te dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Re: te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 23:00

mijn dieet:s'nachts op stal,onbeperkt ouder hooi,overdag buiten,meer beweging!

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:36

Gewoon niet veel in het weiland laten lopen en niet te veel hooi biks en dat soort dingen geven en vaak longeren of rijden Knipoog

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 07:53

ze krijgt al geen biks of hooi, dat heeft ze nooit bij ons gehad en zoals ik al eerder zei ik kan op het moment alleen in het weekend rijden, ik werk tot vijf uur het is donker, ik heb geen verlichte buitenbak, onverlichte heb ik ook niet. Huilen
Ze krijgt een handje mineralen per dag dat is alles.
Gelukkig krijg ik binnenkort een verzorgster die twee keer in de week kan gaan rijden scheelt weer een beetje Ach gut

miekxlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:56

niet meer in een graslandje losgooien maar gewoon in een zandbakje en snacht's gewoon op stal

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:05

we laten nu een stukje door haar zwart lopen, daar mag ze dan in blijven. Op stal kan wel maar laatst was ze zo bezweet van zich druk maken. Ging droog de stal op. Was rondjes aan het lopen in de stal helemaal bezweet, toen hebben we haar buiten gezet toen stond ze weer rustig en binnen een half uur niet meer bezweet. Dus stal geen optie, vindt ze helemaal niet leuk.
Zodra er geen gras meer staat voeren we haar kuilgras bij zodat ze toch iets krijgt naast het handje mineralen.

Groetjes bianca

x_Sasbley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:11

Ik heb ook een Haflinger, van zichzelf ook al heel breed gebouwd het is egt nog een haflinger van het oude ras..Mijn haflinger staat zomers gwn ook op dewei en in de winter gewoon dag en nacht op stal ik kan m natuurlijk wel in een zand paddock op stene paddock zetten.. Maar als ie op stalstaat krijgt ie ook eigenlijk te veel hij krijgt bix en dat iseigenlijk egt niet nodig voor hem maar de genewaar ie bij op stal staat die geeft dat gwn wat je ook zegt want de dierenartst heeft ook gesegt dat ie veel te dik ik..Hij kreeg normaal ook 1 x op een dag kuilgras alleen dat mag ie opsoluut niet hebben want hij word daar super dik van dus Bianca : Dat kuilgfras hoef je echt niet te geven..Hooi is ook egt al genoeg ! En idd de meeste haflingers worden al dik van lucht..Het is eigenlijk best wel irritant.:S

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:20

biancailona schreef:
we laten nu een stukje door haar zwart lopen, daar mag ze dan in blijven. Op stal kan wel maar laatst was ze zo bezweet van zich druk maken. Ging droog de stal op. Was rondjes aan het lopen in de stal helemaal bezweet, toen hebben we haar buiten gezet toen stond ze weer rustig en binnen een half uur niet meer bezweet. Dus stal geen optie, vindt ze helemaal niet leuk.
Zodra er geen gras meer staat voeren we haar kuilgras bij zodat ze toch iets krijgt naast het handje mineralen.

Groetjes bianca

Goed bezig! Haha! De mijne loopt er ook zo bij, en ze doet het er pirma op. Ik voer ook mineralen bij. Je kan bijvoorbeeld een himalaya steen of mineralenblok aan het hek hangen aan een touwtje. Hebben ze wat te doen, en het is ook meteen gezond.
Ik weet niet of je de beschikking hebt over hooi, maar daar zit net iets minder in dan in kuil. De mijne krijgt half hooi half kuil omdat ze met een paard staat die wel kuil moet hebben, maar ik heb me laten vertellen dat hooi net iets beter is. Maar ze hoeft geen full-time kuil. Doe het bijvoorbeeld in een hooinet met kleine gaten zodat ze lekker lang bezig is, maar wel bijna constant maag en darm vulling heeft, zodat de darmen etc weel in beweging blijven.
Ik voer mijn Haf ook een paar handjes zemelen op een dag. Dat is goed voor de darmen, het is maagvulling dus ze komen er niet van aan, en je kan het prima gebruiken als biksvervanger na de arbeid. De mijne vond het eerst niet zo geweldig lekker, maar ze krijgt er een handje muesli door, en dan vind ze het wel lekker. Wel goed natmaken! Bij Mone's oude eigenaar kreeg ze koliek door verstopping veroorzaakt door de te droge zemelen!

Succes met het dieet van je Haf!

Tip: Maak nu een paar mooie foto's hoe ze nu is. Kan je zien hoeveel ze afvalt. Na een paar weken foto's terugkijken en het verschil checken! Je staat versteld! (Ik wel tenminste)

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 09:13

hoi we hebben twee kuilen een betere en een wat mindere (kwa kwaliteit hoeveelheid) Ze krijgt van de mindere waar de kalveren ook van krijgen, de koeien die we melken krijgen van de betere. Zij niet zodat ze niet te hard groeit, klein emmertje per dag en een handje minderalen. Haar humeur is al een stuk beter gelukkiger. Ze was echt saggie van op stal staan. Dus doen we het zo. Maak straks nog wel een foto. Haha!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 10:15

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:17

Wat een liefie! ze lijkt een beetje op mijn haf!
vooral qua uitstraling..
nou ik ben benieuwd hoe ze er over een paar weken uitziet

