Kwaliteit sperma, hoe verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RobvdPK

Re: Kwaliteit sperma, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:35

Dat de spermakwaliteit van een jonge hengst niet optimaal is, gebeurt regelmatig. In de meeste gevallen verandert dat snel een keer de hengst in dekdienst komt. In België (Bwp/sBs) wordt in het kader van de hengstenkeuring zelfs geen spermacontrole meer gedaan. Pas aan het eind van het eerste dekseizoen moet de hengstenhouder een bewijs afleveren dat de hengst voldoende vruchtbaar is.

Rob

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:54

Daar gaan je dekcentjes Doei!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:13

Sammie schreef:
Daar gaan je dekcentjes Doei!

Onzin. Bijna alle Belgische hengstenhouders hanteren een drachtigheidsgarantie, zeker als het om een jonge hengst gaat. De Belgische stamboekn hebben alleen maar vastgesteld dat spermacontrole bij een jonge, 'groene' hengst niet erg betrouwbaar is, en daar hun conclusies uit getrokken. Einde verhaal.

Rob

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:42

[***] schreef:
Bier kan je sowiezo af en toe wel geven.

Ik weet natuurlijk niet of het voor paarden ook geldt maar bij mensen is het zo dat alcohol juist een slechte invloed heeft op de spermakwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:06

Het percentage alcohol in bier is laag en op een paardenlijf van 600 kg te verwaarlozen. Het gaat om de gisten die er in zitten en de vitamine B. Dus Tolstoj, neem er gerust één.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:09

[***] schreef:
Het percentage alcohol in bier is laag en op een paardenlijf van 600 kg te verwaarlozen. Het gaat om de gisten die er in zitten en de vitamine B. Dus Tolstoj, neem er gerust één.

Mijn paard Tolstoj is een ruin. Hij mag dus zelfs aan de strorum.
Zelf ben ik een vrouw en hoef me dus geen zorgen te maken om zaken als sperma kwaliteit Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:15

RobvdPK schreef:
[
De Belgische stamboeken hebben alleen maar vastgesteld dat spermacontrole bij een jonge, 'groene' hengst niet erg betrouwbaar is, en daar hun conclusies uit getrokken. Einde verhaal.

Rob

En zo is het....
De hoeveelheid produktie verhoogt zich in de jaren. Dus niet te verwarren met de samenstelling,
nl. die is erfelijk belast.

Daarom begrijp ik niet dat fokkers naar hengsten gaan waar de vruchtbaarheid te wensen over laat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 20:45

Maar hoe verbeter ik die samenstelling, wordt die beter als hij meer dekt, gaat de hoeveelheid morfologisch goed sperma omhoog als de hoeveelheid ook omhoog gaat?