Genetic make up, prestatie aanleg valt daaraan af te lezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: Genetic make up, prestatie aanleg valt daaraan af te lez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:01

Even om te kijken of ik het in de beginsel goed heb begrepen...

Door lijnenteelt toe te passen op een merrie uit je lijn heb je de mogelijkheid éxtra te verankeren omdat je dan ook met mitochondriaal DNA te maken heeft, wat alleen overgaat van moeder op kind en niet van vader op kind. Anders gezegd, veulen heeft altijd een mix 'gewoon' DNA van vader en moeder plús mitochondriaal DNA van moeder. Die 'extra' winst moet je halen uit je moederlijn, omdat de doorgifte van het mit.DNA stopt als er een hengst tussenkomt, aangezien die alleen zijn mix van 'gewoon' DNA doorgeeft. Wil je mitochondriaal DNA verankeren moet je dat doen met een merrie uit je merrie's moederlijn die ook voorkomt in de moederlijn van de hengst (anders wordt het qua mit.DNA immers outcross).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:03

Remember schreef:

Door lijnenteelt toe te passen op een merrie uit je lijn heb je de mogelijkheid éxtra te verankeren omdat je dan ook met mitochondriaal DNA te maken heeft, wat alleen overgaat van moeder op kind en niet van vader op kind. Anders gezegd, veulen heeft altijd een mix 'gewoon' DNA van vader en moeder plús mitochondriaal DNA van moeder. Die 'extra' winst moet je halen uit je moederlijn, omdat de doorgifte van het mit.DNA stopt als er een hengst tussenkomt, aangezien die alleen zijn mix van 'gewoon' DNA doorgeeft. Wil je mitochondriaal DNA verankeren moet je dat doen met een merrie uit je merrie's moederlijn die ook voorkomt in de moederlijn van de hengst (anders wordt het qua mit.DNA immers outcross).

Ja zo lees ik het ook.
Dus... Lotje wordt met Tuschinski gedekt aankomend voorjaar! Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:13

Dat is wel ultiem qua lijnenteelt op de moederlijn Haha! Vingers aflikken !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:49

Remember schreef:
Dat is wel ultiem qua lijnenteelt op de moederlijn Haha! Vingers aflikken !

Ja dat is duidelijke lijnenteelt op een merrie uit de moederlijn! Haha!
Tuschinski x Balzflug x Pion x Amor... Mwah waarom niet? Haha! Vingers aflikken

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:53

Remember schreef:

Door lijnenteelt toe te passen op een merrie uit je lijn heb je de mogelijkheid éxtra te verankeren omdat je dan ook met mitochondriaal DNA te maken heeft, wat alleen overgaat van moeder op kind en niet van vader op kind. Anders gezegd, veulen heeft altijd een mix 'gewoon' DNA van vader en moeder plús mitochondriaal DNA van moeder. Die 'extra' winst moet je halen uit je moederlijn, omdat
de doorgifte van het mit.DNA stopt als er een hengst tussenkomt, aangezien die alleen zijn mix van 'gewoon' DNA doorgeeft. Wil je mitochondriaal DNA verankeren moet je dat doen met een merrie uit je merrie's moederlijn die ook voorkomt in de moederlijn van de hengst (anders wordt het qua mit.DNA immers outcross).

Aan het eind van het Maternal Strength verhaal staat het volgende:

Citaat:
To identify good target mares for your linebreeding, look to broodmares who have more than one excellent offspring. An example we used on the "Filly or Colt?" page is Tabelle, a mare who is dam of 6 stallion sons! Or pay attention to who is dam of very good stallions, such as Sendernixe the dam of World Cup I-V. When we identify a mare in the pedigree we believe is a good subject, then look for her siblings (full if possible) or her sons and daughters in your mating choices. One German breeder used a dam that carried the genetic sister to Sendernixe: Seeluft when he was breeding to Weltmeyer. The result of this was a son who almost equaled his sire's dressage index by scoring an incredible 144 in his stallion test (Welthrum).

