Staartriem???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saaan

Re: Staartriem???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:30

Ja ik gebruik wel een staartriem, anders lig ik zo op zn nek Clown

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:47

De shetten die we hier hebben, hebben ook bijna geen schoft daarom gebruiken wij ook staartriemen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:22

nee Schijnheilig

lisetteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:49

nee

ilonaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:53

Mischien een rare vraag maar waarvoor dient een staartriem?

groetjes Ilona

ilonaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:54

Hoop dat iemand me da kan uitlegge

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 22:57

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:05

Onze shetmerrie van 1.03m wordt ook gereden met staartriem, zowel OHZ als voor 't koetsje. Voor de koets is het vooral bedoeld om te voorkomen dat de pony de leidsels 'vangt' met zijn rondzwiepende staart (met als gevolg een pony die over de zeik is en een koetsier met zonder 'stuur').

We gebruiken een zogenaamd 'Pinokkio-zadeltje', wél met boom dus. zadel ligt prima, alleen door te weinig schoft van de pony schuift het nog wel eens naar voren. Pony heeft dan ook veel minder bewegingsvrijheid met zijn schouder als het zadel te ver naar voren ligt.

Dat het schadelijk is voor de rug lijkt mij een beetje een verkapte stelling; het wordt zoveel gebruikt, er zijn gewoon zat pony's die totaal niet zónder staartriem gereden kunnen worden, je hebt ook wel grotere pony's die weinig tot bijna geen schoft hebben. Bovendien wordt het ook vaak voor de aangespannen sport gebruikt, en heb hier nooit eerder van gehoord.

Klinkt dus aannemelijk, maar ik persoonlijk heb bij deze stelling mijn twijfels...

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:25

Ik heb het ook niet over de aangespannen sport.
Daarbij komt er vrijwel geen gewicht op de staartriem te staan.
En bij normaal gebruik zal het ook niet ontzettend schadelijk zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:29

ladymagic schreef:

Snap ik, maar wilde dat even benadrukken Knipoog

Wat wordt er in jouw ogen verstaan onder 'normaal gebruik'? Gewoon als je rijd met zadel, met staartriem rijden? Of zo af en toe oid?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:46

Ik wil hier graag ook even op reageren. Jullie zeggen nou wel dat een zadel schuift bij een paard/pony zonder schoft.

Ik zelf heb een haflinger en die heeft echt geen schoft. Ik heb geen haflinger zadel voor der wand dat ik te klein (boom) en het zadel schuift echt niet. Geen centimeter.

Dus ik vind een staart riem eignlijk heel erg onnodig. En daarbij lijkt het me als paard zijnde ook niet lekker zo'n ding om me staart waarbij elke stap die ik zet een ding lekker in me naat loopt te schuuren. Koop dan gewoon een goed zadel. Wand het kan echt. Zelfs met een bokkende pony! E ik zou dan toch maar even naar het zadel kijken want er zal wel een rede zijn waarom de pony in galop bokt.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:09

girlchat11: Wij gebruiken ook een staartriem en die zit niet strak. Hij komt wel wat strakker te staan als m'n pony haar hoofd naar beneden doet en een bok geeft. Zonder staartriem glijd dan het zadel naar voren maar met staartriem gaat dat niet, wat dus de bedoeling is! En een staartriem schuurt echt niet in een pony's naad hoor Knipoog het zit om de staart niet in de naad.
En een bokkende pony heeft ook niets te maken met een staartriem. Shetlanders zijn niet voor niets shetlanders, ze zijn nou eenmaal prettig gestoord in hun bol, kunnen zij ook niets aan doen Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:14

girlchat11 schreef:
Ik wil hier graag ook even op reageren. Jullie zeggen nou wel dat een zadel schuift bij een paard/pony zonder schoft.

Ik zelf heb een haflinger en die heeft echt geen schoft. Ik heb geen haflinger zadel voor der wand dat ik te klein (boom) en het zadel schuift echt niet. Geen centimeter.

Dus ik vind een staart riem eignlijk heel erg onnodig. En daarbij lijkt het me als paard zijnde ook niet lekker zo'n ding om me staart waarbij elke stap die ik zet een ding lekker in me naat loopt te schuuren. Koop dan gewoon een goed zadel. Wand het kan echt. Zelfs met een bokkende pony! E ik zou dan toch maar even naar het zadel kijken want er zal wel een rede zijn waarom de pony in galop bokt.

