wat te doen met tweeling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammie_44

Re: wat te doen met tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:12

Wta wil je nou weten als je toch niets van een ander wilt aannemen? Je zegt dat wij hier geen verstand hebben dus doe dat wat jij als goed beschouwt, je zegt zelf ook goed genoeg te weten hoe je moet trainen.
Succes ermee, en ik hoop niet dat de merrie de dupe hiervan zal worden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:16

Meid, wat wrodt er nou telkens gezegd.: Een merrie wordt niet onvruchbaar als je vruchtjes uitknijpt. Maar goed, het is niet jouw paard. Wat ik me wel afvraag is, als die dierenarts zo goed is, waarom je hem dan niet gewoon om advies vraagt. Ik bedoel, hij moet je dan toch kunnen vertellen?
En als je het niet eens bent met het commenteaar, dan kan je toch net zo goed het topic niet openen?
veel succes er iig mee.
Groetjes, mij

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:30

jha dat dacht ik ook! ik duim ook!! en ik ben er zeker bij om haar te steunen!!! en als haar veulens toch levend geboren worden zal ik ook er iedere dag zijn om ze te voeden met fles!! echt hopen dat het goed gaat! ik zal wel verslag uitbrengen hoe het is gegan!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:36

waar haal jij in vredesnaam vandaan dat een merrie bij wie de vruchtjes worden afgeknepen onvruchtbaar zou zijn?
dit heb ik al eerder gevraagd, maar geen antwoord gekregen...

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:39

loveamira schreef:
jha dat dacht ik ook! ik duim ook!! en ik ben er zeker bij om haar te steunen!!! en als haar veulens toch levend geboren worden zal ik ook er iedere dag zijn om ze te voeden met fles!! echt hopen dat het goed gaat! ik zal wel verslag uitbrengen hoe het is gegan!

Elke dag?? Om de 2uur dag en nacht ja.... ik zou de vruchten alsnog af laten spuiten risico is veel te groot zeker voor een ongetrainde merrie.

Greetz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:46

de merrie is al halverwege eind april ongeveer uitgerekent he mensen!!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:48

loveamira schreef:
ene nog iets! het is mijn paard niet! ik heb er niks over te zegen! ik zou het ook anders doen! maar deze man is een harde zaken man! geen veulen betekent voor hem geen geld! en een onvruchtbare merrie is voor hem een ramp! en de dierenards is gewoon een goedgekeurde dierenards hoor Lachen maak je daar maar geen zorgen over!

fokmerrie dood is nooit meer een veulen en dus nooit meer geld van die merrie!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:50

Haha, ik denk dat dat nog sneuer is voor de portemonnee inderdaad..

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:52

iedere dag.. is dus ook ieder 2 uur! en niet stom bedoeld maar ik heb gewoon gehoord dat ze dan onvruchtbaar is

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:59

Liezel1 schreef:
waar haal jij in vredesnaam vandaan dat een merrie bij wie de vruchtjes worden afgeknepen onvruchtbaar zou zijn?

Mijn merrie is na het afspuiten van haar 2ling 3 jaar niet meer drachtig geworden en toen ze drachtig was verwierp ze haar veulen 8 weken voor tijd. Daarna kreeg ik haar weer niet drachtig.
Er zal wel geen medische verklaring voor zijn, maar ik denk dat in het koppie van zon merrie toch wat gebeurt.
Merrie zag er ook extreem slecht uit na het afspuiten en het heeft vrij lang geduurt voor ik haar weer in conditie had.
We kunnen niet alles verklaren denk ik.

Trainen lijkt me een hele rare optie, waarvoor trainen Verward

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:09

sarabande schreef:
Liezel1 schreef:

Mijn merrie is na het afspuiten van haar 2ling 3 jaar niet meer drachtig geworden en toen ze drachtig was verwierp ze haar veulen 8 weken voor tijd. Daarna kreeg ik haar weer niet drachtig.
Er zal wel geen medische verklaring voor zijn, maar ik denk dat in het koppie van zon merrie toch wat gebeurt.
Merrie zag er ook extreem slecht uit na het afspuiten en het heeft vrij lang geduurt voor ik haar weer in conditie had.
We kunnen niet alles verklaren denk ik.