Great maternal influences are much harder to find than those coming from stallions- mares only produce an average of 5-10 foals in their lifetime compared to the stallion average of 250-500 offspring. So any mare who has more than a few good progeny is a mare to value.

Het lijkt niet speciaal te gaan om de eigen moederlijn, maar om een merrie in de pedigree die hele goede kwaliteiten heeft (als dat in de eigen moederlijn zit, lijkt me dat een bijzonder geval). In mijn merrie kom ik uit op Dorette (moeder van Farn en Roman), maar er zijn meer voorbeelden:
Tabelle, Calypso I t/m V of VI
Cileste, Welt Hit I t/m V
Bravo, de moeder van Contendro I en II en Caretano Z
Fabia, uit de moederlijn van Sunny Boy, Don Schufro, Don Primero etc

Het moeilijke is om dergelijke merries bij het KWPN te vinden:
Patty, moeder van Wellington en Elberton
DWermie, moeder van Mermus R en Odermus R
????
Is dit nu een verschil tussen het KWPN en de duitse stamboeken??

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:00

Citaat:
In mijn merrie kom ik uit op Dorette (moeder van Farn en Roman), maar er zijn meer voorbeelden:

http://www.fokt.nl/viewtopic.php?t=6290

In dit topic wordt heel veel achtergrond informatie plus foto over Dorette gegeven.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:08

Een verschil tussen het KWPN en de buren, met mogelijkheden tot lijnenteelt is in iedergeval het aantal hengsten, volgens Interstallion:

2002 gegevens, KWPN 227 hengsten, 12160 veulens,

2003 gegevens, Holst 243 hengsten, 2650 veulens
2003 gegevens, OLD 208 hengsten, 4000+ veulens
2004 gegevens, TRAK 209 hengsten, 3800- veulens
2003 gegevens, HANN 452 hengsten, 7743 veulens
Er is ook een duits totaal http://www.wbfsh.org/docs/interst/statisticsfn.pdf
2003 gegevens, Warmbloedhengsten: 2617 hengsten, 30524 veulens

Bij het KWPN was een onderzoek gedaan dat neer kwam op strenger selecteren geeft betere resultaten, maar vraag is of er niet wat te streng wordt geselecteerd op basis van eigenlijk te weinig gegevens. Het verschil DE en NL is wel erg groot: ruim 10 x meer hengsten tegenover ongeveer 2x meer veulens. Voor HANN is het zelfs 2x zoveel hengsten en de helft aantal veulens.

Lijnenteelt is daardoor in DE makkelijker als in NL, er zijn meer hengsten, volle broers enz. dat zou ook tot betere resultaten moeten leiden (genetisch dan, niet speciaal als sportpaard voor de hengst zelf).

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:18

Je kunt behalve hengstenmoeders ook intelen op moeders die sportpaarden hebben gegeven of merries die keer op keer nakomelingen geven met het prestatiepredikaat.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:25

arie53 schreef:
http://www.fokt.nl/viewtopic.php?t=6290

In dit topic wordt heel veel achtergrond informatie plus foto over Dorette gegeven.

Ik neem aan dat je het stuk bedoeld met als Onderwerp: Beoordeling Natasja (HaarlemxFarnxKannonier), want de link zelf geeft: "Het onderwerp of bericht dat je zoekt bestaat niet". Er stond wel een foto in van Dorette (met de mededeling dat het stuk op bokt gekopieerd mocht worden Cool )
De foto is te breed voor bokt, hier dus de link: http://img176.imageshack.us/img176/6586/doretteyg7.jpg

@Buc, ja sportpaarden gebruiken als meetlat voor de goede merrie is natuurlijk ook mogelijk, maar het is wel handig dat als er (meerdere) hengsten uit voortkomen, want dat dekt wat makkelijker Duivel

