Goedkeuring tot dekhengst, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Re: Goedkeuring tot dekhengst, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 22:52

Kajanus schreef:
cardy schreef:
Maar kan iemand hier misschien plaatsen van hoe het iid allemaal in zijn werk gaat? en dan ook precies zoals gevraagd wordt vanaf welke leeftijd, wat, wanneer, en waar.

Ben namelijk ook erg benieuwd

Ik zal hier toch ook maar even een reactie plaatsen.
Wij doen de tweejarige hengsten eerst nog in de hengstenwei, maar halen ze na een maand of 4 er weer uit, dan even een weekje laten wennen en dan doen we de eerste stap.
De Keuring... dat is altijd vreselijk spannend de hengst komt dan rondom op de foto en dan maar hopen dat het allemaal goed is.
Helaas mag de dierenarts er niet zoveel over zeggen, want de foto's moeten in Utrecht beoordeeld worden door een speciale commisie.
Na een paar weken dan krijg je als het goed is een certificaat thuis met daarop de beoordeling van het beenwerk.
Als hij dan goed is en dan gaan we hem thuis alvast wat longeren, singeltje om een keer een hoofdstel in, maar dit kan je eventueel ook door degene waar je hem in training brengt laten doen.
Wij brengen ze dan bij Riekus en Ilonka Veninga in Stuifzand en die gaan er dan mee aan het werk.
En dan komt de eerste bezichtiging, weer spannend Haha!
Als je hengst dan goed genoeg is dan mag je door naar de 2de bezichtiging.
Maar eerst moet je je hengst nog laten onderzoeken op cornage en een klinische keuring dwz ogen, mond benen en ballen worden nagekeken.
Als dat allemaal achter de rug is dan is het wachten op de tweede bezichtiging, en dan maar hopen dat hij naar de derde bezichtiging mag en nog beter naar de 70 dagen test in Ermelo en hopen op goedkeuring..
Het is een hele lange spannende weg en het is niet altijd even goed voor je nachtrust Haha!

Wat wijs is dat je even de hengstentrainer even naar je hengst laat kijken of dat het echt wel de moeite waard is.
Want als hij niet goed op de benen staat oftewel geen goede stand heeft, dan is het zonde van je tijd en geld om hem klaar te laten maken..
Ik hoop dat jullie iets wijzer zijn geworden, ik leer ieder jaar weer wat bij.. en dit is pas het tweede jaar dat we onze hengsten voor laten brengen.. Bloos

Dank je wel, ik ben zeker een heleboel wijzer geworden!
Nu weet ik zo ongeveer het verloop van zo'n keuring, bezichtiging e.d.
Het lijkt me ook allemaal megaspannend!
Maar hoe zit dat met de bemerkingen op foto's? Ik neem aan dat er geen tot minimale bemerkingen moeten zijn? Als het meer is, dan is het dus afgelopen?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:01

Myfairytale schreef:

Maar hoe zit dat met de bemerkingen op foto's? Ik neem aan dat er geen tot minimale bemerkingen moeten zijn? Als het meer is, dan is het dus afgelopen?

Voor de hengstenkeuring wel, maar dat wil niet zeggen dat je er geen heel goed sportpaard aan kunt hebben. Haha!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 23:05

Kajanus schreef:
Myfairytale schreef:

Voor de hengstenkeuring wel, maar dat wil niet zeggen dat je er geen heel goed sportpaard aan kunt hebben. Haha!

Ja, precies. Maar als hij niet ggk wordt, dan word het mijn nieuwe rij/sportpaard. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:23

Myfairytale schreef:
Ja, precies. Maar als hij niet ggk wordt, dan word het mijn nieuwe rij/sportpaard. Haha!

Ik stelde al eerder de vraag wat je zo goed vond aan de merrielijn

Mijn 2e vraag is waarom je hem gekocht hebt, waarschijnlijk om er jouw rijpaard van te maken.
Dus waarom wil je hem eigenlijk voor de hengstenkeuring brengen????

