[TI] Welke hengst voor mijn merrie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelot

Re: Welke hengst voor mijn merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:01

@ snowdon; thanx leon, toch nog iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is...... Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:18

dus toch dat verkeerde been...I knew it....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:21

Cheveyo schreef:
dus toch dat verkeerde been...I knew it....

Hm chev ik snaptje je anders heel goed hoor, was het er ook wel mee eens, al kan ik het verhaal van wendy over het hoe en waarom ook zeker snappen. mits echt goed gereden, en dus niet met weggedrukte ruggen.

Ik zelf vind collin ook een erg goede macht voor shaly.
ik zelf zou zeker niet zwaarden gaan fokken, maar het is net wat ze willen fokken. en wat de markt nu graag wil.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:33

Ik ben op niemand boos hoor Haha! vind het alleen jammer dat mensen altijd gelijk over Ryon zijn rug beginnen en niet verder kijken. Maar ik begrijp jullie wel hoor, het is toch wat je ziet.
En ik vind Collin ook altijd een leuke hengst met leuke nakomelingen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:36

annelot schreef:
Ik ben op niemand boos hoor Haha! vind het alleen jammer dat mensen altijd gelijk over Ryon zijn rug beginnen en niet verder kijken. Maar ik begrijp jullie wel hoor, het is toch wat je ziet.
En ik vind Collin ook altijd een leuke hengst met leuke nakomelingen.

Gelukkig annelot, en begrijp me niet verkeerd, ik vind ryon echt een prachtige hengst en zijn nakomelingen mogen er ook zeker weten zijn.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:45

ik ook Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:33

Cheveyo heb jij Rohan wel eens in het echt gezien?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:08

Met Collin (Grai) en Gulliver (lichte Cob) in combi met Shayla (toch echt Vanner) zou je kiezen voor een lichter type nakomeling. Waarom kiezen een aantal mensen hier juist niet voor met een zwaarder type hengst fokken?

Collin en Gulliver hebben inderdaad een flink aantal goed geprimeerde veulens, maar zijn ook 2 van de meest populaire hengsten bij het stamboek, het afgelopen jaar stonden ze beiden in de top 4 van hengsten met meeste nakomelingen op de NSvT keuringen. Zoiets geeft wel een heel gekleurd beeld natuurlijk in vergelijking met hengsten die slechts 1 nakomeling hadden meelopen zoals bijvoorbeeld Garish, al was dit hengstveulen wel de topper van de keuring in Bunschoten (reservedagkampioen bij de hengsten/ruinen en dat uit een 3e premie moeder!).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:11

nog niet volgens mij Caira.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:20

misschien moet je dat eens doen Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:23

om wat ik schreef? Knipoog. Als alles goed blijft gaan met mijn gezondheid zie ik hem zelfs 2 keer irl dit jaar denk ik, en als het bij jou en Rohan goed gaat dan wellicht wel 3 keer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:25

Jup heb het even aan een expert gevraagd en geen onderhals gevonden hoor. Cool

Ben benieuwd of jij hem kan vinden volgende week Haha!

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:25

Vasthi schreef:
Met Collin (Grai) en Gulliver (lichte Cob) in combi met Shayla (toch echt Vanner) zou je kiezen voor een lichter type nakomeling. Waarom kiezen een aantal mensen hier juist niet voor met een zwaarder type hengst fokken?

Collin en Gulliver hebben inderdaad een flink aantal goed geprimeerde veulens, maar zijn ook 2 van de meest populaire hengsten bij het stamboek, het afgelopen jaar stonden ze beiden in de top 4 van hengsten met meeste nakomelingen op de NSvT keuringen. Zoiets geeft wel een heel gekleurd beeld natuurlijk in vergelijking met hengsten die slechts 1 nakomeling hadden meelopen zoals bijvoorbeeld Garish, al was dit hengstveulen wel de topper van de keuring in Bunschoten (reservedagkampioen bij de hengsten/ruinen en dat uit een 3e premie moeder!).

en ook is het lastig om uit de jonge hengsten te kiezen aangezien men nog niet weet hoe hij doorfokt, maar als niemand de gok waagt, hoe kunnen zij zich dan bewijzen!

Persoonlijk zou ik zoeken naar een hengst die goed bij Shayla past, het liefst gewoon hetzelfde type....

er worden al een heleboel goede namen genoemd, wordt nog een hele klus Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:28

Caira schreef:
Jup heb het even aan een expert gevraagd en geen onderhals gevonden hoor. Cool

Ben benieuwd of jij hem kan vinden volgende week Haha!