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:32

ART_UMA schreef:
..@Buc, ja sportpaarden gebruiken als meetlat voor de goede merrie is natuurlijk ook mogelijk, maar het is wel handig dat als er (meerdere) hengsten uit voortkomen, want dat dekt wat makkelijker Duivel

Clown Haha! Tuurlijk!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:05

Ik heb eens zitten puzzelen aan de (tot nog toe) geplande combi Citango x Taline, qua lijnenteelt redelijk dichtbij (tot 7 generaties) is dat:
Ramiro 2x
Le val blanc xx 2x
Nimmerdor 2x (Farn 4x)
Amor 3x
Pericless 2x
Lucky Boy 2x

Kijk je in de (absolute aantallen) bij 12 generaties (waarbij nog wel iets van 250 onbekende paarden in de pedigree) naar de 15+:
TOBIAS 24
FAVORIT 20
DOMBURG 18
ELEGANT 18
L'INVASION 17
ST. SIMON XX (ST SIMON XX, SAINT SIMON XX) 16
DARK RONALD XX 15

In hoevere zeggen de (hoge) aantallen zo ver weg nog iets?? Afgezien misschien van het xx percentage van 40%?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:03

Citaat:
In hoevere zeggen de (hoge) aantallen zo ver weg nog iets?? Afgezien misschien van het xx percentage van 40%?

Als het in dit percentage voorkomende type genotypisch en fenotypisch klikt met die van de in het bovenstaande rijtje voorkomende types is de kans zeer groot dat het produkt het meest meekrijgt van dat model.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:19

arie53 schreef:
Citaat:

Als het in dit percentage voorkomende type genotypisch en fenotypisch klikt met die van de in het bovenstaande rijtje voorkomende types is de kans zeer groot dat het produkt het meest meekrijgt van dat model.

Hmm, op zich is dit dus eigenlijk moeilijk te voorspellen, je weet niet of het klikt en je weet pas achteraf wat er uit komt.
Op zich heeft Taline 37% en Citango 42% xx bloed, terwijl de merrie meer bloed uitstraling heeft als de hengst, maar de verschillen zijn ook weer niet onwijs groot.

Grappig is wel dat met uitzondering van Le val Blanc alle lijnenteelt hengsten in de eerste 8 generaties Preferent zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:21

En Le Val Blanc is niet de slechtste binnen het rijtje, is alleen weinig gebruikt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:03

Het karakter was echter een drama. Hyper!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:17

Dus als ik de halfzus van Tuschinski (zelfde moeder) zou laten dekken met Tuschinski geeft dat meer "effect" dan inteelt op de vaderlijn? Zoals bijv. een Tuschinski x Krack of een Osmium x Ferro?? En in hoeverre meer effect dan? Alleen vastleggen van genen of het tot uiting komen van genen? Worden eigenschappen versterkt of blijven gelijk alleen genetisch meer bevestigd?

Ik geef even deze directe vorm van inteelt als voorbeeld maar ik snap dat dit ook slaat op verdere generaties. Je ziet nogal weleens duidelijke vormen van inteelt zoals Osmium x Ferro en bij de tuigpaarden Fabricius x Renovo of zelfs Renovo x Renovo....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:10

Suzanne F. schreef:
Dus als ik de halfzus van Tuschinski (zelfde moeder) zou laten dekken met Tuschinski geeft dat meer "effect" dan inteelt op de vaderlijn? Zoals bijv. een Tuschinski x Krack of een Osmium x Ferro?? En in hoeverre meer effect dan? Alleen vastleggen van genen of het tot uiting komen van genen? Worden eigenschappen versterkt of blijven gelijk alleen genetisch meer bevestigd?

Ik geef even deze directe vorm van inteelt als voorbeeld maar ik snap dat dit ook slaat op verdere generaties. Je ziet nogal weleens duidelijke vormen van inteelt zoals Osmium x Ferro en bij de tuigpaarden Fabricius x Renovo of zelfs Renovo x Renovo....