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:14

sarabande schreef:
Myfairytale schreef:

Mijn 2e vraag is waarom je hem gekocht hebt, waarschijnlijk om er jouw rijpaard van te maken.

Dan wordt het een sportpaard. Haha!
Die stam heeft veel keuringspaarden gebracht en ook nog de hengst Ferro en dat is het wel.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:33

Nu het er toch over gaat... Ik heb zelf een KWPN jaarling hengst. Heb veel, deskundige, mensen horen zeggen dat ie een mooie belijning heeft, goeie gangen en uitstraling. Alleen hij zit wel in de reg. A omdat zijn vader een Trakehner is.

Dus ik denk dan heel diep van binnen, van "wat als?"
Maar we kijken gewoon hoe hij zich ontwikkelt. Ook houd er iemand "de vinger aan de pols" die zelf ook een goedgekeurde dekhengst heeft.

Mijn vraag is dan aan jullie, kan ik hem dan voor het KWPN laten "bezichtigen" of een ander stamboek?
edit: of denken jullie dat het zonde van het geld zou zijn? (maken geen kans, niet goeie papieren, enz.)

Dit is zijn stamboom:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=178480

Voor foto's zie: profiel

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:45

Ach dromen mag he

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:52

ja Tong uitsteken haha echt he, en net zoals de TS ben ik er ook erg nuchter over, maar ben gewoon benieuwd wat jullie ervan vinden (want in mijn ogen zijn er mensen in dit topic die er wel wat meer verstand van hebben dan ik Clown)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:54

Doe maar niet bij het KWPN, er zit echt geen enkele predikaat in de moederlijn. AES is daar wel weer milder in, die kijken alleen aar het paard.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:59

Kajanus schreef:
Ik zal hier toch ook maar even een reactie plaatsen.
Wij doen de tweejarige hengsten eerst nog in de hengstenwei, maar halen ze na een maand of 4 er weer uit, dan even een weekje laten wennen en dan doen we de eerste stap.
De Keuring... dat is altijd vreselijk spannend de hengst komt dan rondom op de foto en dan maar hopen dat het allemaal goed is.
Helaas mag de dierenarts er niet zoveel over zeggen, want de foto's moeten in Utrecht beoordeeld worden door een speciale commisie.
Na een paar weken dan krijg je als het goed is een certificaat thuis met daarop de beoordeling van het beenwerk.
Als hij dan goed is en dan gaan we hem thuis alvast wat longeren, singeltje om een keer een hoofdstel in, maar dit kan je eventueel ook door degene waar je hem in training brengt laten doen.
Wij brengen ze dan bij Riekus en Ilonka Veninga in Stuifzand en die gaan er dan mee aan het werk.
En dan komt de eerste bezichtiging, weer spannend Haha!
Als je hengst dan goed genoeg is dan mag je door naar de 2de bezichtiging.
Maar eerst moet je je hengst nog laten onderzoeken op cornage en een klinische keuring dwz ogen, mond benen en ballen worden nagekeken.
Als dat allemaal achter de rug is dan is het wachten op de tweede bezichtiging, en dan maar hopen dat hij naar de derde bezichtiging mag en nog beter naar de 70 dagen test in Ermelo en hopen op goedkeuring..
Het is een hele lange spannende weg en het is niet altijd even goed voor je nachtrust Haha!

Wat wijs is dat je even de hengstentrainer even naar je hengst laat kijken of dat het echt wel de moeite waard is.
Want als hij niet goed op de benen staat oftewel geen goede stand heeft, dan is het zonde van je tijd en geld om hem klaar te laten maken..
Ik hoop dat jullie iets wijzer zijn geworden, ik leer ieder jaar weer wat bij.. en dit is pas het tweede jaar dat we onze hengsten voor laten brengen.. Bloos

Kajanus bereiden jullie ze ook nog voor op het foto maken zelf? Ik weet namelijk zelf uit ervaring dat je als dierenarts hele toeren moet uithalen soms bij die jonge hengsten die nog net in de hand staan. Vooral als je fotos moet gaan maken van de knie, als je dus met je fotomateriaal in de buurt van zijn ballen is dat soms een levensgevaarlijk werkje.

