Shetlander inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Shetlander inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:37

Wie zegt dat zij te groot is? Met 17jaar hoef je echt niet persee heel groot te zijn! Er zijn echt mensen van 17 jaar die een lichaam(pje) hebben van een 10jarig kind.

Ik vind dit echt weer typisch een bokt-topic! Altijd maar de TS afzeiken, iedereen weet het altijd beter en alleen maar negatief commentaar

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:49

Er zullen weinig kinderen van 17 jaar zijn dei nog op een shetlander passen, maar in het begin vroeg al iemand heel netjes hoe groot ze dna was en zo daar heeft ze later alleen boos op gereageerd dat ze er neit op gaat rijden, dus zo vreemd is dat niet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:40

schei toch uit met een typisch bokt topic.
Als TS niet zo achterlijk gelijk op haar achterste benen gaat staan is er niks aan de hand

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:44

ik heb eens gehoord dat je een shet beter wat later in kan rijden omdat die later pas helemaal volgroeid zijn! dus ik zou als ik jou was nog even wachten, begin dan in mei juni a juli!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:57

Het ligt ook wel erg aan hoe de bouw van je shetlander is. Mijn ene shet is 4,5 jaar en is nog giga overbouwd. No way dat hij ingereden gaat worden. Mijn andere shet was met 3,5 al erg volwassen en toen heeft er weleens! iemand opgezeten.
Ik heb trouwens ergenst gehoord dat shetlanders tot hun 6e jaar nog groeien en dat ze voor die tijd dus niet intensief bereden mogen worden. Dit is wat ik gehoord heb en ik weet dus neit in hoeverre dit op waarheid berust.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:59

Hoe er op mij gereageerd werd vond ik niet echt normaal =)
Maarja, als iemand zegt dat ik moet praten, dat ik het geld niet heb enz. Word ik wel een beetje boos, diegene kent mij niet eens. En ik ben heel klein voor mij leeftijd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:00

Dat is met bijna alles zo borstbeen is ook pas volgroeid met 6 jaar dus ze zouden ook niet voor die tijd hard meoten werken of een zwaardere wagen trekken

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:01

Ik denk dat niemand je hier kent, die gene Probeert toch te helpen?
je hebt 2 opties, Of je doet er iets mee, of niet.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:11

Ik heb een shetlandertje van 3, en daar zit mijn nichtje van 2 1/5 af en toe op. Dat gaat erg goed en de shet geeft dr niks om. Dus misschien een idee om een heel jong kindje erop te zetten. Die wegen echt maar heel weinig en dan gaat dat best. Al is mij wel verteld dat een hengst een sterkerdere rug heeft dan een merrie dus ligt daar ook weer aan. Mijn shetlander is een hengstje. Ook heeft mijn andere nichtje er al weleens opgezeten zij weegt ongeveer: 20 kg. Daar geeft hij ook niks om en hij heeft ook geen zwakke rug en de dierenarts vind dat hij er heel goed uitziet.
Dus ik zou nog wel even wachten maar als hij/zij 3 is kan je er wel een heel licht iemand op zetten.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:52

Pff nee ik zou nog niet beginnen je kan beter laat beginnen dan te vroeg!
Laten um nog maar even baby zijn! Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:39

Gael schreef:
Hoe er op mij gereageerd werd vond ik niet echt normaal =)
Maarja, als iemand zegt dat ik moet praten, dat ik het geld niet heb enz. Word ik wel een beetje boos, diegene kent mij niet eens. En ik ben heel klein voor mij leeftijd.

Waar zie jij iemand zeggen dat jij er geen geld voor hebt? Ik zie iemand dat tegen iemand anders zeggen en niet tegen jou, maar goed ik kan er ook over heen kijken Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:11

SOET schreef:
zaira_sak: jij moet praten je wilt een kleine pony kopen maar je bent er te groot voor, maar je wil toch een kleine kopen omdat je het anders niet kan betalen, en daarnaast kan je de verzorging niet betalen..

Gael: Een dekje rustig op leggen, het lijk met dat het hoofdstel er al te vroeg in zit.. je kunt ook misschien binnen ene half jaar rond het dekje een dekensingel leggen. (gebruiken) dat scheelt ook al weer wat.

Dit commentaar is bedoelt voor zaira_sak, niet voor Gael. Gael voelt zich hierdoor aangesproken waardoor dit topic een andere toon heeft gekregen maar ik denk dat iedereen het niet zo bedoelt.

Op je 17e kan je nog best een shetlander hebben, ik ben 30 en heb er twee

Inrijden wacht ik altijd het liefste mee als ze 4 zijn. Ik geef ze graag de kans om lichamelijk en geestelijk ruim te ontwikkelen. Met drie kan je beginnen met grondwerk en longeren ( met mate)

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:22

Oke sorry dat ik zo bot reageerde. Maar ik vind dat ik best wel een shetje mag hebben, ook al ben ik 17. Ik heb ook nog een fjordje, daar rij ik wel op.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:29

Ik ben 22 en heb ook 3 shetten. Ik vind dat leeftijd niets te maken heeft met of je wel of geen shet mag/kan hebben.

