[H][holst] fokadvies voor CalypsoIII-Ramiro-Almé-Gotthard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Re: [H][holst] fokadvies voor CalypsoIII-Ramiro-Almé-Gotthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:28

Waarom dan Carano en bijvoorbeeld geen Clearway?

Tom7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:49

Candillo heeft volgens mij zelf nog een groter volbloed percentage ( zijn moeder is een dochter van een volbloedhengst )dan Cassini II en hij si kleiner. Ik dacht rond 1.65cm. Daar zou ik eerder njiet voor kiezen.Carvallo lijkt mee ook wel goed te passen ja, maar hoe groot is ie eigenlijk?

Mijn voorkeur gaat naar Cassini II of Cardento (zij hebben volgens mij net iets meer springvererving dan Carolus). Zij zullen maat en bloed bijbrengen. Het feit dat de volbloed hengsten in de verdere generaties zitten maakt dat zij hun ( soms negative) exterieurkenmerken niet meer zo sterk zullen doorververven.

Ik ben nog altijd voorstander van een groot aandeel volbloed ( in de verdere generaties )in een modern sportpaard. De springparcoursen en kampioenschappen worden alsmaar technischer en veeleisender dan voorheen. Vandaag de dag moeten springpaarden meerdere dagen na elkaar op niveau presteren. Hier komt dat volbloed dan vanpas, zeker qua uithouding en intelligentie.

Volgens mij heeft volbloed in verdere generaties niet zoveel impact op de maat. Je moet denken dat de moederlijn van het paard zwaar doorweegt.Blijkt dat de produkten uit de moederlijn allemaal maat genoeg hebben dan zit dat toch verankerd in die moederlijn en zal het doorgegeven worden. Natuurlijk bestaan hier ook uitzonderingen op... uitzonderingen bevestigen nog alt de regel...

Hengsten als chin chin en Berlin lijken me ook wel te passen. Ik weet niet wat de anderen ervan denken.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:10

Ik heb zelf ook aan Berlin zitten denken voor haar, maar Vienna heeft neiging tot onderhals, en dat fokt Berlin precies ook een beetje door. De hoofdjes lijken niet veredeld, maar dat gaat Cassini II ook niet doen denk ik. Niet tegenstaande vind ik het een super jumpende hengst uit een goede stam, mooi gefokt (Cassini I x Caretino). En ik denk dat ie bij m'n kleine bloedmerrie maat en vermogen gaat toevoegen. Ik ga het zeker overwegen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:32

Katrien, maak een lijst en zet daar achter het dekgeld... voor Carvallo met alle vragen heb ik gemaild.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 22:35

*Volgens mij zou Conteur op Vienna wel eens een match kunnen zijn. Conteur geeft een hooggeplaatste hals mee met goede welving. Een merrie zoals mijne, waar zo te zien die laaggeplaatste hals in de genen zit, combineren met zoiets, kan wel een net resultaat geven. Conteur doet het niet slecht in Hannover. En bovendien is Conteur: Contender x Rasputin.
Vienna is: Calypso III x Ramiro
Contender: Calypso II x Ramiro
Rasputin: Ramiro x Ramses x

Verder heeft Conteur ook maat genoeg: 1.70m.

Enkele Conteur-nazaten:
http://www.horsebase.de/pferd_5_23892
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/66595259-3-5-j-hannoveraan-met-veel-potentie-voor-de-sport.html?

Maar of ik nu de goede of slechte genen aan het 'verankeren' ben (als je daar al van kan spreken), geen idee ...

*Verder spookte mij nog iets door het hoofd:
Ratina Z, de legendarische merrie, is een Ramiro x Almé. Ze heeft 2 gekeurde zonen oa Crown Z (v. Carthago). Vienna is een Calypso III x Ramiro x Almé. Als ik nu Crown Z bv. zou gebruiken, zou die theoretisch een sterke moederlijn meegeven waarbij de genen aansluiting kunnen vinden bij die van Vienna.
Klopt dit ?
En een Carthago-zoon op Vienna zie ik wel zitten Lachen.
Alleen zegt men van Crown Z dat ie van achter niet zo schitterend is.

Hmmm

Citaat:
Katrien, maak een lijst en zet daar achter het dekgeld... voor Carvallo met alle vragen heb ik gemaild.

Ok, zal ik doen Lachen.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:46

Bij Zangersheide hebben ze nog 3 hengsten uit die moederstam staan, nl. Treasure Z, Chicago I Z en Cheurano Z. Behalve van die laatste hebben ze trouwens allemaal een filmpje staan op de website van Zangersheide. Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:02

Carvallo is trouwens 1.68... de maat staat bij hem in het boek over Cottage Son xx

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:26

ik zou toch echt een paar hengsten op een rij zetten en dan toch even afwachten hoe het cassini veulen eruit ziet om te beslissen of de merrie bloed kan gebruiken of niet want je merrie kan er erg bloerig uitzien of zijn maar dat Alme en Gotthard bloed doen mij toch denken dat je merrie niet "te bloederig" gaat fokken ..als ik jou was zou ik candillo wel op je lijstje toevoegen ..ik ben er helemaal weg van zeker nu hij zo dicht komt te staan ..ik heb er een jaarling van staan en echt dat is elke dag een genot om naar te kijken ..veel bloed ,een sterke motor achterop ..het blijft tenslotte cassini Bloed Tong uitsteken
als je echt voor carthago bloed wil gaan dan denk ik dat je voor Colman zou moeten gaan die vererft tenmiste goed dat is bewezen

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 19:28

oe Candillo Vingers aflikken:
Afbeelding

*is aan lijstje toegevoegd*

Voorlopig staan deze er op:
Cassini II
Candillo
Conteur (al ben ik hier niet meer zo zeker van. Heb 't laatst wat nakomelingen opgezocht en deze leken nogal wisselvallig, vooral met halsaanzet)
Colman
Berlin ( al twijfel ik of dit wel bij Vienna past)
en stakkatobloed Bloos. (Misschien een gekke keuze van me, maar ben echt weg van die hengst, en die doet het heel goed met Calypso (II) bloed (Stalypso, Spaceman, ...))
We'll see. Ik ga 't nu even laten bezinken,ik denk mezelf suf Cool
Ik wacht ook even de hengsten af die genotypisch/fenotypisch bij Vienna passen Lachen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:54

denk dat je Conteur toch meer naar een allround -hengst moet plaatsen ..ben altijd een beetje huiverig als ze dressuur op hoog niveau lopen ..dan weet je niet of ie wel kon springen ..Als Iemand die advies zou vragen om springbloed op een dressuurmerie te zetten die zou ik dan wel Conteur aanraden

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 21:30

Conteur en Berlin geschrapt Lachen.

Die laatste ivm laagaangezette hals, lange hoofdjes en gezonken ruggen. Heb zonet zijn rapport van de nakomelingenkeuring gelezen. (er staat ook veel positiefs in hoor, maar tis imo geen match voor vienna Lachen )