[H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:59

fokken is en blijft moeilijk, het lijkt allemaal leuker als dat het is, want wat als het veulen niet in jouw smaak valt?
zoals al gezegt is, is het papier niet zo interessant, en valt het veulen jou tegen, dan zal het niet meevallen het veulen te verkopen, en veulen koop je op uiterlijk en beweging,maar laat dat bij een veulen nou moeilijk te beoordelen zijn, en dus ga je als koper al snel op het papier kijken, en dan zou voor mij en vele anderen het veulen al afvallen vanwege het papier wat erbij zit.
het papier is niet het paard, maar geeft wel een indicatie van wat het veulen later eventueel zou kunnen bereiken.

veel handelaren of opfokkers kopen veulens die ze tot hun 3e jaar in de wei gooien, zij kopen deze veulens op het papier, en weten dat ze dan een grotere kans maken op latere verkoop, dan dat ze veulens kopen met een minder interessant papier.

nu is het tuurlijk hartstikke leuk zelf een veulen te fokken die je later zelf wil gaan rijden, maar de kans dat het daadwerkelijk iets is naar jou smaak, en naar jowu wensen, en dan ook nog eens een klik oplevert, die is zooo ontzettend klein!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 19:47

Klopt. Fokken blijft een gok. Je weet niet wat eruit komt.
Misschien komt er inderdaad een monster uit, maar er kan ook wat moois uitkomen.
Het is geen topafstammeling, maar het is ook geen asbak. Een paard krijgt niet zomaar een predikaat.
Niet iedereen kan een topafstammeling kopen. Daarom is het leuk om er dan wel een hele goede hengst erop te zetten. Want een 3 jarige van een goede hengst is megaduur.
Ik wil pas over een paar jaar een veulentje, die wil ik eigenlijk als opvolger voor haar. Het lijkt me leuk om dan van haar een veulen te krijgen ipv een ander paard te kopen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:42

Heeft er verder niemand advies voor welke hengst ik zou moeten kiezen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:54

Je geeft zelf al aan dat papier niet alles zegt, maar verwacht nu wel een degelijk advies van hetgeen in dit topic staat geschreven.

Plaats eens wat foto's. Wellicht kan men aan de hand van een goede standfoto een advies geven. Het maakt het in ieder geval eenvoudiger om iets te "roepen" als we wat meer informatie hebben, behalve de afstamming.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 09:32

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 09:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:32

de schouder is mooi lang, maar steil, de hals is iel en ingestoken,de croupe is wat steil en arm bespierd, de staart lijkt wat hoog ingepland, zo op stand vind ik het geen apart dier om te zien, de bewegingsfoto is niet te beoordelen.
als je dan toch perse wil fokken, zoek dan een hengst die in elk geval deze punten verbeterd.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:06

Sorry hoor maar ik ben het helemaal niet met je eens dat het een bloedbeestje is .Ik zou een hengst uitzoeken met uitstraling .
Haar beenwerk vind ik ook wat fijn en ze heeft(voor zover ik kan zien) lage verzenen.
Persoonlijk denk ik dat een jonge Sandro hit weleens een goede keuze zou kunnen zijn .
Success met je zoektocht !

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:43

Sandro Hit of nakomelingen van hem ben ik erg weg van. Heb de hengstencatalogus van Stal de Ijzeren Man van de week gekregen. Zij kwam met Leonardo da Vinci, maar ik vind die niet bij mijn merrie passen, kwa punten wat er verbeterd moet worden.
Haar hals is iel, maar dat komt omdat ze daar net een half jaar onder het zadel is. Ze heeft nog niet echte bespiering. Maar dat komt vanzelf wel. De foto onder het zadel was toen ik haar 4 weken had.
Op deze foto's kun je niet zien dat ze een beetje bloederig hoofd heeft.
Mijn merrie mist het opwaarts in haar hals en ze heeft fijn beenwerk (dat is van Rubinstein)
Ik wil zoiezo een hengst met een goed achterbeen. Verder heb ik er nog niet zoveel verstand van waar ik op moet letten. Heb altijd een ruin gehad en dus nooit zo mee bezig gehouden.

bookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:50

Misschien is Samba Hit I iets voor deze merrie.
Deze komt van Sandro Hit, is groot, 1.78 meter.
Erg mooi type, hoog op de benen. Doet het ook goed in de sport en heeft al 3 goedgekeurde zonen.
Het dekgeld is 1000 euro.
http://www.deijzerenman.com/hengsten.php?id=34

En wat vind je van de hengst Don Schufro? Is natuurlijk niet de goedkoopste, maar wel een hele mooie hengst. Wordt volgens mij niet veel mee gefokt in Nederland.
http://www.deijzerenman.com/hengsten.php?id=38

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:59

Wat toevallig, ik had net Samba Hit I voor me liggen. Dekgeld is nog te doen. Want Sandro Hit zelf is 2500 euro. Dat was ik toch niet van plan om uit te geven. Maar ik vind het een heel mooi paard.
Sunny Boy vind ik ook een mooi paard om te zien en Don Schufro ook, maar ik wil liever geen vos meer. Heb 3 vossen gereden en nu wil ik wat anders.

bookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:01

Samba Hit I is ook volle broer van de merrie Poetin zoals je kan lezen Knipoog

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 16:06

ja klopt.
Rosario spreekt mij ook erg aan, maar dan vind ik Rubinstein te dicht bij elkaar zitten.
Heb meerdere hengsten gezien, maar daar zit Rubinstein achter, dus valt het af, want Iglesias vader is Rubinstein.

bookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:07

Hahaha, idd grappig Knipoog Ja ik vind Don Schufro ook veelste duur!! Maar als je er geld voor wilt uitgeven is het natuurlijk een optie. En hij is natuurlijk vos en dan is de kans weer groot dat je idd een vos krijgt. veel succes verder met de moeilijke keuze.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 16:14

Dankjewel.
We gaan straks gewoon weer wat hengstenshows aflopen. Het is alleen jammer dat de ijzeren man een eindje rijden is voor mij. Ik ben dit jaar naar de Dalhoeve, gebroeders Van Manen en De Nieuwe Heuvel geweest.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:52

Ik zou niet in het Sandro Hit bloed gaan vermits je wil vergroten en verstevigen.
Ik zou dan weer wel een hengst durven nemen die Rubinstein bloed voert omdat je dan dat type genetisch gaat versterken en de volbloedkenmerken van je merrie meer kan wegwerken.
Twee jonge hengsten die mij enorm aanspraken toen ik dit voorjaar naar een hengstenshow ging kijken waren
Don Ricoss
http://www.allbreedpedigree.com/don+ricoss

en Fuerst Grandios
http://www.allbreedpedigree.com/fuerst+grandios
Bij de laatste hengst zit je dan in het bloed dat ook achter Florencio zit, maar met nog een mooie toevoeging in Donnerhall bloed en Argentinus bloed.

op www.pro-stallions.com vind je van beide hengsten filmpjes.

Je schrijft dat ze ook een Polanksy nakomeling heeft, hoe valt die mee?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:18

kiko schreef:
Haar hals is iel, maar dat komt omdat ze daar net een half jaar onder het zadel is. Ze heeft nog niet echte bespiering. Maar dat komt vanzelf wel. De foto onder het zadel was toen ik haar 4 weken had.
Op deze foto's kun je niet zien dat ze een beetje bloederig hoofd heeft.
Mijn merrie mist het opwaarts in haar hals en ze heeft fijn beenwerk (dat is van Rubinstein)
Ik wil zoiezo een hengst met een goed achterbeen. Verder heb ik er nog niet zoveel verstand van waar ik op moet letten. Heb altijd een ruin gehad en dus nooit zo mee bezig gehouden.

dat ze nog niet in training was maakt helemaal niets uit, je moet juist kijken naar wat het paard van nature heeft, en al krijgt ze door training meer spieren, dit is haar uitgangsbouw, dit geeft ze door, en ze zal nooit een hengstennek krijgen Knipoog

het bloederige zie ik er ook geheel niet in, en zeker niet in het hoofd, bloedpaardjes hebben juist een knik in de profiellijn, de merrie neigt zelfs iets naar een bolle profiellijn,
daarmee wil ik absoluut de merrie niet afkraken, maar wil uit je hoofd praten dat het geen bloedmerrie is qua type.
ik denk dat het voor jou verstandig is om veel keuringen en hengstenshows te gaan bezoeken, zodat je ziet wat ze graag willen zien aan exterieur en beweging, je leert er veel van, en als je kritisch(!) naar je eigen merrie gaat kijken, kun je zelf zien wat er verbeterd moet worden

