Kajanus schreef:cardy schreef:Maar kan iemand hier misschien plaatsen van hoe het iid allemaal in zijn werk gaat? en dan ook precies zoals gevraagd wordt vanaf welke leeftijd, wat, wanneer, en waar.
Ben namelijk ook erg benieuwd
Ik zal hier toch ook maar even een reactie plaatsen.
Wij doen de tweejarige hengsten eerst nog in de hengstenwei, maar halen ze na een maand of 4 er weer uit, dan even een weekje laten wennen en dan doen we de eerste stap.
De Keuring... dat is altijd vreselijk spannend de hengst komt dan rondom op de foto en dan maar hopen dat het allemaal goed is.
Helaas mag de dierenarts er niet zoveel over zeggen, want de foto's moeten in Utrecht beoordeeld worden door een speciale commisie.
Na een paar weken dan krijg je als het goed is een certificaat thuis met daarop de beoordeling van het beenwerk.
Als hij dan goed is en dan gaan we hem thuis alvast wat longeren, singeltje om een keer een hoofdstel in, maar dit kan je eventueel ook door degene waar je hem in training brengt laten doen.
Wij brengen ze dan bij Riekus en Ilonka Veninga in Stuifzand en die gaan er dan mee aan het werk.
En dan komt de eerste bezichtiging, weer spannend![]()
Als je hengst dan goed genoeg is dan mag je door naar de 2de bezichtiging.
Maar eerst moet je je hengst nog laten onderzoeken op cornage en een klinische keuring dwz ogen, mond benen en ballen worden nagekeken.
Als dat allemaal achter de rug is dan is het wachten op de tweede bezichtiging, en dan maar hopen dat hij naar de derde bezichtiging mag en nog beter naar de 70 dagen test in Ermelo en hopen op goedkeuring..
Het is een hele lange spannende weg en het is niet altijd even goed voor je nachtrust![]()
Wat wijs is dat je even de hengstentrainer even naar je hengst laat kijken of dat het echt wel de moeite waard is.
Want als hij niet goed op de benen staat oftewel geen goede stand heeft, dan is het zonde van je tijd en geld om hem klaar te laten maken..
Ik hoop dat jullie iets wijzer zijn geworden, ik leer ieder jaar weer wat bij.. en dit is pas het tweede jaar dat we onze hengsten voor laten brengen..
Dank je wel, ik ben zeker een heleboel wijzer geworden!
Nu weet ik zo ongeveer het verloop van zo'n keuring, bezichtiging e.d.
Het lijkt me ook allemaal megaspannend!
Maar hoe zit dat met de bemerkingen op foto's? Ik neem aan dat er geen tot minimale bemerkingen moeten zijn? Als het meer is, dan is het dus afgelopen?