Karakter Jazz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_maartje_

Re: Karakter Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:05

ik rijd ook een jazz en het is een appart geval!
zoals ik andere berichtjes ook al heb gelezen heeft deze ook de typische Jazz trekjes.
ongeloofelijk kijkerig , heel vlug , maar super inteligent en op stal een echte knuffelkont.
soms kan hij je helemaal gek maken door zo moeilijk te doen maar de volgende keer is hij zo makkelijk dat je voor je gevoel de sterren van de hemel rijd.
dus bij dit paard klopt het vooroordeel over Jazz helemaal Nagelbijten / Gniffelen`
voor foto`s zie mijn profiel...

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:40

de nakomenlingen kunnen goed lopen, alleen zyn lastig in de omgang

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:32

Nou ik heb er een. Zelden zo'n braaf paard gezien. Mijn instructeur heeft er ook 1 en die is net zo braaf...

Ik denk dat de moederlijn heel belangrijk is bij Jazz...

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:39

Ik heb veel afstammelingen van Jazz gezien!
Het zijn uitzonderlijk moeilijke paarden, ze zijn kijkerig, snel afgeleid en zoals al vaker is gezegd, de knopjes zijn ver te zoeken. Ik denk dat je er mee overweg moet kunnen. Als je kunt werken met drukke, kijkerige paarden, dan is er niks aan de hand. Je moet het inderdaad zoals Suelza al zegt; van de moederlijn hebben.
Veel mensen fokken maar wat met Jazz en hebben geen idee wat voor nakomelingen er uit komen. Ik ken veel voorbeelden waarbij het erg slecht gaat. Die paarden zijn gewoon onhandelbaar!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:44

Mijn Jazz is wat zenuwachtig in de omgang en op ander terrein in het begin wat kijkerig, maar heel goed te rijden.
Wat sensibel dus, maar zeker niet bijzonder vervelend ofzo. Een vreemde kan er inmiddels best makkelijk mee wegrijden.
Ze heeft wel Jazz-trekjes, maar daar stoor ik me niet aan en met correcte opvoeding en wat geduld heb ik er eigenlijk zelden last van.

Ik kan me voorstellen dat opvliegende personen die van zichzelf heel druk en snel onder de indruk zijn niks met een jazz kunnen.

Maar iemand met gevoel in de hand en een rustige persoonlijkheid zal met de gemiddelde jazz weinig problemen hebben.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:51

Er word altijd zoveel slechts gezegd over jazz nakomelingen maar wat wil je? hoeveel jazz nakomelingen zouden er rond lopen? toch niet gek dat er hier en daar een rotte appel tussen zit. Het zijn gewoon sport paarden en daar kan de standaart amateur niet mee overweg maar zoals gewoonlijk vinden mensen het moeilijk om de schuld aan zich zelf te geven dus het is een rot bok...

Ik heb zelf 6 weken stage gelopen bij stoeterij broere en dus met jazz gewerkt en ik vond het een heel fijn braaf paard ok je moet concequent zijn met m maar dat moet je met elke hengst!! Nee van mijn kant geen kwaad woord over jazz of over z'n nakomeling... hij is niet voor niets preferent verklaard.

Greetz

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:26

igg een karakter voor Topsport!

RubinRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:52

De hengst zelf is ook geen engeltje. Een vriend van mij werkt bij een hengstenstation en is een paar keer bij Bartels geweest (toen Jazz daar nog stond) en volgens hem is het een rotzak en moet je goed op je lichaam passen, anders hapt ie je.

Hij zei dat de hengst vaak genoeg klappen heeft gehad omdat hij zich niet kan gedragen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:00

Welke hengst probeert je nooit te bijten?
Sorry hoor, maar enigszins zinloos is zo'n reactie wel.
De eerste dekhengst die nooit heeft geprobeerd iemand te bijten moet nog geboren worden (of nog wat ouder worden).
Zeker als het om een vreemde gaat.

Als ie je nou de box uit zou slaan, dan zou dat wat anders zijn natuurlijk. Gelukkig heb ik regelmatig het stalgedrag van de hengst zelf mogen aanschouwen op concoursen en het dier was één van de rustigsten. Ook met groom erbij.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:03

RubinRoyal schreef:
De hengst zelf is ook geen engeltje. Een vriend van mij werkt bij een hengstenstation en is een paar keer bij Bartels geweest (toen Jazz daar nog stond) en volgens hem is het een rotzak en moet je goed op je lichaam passen, anders hapt ie je.

