Stel je wilt een pony kopen (dus geen paard). Het moet een braaf, cool en voor jou sterke pony zijn. Wil je voor je zoon of dochter een pony moet het braaf zijn, veel slikken en altijd een goed en rustig humeur hebben.
-Welk ras zou je hiervoor kiezen?
Ik zou niet bewust naar één bepaald ras gaan zoeken, maar gewoon een pony die aan de eisen qua karakter en dergelijke voldoet. Dat kan een bruine Dartmoor zijn, een kleine Fjord of gewoon een 'vuilbisbakkie' .
-Maakt het voor jou uit of een pony er super uitziet of gaat het er meer om dat je een kamaraat voor het leven hebt?
Tuurlijk, je zal ook oog hebben voor uitstraling, maar uiteindelijk is het karakter het belangrijkst; daar heb je uiteindelijk het meest mee te maken. Het moet echt klikken.
-Zou je voor een beleerde pony gaan of een veulen/jaarling/twenter?
Voordeel van een veuli is dat je 'em zelf kunt africhten (wat je maar net moet kunnen) en het dier echt van jongs af aan kent. Voor mij verdient dat een voorkeur, maar als ik voor een kind zou gaan zoeken zou dat een al beleerde pony zijn, een 'leermeester' zo dus als het ware.
-Wat zou je er ongeveer aan uit willen geven?
Moeilijk, ik ben nou nog te jong om van een budget te spreken; dat zie ik in de toekomst nog wel, mocht zoiets ooit gebeuren.
-Als je een apart/bijzonder ras zou kunnen kopen tegen een normale prijs (misschien wat duurder, afhankelijk van uiterlijk, ras, kleur, etc) zou je daar dan geïntereseerd in zijn?
Uiteraard. Ik heb zelf echt een zwak voor barokkepaarden, zijn eigenlijk allemaal ook wel paarden die tot de hogere prijsklasse behoren. Maar dat is ook niet het eerste waar je naar gaat kijken als je echt een pony zoekt voor je kind. Dus dan is het antwoord nee.
-Wat vind je verder belangrijke eigenschappen waar een pony aan moet voldoen?
Betrouwbaar karakter, prettig temperament. Goed maatje, niet dat ze er binnen 2 jaar er te groot voor zijn, maar ook geen joekel. Tussenmaatje dus denk ik. Een kleine Fjord idee.
En verder niet een heel groen paard nog, ééntje met al wat meer ervaring is toch wel een must voor kleine kinderen, vind ik.
-Wat voor kleur geeft jou voorkeur, meerdere kleuren mag ook?
Mijn grote voorkeur gaat uit naar wit; hoe lichter de schimmel, hoe mooier. En zwart vind ik zelf ook erg mooi, of een brede bles. Maar dat doet verder niet ter zake vind ik, dat zou eigenlijk onderaan 'het lijstje' moeten staan.
-Welke stokmaat moet de pony voor jou doel hebben? (eventueel min en max)
Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Zoals ik net al zei een tussenmaatje, qua type (bouw en schoft) zou ik dus al gauw Fjord zeggen. Over het algemeen (uitzonderingen erbij gelaten) hebben Fjorden een zeer prettig karakter. Je ziet ze ook heel veel op maneges voor gehandicapten of voor buitenritten met vakanties e.d.