij die foto ziet staan dat er meerdere ijslanders zijn gezien met die kleur. Terwijl dit echt de enige foto is van een paard wat er zo uitziet. Zelfs geen andere foto's van dit paard Verward .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:53

inderdaad maris, zou dipsy ook zwarte onderbenen hebben gehad als het bruine langer naar beneden doorliep? want er bestaan ook bruine paarden zonder zwarte benen en zonder meteen vos te zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:55

Dat bleek toch een gepainte foto te zijn?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:32

De grotere versie ziet er niet bewerkt uit (stond op een site over brindle paarden maar die kan ik dus niet meer vinden Scheve mond )
Maar het zou ook geen grote schok zijn als het wel zo zou zijn, wel jammer, want denk er nog wat wit bij en je hebt een echte driekleur Haha! .

Deze kwam ik wel tegen, heeft er eigenlijk niets mee te maken maar ik meen me ook nog een brindle te herinneren die een half bruin en half zwart hoofd had, was ook er gaaf. Die van deze foto heeft dus schimmel-dna en bruin-dna.

En weer ontopic Nagelbijten / Gniffelen

Deze bruinen hebben ook niet heel hoge zwarte benen en een lichte kleur
Afbeelding

Afbeelding

plak daar de hoge witte benen overheen en het lijkt ook alsof ze die nooit gehad hebben.

De rede waarom ik mijn (bruinbonte) tinkertje altijd driekleur bont noemde was omdat hij in de winter zwarte vlekken had en in de zomer bruine Nagelbijten / Gniffelen .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 22:49

maar iceprincess, beide paarden hebben duidelijk zwarte manen en staart, en zwart om de ogen, en de neus, dus idd zwart+ agouti, dus bruin

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:26

En Dipsy dus ook Knipoog
Even een topic met duidelijk foto's van hem gepikt: viewtopic.php?t=328213
Zwarte haren in staart en voorpluk en zwarte tips aan zijn oren.

[edit] Oh wacht, ik vat hem geloof ik, ik ging de verkeerde kant op, het ging erom dat die andere foto 3kleur genoemt werd Clown (kwam door de reactie van Pellie Nagelbijten / Gniffelen )
Maar in dat geval, foto's in mijn profiel van Gaia, zij is ook een bruine, dezelfde kleur als die andere foto van de 'driekleur'.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:05

stef schreef:
dus bruinbont.
Een bruin paard heeft nl zwarte manen, staart, en onderbenen.
Een driekleurbonte is genetisch gewoon bruin + bont
[edit]in reactie op harlekijn[/edit]

idd

een échte driekleur zou ook nog zwarte vlekken moeten hebben Knipoog

maar zoals verder aangegeven wordt bij tinkers wordt vaak over een driekleur gesproken als deze zwart in manen en start heeft en op knieën ook nog zwart zichtbaar is Knipoog

Omdat tinkerbenen vaak hoog wit zijn vallen zwarte plekjes meestal rondom de zwilgwrat of bij de kroonrand som op maar dit is niks aparts hoort ook gewoon bij een bruinbonte Ja.

pellie --> supertje heeft me eens verteld hoe zo'n vlek heet bij een vos, maar ben t helaas weer vergeten Bloos (Say heeft die ook 2) --> supertje weet t vast nog wel *LOL*

Skippy01 schreef:
de eerste lijkt mij een vosbonte idd, de tweede bruinbont. maar stel dat je een vosbonte hebt, maar dan heeeeel donker-koffiekleurig vosbont, zou dat dan een bruinbonte genoemd worden in de volksmond??

Ik weet dat het wel eens is gebeurt bij het veulentekenen van een stamboek Scheve mond paard is echt koffievos maar staat dus als bruin op papier en zo moeilijk is het eigenlijk niet --> zijn de manen en staart niet zwart maar bruinsig/ vos dan is t een vos van licht tot HEEL donker.

Bij een bonte is het verschil vos/bruine soms moeilijker te zien als bv de manen en staart (bijna) geheel wit zijn, maar ook dan kun je het nog zien aan de oren/ogen/neus --> donkere/zwarte randjes aan de oren en bv haren rondom ogen/neus= bruin bont

en ik ken dus trouwens ook nog een tinker die zelfs als zwartbont op papier staat maar t is volgens mij toch echt een donkere koffievosbonte ...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:15

grid schreef:
pellie --> supertje heeft me eens verteld hoe zo'n vlek heet bij een vos, maar ben t helaas weer vergeten Bloos (Say heeft die ook 2) --> supertje weet t vast nog wel *LOL*

Van die zwarte vlekjes/stipjes? Dat zijn 'Bend Or Spots' (of witte stipjes; 'Birdcatcher Spots')

Ik ken ook een aantal vossen die weer geelgouden vlekjes of stipjes hebben, maar daarvan heb ik eigenlijk geen idee hoe die heten Verward

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:29

Dan heb ik toch ook een vraag aan de deskundigen hier.
Joey staat op zijn stamboekpapier als donkerbruinbont aangetekend.
Hier zijn foto bij de stamboekopname
Afbeelding
Maar eigenlijk vind ik hem gewoon zwartbont
Hier een foto zoals hij nu is
Afbeelding
De enigste bruine haren die hij heeft zijn een paar kastanje achtige kleur haren in zijn staart en ja in de zomer is hij vaak wat lichter door de zon?
Is dit dan een foutje bij de stamboekopname? of vinden jullie dat Joey echt donkerbruin bont is?
Of noemen jullie dit een driekleur?
(sorry mods voor de foto's maar dan is mijn vraag wat duidelijker denk ik)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:58

Lowara is ook eigenlijk een 3 kleur,maar het valt minder op omdat ze veel wit aan haar benen heeft.
ze is gewoon bruin,maar heeft bij haar achterbeen dat het overloopt in zwart. in haar manen en staart heeft ze ook zwarte haren erin zitten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:03

Janine, Baggio was ook zo als veulen en is ook als bruinbont opgenomen. Echter is dit bij latere keuringen veranderd Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:15

Leonoor schreef:
Janine, Baggio was ook zo als veulen en is ook als bruinbont opgenomen. Echter is dit bij latere keuringen veranderd Knipoog

Kyra, de jaarling die ik gehad heb ook. die is als veulen ook als bruinbonte opgenomen, en daar kwam idd ook een zwarte onderuit Lachen