Maar ik heb het helemaal nergens over Rohan zijn eventuele onderhals gehad Verward

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:55

Euh Lonneke, ik vat even niet wat jouw jonge hengst hiermee te maken heeft Verward .
Cheveyo zei dat hij neiging heeft zijn hals vooruit te steken ohz als een soort onderhals.. Hij heeft geen onderhals, maar dat lijkt dan zo. Ik kan me vinden in deze woorden. Maar genoeg over de mooie hengst Ryon.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:15

Rohan is een zoon van Ryon Monique, Cheveyo zou Ryon niet nemen om zijn hoofd/hals houding. Waarschijnlijk omdat ze bang is dat hij dit door zal vererven. Vandaar dat ik vraag of ze het bij Rohan gezien heeft.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:54

1 zwaluw maakt nog geen zomer en de merrie doet ook nog mee in het verhaal Knipoog

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:04

Ja precies.
En als de merrie, in dit geval Shayla, dezelfde houding heeft dan heb je dus wél grote kans dat het veulen dit erft. Lijkt me logisch. De TS wil dit niet, en dus is het m.i alleen maar goed dat o.a Cheveyo dit opmerkt.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 00:11

Zo zeg wat een reacties als je even een dagje niet kan kijken Wow! Haha!

En ook een hele hoop namen voorbij zien komen.
Voor dit veulen heb ik Chakotay gekozen , niet alleen vanwege zijn bouw , maar ook zeker op het karakter Ja Ook dit telt bij mij heel erg mee.

Voor dit jaar (met een grote ALS ik het doe Knipoog Eerst maar eens zien hoe Shay d'r houd met een veulen aan de voet ) ga ik ook zeker eerst weer naar de hengstenshow om alle hengsten te kunnen bekijken.

Chev : De halshouding van Shay was inderdaad een hele tijd vrij hoog. Maar dit komt mede door hoe ze jaren gereden is. Sinds we naar de andere manege zijn gegaan zijn we druk bezig met het naar beneden krijgen zodat ze ook wat beter op d'r eigen benen gaat lopen. Op de vorige manege werd daar totaal niet opgelet. Het met d'r hoofd in de lucht lopen was bij Shay een manier van d'r benen ontlasten tijdens het rijden Knipoog

En iedereen natuurlijk bedankt voor de tips ! Het is ook zo moeilijk om een hengst te kiezen bij je merrie. En natuurlijk blijft Chakotay ook een hele geschikte kandidaat Haha!
Ook zijn nakomelingen waren dit jaar totaal niet slecht.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:16

Topic doorgelezen en toch maar weer even reageren... Knipoog

Genoemde Ryon vind ik een zeer bijzondere Cob/Tinker, weinig Cobs/Tinkers hebben z'on aparte uitstraling en beweging. Maar voor Shayla zou ik deze hengst niet kiezen, omdat je er mijn inziens niet echt iets toevoegt wat er nog niet is, teveel hetzelfde type m.i. en eigenschappen...

Ik zou dus juist wat extra andere eigenschappen kiezen die de zwaardere cobeigenschappen weer een beetje terugbrengt zoals een Chacotay en een Drum....

Beide laatstgenoemde heren hebben een kortere rug en een bomproof karakter... Dat is wat TS volgens mij in elk geval wil verbeteren...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:31

Sandra, ik zou eerst eens willen weten wat je fokdoel is. Rijtypisch of zwaarder?

Wanneer je de hoogte in wilt, maar niet per se wilt verzwaren, zonder verlies van beweging -rijtypisch- zou ik aandachtiger kijken naar Silas, Mr Yenkins en Boris (wie weet dekt hij dit jaar weer?).

Wanneer je graag nog wat meer richting zware Vanner wilt fokken, zou ik denken aan Drum en Chakotay..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:31

Boris is geloof ik nog niet zeker. Hoop het wel, vind hem echt waanzinnig!
Maar tussen Boris en Silas zit wel een heel groot verschil natuurlijk. Cob en Grai.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:46

Uiteraard zit daar nog een groot verschil tussen..

Overigens, u ik je zie posten: Baggio is natuurlijk misschien ook nog wel ee optie Haha!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:25

Zelf vind ik het wel erg fijn om het "rijtypische" er een beetje in te houden , maar wat me dan weer opvalt is dat je dan toch weer "in de langere ruggen valt" , en dat is juist weer het puntje wat ik bij Shay wil verbeteren.

Maar als je een kortere rug wil , val je weer in de zwaardere types , waardoor weer het rijtypische iets verloren gaat.

Ik heb gewoon teveel keuzes Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:36

Dus eerst maar eens kijken of de combi met Shayla je geeft wat je voor ogen hebt, wat weer niet betekent dat de combinatie herhalen hetzelfde resultaat geeft Haha!
't Is eigenlijk precies hetzelfde als kattenfokken Haha! Nagelbijten / Gniffelen