wat te doen?? ocd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: wat te doen?? ocd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:11

pittig_ding schreef:
Ik heb onlangs een 2,5 jarige merrie gekocht. Zij was goedgekeurd door E-digit.
Heb daar ook papieren van gekregen dat zij rontgenologisch is goedgekeurd als sportpaard.[/quote}

pittig_ding schreef:
Maar door wie zou ik dan genaaid zijn? Door de ex-eigenaar?
Maar hij had dit toch ook niet kunnen weten, aangezien ze nog nooit eerder was gekeurd?

Tuurlijk snap ik wel dat ze als sportpaard goedgekeurd kan worden en niet het PROK predikaat krijgt. Maar ik vind, wel of geen OCD, toch wel een grove fout?
Of ben ik daar de enige in? (zou ook best kunnen?)

Hier begrijp ik even iets niet je zegt dat ze al gekeurd was en dat je over ging keuren Als E digit aangeeft dat er een sportkeuring is dan betekent dat meestal dat ze niet verwachten dat de merrie door de prok keuring heenkomt.

Het zijn wel degelijk 2 verschillende zaken waar je in de sport nauwelijks last van hoeft te hebben of kan laten weghalen, is voor het KWPN erfelijk dus afkeur

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:12

Citaat:
Mmm, dat is wel raar, maar er staat bij het OCD tekentje gewoon een -, dus negatief!

Weet je zeker dat ze niet Prok goedgekeurd is?? Mijn merrie is namelijk elite en dus ook PROK goedgekeurd en heeft ook een - op OCD. Volgens mij wil een - juist zeggen dat ze OCD negatief zijn en dus geen OCD hebben.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 10:21

@ Sarabande: Sorry, ik ben dus echt heel onduidelijk geweest!!
Merrie is 2,5 jaar. We hebben haar gekocht van de eigenaar en was nog nooit gekeurd. Op 20-10-2006 hebben we haar laten keuren door E-digit. Ik was er bij op dat moment. Foto's zagen er goed uit. Papieren zijn opgemaakt en daar heeft de dierenarts opgezet:
Conclusie: Paard is rontgenologisch acceptabel voor gebruik in de sport.
Verslag:
Straalbeen LV: 1 RV:1
kootgewricht LV:1 RV:1
Sesam LV:2 RV:1
Sprong:LA:1-2 RA: 1-2

Osteochondrose: daar staat overal een -

We hebben toen op die zelfde dag besloten extra opnames te maken om dan voor het PROK certificaat in aanmerking te komen. Tuurlijk blijft het de vraag, want wellicht zien zij ipv een 2, een 3.

Dus ik heb daar vandaag de uitslag van gekregen. En het KWPN ziet dus in het linkerbeen, bij de sprong een OCD.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 10:22

zeanine schreef:
Citaat:
Mmm, dat is wel raar, maar er staat bij het OCD tekentje gewoon een -, dus negatief!

Weet je zeker dat ze niet Prok goedgekeurd is?? Mijn merrie is namelijk elite en dus ook PROK goedgekeurd en heeft ook een - op OCD. Volgens mij wil een - juist zeggen dat ze OCD negatief zijn en dus geen OCD hebben.

Er staat 1maal een + bij het KWPN papier.
Op het papier van E-digit staan inderdaad allemaal - (wat dus goed had geweest)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:30

Ik vind dit interessant en neem even een abbo-tje, ik vind het wel erg vaag, volgens E digit geen ocd en volgens Kwpn wel. Ik ben benieuwd met wat voor verklaring E digit zal komen naar jou toe want dit hadden zij toch ook moeten zien??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:31

pittig_ding schreef:
Er staat 1maal een + bij het KWPN papier.
Op het papier van E-digit staan inderdaad allemaal - (wat dus goed had geweest)

Dat is een ander verhaal. Bij het KWPN bekijken 3 artsen de foto's meestal vragen ze een foto over te maken bij twijfel. Ik dit geval waren ze dus eensluidend.
Ik zou herkeuring van prok aanvragen dan kijken 3 andere artsen naar dezelfde foto's dat moet je per direkt maar ik meen binnen 2 maanden doen. Ik kwam daar indertijd met een door mij niet gefokte maar wel opgefokte merrie ook achter. E digit keurde haar helemaal goed en de prokcommisie keurde haar op een afvlakking af.
Later heb ik het cdtje naar een Prokarts gestuur en die zei dat volgens hem dat geen afkeur was, maar toen was ik te laat voor herkeuring.
Ik vind ook dat het KWPN wat duidelijker in deze zaken moet worden en mensen beter moet begeleiden, vooral omdat ze weten hoe belangrijk het is voor de fokkerij in het algemeen en de individuele fokker in het bijzonder.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:33

Nu snap ik het verhaal eindelijk Knipoog Ik ga mee met sarabande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:50