Ik weet niet of jullie het doen hoor, maar het is wel raadzaam om in de week (of langer) dat je voor de foto's hebt je paard te trainen in lang stilstaan en zeker dat er iemand aan zijn ballen komt en dat ie zijn voeten op kan tillen.

Wij hebben al mensen naar huis moeten sturen omdat het paard gewoon te gevaarlijk was (lees: gericht en raak trappen na een overdosis verdoving. Niet leuk voor degene die getrapt is, en ook niet leuk voor jezelf, helemaal niet als die het materiaal raak trapt dan is de rekening voor de eigenaar).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:20

janderegelaa schreef:
Doe maar niet bij het KWPN, er zit echt geen enkele predikaat in de moederlijn. AES is daar wel weer milder in, die kijken alleen aar het paard.

Sorry als ik een beetje dom overkom, maar wat is het AES?

Ik zat zelf te denken aan het NRPS, rare gedachten?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:31

Ik zat eens in je profiel te kijken maar dat veulentje, Princess Evita, kan niet van Inspekteur zijn want die geeft geen vossen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 12:34

sarabande schreef:
Myfairytale schreef:

Staat een paar posts terug.
Beter lezen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 12:35

Myfairytale schreef:
sarabande schreef:

Dan wordt het een sportpaard. Haha!
Die stam heeft veel keuringspaarden gebracht en ook nog de hengst Ferro en dat is het wel.

En dat bepaal jij even vanachter jouw pc?
Kom nou even zeg! Rolleyes

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 12:39

cardy schreef:
ja Tong uitsteken haha echt he, en net zoals de TS ben ik er ook erg nuchter over, maar ben gewoon benieuwd wat jullie ervan vinden (want in mijn ogen zijn er mensen in dit topic die er wel wat meer verstand van hebben dan ik Clown)

Precies, maar als mij meerdere malen verteld wordt door oa een hengstenhouder dat we hem zeker voor moeten stellen op de keuring dan lijkt me dat helemaal geen slecht idee.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:55

Myfairytale schreef:
Precies, maar als mij meerdere malen verteld wordt door oa een hengstenhouder dat we hem zeker voor moeten stellen op de keuring dan lijkt me dat helemaal geen slecht idee.

Welke hengstenhouder en heeft die geld geboden, en je hebt geen antwoor op mijn vraag gegeven wat je nu zo apart aan die moederlijn vindt.

Goed ik zal mijn mening wat duidelijker omschrijven. Je koopt een jong paard dat je nog niet veterinair hebt laten keuren voor de sport en vervolgens zie je er opeens een dekhengst in omdat iemand dat zegt.

Mijn advies ga naar de hengstenkeuring en bekijk daar de hengsten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 14:32

We gaan al 2 jaar lang naar hengstenshows en keuringen.
Dus we weten echt inmiddels wel hoe een goede hengst eruit hoort te zien.
Wat wil je hier nou eigenlijk mee bereiken dan?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 14:35

sarabande schreef:
Myfairytale schreef:

Welke hengstenhouder en heeft die geld geboden, en je hebt geen antwoor op mijn vraag gegeven wat je nu zo apart aan die moederlijn vindt.

Goed ik zal mijn mening wat duidelijker omschrijven. Je koopt een jong paard dat je nog niet veterinair hebt laten keuren voor de sport en vervolgens zie je er opeens een dekhengst in omdat iemand dat zegt.

Mijn advies ga naar de hengstenkeuring en bekijk daar de hengsten.

Voor de 2e keer;
Myfairytale schreef:
Tha_Niekje schreef:

Dat zag ik idd ook al, maar verder in de moederlijn zitten nog wel predikaten...

Zie: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=103314

Kimmb schreef:
Behalve dat Usie slechts stamboek is (Die kan toch nog ster worden neem ik aan, vooralook omdat ze zo jong nog is), is het volgens mij wel een goede moederlijn.
Er zijn 2 jaar geleden nog veulens geboren van Fiana mbv embryo transplantatie en de moeder is keur. Bovendien heeft usie 2 halfzusjes die keur en ster zijn.....