Trainen lijkt me een hele rare optie, waarvoor trainen Verward

dit kán inderdaad gebeuren, zoals ik al in mn eerste post zei, er kan iets gebeuren met de hormonen..
maar dit hóeft niet, het staat niet vast dat een merrie daarvan onvruchtbaar wordt...
en in dit geval, zou ik daarvoor kiezen.. dan maar het risico lopen dat ze niet meer drachtig kan worden, dat risico lijkt me kleiner dan het volbrengen van een tweelingdracht..
mocht ze niet meer drachtig willen worden, dan maar verkopen als rijpaard (het gaat de fokker alleen maar om het geld begreep ik...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:28

Alleen maar duimen en hopen op geluk. Mijn merrie is vanochtend bevallen van 2 hengstveulens........dik 2,5 maand te vroeg. En die is 3 keer gescand en de veeartsen hebben het niet gezien dat er een tweeling in zat.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:29

veulens hebben het neem ik aan niet overleefd?
hoe is het met de merrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:29

en hoe gaat het nu gelopen met die 2 hengstveulens van jou dan Pipo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:33

Beide waren 2,5 maand te vroeg en dus doodgeboren ( of heel vlot overleden) we zijn er niet bij geweest, merrie gaf geen tekens dat ze ging veulenen en daarnaast moest ze nog 2,5 maand.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:37

Pipo schreef:
Beide waren 2,5 maand te vroeg en dus doodgeboren ( of heel vlot overleden) we zijn er niet bij geweest, merrie gaf geen tekens dat ze ging veulenen en daarnaast moest ze nog 2,5 maand.

O, wat vreselijk rot Pipo, sterkte ermee, voor de merrie en jouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:41

Bij mijn merrie is de tweelingvrucht er ook afgespoten.Volgens de dierenarts was het risco voor de merrie te groot en lopen veel tweelingdrachten slecht af.
De merrie was toen nog niet van mij,maar de exeigenaars vonden het verlies van de merrie(plus alle kosten die er bij komen)toch zwaarder voor hun portemoinee als het verlies van de vrucht.Bovendien kregen ze van het dekstation gratis een nieuwe dekking omdat er geen veulen geboren was.
Maar bij jou is er niks meer aan te doen dan te duimen dat het goed gaat.

Jammer Pipo van je veulens,met de merrie alles goed?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:43

mijn bijrijpaard heeft bij haar vorige eigenaar ook een paar veulens gekregen, waaronder ook een tweeling. Ook een aantal keer gescant en nooit is daar uitgekomen dat ze een tweeling droeg. Een is in leven gebleven, de ander is gestorven. Die ene die nog leefde is nooit uitgegroeid tot een heus paard maar een e ponytje gebleven. Merrie heeft er gelukkig niets van over gehouden. Maar als dit eerder aan het licht was gekomen dan hadden ze ook een van de vruchtje weggehaald. Het is niet verantwoord en loopt bijna altijd slecht af.

Heb op een hengstenhouderij waar ik altijd reed ook een tweelingdracht mee gemaakt waarbij het dus ook niet goed is gegaan. een veulen ging dood in de baarmoeder en het paard heeft ze beide verstoten. Gruwelijk om te zien, want die andere leefde nog een tijdje buiten de baarmoeder. Heeft niet lang geduurt, maar was gruwelijk om het beestje te zien vechten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:49

Pipo schreef:

Oh wat triest dat gun je echt niemand, sterkte ermee

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:17

@Pipo: Wat erg, temeer daar uit niets is gebleken dat het een tweelingdracht was.
Ik hoop dat de merrie er niets aan over houdt.
Ik wens je sterkte, want leuk is anders.

Ach gut

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:23

@Pipo: Heel veel sterkte en ik hoop en duim voor je dat er volgend jaar een gezond merrieveulen geboren wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:46

Ik ben er nog steeds heel ziek van. Maar mijn merrie maakt het gelukkig heel goed, dat is het allerbelangrijkste. Had mij zo verheugd op dit veulen en alle gedaan wat in mijn ogen goed was. Blijkbaar had ik het niet goed genoeg gedaan.

Niets aan te doen, maar veel verdriet geeft het wel.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:57

Ik zou het in dat geval ook laten wegspuiten. Ik kan mij nog herinneren dat toen op de manege een merrie drachtig was. Bleek ook een tweelingdracht, allebei de veulens dood inclusief de merrie, die bij de geboorte overleed Nagelbijten / Gniffelen

Sterkte pipo.... Ach gut

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:38

Pipo schreef:
Blijkbaar had ik het niet goed genoeg gedaan.

Niets aan te doen, maar veel verdriet geeft het wel.

Je kan niet meer doen dan laten scannen, het is gewoon de natuur die hebben wij niet altijd in de hand. Ook al wil je iets of iemand de schuld geven.
Je hebt zoveel verwachtingen, kijkt er zo naar uit, en dan dit,....dat geeft veel pijn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:04

na ook veel miserie met een tweelingdracht -ook vier scans en een gewaarschuwde Da dat de HH had gezegt dat er een dubbele eisprong was - zou ik het ook nooit meer willen meemaken dus als je het weet :laten weghalen ..mijn merrie heft het dan nog netjes tot op de uitgerekende dag voor mij opgehouden ..
Idd na wegknijpen van vruchtjes ,aborteren van tweelingen ed komt het heel vaak voor dat je de merrie niet meer drachtig krijgt dat jaar