[EH][KWPN]goedbewegende springhengst gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: [EH][KWPN]goedbewegende springhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:43

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:16

zou Carolus II wel wagen op je merrie ..fok je nog een keer stam 18 b 1 uit holstein erin , heb er erg luxe veulens van gezien
je kan ook nog terugfokken op de eerdere stam met ander Farn ,Ronald ,Roman bloed Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:25

Ik zal Carolus II eens opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:44

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:24

Ilivus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:21

libke schreef:
zou Carolus II wel wagen op je merrie ..fok je nog een keer stam 18 b 1 uit holstein erin , heb er erg luxe veulens van gezien
je kan ook nog terugfokken op de eerdere stam met ander Farn ,Ronald ,Roman bloed Knipoog

Ik vind het wel een interessante hengst. Heb je er veel nakomelingen van gezien?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 08:37

Dit is er ééntje waar ik de combi voor gemaakt heb
Carolus II- cannabis - skippy II
Afbeelding
echt een heel goed veulen en abnormaal bewegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:05

Leuk veulen, ik had ook al een filmpje gevonden.
Moet ik maar naar de hengstenshow van VDL in april.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:30

Qua exterieur en beweging denk ik dat Lupocor goede zaken zou kunnen doen. Je merrie heeft wat 'bloed'nodig voor lossigheid in de beweging en een moderner model.

Lupicor voegt die dingen toe.

Qua karakter vind ik Lupicors wat gevoeliger en schrikkeriger dan gemiddeld, icm onderdanigheid.
Als je merrie een vechter is met een dominanter karakter kan dit goed matchen.

Numero Uno is een fijne hengst, maar zal bij deze merrie het exterieur niet verbeteren, dat zou jammer zijn.
Ook vraag ik me af hoeveel bloed hij zal toevoegen (wij hebben ervaring met zowel Lupicor en Numero Uno en Lupicor fokt meer bloed).

Ik zou ver weg blijven van Voltaire bloed, voltaire fokt een leeuwenhart maar ook wat beknopter, wat strakker in de bovenlijn (wat je merrie niet kan hebben ) en wat kleiner als de merrie zo gebouwd is.

Equador is terugfokken in de tijd, daar ga je niet mee vooruit maar mee achteruit en dat vind ik zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:40

Ik vind de hals van Lupicor maar zozo, en dat zie je in zijn nafok wel geregeld terug, positieve uitzondering lijkt me L'Esprit, maar wat een etterbak was dat vorig jaar op de HK. Als hij dit jaar gepresenteerd wordt en hij lijkt goed handelbaar is dat misschien nog een optie, maar dat is weer een jonge hengst. Ik wil niet toegeven op karakter, merrie is me bloederig en heet genoeg in de omgang.
Zinne moet idd een hengst met een wat moderner model, de kunst is nu om een hengst te vinden die dat geeft met een braaf karakter.
Ik ga naar de HK in Den Bosch. Tips over welke hengsten ik speciaal in de gaten moet houden zijn welkom Knipoog Ik heb al een lijstje.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:39

Onze Lupicor heeft de beste hals van alle nakomelingen uit die merrie, vind dat eigenlijk niet echt een aandachtspunt van de hengst. Lux had ook een heel beste hals.

Eerder het wat vlakke voorbeen.
En het karakter van sommige nakomelingen schijnt idd niet mee te vallen, dat is nog even afwachten!

Wat staat er nu op je lijstje?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:45

en wat denk je van farmer? hij fokt niet echt maat erin bij kleine merries, maar volgens mij is jouw merrie al wel aan de maat. ondanks zijn massa fokt hij wel fijnere types door. wij hebben een farmer op stal uit een zware merrie en het veulen (inmiddels 3,5) heeft front en voldoende massa en souplesse, maar is absoluut niet zwaar gebouwd (eerder fijntjes, de massa zit puur op de plaatsen waar spieren zitten) en kan super lopen, springen is nog niet geprobeerd, maar denk dat hij daar ook wel aanleg voor heeft, gezien de bouw van zijn achterhand en hals

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:38

Ehm misschien een domme opmerking maar je wilt een springveulen fokken toch??
Zou je dan ook niet eens gaan kijken hoe je merrie springt en daarnaar ook een hengst zoeken.
Als je alleen maar naar exterieur en beweging kijkt ben je niet echt met het springen bezig.
Misschien heeft je merrie wel heel veel vermogen maar een wat traag achterben ofzo en dan zoek ie straks een hengst uit met hetzelfde minpunt.
Dan heb je een paard met een mooi exterieur en een fijn karakter maar niet de juiste springmanieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:09

