Okidoki geen paard van het jaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Okidoki geen paard van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:02

Ekkie schreef:
Aha, Dus die kritiek is hem duur komen staan, Je moet ook niet tegen heilige huisjes aan schoppen terwijl je op lange tenen staat... Haha! maar hoe heeft de KWPN dit dan aangegeven: "Je wordt geschorst wegens je ongezoute mening" klinkt zo hard. OfteweL; wat was de 'officiële" versie van het KWPN?

Was het trouwens terecht, die mening die Arend Zoer had? *ik ben anders nooit nieuwsgierig, hoor!*

lees even de rest van het topic.......zucht

Ik vind het geen heilig huisje ale een jury fysiek bedreigt wordt, maar je kent de heer Zoer sr. niet neem ik aan.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:08

Okidoki mag natuurlijk sowieso niet meedoen, vind ik.

Okidoki is een product uit vier achtereenvolgende hengsten die of afgekeurd, of nooit goedgekeurd waren of die het KWPN met tegenzin (Topas) heeft goedgekeurd.

Dus dan moet je niet gaan pronken met zo'n paard, dit is een typisch paard dat er niet dankzij het KWPN is, als de lijn van het KWPN gevolgd was was dit dier nooit geboren.

Dus dit is pronken met andermans veren, wel te verstaan Anne Sjouk's veren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:51

Okidoki is een KWPN fokprodukt, of het nou om niet gekeurde hengsten gaat of niet. Dus dat hij niet mee mag doen vind ik flauwekul. Hij heeft een KWPN papier en was de meest opvallende KWPNer dit jaar.

Het gaat hierbij nieteens om Zoer te pesten, maar puur en alleen dat als Okidoki meedoet hij natuurlijk wint, en dat is toch wel raar met een niet goedgekeurde vader.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:24

Venetia schreef:

Okidoki is een product uit vier achtereenvolgende hengsten die of afgekeurd, of nooit goedgekeurd waren of die het KWPN met tegenzin (Topas) heeft goedgekeurd.

Dus dan moet je niet gaan pronken met zo'n paard, dit is een typisch paard dat er niet dankzij het KWPN is, als de lijn van het KWPN gevolgd was was dit dier nooit geboren.

Daar valt natuurlijk ook wat voor te zeggen .Anderzijds;zoals janne 19 al zei; is en blijft hij wel een KWPN er
Cool

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:34

Het beste Nederlandse springpaard is strikt genomen een niet gewenst KWPNfokprodukt en Zoer is een niet gewenst lid.

De fokker van Okidoki wordt nu met deze achterdeurpolitiek een speelbal van het fokbeleid en de tuchtregels.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:35

Het KWPN is een organisatie, de fokkers zijn degenen die de paarden bedenken en niet het KWPN. Het eren van een fokproduct is het eren van de fokker niet van het KWPN.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:40

Tja... Okidoki zou ook mijn favoriet zijn.
Maar ik weet niet op wie ik nu zou moeten stemmen :S

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:45

Citaat:
Het KWPN is een organisatie, de fokkers zijn degenen die de paarden bedenken en niet het KWPN.

In jouw belevenis wellicht, maar als je de IDS er wat beter op naslaat, denkt men er daar heel anders over.

Citaat:
Het eren van een fokproduct is het eren van de fokker niet van het KWPN.

Ook daar denkt men in Harderwijk heel anders over. Het is een KWPNfeestje met poppetjes die het KWPN aanstaat. Het fokprodukt moeten ze niet, de fokker niet en de eigenaar ook niet en dus wordt het feestje uitsluitend met de volgelingen gevierd. Haha!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:53

sarabande schreef:
Het KWPN is een organisatie, de fokkers zijn degenen die de paarden bedenken en niet het KWPN. Het eren van een fokproduct is het eren van de fokker niet van het KWPN.

Paarden worden volgens mij niet "bedacht";ze zijn een "produkt" van een gekozen hengst bij een merrie en de "toevallige" genen waaruit het desbetreffende paard bestaat ......

Deels heeft dit natuurlijk ook weer met het KWPN fokbeleid te maken Knipoog
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 29-12-06 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:59

Ik boycot de verkiezing gewoon, stem helemaal niet. En roep iedereen op niet te klappen bij de huldiging straks in Den Bosch voor het niet terechte KWPN paard van het jaar, welke het ook wezen mag.

Of extra vakje maken op het stemformulier, Okidoki kruisje

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:04

Ach aan de andere kant, wat is de meerwaarde van de titel 'KWPN Paard van het jaar' voor een paard als Okidoki?

Ik snap dat het een beetje een principe kwestie is, maar het is ook maar net hoeveel waarde je aan zo'n titel en het KWPN hecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:12

Ik zie het andersom: wat is de meerwaarde van de titel voor het KWPN als een paard als Okidoki al uitgesloten wordt?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:18

Ja zo kun je het ook zien, het is een titel die door het KWPN in het leven geroepen is en waar Okidoki in Aken nog goed genoeg was, mag ie nu ineens niet op het feestje komen. Wat is die titel dan nog waard?
Stel dat jouw paard KWPN paard van 2006 wordt, dan weet je ook nooit of je ook van Okidoki had gewonnen.

