[H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Venetia

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:12

youngster schreef:
Maat en massa zou je idd naar Oscar kunnen kijken Lachen
Zou zelfs duitsers niet uitsluiten voor deze merrie. Misschien Donnerhallbloed, de meeste kunnen ontzettend fijn galloperen Lachen

Venetia schreef:

Donnerhall en nakomelingen hebben vaak heel consequent een platter kruis.

Met betrekking tot haar afstamming kan het zijn dat ze een wat trager achterbeen heeft (mede omdat de achterbenen wat steil zijn), ik weet niet of dat zo is? Dan zou je voor een vlugge Donnerhall nakomeling kunnen gaan, opletten want donnerhall geeft ook vaak wat trager..
Op zich zou ze best een springhengst kunnen hebben volgens mij, romp is wel opwaarts.

Wat wel passend zou zijn is het karakter, donnerhall nakomelingen fokken over het algemeen (te) makke karakters.

Haha wij zijn het erg eens!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 11:15

Met de hengstencalculator op www.paardenfokken.nl kom ik uit op Montecristo, ik weet niet of dat veel zeggend is...?

Wie kan er iets zeggen over Sorento (Sandro Hit x Donnerhall) voor de merrie?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:28

Die calculator geloof ik nooit zo erg. Als ik dat invul met mijn Wolkentanz merrie kom ik ook uit op Montecristo of houston Nagelbijten / Gniffelen

Montecristo is wel wat degelijkerbloed met El Corona erachter. Persoonlijk ben ik wel fan van die hengst. Je moet het wel aandurven qua karakter, geloof niet dat hij hele makkelijke paarden geeft Lachen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:29

Sandro hit bloed zou ik heeeel ver van weg blijven Bloos Die geeft afgedraaide kontjes, iets wat je echt niet wil hebben op deze merrie.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:36

Misschien Daddy Cool? Kan erg goed bewegen, erg goed springen ook nog en is koel in zijn kop.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:41

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:43

Montecristo geeft bewerkbare paarden.

Sandro hit heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg ver van weg blijven. Trage achterbenen, lopen vaak wijd, missen kracht en het worden allemaal poppetjes.

Sorento vind ik qua achterhand ook niet geschikt voor deze merrie, maar eerlijkheidshalve heb ik hem alleen op een video(tje) gezien.

Die calculator gaat puur af op indexen, dus niet alle hengsten worden meegenomen, je kunt alleen invullen wat je graag wilt zien bij het veulen en dus niet wat de merrie heeft en de hengst zelf heeft. Het genetisch pakket is meer dan alleen wat je aan de buitenkant ziet. Die caculator is leuk om er eens bij te leggen en vergelijken, maar op basis van kun (moet) je er geen hengstenkeuze op maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:35

Rubiquil vind ik zeker niet stom, Oscar geeft behoorlijk wat massa denk ik bij deze.

Verder zou ik absoluut weg blijven bij Krack, Jazz en daardoor Vivaldi etc.

jelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:47

Graag had ik je eerst en vooraal de raad gegeven van niet naar deze zever te luisteren. Op sommige forum's kom je mensen tegen die het denken te weten, en het blijft alleen bij denken. De helft van het volk schept er plezier in om andere paarden af te breken. Meestal komt die drang tot afbreken verder van jaloezie. Er zijn hier een helenboel blazers die maar wat zeveren en zich paarden mensen noemen. De realiteit is minder waar. Ik zelf ben nog NOOIT een paard tegen gekomen dat voor 75% correct is en voldoet aan de normen. Er is altijd wel iets aan een paard. De raad die ik jouw wil geven is om er zeker de tijd voor te nemen om een hengst te kiezen. Verder nog had ik opbouwende kritiek (hulp vanuit mijn oogpunt). Jouw merrie staat iets in het rechthoek model, dus moet je zeker naar een hengst opzoek die moei in het rechthoekmodel staat. Het kruis is wat stijl dus kun je best opzoek naar een hengst met een mooie ronde hellend kruis. Persoonlijk zou ik met deze merrie kiezen voor een hengst met een sterk fundament, sterk frond, ... . Zeker niet het bloederige model. Je zei ook dat het veulen niet 'te heet' mag zijn. Dan raad ik je veulens van Jazz af, alsook Johnson (Jazz x Flemmingh), deze nakomelingen zijn van het hetere type. De grootste Bullshit die ik gelezen heb is dat je niet mag kijken naar de "drafshow". Hij is de eerste persoon waar ik van hoor dat de draf niet belangrijk blijkt te zijn voor een dressuurpaard. Dit is echt larie en apenkool. Een dressuurpaard moet over 3 goede gangen beschikken. De stap moet zoals de andere gangen met takt en balans zijn en ruimte. De stap mag echter niet te ruim zijn, ver overstappen. dit geeft problemen met het verzamelen bij het rijden later. De draf is volgens mij een van de balangrijkste gangen om het paard te kunnen beoordelen op zijn bewegen. Er zijn zoveel punten die aan bod komen bij draf, hier moet de beweging goed gedragen worden door de achterhand, vrij en open kunnen bewegen in de schouwder en de voorhand, vlot door de rug lopen en ga zo maar verder. De galop is de belangrijkste gang voor springpaarde. Bij dressuurpaarden moet deze echter ook goed ontwikkeld zijn. Zoals bij draf moet de galop ook gedragen worden door de achterhand. De galop moet gesprongen worden en dan is het lijstje al bijna af. Ik hoop ik je een beetje geholpen heb, dit op een POSITIEVE manier, in tegenstelling tot sommige andere personen op het forum.