In het stuk over Maternal Strength staat dat een aantal zaken via de moederlijn lijkt te lopen, zoals blijkbaar een groot hart en "stamina potentieel". Tesio koos blijkbaar fokmerries met een reserve aan "nervous energy".
In het artikel wordt niet speciaal aangegeven dat je dit kunt fokken, maar dat dit eigenlijk een gegeven is dat bij de merrie hoort. Het heeft denk ik meer met selectie van de merrie te maken. ALS het in de merrie zit, kan het er ook uit komen.

Verder: Linebreed- bring in mutliple lines of Superior ancestors

Als je dus een merrie hebt met iets extra's, kan dat met lijnenteelt op de moederlijn bevestigd worden. Het kan misschien de goede eigenschappen dominater maken, maar het moet dan wel een "superior" zijn, slechte eigenschappen kunnen ook dominater worden.

In het geval van Renovo blijkt hij erg te stempelen, wat er genetisch in zit komt er blijkbaar dominant uit. Dat is denk ik de crux waar het om gaat, het moet er niet alleen in zitten, maar er ook uitkomen. Vraag is dan hoe goed is de merrie(lijn), zit daar iets bijzonders aan, iets dat nog beter vastgelegd moet worden?

Ik ken niet zo veel merries waarop echt lijnenteelt is gedaan, areina (met Eros en Sultan) is wel gedaan, die moederlijn heeft tig goedgekeurde hengsten gebracht, dat maakt het makkelijker. Misschien is een goede vraag met betrekking tot de merrie, is er een (ruime) keus van hengsten die de nakomelingen beter maken? zo ja geen lijnenteelt op de moederlijn; zo nee, lijnenteelt op de moederlijn wat er is al heel erg veel goeds.

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:31

Remember schreef:

Dan heb ik nog een vraag. Dat van dat mitochondriale DNA wist ik want aan de hand daarvan zijn ze er ook achter gekomen dat sommige afstammingen gewoon niet kunnen kloppen, omdat dat was verandert. Maar nu mijn vraag er wordt gezegd dat dat DNA stukje alleen door wordt gegeven aan de vrouwelijke nakomenlingen en niet aan de mannelijke. Hoe kun je dat dat verankeren want als je dan lijnenteelt toepast op een merrie uit jou merrie, dus je kiest een hengst waar die merrie ook in voor komt, dan is die merrie wel aanwezig in die hengst maar dat mitochondriale DNA (wat je wilt verankeren) toch niet, omdat dat niet wordt doorgegeven aan een mannelijke nakomeling. Dus je verankert dan die genen van die merrie, maar niet die mitochondriale DNA. Kortom je kunt dat stukje DNA niet verankeren? Is misschien meer een stelling dan een vraag, maar ik ben benieuwd hoe jullie denken dat het zit.

Groetjes Mira

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:03

Miraketjuh schreef:
Maar nu mijn vraag er wordt gezegd dat dat DNA stukje alleen door wordt gegeven aan de vrouwelijke nakomenlingen en niet aan de mannelijke. Hoe kun je dat dat verankeren want als je dan lijnenteelt toepast op een merrie uit jou merrie, dus je kiest een hengst waar die merrie ook in voor komt, dan is die merrie wel aanwezig in die hengst maar dat mitochondriale DNA (wat je wilt verankeren) toch niet, omdat dat niet wordt doorgegeven aan een mannelijke nakomeling.
Dus je verankert dan die genen van die merrie, maar niet die mitochondriale DNA. Kortom je kunt dat stukje DNA niet verankeren? Is misschien meer een stelling dan een vraag, maar ik ben benieuwd hoe jullie denken dat het zit.