Hij zei dat de hengst vaak genoeg klappen heeft gehad omdat hij zich niet kan gedragen.

Mijn vriendin die overigens ook op bokt zit, amberR, heeft stage gelopen bij stal Broere en volgens haar kun je geen lievere hengst in de omgang vinden!! Ik heb zelf filmpjes gezien dat hij gekke truukjes in stal doet, en lekker aan het knuffelen is.

GROTE ONZIN dus wat jij vertelt. Ik word sowieso ziek van die Jazz verhalen, ik ken veel Jazz beesten, en ze zijn allemaal fijn, op 1 merrie na.

rn86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:10

ik heb een jaar geleden een Jazz gekocht (vader van de moeder is Aktion)
ik heb ook echt heel vaak van mensen gehoord dat jazzen kijkerig, schrikachtig, moeilijk en zelfs gemeen zijn. Zelf ga ik nooit op zulke verhalen af, ik geloof daar persoonlijk niet zo in.
mijn jazz is een geweldig paard. ik heb hem zelf helemaal beleerd, zonder problemen. Het is een paard dat heel intelligent is en erg snel leert. Hij heeft een supergoed karakter en is onwijs nieuwsgierig.
groet

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:05

Tja ik heb zelf niet zoveel met Jazz. Ik vindt het flauwekul om te zeggen dat amateurs er niet mee om moeten gaan. Zo'n paard moet juist voor de amateur ook goed te rijden zijn. Ik weet anders niet wat het KWPN wil met zoveel Jazzen goed te keuren.
Is allemaal voor de top zeker....

Ik vindt het gewoon niks. Paard moet gewoon fijn zijn met of zonder een rotkarakter. Er zal echt wel een paar brave tussen zitten ,maar de meeste zijn gewoon knetter en dat showt het best...

Moederlijn zegt daarbij vaak meer dan de vader alleen

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:06

RubinRoyal schreef:

Dit is echt de grootste onzin die ik heb gehoord Boos! Mede door dit soort uitspraken worden de verhalen over Jazz (nakomelingen) weer extra overdreven. Ik heb Jazz meerdere malen in het echt op stal of op de wagen gezien. Bij Broere zelf of op concours of hengstenshow, niks mis met de hengst! Hij staat gewoon braaf te kijken en heeft een goed karakter, zie ook zijn punt voor stalgedrag tijdens de goedkeurig voor het KWPN. Het is en blijft natuurlijk een hengst maar ik heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat ie zou bijten of trappen!

Het kan natuurlijk zijn dat die vriend van jou alleen kwam als Jazz moest dekken (omdat de persoon in kwestie voor een hengstenstation werkt) , hoe ie dan is weet ik niet, maar ik denk dat de meeste dekhengsten op de moment niet als te makkelijk en braaf zijn, dat geldt echt niet voor Jazz alleen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:11

Ik heb hem gericht zien slaan naar omstanders tijdens de HK en daar houd ik toch niet zo van. Lolletje kan per ongeluk verkeerd uitpakken, maar gericht slaan?

Valt bovendien toch erg op dat nagenoeg alle Jazzen die te koop staan een vermelding krijgen in de zin van: - heeft ervaren ruiter nodig
- gaat weg omdat het niet klikt
- enz enz enz.

Voor mij reden in ieder geval om met een achterdochtig boogje om hem heen te gaan Knipoog .

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:22

Onze super betrouwbare merrie heeft op de veulenveiling ook naar mensen geslagen.

In zo'n omgeving met opgehitste dieren en onrustige mensen eromheen is het niet eerlijk beoordelen.

Onder het zadel beoordelen ok, maar een dekhengst op zijn hengstengedrag veroordelen vind ik raar eigenlijk.

Zeker als je even later in zijn stal zijn groom erbij ziet zitten terwijl hij ligt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:58

Venetia schreef:
Onze super betrouwbare merrie heeft op de veulenveiling ook naar mensen geslagen.

In zo'n omgeving met opgehitste dieren en onrustige mensen eromheen is het niet eerlijk beoordelen.

Onder het zadel beoordelen ok, maar een dekhengst op zijn hengstengedrag veroordelen vind ik raar eigenlijk.

Zeker als je even later in zijn stal zijn groom erbij ziet zitten terwijl hij ligt.

Je kan ervaren Jazz niet vergelijken met een veulen.