Ben benieuwd naar de foto's filmpje.

sarabande schreef:
Myfairytale schreef:

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 14:36

Ik wil graag dat je of antwoord geeft op mijn vraag waarmee ik het topic opende en verder niet meer off topic gaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:37

Myfairytale schreef:

Jou uit de droom helpen, omdat je waarschijnlijk veel beter af bent als je hem gewoon laat castreren zodat hij niet te lastig wordt als rijpaard inplaats van een heleboel geld uitgeven en met een opgefokte hengst blijven zitten.
Wanneer jouw paard de potentie had als keuringspaard was de hengstenhouder waar zijn vader staat er al achteraan geweest of daarna de vele handelaars die Nederland rijk is.
Dus ik ben toch benieuwd welke KWPN hengstenhouder jou dit advies gegeven heeft

Dat is geen antwoord op de merrielijn overigens, ik vraag niet om het te laten zien maar het uit te leggen wat JIJ er zo speciaal aan vindt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 14:41

sarabande schreef:
Myfairytale schreef:

Jou uit de droom helpen, omdat je waarschijnlijk veel beter af bent als je hem gewoon laat castreren zodat hij niet te lastig wordt als rijpaard inplaats van een heleboel geld uitgeven en met een opgefokte hengst blijven zitten.
Wanneer jouw paard de potentie had als keuringspaard was de hengstenhouder waar zijn vader staat er al achteraan geweest of daarna de vele handelaars die Nederland rijk is.
Dus ik ben toch benieuwd welke KWPN hengstenhouder jou dit advies gegeven heeft

Dat is geen antwoord op de merrielijn overigens, ik vraag niet om het te laten zien maar het uit te leggen wat JIJ er zo speciaal aan vindt.

Punt 1: Laat mij lekker dromen
Punt 2: Zeik niet over hem laten castreren, dat doen we toch niet en wie ben jij om zoiets voor een ander te bepalen en het kost mij geld en niet jou
Punt 3: Lijkt me duidelijk waarom ik wel wat zie in de moederlijn
Punt 4: Dat ga ik hier niet openlijk op bokt gooien, omdat ik hem toch niet wilde verkopen en hij daar niet blij mee was.

Sarabande; wil je nu alsjeblieft ontopic blijven, ik vind dit een erg storend gezeur zo.
Ik probeerdee iets op te steken om het topic te openen, maar hier schiet ik niets mee op.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:43

Myfairytale schreef:

Ook ook papier.???

Obelisk X Metall, Matador X Ferro

Je kent zijn eigen papier niet eens.

Je merrie komt uit de moederlijn van Ferro, dan is ie ingeteeld door Ferro op zijn eigen moederlijn.
en dan hebben we nog Metall ( ferro).
Dus je hebt er 3 keer de moederlijn van Ferro inzitten. Als dat geen goed gekeurde hengst gaat worden. Haha! Huilen

Of heb je het hier niet goed weergegeven?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 14:46

Hoe bedoel je?
Ik ken zijn papier echt wel lijkt me.
Maar nogmaals, blijf even ontopic!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 14:48

Kleine toevoeging;

Julie hebben het paard niet in real life gezien.
Kom kijken zou ik zo zeggen.
En als we hem aanbieden en de keuringscommissie vind het niets zijn we snel genoeg uit de droom geholpen, klaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:56

Myfairytale schreef:
Kleine toevoeging;

Julie hebben het paard niet in real life gezien.
Kom kijken zou ik zo zeggen.
En als we hem aanbieden en de keuringscommissie vind het niets zijn we snel genoeg uit de droom geholpen, klaar.

Nu zet een filmpje neer zou ik zeggen stuk gemakkelijker dan al die bokkers die langs komen Haha! .
En snel klaar valt nog te bezien, want dan begint het werk eraan al binnekort.

Maarrre wie was nu toch die adviserende hengstenhouder???