Biepje1107

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:37

ik vind ook dat leeftijd er niks mee te maken heeft. wat ik wel vind is dat je veels te vroeg wilt beginnen, ik zelf zou dan pas beginnen als ie 4 of 5 jaar is. ik ga volgend jaar als ik verhuisd ben ook een shetlander kopen en miss wel 2 want ik wil gaan mennen en die worden pas beleerd als ze 4 zijn daarvoor wel met stem enzo, maar ik weet nog niet zeker of ik ze laat inrijden, ik zelf ben 16 en veels te groot ervoor en misschien dat ik er een klein kind oplaat maar misschien ook wel helemaal niet daar ben ik nog niet over uit. maar in elk geval vindt ik dat je nog moet wachten, met longeren kun je al wel beginnen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:05

btw, élk paard groeit tot zijn 6e, niet alleen shetlanders of ijslanders

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:54

ik vind ook wel dat je een chet mag hebben de leeftijd maakt inderdaad niets uit
maar de leeftijd maakt wel iets uit als je er op wilt gaan rijden Nors opkijken je mag dan mss wel klein zijn voor je leeftijd maar zo klein zal je nu ook weer niet zijn en ja sorry ik dacht da je hem zelf ging inrijden omdat je in het begin had gezegt hoe begin IK daaraan daarom dus dus sorry daavoor Knipoog

en ik vind het ook nog te jong Pling
ik ga dan toch aar antwoorden he want je hebt om tips gevraagt en niet of je te groot bent he Haha! Haha!

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:24

Het ligt er ook aan hoe groot je shet is. Die van mij was 1,21 (vind ik zelf wel groot voor een shet Clown ) Helaas heeft nieuwe eigenaar haar laten inslapen. Huilen Huilen

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 10:21

Ik weet nu in ieder geval dat ik haar nog (lang) niet laat inrijden. Ik laat haar nog lekker een babytje zijn =P

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:39

Inrijden met 3 kan zeker ik heb 5 Shetlanders.
in mij word een hengst 3 en dan gaan we hem ook inrijden.
Mijn merrie is ok ingereden met 3 en ging allemaal goed

Saffier_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:55

Hallo allemaal,

Ik heb dit topic even in stilte gevolgd. Ik vind het ten eerste wel onzin dat door sommigen een denkbeeldige grensleeftijd wordt gesteld aan het hebben en rijden van een shetlander.
Ik zelf heb 2 shetlanders. De ene is nu bijna 5. Toen hij bijna 3 jaar werd ben ik rustig begonnen met longeren en stemhulpen. Een paar maandjes later heb ik hem voor de wagen beleerd en vervolgens heb ik hem zelf ingereden. Zelf ben ik 22 jaar, mijn lengte is 1.62 en weeg zo'n 46 kg. Mijn shet is dan wel redelijk groot, namelijk 1.13. De reden dat ik hem zelf heb ingereden is omdat hij toen nog hengst was en daardoor veel te onbetrouwbaar en sterk was voor jonge en kleine kinderen. Met het oog op veiligheid en omdat ik zelf niet zoveel weeg was het toch verstandiger om hem zelf in te rijden. Inmiddels is hij ruin en heb ik er een leuk ruitertje voor gevonden die hem onder het zadel de nodige beweging geeft. Verder staat hij zeer regelmatig voor de kar, in enkel en dubbelspan, wat heel goed gaat.
Daarnaast heb ik een shetmerrie, zij is nu bijna 3 en binnenkort gaan we haar ook wat laten wennen aan gewicht, tuig e.d. Ook haar ben ik van plan eerst voor de kar te beleren en als ze dat goed doet rijd ik haar ook zelf in aangezien ik het zeer belangrijk vind om de basis goed aan te leren. Zij is overigens ook bijna 1.10 hoog en een pittige tante.

Zolang je niet te zwaar bent voor je pony, en hem niet uit zijn evenwicht brengt doordat je misschien niet ervaren genoeg bent of inderdaad te lang bent vind ik dus best dat een shet door een ouder iemand kan worden ingereden. Als je dan zelf rond de 45 kg weegt of zwaarder zou ik de pony (vooral jonge pony) niet te lang en te zwaar werk laten doen, dit ligt natuurlijk ook aan de bouw en grootte van de shet. Maar goed... dit is voor velen een discussiepunt Knipoog

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:05

safiertje

amen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:06

texeenmaikey schreef:
Ik zou zal ik jou was nog een jaartje wachten. Shetlanders zijn laat bloeiers en de rug is pas met 4/4,5 volgroeid genoeg om er op te gaan zitten.

idd en erger nog . pas met 7 jr zijn ze volgroeid
voor hun 5e jr niet zwaar belasten (lees kilotje of 25 max )
dat is als je lang plezier wilt hebben van je shet

shetters kunnen zeer zwaar trekken in verhouding
en ook vrij veel tillen (dat is als ze uitgegroeid zijn..)

einde vd zomer kan je m in het tuig gaan zetten
en zou einde volgend jaar pas gaan inrijden
iig niet eerder !

ps ik ben 35 en heb ook een shet Haha!
(niet dat ik m rij maar dat heeft andere oorzaak -> mijn gewicht en grote pony Bloos )