Goed, dus eigenlijk zeg jij hiermee dat omdat jíj toevallig een haflinger hebt die geen schoft heeft én zonder staartriem gereden wordt en dat allemaal goed gaat, dat een staartriem bij geen énkel paard nodig is? Beetje aparte argumentatie.

Ik zou zeggen; kom maar eens kijken als mijn bijrijdstertje de shet rijd zónder en mét staartriem, je hoeft geen deskundige op dit gebied te zijn om te zien dat het zadel zónder staartriem ontzettend naar voren schuift; mijn ruitertje zit dan zo ongeveer met zadel en al boven de schouder. En als de pony door gebruik van een simpele staartriem meer bewegingsvrijheid bij de schouders krijgt én het zadel blijft beter liggen, waarom dan niet gebruiken?

Bovendien schuurt het inderdaad niet ín de naad; jij vergelijkt het zo ongeveer met het dragen van een string. als je een goeie hebt, met een mooi rondgenaaide culeron (stukje dat om de staartwortel heen zit) dan schuurt het niet, maar ligt het bij de juiste bevestiging gewoon vast. doe je hem echter vééls te los, ja tuurlijk zal het dan gaan schuren....

Edit: en dat het niet fijn voor het paard zal zijn; wat denk je, dat paarden in beginsel het echt fijn zullen vinden om zo'n dik, koud, metalen 'ding' in hun mond te hebben, of te wel een bit? Daar leren ze aan te wennen; gaan we een discussie aan of het paard het wel of niet fíjn zal vinden, ja daar kun je eeuwen over discussieren, maar dit doet nu even niet terzake, lijkt mij zo.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:05

JoyCiej007 schreef:
ladymagic schreef:

Snap ik, maar wilde dat even benadrukken Knipoog

Wat wordt er in jouw ogen verstaan onder 'normaal gebruik'? Gewoon als je rijd met zadel, met staartriem rijden? Of zo af en toe oid?

Ik vind het erg afhangen van de shet.
Ik ken een aantal exemplaren die er nog al een handje van hebben om te proberen onder het werk uit te komen als ze geen zin meer hebben.
Als ze dan snel gaan draaien, bokken etc komt er gewoon veel druk op de staartwortel te staan. Zo'n klein frupsel schiet dan alle kanten op omdat het evenwicht er nog niet zo is.
Als een klein meisje een half uur rustig door de bak hobbelt zal er gerust niet ala minute wat fout gaan.
Maar zodra er druk op de staartwortel komt trekt hij aan de ruggengraat en dat is gewoon niet prettig en kan schadelijk zijn.
Ik zie hier regelmatig pony ruitertjes voorbij komen waarbij alleen de staartriem voorkomt dat het zadel wegglijdt. Vooral in galop schuift het zadel iedere sprong naar voren en trekt dan aan de staartwortel. Ik vind het dus erg van de situatie afhangen. Als je zadel iets naar voren schuift kan het niet zo veel kwaad, maar bij veel ruitertjes die ik zie ligt het zadel gewoon op denek als er geen staartriem aanzit en de pony versnelt/bokt of wat dan ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 00:05

@ ladymagic: Oké, dat standpunt snap ik inderdaad wel, had het niet zo begrepen. Natuurlijk, dan ben ik het in dat specifieke geval wel met je eens; vooral als zo'n kleine dan rare bokkesprongen maakt kan het inderdaad érg aan de staartwortel gaan trekken.

Komt misschien omdat bij ónze shetmerrie weinig 'shet-karakter' te vernemen is en ze súper netjes en braaf loopt, maar ik ging eigenlijk gewoon uit van een shet die gewoon normaal braaf zijn rondjes loopt en misschien enig licht dressuurmatig werk verricht. Aan bokkesprongen, gek gedrag, onder het werk uitkomen e.d dacht ik eigenlijk niet aan Knipoog

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:58

De meeste die ik zelf ken zijn wel vrij ondeugend Haha!
Vandaar dat ik een beetje een algemeen standpunt aan nam.
Het zijn van die lekker eigenwijze donders vaak en niet altijd even makkelijk te rijden voor de (hele) kleintjes