Ik veroordeel hem niet, maar geen handvol maar een landvol en ik laat hem er mooi voor staan.

En een groom kan je ook niet vergelijken met de meeste ruiters en amazones en dat zijn toch voor mij de potentiele kopers.

Liever een geweldig lief, braaf, makkelijk supertalent, dan een supertalent mét gebruiksaanwijzing.
Ook topruiters hebben liever liever die zonder gebruiksaanwijzing hoor.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:17

Geen veulen, de 16 jaar oude ervaren merrie!

Die sloeg naar omstanders, iets dat ze nog nooit gedaan heeft.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:31

LDRD schreef:
Je kan ervaren Jazz niet vergelijken met een veulen.

Ik veroordeel hem niet, maar geen handvol maar een landvol en ik laat hem er mooi voor staan.

En een groom kan je ook niet vergelijken met de meeste ruiters en amazones en dat zijn toch voor mij de potentiele kopers.

Liever een geweldig lief, braaf, makkelijk supertalent, dan een supertalent mét gebruiksaanwijzing.
Ook topruiters hebben liever liever die zonder gebruiksaanwijzing hoor.

Jij verwoordt precies wat ik dacht onder het lezen.
Er zijn zoveel hengsten binnen het KWPN die fijne paarden geven waar een onervaren ruiter mee om kan gaan en/of een ervaren ruiter op een leuke manier een (sportieve) uitdaging geeft.

Bij de manier van keuren van het KWPN zijn al vaker kanttekeningen geplaatst en misschien moet het KWPN zich eens realiseren waar het meerendeel van de paarden terechtkomt, bij gewone ruiters zonder bijzondere talenten en ervaringen als groom of topruiter. Overigens zitten zij idd ook niet op paarden met gebruiksaanwijzing te wachten weet ik uit eigen ervaring.

Een merrie met een veulen aan de voet heeft moederinstinct, is een heel andere situatie.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:56

Tuurlijk heeft het liefst iedereen een supertalent met een super karakter Haha! Degene die zegt dat dat niet zo is, die is niet helemaal wijs.

Maar goed, Jazz geeft nou eenmaal (vaak) niet de makkelijkste karakters, dat is een feit. Maar kijk eens op de startlijsten van de ZZGP/Subtop en landelijk Z1/Z2 en tel dan de Jazz afstammelingen maar op, dat zijn er heel wat! Vaak meer dan de gemiddelde andere hengst! Ook zal zijn ze niet heel makkelijk ze zijn vaak wel (op de juiste manier) te rijden en bewerken. Een paard wat echt niet wil (qua karakter) die loopt geen ZZ-L tot GP......

Ik heb Jazz zelf nog nooit moedwillig iemand zien slaan..... Ik zie hem natuurlijk niet dagelijks maar heb hem toch al heel vaak op concours of hengstenshow gezien. Vind hem op hengstenshows vaak rustiger (er uit zien) als de gemiddelde andere hengst.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:20

Niemand is toch verplicht erbij te dekken of er een nakomeling van te kopen! Ieder voor zich, en er zijn zat mensen die graag een talentvol werkwillig sensibel dier willen hebben hoor!!

En de prestaties zijn ernaar, dus het KWPN kan moeilijk de hengst links laten liggen omdat hij niet goed scoort in de categorie recreatiepaarden!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:27

Volgens mij zijn er al tig topics geweest en nog lopen over Jazz en zijn nakomelingen.
Even zoekfunctie gebruiken Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:41

Samsam schreef:
En de prestaties zijn ernaar, dus het KWPN kan moeilijk de hengst links laten liggen omdat hij niet goed scoort in de categorie recreatiepaarden!

Ik wil een paard fokken dat het liefst tot hoog niveau kan presteren. Ja
Je zal toch met mij eens zijn dat de kans echter dat je dat lukt niet heel groot is en daarom vind ik het verstandig om qua karakter op zijn minst een paard over te houden dat nog leuk kan lopen onder een recreatieruiter cq basissportruiter. Ik wil ze in principe toch een keer kwijtraken en dan liever toch niet als salamibestanddeel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:43

dr lopen ook zat jazzen in de basissport!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:48

Oké, jij gelijk.

Ik neem het zekere voor het onzekere in ieder geval Clown .

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:51

moet je ook zeker doen! Maar veranderd niet aan het feit dat de hengst gewoon heel goed vererft!

Je moet goed naar je eigen merrie kijken!