Haan: De PROK keuring wordt gedaan door een aparte commissie die alle foto's opnieuw bekijken en ze zijn strenger dan bij de sportkeuring, als E-digit dus alleen maar - ziet heeft er niet zoveel mee te maken, want die doen de KWPN beoordeling niet. E digit is dus ook geen verklaring schuldig.
Het gebeurd heel vaak dat merrie's die prima op de foto zijn niet het PROK predikaat krijgen. Als ze maar een stipje op de foto zien is het al jammer dan.
Ik vind het ook niet nodig om de vorige eigenaren ergens van te 'beschuldigen', dat ze dit al wisten ofzo, niks zo onzeker als een PROK keuring.
En je kan niet in overleg met het KWPN, het is PROK of geen PROK merrie. Zonder discussie. Dat is idd wel wat wrang, want het kost handen vol met geld. Als de arts van E digit overtuigd is dat de sprong helemaal schoon is kun je misschien een herkeuring aanvragen zoals Sarabande zegt.
Maar je merrie is in principe goed op de foto, dat is wel iets om blij mee te zijn hoor!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:55

Dat weet ik allemaal wel, maar een ocd is te zien op de foto en niet alleen door het kwpn. Maar een paard met ocd geschikt voor de sport? Daar heb ik mijn vraagtekens bij. Ik beschuldig E digit ook nergens van maar het komt mij alleen een beetje ondeskundig over.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:00

E-digit heeft mijn 2 jarige ook gekeurd, en dat is prima gegaan.
De KWPN commisie kijkt veel secuurder daartegenaan dan de dierenarts.
Ik heb mijn merrie dit jaar ook laten prokken en het is een enorm gezeik om de foto's goed te krijgen, als het niet goed genoeg is wordt alles zo teruggestuurd en krijgt de firma een streepje bij de naam. Bij teveel streepjes wordt je er door het KWPN uitgegooid en mag je geen PROK-foto's meer maken, dus ik denk niet dat E-digit zich zo'n fout gaat permiteren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:03

'Haan: Zo zwart-wit is het helemaal niet. Je kan ook iets heel pietluttigs hebben wat misschien een OCD zou kunnen zijn, E-digit geeft het voordeel van de twijfel, KWPN zegt OCD. Het kan ook nog een onduidelijke foto zijn, misschien zelfs iets bewogen. Op een nieuwe foto, eventueel van de een andere kant is het wellicht weer anders. Dus ondeskundig zou ik het niet willen noemen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:10

Zover ik weet geven ze nooit 100% de garantie dat ze PROK worden. Dat kunnen ze namelijk nooit. Dat is ook 2 keer tegen mij gezegd, bij beide merrie's. ( gelukkig zijn ze er beide doorheen gekomen).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:10

[***] schreef:
En je kan niet in overleg met het KWPN, het is PROK of geen PROK merrie. Zonder discussie. Dat is idd wel wat wrang, want het kost handen vol met geld.

Ja en dat schijnen ze zich niet helemaal te realiseren. Dus een betere begeleiding enerzijds (de merriehouder erop wijzen dat heroverweging door een andere comissie mogelijk is bij twijfel) en het belonen van het streven van de fokkers naar gezonde merries op keuringen en bij selketies voor veilingen etc.

(offtopic) Ik vind het toch al raar dat veulens van niet prok merries geveild worden voor veel geld, de koper heeft dan geen enkele zekerheid dat zijn geld goed geinvesteerd is.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 11:23

Ik wacht het maar even af.
Edigit gaan de foto's nogmaals beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:50

Succes dan, wie weet krijg je haar nog PROK.
De mogelijkheid van herkeuring wat Sarabande noemt is mij ook nieuw, daar mogen ze best wel wat meer ruchtbaarheid aangeven. Zijn zeker bang dat ze het druk krijgen.

sarabande schreef:
(offtopic) Ik vind het toch al raar dat veulens van niet prok merries geveild worden voor veel geld, de koper heeft dan geen enkele zekerheid dat zijn geld goed geinvesteerd is.

Nouja, ik vind PROK ook niet helemaal heilig. Als een merrie in de sport gelopen heeft vind ik dat ook wel weer garantie. En goede opfok ben je zelf bij. Ik zou sowiezo niet snel een veulen op een veiling kopen voor veel geld. Voor hetzelfde heb je een gePROKte 3 jarige.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:06

Voor de Prok moeten de foto´s vanuit een bepaalde hoek genomen worden en naar wat ik uit het verhaal begrijp zijn er extra foto´s gemaakt.