Ik wil er helemaal geen hengst op hebben met een minpunt, vandaar de vraag naar een bewezen hengst.
Het verbaasd me dat Roven nog niet genoemd is, die schijnt uit het boekje te springen.
Ik heb met zo'n jonge merrie idd nog niet veel gedaan nee. Als ik haar in beweging zie kan ik wel inschatten dat ze lenig is, een actief achterbeen heeft met afdruk en dat ze goed kan schakelen in galop. Het zou mooi zijn als compensatiefokkerij zou werken, maar volgens mij is dat niet zo.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:58

Een hengst zonder minpunten is zoeken naar een olifant op de noordpool.

Er is altijd een minpunt, vaak zelfs meerdere, maar het moet icm de merrie een verantwoord minpunt zijn.

Wij hebben eens gedekt met een afgekeurde KWPN hengst, die zelf souplesse miste. De merrie miste ook souplesse.

Beiden hadden wel een wereldkarakter en gaan er altijd over.
Het product was zoals te verwachten stijf en daardoor wat lastiger in het dressuurmatige werk.

De instelling is echter zo super, dat ze overal overheen kan. Recentelijk bewees ze dat ook door over de muur van 1.95 te komen, terwijl ze pas L/M loopt.

Terwijl dat paard in het lichaam alles tegen heeft, kun je er meer mee winnen dan dat paard waar ogenschijnlijk geen minpunt aan zit en die "uit het boekje springt"

Wij hebben er nog nooit een gefokt die uit het boekje springt, toch lopen er 3 internationaal springen uit weinige producten.

Uit het boekje springen heeft zo weinig zin zonder instelling.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:16

en de hengst sydney? allround gepresenteerd, goede basisgangen en aanleg voor springen met een goede bascule...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:50

Instelling zal geen probleem zijn uit zo'n familie.

Sydney vind ik een interessante hengst, maar je hoort er toch weinig van, al heeft hij al redelijk wat nakomelingen lopen. Ik zou wel willen weten waarom.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:21

daar zit idd wel wat in, maar vind het een aansprekend paardje, hij toont goed...
er zit wel goed bloed in: libero H, nimmerdor... en zijn veulenrapport was positief, maar syney is zelf pas 8, mss zijn er nog geen veulens die in de sport lopen? of pas in b/l en dan hoor je er niets over...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:25

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:03

[***] schreef:
Ik ga naar de HK in Den Bosch. Tips over welke hengsten ik speciaal in de gaten moet houden zijn welkom Knipoog Ik heb al een lijstje.

Staat Van Gogh er ook op? Het is wel een jonge hengst èn van Numero Uno, maar hij viel me in Goes op vanwege de souplesse in zijn bewegingen. Vainqueur schijnt ook goed te moeten bewegen.. en l'Esprit stond al op je lijstje.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:20

Je kan ook nog kiezen voor een Roelofs hengst op deze merrie, voor extra verankering van de Dermie-stam. Mermus is misschien te dichtbij, maar vererft wel fijne bewegingen. Ik hoor steeds meer van zijn nakomelingen. Zijn zoon Sam-R bijvoorbeeld? Is ook iets moderner als zijn vader.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:35

Wat vind je van Triomphe?
Nu niet spectaculair maar zeer goede veulens, en niet voor niets in mede-eigendom van Jan Tops

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:18

Dat is de zoon van Triomphe de Muze? Ik had de vader in gedachten maar die is naar het buitenland. Misschien is er nog diepvries van. Ik heb Triomphe nog niet in het echt gezien. Welke hengstenhouder staat hij?

De Numero Uno zonen heb ik op de vorige hengstenkeuringen al gezien. Idd wel van gecharmeerd.
Sam R doet het ook leuk.

Ik ga pas eind mei dekken dus heb nog wel even, tegen die tijd is de merrie ook al een poosje aan het werk, maar het wordt alleen maar moeilijker om een hengst uit te zoeken....

wood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:31

Of bij www.bagoniebos.com, die hebben ook bijna alles, en zorgen voor transport enzovoorts.
Daar kan je bijna altijd terecht voor Duitse hengsten. Contendro I hebben ze zeker. Heb er een merrie via hen van drachtig. Moet je met diepvries doen, hij dekt veel te veel merries met vers in Duitsland.