doel van haflingerfokkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: doel van haflingerfokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:47

@ pauk: het was meer een 'bij wijze van'. en ik zeg ook niet dat het karakter erop achteruit gaat. mijn verwijzing naar 'ideale recreatiepony', komt er meer op neer dat de meeste trektochtkampen enzo het liefst paardjes rond de 1,40 willen die stevig zijn en tredzeker... kijk maar naar dergelijke kampen in Groot-Brittanië...

en tjah, ik ben dus wel echt fan van het ouderwetse type... Knipoog daar heb ik ook op leren rijden en daar komen mijn vroegste paardenherinneringen vandaan... dat waren mijn droompaardjes toen ik 6 was... en dat is toch blijven hangen...

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:35

wij zijn afgelopeen jaar weer eens naar de keuring geweest en eerlijk gezegd schrok ik een beetje van wat ik daar zag.
We gingen met onze 7-jarige merrie voor stamboekopname (was als veulen een 1A premie). Toen we het terrein op kwamen leek het wel of we bij het "foute ras" waren aangekomen.
Thuis vonden we onze merrie best mooi, maar vergeleken met al die 3 en 4 jarige "barbie-poppen" leek ze opeens erg robuust en log. De jury heeft haar uiteindelijk wel goedgekeurd en zei dat ze voor een klassieke haf erg mooi was, maar dat ze dat nu eigenlijk niet meer zochten....
ik vond het verbazend om te zien hoe een ras zich in een paar jaar tijd zo kan ontwikkelen.

Weet iemand eigenlijk hoe men er in andere landen over denkt, ik heb wel eens gehoord dat men bv in Oostenriijk weer wat terug komt van dat luxe fokken.

Volgens mij blijft het een soort golfbeweging, luxe fokken, tot het niet meer op een haf lijkt en dan weer meer terug naar de ouderwetse haf. Zo hebben we toch ook een periode gehad waarin het "hip"was om arabisch bloed te hebben..

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:37

@ Silkie: Ze zijn er in oostenrijk nog niet op terug gekomen hoor, maar ze werden daar een beetje TE luxe, dus hebben ze besloten om dus niet nog luxer met ze te gaan fokken.

@ Pauk: ik denk er natuurlijk precies hetzelfde over als jou:p
maar ik heb dus voor de kampen wel van de iets oudere types omdat je op dit moment nog niet zo heel veel brave luxe types vindt, op uitzonderingen nagelaten dan.