Met vriendelijke groet

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:37

Ik vind jouw reactie eerlijk gezegd niet echt getuigen van heel veel inzicht Bloos Voor deze merrie zéker wegblijven van hengsten met hellend croupe, kruis van deze merrie is zeker niet stijl. Merrie mag meer lengte in haar bovenlijn hebben, en daardoor moet de TS zoeken naar een hengst met een goede en sterke bovenlijn die niet te strak is. Front van deze merrie vind ik mooi, dus nou niet direct een verbeter-punt. Inderdaad dus wegblijven van Flemmighbloed ivm de rug, Goodtimes fokt verkleinend door en geeft veelal paarden die vrij strak in de rug zijn (mist ook wat lengte). Verder wel goed achterbeen maar denk dat hij niet goed zal aansluiten op je merrie. Oscar daarentegen geeft vaak paarden met goede bovenlijnen en voldoende lengte, benen zijn vaak correct gesteld. Verder geeft is hij een goede bewegingverervaar dus wat dat betreft zou hij geen gek figuur slaan in combinatie met jouw merrie. Heb me niet zoveel verdiept in de bloedvoering van jouw merrie dus zou ook niet kunnen zeggen of het een hele goede match is. Maar hij is iig beter dan het Flemmingh/Jazz/Grib bloed wat imo niet echt op deze merrie zou passen. En met Oscar blijf je commercieel mocht je het veulen nog willen verkopen.
Rubiquil zag ik hier ook nog voorbij komen. Qua rug zou hij heel goed op je merrie passen, maar ik heb veulens van hem gezien die meer lengte mochten hebben in de croupe, iets wat jouw merrie ook mag hebben. Achterbeen is vaak wat sabelbenig, draf en galop van de nakomelingen zijn goed.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:13

Ik denk persoonlijk dat je met Oscar een slagschip van een paard gaat fokken en of dat de bedoeling is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:40

Mieke schreef:
Ik denk persoonlijk dat je met Oscar een slagschip van een paard gaat fokken en of dat de bedoeling is?

TS schreef:
Het veulen mag zeker wel forser gebouwd zijn dan de merrie zelf, of beter gezegd graag zelfs! Ik houd wel van wat meer massa, maar natuurlijk niet te.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:05

Ik zit te denken aan upperville. Een nakomeling van Cabochon.
Cabochon nakomelingen zijn meestal vrij mak en werkwillig.

Afbeelding

Afbeelding

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:27

Suzanne F. schreef:
Mieke schreef:

TS schreef:
Het veulen mag zeker wel forser gebouwd zijn dan de merrie zelf, of beter gezegd graag zelfs! Ik houd wel van wat meer massa, maar natuurlijk niet te.

Tja, ik zie de combinatie Osmium/Oscar gewoon echt niet zo zonnig in. Het zou mij zomaar niet verbazen als Osmium zijn 'zwaarte' nog even doordrukt in een volgende generatie en dat in combinatie met Oscar... Poeh. Of je dan nog wat rassigs overhoudt... Het kan ook meevallen natuurlijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:52

vind het een mooie merrie zeker voor haar leefdtijd Ja
als ik deze merrie zie denk ik aan Rubiquil Tong uitsteken
qua kruis en rug zal dat best positief uit kunnen pakken voor je veulen
niet onbelangrijk..daarbij heeft hij ook een werkwillig en braaf karakter Cool

als mensen je paard niet goed gebouwd vinden zie het dan niet als je merrie "afkraken"
soms zou het wat milder kunnen , maar verder wordt er wel de waarheid gesproken
maar...aan bijna elk paard kan wel iets verbeterd qua exterieur
het is best moeilijk als eigenaar objectief te blijven , en sommige hebben daar wat meer moeite mee
of zien het zelf (nog) niet maar dat gaat vast een keertje komen Tong uitsteken
op bokt kun je iig een stuk wijzer worden van alle meningen bij elkaar!
succes met je keuze

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:37

Je zal mij nooit horen zeggen dat er niets aan te merken is op het exterieur van mijn eigen paarden, het enige wat me niet bevalt hier op bokt is de manier waarop mensen zoiets brengen. Het is voor de eigenaar van zo´n paard wel zo vriendelijk om het lichtelijk de positieve kant op te houden want wat bereik je nou met botte negatieve en vooral spottende reacties... helemaal niets alleen scheve en boze gezichten. Niet nodig dus terwijl je dezelfde informatie ook op een vriendelijkere manier kan brengen, maar er zijn gelukkig ook bokkers die dat wel kunnen, bedankt daarvoor!

De hengst Rubiquil komt wel erg vaak naar voren nu, zal hem eens onder de loep nemen.