Hier loopt ook een discussie.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:12

Ingezonden brief van Zoer in de paardenkrant.

TennoTenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:14

Franske schreef:
Ingezonden brief van Zoer in de paardenkrant.

Ja! Heb 'm net gelezen. Goed stuk van hem!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:37

sarabande schreef:

zo zou het moeten zijn......maar zo werkt het bij het kwpn niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:45

Ha wil ik wel lezen die brief van Zoer! Iemand die kan scannen?!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:45

amaze schreef:
Paarden worden volgens mij niet "bedacht";ze zijn een "produkt" van een gekozen hengst bij een merrie en de "toevallige" genen waaruit het desbetreffende paard bestaat ......

Die genen denken niet de fokker bedenkt, ik weet er alles van ben druk aan het bedenken Knipoog Haha! .

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:15

de fokker denkt ............;de genen doen Haha! Knipoog

enne ,.......ik ben ook aan het denken hoor ! Dromen Pling

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 19:25

Venetia schreef:

Anne Sjouk had anders niet heel veel te maken met de fokkeuze die tot okidoki heeft geleid...

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 19:54

Bij deze de ingezonden brief uit 'De Paardenkrant'
Er zitten een paard spellingsfouten in omdat ik het van uit de scan heb laten vertalen naar een word document vandaar.

KWPN zet echte Paard van het Jaar aan de kant
Laat ik beginnen met het intrappen van een open deur. Ik ben zeker niet de ge- makkelijkste mens op deze aardbodem. Maar ik heb de afgelopen twintig jaar wel laten zien dat paardenbioed door mijn aderen stroomt. Ik geef mijn mening echt voor zijn raap en ongezouten en als er beslissingen worden genomen waar ik met mijn paardenverstand niet bij kan, breekt er iets in mij.
Het is een feit dat de tuchtraad van het KWPN mij twee jaar lang heeft uitgeslo ten van deelname aan activiteiten en evenementen die door het KWPN worden georganiseerd. Ik heb mij daarbij neergelegd.
Wat mij echter het afgelopen jaar ten zeerste heeft verwonderd is dat het KWPN het voor de helft in mijn bezit zijnde paard Okidoki steeds heeft gebruikt voor publicitaire doeleinden. Tijdens de WEG te Aken werd Okidoki zelfs gehuldigd als ‘KWPN-ambassadeur van de dag’. Ook neemt de WBFSH de punten van Okidoki mee in de telling voor het beste stamboek, waardoor het KWPN mede Je strijd won als beste springpaardenstamboek van de wereld in 2006. In het kerstoummer 2006 van In de Stren gen wordt ook ruimschoots aandacht besteed aan Okidoki. Ik kan begrijpen dat het KWPN best trots is op een product als Okidoki, ook al is de vader van dit paard. Jodokus, nooit en te nimmer door het KWPN goedgekeurd.
Wat ik echter niet kan begrijpen is, na alle huldeblijken van het KWPN richting Okidoki, dat dit paard niet genomineerd is als KWPN Paard van het Jaar. En wel om de volgende reden zoals op de website van het KWPN is te lezen. “U zult wellicht opmerken dat, ondanks zijn fantastische resultaten van het afgelopen jaar, Okidoki in het lijstje genomineerden ontbreekt. De reden hiervoor is dat het tuchtreglement van toepassing is op zijn eigenaar Arend Zoer, die hierdoor voor een periode van twee jaar met zijn paarden uitgesloten is van deelname aan activiteiten en evenementen van het KWPN. Dit doet natuurlijk niets af aan de topprestaties die Okidoki dit jaar onder Albert Zoer heeft neergezet. Okidoki is een absolute KWPN-ambassadeur gebleken. In het WBFSH-verhaal in IDS 25 leest u meer over de grootse prestaties van deze Jodokus-zoon, gefokt door 0. Boonstra te Oudehaske.”
Voor mij is het KWPN in de eerste plaats een vereniging van fokkers en niet van gebruikers. En zo is ook de verkiezing Paard van het Jaar volgens mij een hommage aan het paard en de fokker van Okidoki. Met het naar mijn mening onjuist toepassen van het tuchtrecht treft men niet mij, maar we-! de fokker en Okidoki.
kat brengt mij tot de gedachte dat het KWPN de uitspraak van de KWPN-tucht commissie aangrijpt om het fokproduct dat een niet door het KWPN goedge keurde hengst als vader heeft, uit te sluiten van de verkiezing Paard van het Jaar. Deze gedachte wordt nog versterkt door het volgende. Ik heb de heren Visser en Knaap, voorzitter en directeur van het KWPN, onlangs op bezoek gehad. In dat gesprek kwam van deze heren het voorstel dat ik van een aantal jonge hengsten en Lincohi niet langer mede-eigenaar zou zijn maar dat uitsluitend Albert als eigenaar op het stamboekpapier vermeld zou staan. Paarden waarvan ik (mede) eigenaar ben zijn uitgesloten van deelname aan activiteiten van het KWPN. Deze heren hadden mij toen ook de suggestie kunnen doen om Okidoki geheel op naam van Albert te zetten.
Met deze handelwijze geeft het KWPN aan dat het weinig respect heeft voor haar primaire ledengroep, de fokkers. Wat dat betreft kunnen fokkers mijns inziens dan ook net zo goed hun paarden gaan registreren bij andere stamboeken die in Nederland actief zijn zoals het NRPS, het AES of Zangersheide.
Nu al wil ik de-fokker van het KWPN Paard van het Jaar 2006 hartelijk feliciteren met de uitverkiezing van zijn paard. Jammer is dat de man die het echte KWPN Paard van het Jaar 2006 heeft gefokt met een drup aan de neus vanaf cle tribune moet toekijken. U begrijpt het: ik kan er weer eens met mijn paardenverstand niet bij en in mij is weer eens iets gebroken.
Ik richt het volgende beleefde maar dringende verzoek tot het KWPN in zijn algemeenheid. Gebruik de paarden van Stal Zoer BV vanaf nu niet meer voor welke publicitaire doeleinden dan ook. Dus ook geen foto’s meer van onze paarden in uw publicaties. Immers het twee maten meten heb ik nooit gekund en past u als stamboek zeker niet, Tevens wil ik u erop wijzen dat u mijns inziens laakbaar handelt jegens uw lid de heer 0. Boonstra en ben ik benieuwd wie van de acht fokkers nog geïnteresseerd is in de huldiging van zijn fokproduct als KWPN Paard van het Jaar, Dit omdat het werkelijke Paard van het Jaar in zijn stal te Echten staat. Als ik fokker of eigenaar van een van die genomineerde paarden zou zijn, zou ik het KWPN laten weten dat ik mijn paard terugtrek. Zo rechtlijnig ben ik altijd al geweest en zal ik ook blijvpn, maar realiseer mij dat niet iedereen over diezelfde rechtlijnigheid beschikt.
Arend Zoer Echten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:54