Als die extra foto´s gemaakt zijn van de sprong dan denk ik dat daar de verklaring kan liggen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:16

Ik blijf dit even volgen, vind het wel erg interresant.
Verder wens ik je veel succes en hoop ik voor jou snel op opheldering

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:25

[***] schreef:
De mogelijkheid van herkeuring wat Sarabande noemt is mij ook nieuw, daar mogen ze best wel wat meer ruchtbaarheid aangeven. Zijn zeker bang dat ze het druk krijgen.

ik heb dat indertijd aangegeven dat ik dat nogal erg fout vond dat dat niet bekend was, maar het schijnt ergens in de kleine lettertjes te staan (die niemand leest dus). Bij het KWPN zijn ze niet zo voor herbeoordelingen, het is per slot mensenwerk Knipoog
Ook heb ik al meerdere malen gewezen op het prok certificaat dat mensen thuis krijgen en dat er goed of slecht precies hetzelfde uitziet, op de inhoud na dan.
Maar daar wordt vreselijk veel mee gesjoemeld in de handel, nietswetende leken krijgen gewoon een afgekeurde prok als prok mee bij een paard.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:33

Die OCD is en blijft altijd weer een discussiepunt. Is het nu wel erfelijk of nu weer niet. Ken meerdere fokkers die hun merrie een ocd hebben laten verwijderen en de veulens nooit wat hebben gevonden. Het ligt dus ook aan de opfok en het voer dat je geeft. De meeste paarden gaan kreupelen als ze een poosje aan het werk zijn als ze net zijn ingereden. Zo ook met de van mij gebeurd. Na een half jaar. Andere worden nooit kreupel en kunnen vrolijk de sport in. Operaties gaan ook erg goed en dan kunnen ze alsnog de sport in. Ken menig paarden die goed presteren die nog nooit zijn kreupel geworden door ocd. Qua prok heb ik geen idee van

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:13

splash1999 schreef:
Is het nu wel erfelijk of nu weer niet. Ken meerdere fokkers die hun merrie een ocd hebben laten verwijderen en de veulens nooit wat hebben gevonden.

Wat een achterlijke fokkers om bewust te fokken met merries die ocd hebben, en hoe weet je dat van die veulens heb je die allemaal gevolgd in de opgroei en de sport. Maar ja dit zijn van die indianen verhalen die je altijd zal blijven horen en die niet bijdragen aan een gezonde fokkerij.

Ik verwijs even naar dit topic
viewtopic.php?f=22&t=697172

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:23

Volgens onderzoek is OCD wel erfelijk.

Wij fokken per definitie niet met merries die niet gekeurd zijn, onze Krack C-merrie is prok en de moeder van de Olivi x Rubinstein is ook prok.
De Olivi x Vincent komt ook uit een gekeurde merrie maar toen speelde het prokcertificaat nog niet maar dus wel een gezonde merrie.

De veulens die wij tot heden hebben gefokt en gevolgd zijn dus ook OCD vrij, het is wel zo dat wij dus ook alleen maar dekken met hengsten die gekeurd zijn dus geen duitse hengsten die niet op de foto´s zijn geweest.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:09

Remember schreef:
Ik ken een merrie en die heeft ook 'iets' in de knie, het is geen échte OCD (foto's zijn dan ook 'op hoop van zegen' opgestuurd voor de PROK, kleine kans dat ze ggk wordt maar goed)

sarabande schreef:
Maar daar wordt vreselijk veel mee gesjoemeld in de handel, nietswetende leken krijgen gewoon een afgekeurde prok als prok mee bij een paard.

Krijg net stomtoevallig een mailtje van de eigenaresse dat ze 2 prokcertificaten heeft en dat ze erg blij is! Dus ik gebeld, dat ze het nog even goed na moest kijken en ja hoor, die merrie die ik hierboven noemde heeft een '+' staan ergens bij OCD, dus kan ze nooit PROK zijn. Ze gaat er even over bellen want in de begeleidende brief die erbij kwam stond ook verder niks hoe of wat, als ze dan daarin aangeven 'Merrie A is goedgekeurd' en 'Merrie B is niet goedgekeurd' én dat ook op het certificaat zelf vermelden zou het een héél stuk duidelijker zijn!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:12

Nee klopt in de brief zelf staat helemaal niks. Dus wat dat betreft is het KWPN nogal krom bezig om voor iedereen wel dat certificaat uit te draaien en op te sturen. Stuur dan gewoon een brief dat de merrie niet goed genoeg is bevonden. Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:43

Het KWPN heeft over het algemeen meer belang bij de handel en de hengstenhouders dan bij degenen voor wie ze er zijn, de fokkers, daar verandert maar niets in helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:43

Tuurlijk mag je wel een certificaat met uitslag krijgen als je 400 euro betaald! Van de IBOP krijg je ook een certificaat met cijfers, geslaagd of niet.
Er zou alleen duidelijker op moeten staan GOEDGEKEURD of NIET GOEDGEKEURD voor PROK