Groetjes Mira

Ik denk als er iets is dat enkel en alleen direct via de moederlijn vererft kan worden, dan mis je het. Op zich zat ik ook te puzzelen met het "grote hart".
Citaat:
The discovery of the large heart gene that travels only on the x chromosome, was one exciting example of this.
* Princequillo- the largest heart of them all, this is the heart Secretariat was running on, he received it from his dam: Somethingroyal, a daughter of Princequillo.
*War Admiral- the second largest variation of the large heart gene, this heart descends to War Admiral from his dam:Brush Up from the stallion Sweep. The great champion Seattle Slew ran on this heart and this same heart was found in the champion Whirlaway who received it from a different daughter of Sweep.
* Blue Larkspur - almost as big as the War Admiral heart, the great Roberto conquered the Europeans with this heart.
* Mahmoud- the English Derby winner, he gave this large heart to the legendary Northern Dancer.

These four stallions above are the main conduits of the large heart gene today, they were top broodmare sires and they passed their hearts though their daughters to the champions of today.

There are other conduits of the large heart, for instance Man O'War ran on a large heart- but he did not pass it to his son:War Admiral (above), he could only give it to his daugthers because it is only carried on the X chromosome.The heart Man O'War was running on came from his dam Mahubah who received it from her sire Rock Sand. All large heart sires are known as great broodmare sires, some of them like the great Man O'War were also great sire of sires- but that is a much rarer occurrence.
Blijkbaar kan een hengst een groot hart hebben en dat heeft hij dan van z'n moeder en hij geeft dat zelf dan door aan zijn dochters. De dochters kunnen het weer doorgeven aan hengsten en merries. Het gaat hier dus niet enkel om de moederlijn van je eigen merrie.

Abgar blijkt een nakomeling te zijn uit de Pocahontas xx merrielijn en dus zouden z'n dochters het grote hart gen moeten hebben. Een hengst die dat dan weer zou kunnen doorgeven is Zeoliet (uit een abgar merrie), maar of dit klopt, geen idee.

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:52

Dus dat zou betekenen dat dat mitochondriale DNA wel wordt doorgegeven aan de mannelijke hengst, maar dat het bij hun niet tot uiting komt als het ware, maar dat ze het wel weer kunnen doorgeven en dat de dochters er wel weer wat aan hebben, bedoel je het zo?

Maar die dochters hebben ook weer eigen mitochondriale DNA van hun moeder meegekregen en dat DNA kan niet verandert worden dus die van de moeder en van de hengst kunnen niet samen een nieuw mitochondriale DNA streng vormen.

Op zich vind ik jou verhaal wel logisch klinken, maar ze zeggen dat dat DNA niet wordt overgedragen op de mannelijke nakomelingen. En dat met dat grote hart is iets wat uit dat mitochondriale DNA komt? Weet iemand wat mitochondriale DNA eigenlijk is? of is dat te ingewikkeld om uit te leggen. Ik vind het allemaal wel heel interessant, ik denk dat je een betere hengsten keuze kunt maken als je je in dit soort dingen verdiept.

Ik blijf dit topic volgen!
Groetjes Mira

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:22

mitochondriale DNA kan alleen doorgegeven worden door de moeder aan zowel zoon als dochter, maar alleen de vrouwen kunnen dit weer doorgeven

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:51

Dus als je een bepaald mitochondriale DNA wilt vastleggen dan moet je al inteelt fokken (dus erg dichtbij) wil je dat kunnen bereiken. Als je b.v. een merrie dubbel wil vastleggen in je veulen dan kun je of voor een hengst gaan en die moet dan nog leven want als je een nakomeling van die hengst gebruikt dan is dat mitochondriale DNA niet meer aanwezig (omdat de hengsten het niet doorgeven) of je moet kijken wat voor vrouwelijke nakomelingen uit die merrie zijn gekomen en dan kijken of er een hengst uit een b.v. achterklein dochter is goedgekeurd en die nu nog leeft. Begrijp ik het zo goed? Want dan is het heel moeilijk omdat stukje DNA vast te leggen, maar goed wie zegt dat die goede eigenschappen die je wilt vastleggen daar uit voort komt.