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 21:37

He teigetje,
Dat zijn ook hele mooie hengsten.
Ik heb de nakomelingen van polansky niet gezien. Die waren verkocht. Had ze graag willen zien. Als het goed is heeft de fokker nog wel haar laatste veulen in de wei staan. Deze is van Sonique.

bonaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:59

amaze schreef:
Sorry hoor maar ik ben het helemaal niet met je eens dat het een bloedbeestje is .Ik zou een hengst uitzoeken met uitstraling .
Haar beenwerk vind ik ook wat fijn en ze heeft(voor zover ik kan zien) lage verzenen.
Persoonlijk denk ik dat een jonge Sandro hit weleens een goede keuze zou kunnen zijn .
Success met je zoektocht !

Dan houdt de merrie helemaal niets meer over aan de onderkant.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:12

Nou Ricckkk;dat was mij niet ontgaan hoor Schijnheilig , maar soms moet je concessies doen he ?)
Kan jij nog een passende hengst noemen dan ? Rolleyes Knipoog

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:36

Ik vind het een mooie merrie en ik denk dat je daar goed een veulentje uit kunt fokken. ( word een beetje moe van het gekraak altijd op Bokt ).

Exterieurmatig vind ik Obelisk er goed op passen en hij fokt geen vossen.

Sandro Hit strooit heel erg met de hoogte dus dat zou ik niet doen. Samba Hit en Don Schufro hebben echt waardeloos sperma, je kunt er net zo goed een pak yoghurt ingooien.

Vwb. de hoogte: bedenk dat de meeste paarden waar Rubinstein in zit heel lang doorgroeien. Hij is zelf ook pas op latere leeftijd aangeboden omdat hij te klein was.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:15

Ik ga mee met Samsam. Oscar geeft maat, bot, uitstraling en beweging.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:01

Zelf vind ik Oscar wat "grof ",dan zou ik eerder voor zijn zoon Uphill gaan Pling

@janderegela "Exterieurmatig vind ik Obelisk er goed op passen en hij fokt geen vossen"
Als je een paard met een lelijk hoofd wilt moet je Obelisk gebruiken .. Knipoog

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 15:44

Oscar is toch een hengst van Van Norel in Wapenveld?
Ik heb even op KWPN stallion gekeken. Mooie hengst om te zien.
Ik ga gewoon naar hun hengstenshow en dan kan ik hem van dichtbij zien.
Geeft Oscar of Uphill veel front door? Want dat wil ik ook meer bij mijn merrie.

Om wat meer zekerheid te krijgen dat ik geen klein paard krijg neem ik liever een hengst die groot fokt. Zelf is ze ook maar 1,67m en ben zelf 1,75m
Ik zou best op een paard van 1,60m kunnen, maar op een grotere staat het toch mooier.

Heeft er iemand ervaring met Santano? Die doet het op het moment erg goed in de sport en is een mooie hengst om te zien en is ook superbraaf, wat ik zeer belangrijk vind.
Een kennis van mij krijgt begin maart een veulen ervan als alles goed gaat. Dus dan kan ik zien wat eruit komt. En dit jaar zullen de Gebroeders Van Manen ook wel nakomelingen laten zien op hun hengstenshow.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:51

amaze schreef:
Zelf vind ik Oscar wat "grof ",dan zou ik eerder voor zijn zoon Uphill gaan Pling

@janderegela "Exterieurmatig vind ik Obelisk er goed op passen en hij fokt geen vossen"
Als je een paard met een lelijk hoofd wilt moet je Obelisk gebruiken .. Knipoog

Obelisk toonde een bijzonder uniforme, ruim voldoende tot goed ontwikkelde collectie veulens met veel ras. De veulens zijn zeer rijtypisch en correct.
Het hoofd is sprekend, soms zijn de oren iets lang.

Ik denk dat je je eigen referentiekader wat groter moet maken, ik ken er genoeg met een prachtig hoofd.