Welk ras voor recreatie/kinderpony/beginnerspony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Welk ras voor recreatie/kinderpony/beginnerspony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:55

Aan de ts, mag ik vragen? Ik neem aan dat je dit wil weten om te zien wat voor de handel in trek is en vraag naar? Of zit ik ernaast? Want het is zo verschillend, maar als jij een specifieke reden hebt, kan je gerichter antwoord krijgen. Voor handel in het algemeen is het aanbod net zo ruim als de vraag denk ik. Ik heb al geantwoord, maar als jij speciaal iets zoekt of een algemeen beeld wilt krijgen kun je daar meer gerichtte antwoorden op vragen. Zoals ik al zei, wensen, mogelijkheden en situaties zijn zo verschillend. En dat is maar goed ook, want dan kunnen verschillende pony's een huis krijgen en zonder handel kan niemand een leuk paardje kopen.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:41

-Welk ras zou je hiervoor kiezen?
Ik zou gaan voor Haflinger, Fjord ofzo. Tenzij het 'erg' kleine kinderen zijn. Dan misschien voor een Shetlander. Daar is wel één groot nadeel aan, ze zijn veel te snel te klein. Maar ik heb begrepen dat jij er ook mee wil rijden, dus ik zou voor een van de eerste twee gaan. Maar als je een leuk paardje tegenkomt, maakt het ras niet echt iets uit hoor!
-Maakt het voor jou uit of een pony er super uitziet of gaat het er meer om dat je een kamaraat voor het leven hebt?
Als je op wedstrijd gaat enzo, en keuringen is uiterlijk natuurlijk wel een belangrijk punt. Maar voor mij telt vooral de uitstraling (trots,...) en het karakter. Ik dnek dat niemand een superlelijke pony wil Knipoog Maar natuurlijk, karakter is het belangrijkste. Uiterlijk moet je er maar bijnemen.
-Zou je voor een beleerde pony gaan of een veulen/jaarling/twenter?
Ik zelf zou voor een beleerde pony gaan. Omdat het dan mijn eerste pony zou zijn en het lijkt me niet echt een goed idee die direct zelf op te leren.
-Wat zou je er ongeveer aan uit willen geven?
Tot 2500 Euro. Ik weet dan ook wel dat het geen supersportpony zal zijn, maar gewoon een recreatiepony
-Als je een apart/bijzonder ras zou kunnen kopen tegen een normale prijs (misschien wat duurder, afhankelijk van uiterlijk, ras, kleur, etc) zou je daar dan geïntereseerd in zijn?
Als het een lieve pony is wel ja
-Wat vind je verder belangrijke eigenschappen waar een pony aan moet voldoen?
Braaf, eerlijk. Werklustig. Betrouwbaar.
-Wat voor kleur geeft jou voorkeur, meerdere kleuren mag ook?
Een goed paard heeft geen kleur! Maar als ik zou kunnen kiezen, liever geen schimmel. Maarja, als mijn droompaardje nu een schimmel is, zeg ik ook geen nee tegen dat paardje hé Knipoog
-Welke stokmaat moet de pony voor jou doel hebben? (eventueel min en max)
Voor mij, ongeveer 1m46 en een klein paard mag ook.

Truu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 09:54

New Forest..
Of een Welshje =)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:08

Stel je wilt een pony kopen (dus geen paard). Het moet een braaf, cool en voor jou sterke pony zijn. Wil je voor je zoon of dochter een pony moet het braaf zijn, veel slikken en altijd een goed en rustig humeur hebben.
Ik zou niet bewust naar één bepaald ras gaan zoeken, maar gewoon een pony die aan de eisen qua karakter en dergelijke voldoet. Dat kan een bruine Dartmoor zijn, een kleine Fjord of gewoon een 'vuilbisbakkie' .
-Maakt het voor jou uit of een pony er super uitziet of gaat het er meer om dat je een kamaraat voor het leven hebt?
Tuurlijk, je zal ook oog hebben voor uitstraling, maar uiteindelijk is het karakter het belangrijkst; daar heb je uiteindelijk het meest mee te maken. Het moet echt klikken.
Voordeel van een veuli is dat je 'em zelf kunt africhten (wat je maar net moet kunnen) en het dier echt van jongs af aan kent. Voor mij verdient dat een voorkeur, maar als ik voor een kind zou gaan zoeken zou dat een al beleerde pony zijn, een 'leermeester' zo dus als het ware.
Moeilijk, ik ben nou nog te jong om van een budget te spreken; dat zie ik in de toekomst nog wel, mocht zoiets ooit gebeuren.
-Als je een apart/bijzonder ras zou kunnen kopen tegen een normale prijs (misschien wat duurder, afhankelijk van uiterlijk, ras, kleur, etc) zou je daar dan geïntereseerd in zijn?
Uiteraard. Ik heb zelf echt een zwak voor barokkepaarden, zijn eigenlijk allemaal ook wel paarden die tot de hogere prijsklasse behoren. Maar dat is ook niet het eerste waar je naar gaat kijken als je echt een pony zoekt voor je kind. Dus dan is het antwoord nee.
Betrouwbaar karakter, prettig temperament. Goed maatje, niet dat ze er binnen 2 jaar er te groot voor zijn, maar ook geen joekel. Tussenmaatje dus denk ik. Een kleine Fjord idee.
En verder niet een heel groen paard nog, ééntje met al wat meer ervaring is toch wel een must voor kleine kinderen, vind ik.
Mijn grote voorkeur gaat uit naar wit; hoe lichter de schimmel, hoe mooier. En zwart vind ik zelf ook erg mooi, of een brede bles. Maar dat doet verder niet ter zake vind ik, dat zou eigenlijk onderaan 'het lijstje' moeten staan.
Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Zoals ik net al zei een tussenmaatje, qua type (bouw en schoft) zou ik dus al gauw Fjord zeggen. Over het algemeen (uitzonderingen erbij gelaten) hebben Fjorden een zeer prettig karakter. Je ziet ze ook heel veel op maneges voor gehandicapten of voor buitenritten met vakanties e.d.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:29

Ik denk persoonlijk dat dit niet rasafhankelijk is..het gaat om het karakter wat je paard heeft. ik bv. heb een NRPS, veel arabier, dus pittig zou je zeggen, is hij ook, maar hij heeft een ook lieve rustige kant, en is een mega lieve kinderpony (loopt op braderiën kinderritjes)
Als het paardje gezond is, goedgekeurd is, heb je wss een maatje voor t leven Lachen
Beleerd, dan kun je hem evt. op proef nemen en weet je gelijk wat je in huis haalt kwa rijden.
tja, gewoon wat je budget is.. persoonlijk zou het mij niet uitmaken, als het maar een geschikt paard is Lachen
Tuurlijk, waarom niet Lachen als het karakter bij je eisen past Lachen
betrouwbaar voor de kids, goed te rijden door jou, niet eenkennig aangezien er verschillende mensen voor m gaan zorgen Lachen
kleur is niet belangrijk bij een leuk, goed paardje Lachen
D pony tot klein paard Lachen