Als je ervan uit gaat dat de goede eigenschappen in die merrie zitten door de combinatie van vader en moeder, kun je gewoon een hengst zoeken die die merrie in zijn pedigree heeft, want dan fok je terug op die genen, maar niet op dat mitochondriale DNA. Klopt het zo denken jullie?

Groetjes Mira

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:05

Wodile schreef:
mitochondriale DNA kan alleen doorgegeven worden door de moeder aan zowel zoon als dochter, maar alleen de vrouwen kunnen dit weer doorgeven

Als ik het zo lees, dan is het mitochondriale DNA niet hetzelfde als het X chromosome waar sprake is van het "grote hart":
Citaat:
In regard to heart size, they say, the sire passes the trait to its daughters, the dam to sons and daughters because the characteristic is carried on the X chromosome, of which the female has two, as opposed to the male’s X-Y makeup.

In de abstract over het mtDNA lijkt het te gaan om een "primary candidate" voor athleteic performance, dat heeft wel verbanden met het grote hart, maar omvat misschien wel meer??:
Citaat:
The mitochondrial DNA (mtDNA) molecule, carrying genes encoding for respiratory chain enzymes, is a primary candidate for demonstrating associations between genotype and athletic performance in mammalian species. ..knip ... , mitochondrial gene variation may represent a measurable component contributing to performance variability. .. knip ... Importantly, we have observed that there is also independent and extensive functional mitochondrial gene variation in the current thoroughbred racehorse population and that significant associations exist between mtDNA haplotype, as defined by functional genes, and aspects of racing performance.

Voor de experts hier het artikel http://www.thoroughbredgenetics.com/MIT ... 202006.pdf (en als iemand het in Jip en Janneke taal kan uitleggen, dan snap ik het ook Cool Clown )

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:27

Miraketjuh schreef:
Dus als je een bepaald mitochondriale DNA wilt vastleggen dan moet je al inteelt fokken (dus erg dichtbij) wil je dat kunnen bereiken. Als je b.v. een merrie dubbel wil vastleggen in je veulen dan kun je of voor een hengst gaan en die moet dan nog leven want als je een nakomeling van die hengst gebruikt dan is dat mitochondriale DNA niet meer aanwezig (omdat de hengsten het niet doorgeven) of je moet kijken wat voor vrouwelijke nakomelingen uit die merrie zijn gekomen en dan kijken of er een hengst uit een b.v. achterklein dochter is goedgekeurd en die nu nog leeft. Begrijp ik het zo goed? Want dan is het heel moeilijk omdat stukje DNA vast te leggen, maar goed wie zegt dat die goede eigenschappen die je wilt vastleggen daar uit voort komt.

Als je ervan uit gaat dat de goede eigenschappen in die merrie zitten door de combinatie van vader en moeder, kun je gewoon een hengst zoeken die die merrie in zijn pedigree heeft, want dan fok je terug op die genen, maar niet op dat mitochondriale DNA. Klopt het zo denken jullie?

Groetjes Mira

Het is de vraag of je het mtDNA "extra" kunt vastleggen, het zit immers al in de merrie en volgens Wikipedia: wordt mtDNA in zijn geheel doorgegeven. Dat lijkt me dus niet speciaal een rede voor lijnenteelt op de merrie. Het maakt misschien wel een merrie een goede of slechte fok merrie.
Ik denk dat het voor een deel toch neer komt op de "normale" genen die van vader en moeder komen en op een onvoorspelbare manier zijn gerecombineerd. Daar kan lijnenteelt denk ik wel nut hebben op vastleggen en dominant maken van genen. Van sommige zaken is de kans makkelijker te berekenen zoals de kleur, maar blijkbaar gaat het ook op voor de grote van het hart.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:07