Goede brief van de heer Zoer. Hij heeft m.b.t. het fokker- en eigenaarschap wel een punt vind ik. De fokker krijgt nu niet de eer bij de verkiezing van het Paard van het Jaar, die hem waarschijnlijk wel was toegekomen.
Ik vind dat het KWPN in een soort van spagaat zit. Het best springende paard van 2006 is toevallig voor de helft in eigendom van een lid waarvoor een langdurige sanctie geldt terwijl de fokker de eer moet krijgen die hem toekomt. Alleen is de ruiter alles bepalend voor de successen en stal Zoer doet nu eenmaal al jaren erg goed mee.. Het KWPN heeft het zich wel moeilijk gemaakt met die twee jaar. Dat getuigt niet echt van een vooruitziende blik en een andere sanctie was misschien effectiever en meer hanteerbaar geweest.

Verder vind ik het jammer dat nu de uiteindelijke winnaar de kroon krijgt op een wat 'uitgehold' kampioenschap, omdat Okidoki uitgesloten is. Ook niet echt leuk.

Ik vind toch dat de heer Zoer later in het stuk wat voor eigen parochie predikt, door het eigenaarschap wel te laten prevaleren bij de andere paarden van stal Zoer. De foto's van deze dieren mogen immers niet meer worden gebruikt en de fokkers dan? Tellen die nu ineens niet meer mee? Of hij moet ze allemaal zelf gefokt hebben natuurlijk..

In ieder geval een lastige kwestie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:56

Wat ik niet begrijp is dat sommige mensen het blijkbaar heel terecht vinden om dat Zoer senior twee jaar geschorst is. Het gaat hierbij toch niet om een KWPN activiteit waar dhr. Zoer aan wil deelnemen met Okidoki?
Het gaat toch om een huldiging van de FOKKER?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:03

horseyfries schreef:
Wat ik niet begrijp is dat sommige mensen het blijkbaar heel terecht vinden om dat Zoer senior twee jaar geschorst is. Het gaat hierbij toch niet om een KWPN activiteit waar dhr. Zoer aan wil deelnemen met Okidoki?
Het gaat toch om een huldiging van de FOKKER?

Ik denk niet dat het zo zwart wit ligt
Het KWPN huldigt een PAARD van het jaar en daarmee zijn fokker en eigenaar en met dat laatste zijn ze in de knoop gekomen.
Ze hadden de toevoeging beter niet op hun site kunnen zetten was er niet zoveel commotie ontstaan.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:22

Bovendien vindt die huldiging plaats tijdens een KWPN evenement. Dat zou dus betekenen dat Okidoki aanwezig moet zijn op dat evenement om gehuldigd te kunnen worden. Nu het paard in eigendom is van Zoer is dit niet mogelijk (vanwege de uitspraak van de tuchtraad).

Maar dat lijkt mij geen reden om het paard uit te sluiten van de hele 'verkiezing'. Als hij de meeste stemmen zou krijgen, kon men altijd nog beslissen om enkel de fokker tijdens het evenement te huldigen, dus zonder paard/ruiter/eigenaar...