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:19

is het misschien een idee om haar in de paddock te zetten met een paardje zodat ze toch naar buiten kan? met af en toe een pluk hooi erbij? en dan s'nacht's gewoon op stal en voldoende beweging.
dat heeft bij het paard van mijn vriendin super geholpen!
edit ik zie net dat je geen paddock hebt.
je kan gewoon een stukje wei afzetten waar bijna geen gras opstaat en haar daar gewoon laten lopen.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 06-01-07 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:22

hoi welmoedz

Zoals ik al eerder zei ik heb geen paddock of rijbak, ze staat gewoon in de wei bij huis. Ik ga als ik kan de bossen in met haar, ik werk tot vijf uur doordeweeks, dus in de winter is het donker dan ga ik de bossen niet meer in. Huilen
Ik heb geen bak dus kan ook niet in een bak rijden s'avonds anders had ik dat wel gedaan.

Op stal wordt ze saggie van. Nu staat ze er weer vrolijk bij in de wei.

groetjes Bianca Haha!

jippie ilona is weer vrolijk. Tong uitsteken

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:23

welmoedz schreef:
is het misschien een idee om haar in de paddock te zetten met een paardje zodat ze toch naar buiten kan? met af en toe een pluk hooi erbij? en dan s'nacht's gewoon op stal en voldoende beweging.
dat heeft bij het paard van mijn vriendin super geholpen!
edit ik zie net dat je geen paddock hebt.
je kan gewoon een stukje wei afzetten waar bijna geen gras opstaat en haar daar gewoon laten lopen.

oops sorry daar ging wat fout Tong uitsteken

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:27

staat ook al eerder getypt door mij.

Ze staat nu in een kleiner stukje wei die mag ze zwart gaan lopen. Als je goed kijkt op die link foto zie je dat ook tot waar ze staat achter haar stuk groener is. Ze krijgt een handje mineralen per dag een een klein emmertje kuilgras. We hebben stal voor haar, hebben haar voor haar dieet snachts op stal gezet, maar dat vond ze niks. Laatste keer was ze bezweet van rondjes lopen in de stal. Hebben we haar maar meteen buiten gezet binnen een half uur was ze droog. Ze was ook meteen rustig toen ze naar buiten ging. Nu is ze echt een stuk vrolijker gelukkig Tong uitsteken

Groetjes Bianca Haha!

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:32

Ze kan gewoon op het gras blijven staan.
Maar gewoon voldoende beweging geven tot ze zweet.
Het gras zit nu niks in dus waarschijnlijk krijgt ze bij gevoerd?
Naja het gras is niet gevaarlijk nu en voer anders gewoon alleen
ruwvoer bij geen bix of muesli ofzo.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:33

Mijnes is trouwens niet te dik. Mijnes krijgt een kilo bix op een dag en staat ook nog een uurtje op het land en ook nog 3 x per dag kuil.
Hij is wel iets dikker geworden maar ziet er prima uit.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:36

bix krijgt de mijne niet. Ze zeurt ook niet om wat extra voor haar is mineralen een beloning dat vindt ze lekker. Paardensnoepjes krijgt ze ook niet. Die heb ik weg gegeven gebruikte ze niet. Ze krijgt 1 keer per dag een emmertje kuilgras naast 1 keer per dag mineralen. Rest staat ze 24/7 buiten op stal vindt ze echt niet leuk, daarom mag ze waar ze staat zwart lopen.

Haha! heb liever een vrolijk paard dan een saggie Tong uitsteken

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:40

Met Judy hetzelfde probleem, begon al vandezomer.. Wel op de wei laten staan, we hadden niet zoveel gras. Zo min mogelijk brok, en oud/niet eiwitrijk hooi.

Conditie opbouwen, Judy loopt nu zo'n 10 uur in de week, wil het nog opbouwen naar 15 uur, als het weer langer licht wordt.
Combinatie op dieet en meer bewegen, is het gezondst.

Judy woog afgelopen zomer, 380kg, veel te veel voor een pony van 1.28m, maar nu wegen we 345 kg, nog 10 kilo en ik ben tevreden.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:53

Jep.. Met Trana ook Nagelbijten / Gniffelen

Ze is een IJslander en ze is gewoon echt dik.. Ze kan echt nog wel rennen enz. hoor! Tuurlijk een IJslander is zwaar gebouwd.. hoor een beetje stevig te zijn maar toch Haha!

Ik geef haar al minder brok en ze krijgt wel heel veel hooi (is een goede maagvuller en worden ze niet 'dik' van). Van het zomer gaat ze wel lang naar het gras en rijd ik minder (te warm en ik moet dan werken..).

Verder rijd ik wel heel veel (ik probeer elke dag zeker een uur te rijden) en als ik geen tijd heb longeer ik haar een half uurtje.

Ik denk dat het toch bij haar hoort Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik meet om de 2 weken haar buik op (telkens op dezelfde plek Knipoog ) en het is al 2 cm minder Clown .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:21

quintolover schreef:
Ze kan gewoon op het gras blijven staan.
Maar gewoon voldoende beweging geven tot ze zweet.
Het gras zit nu niks in dus waarschijnlijk krijgt ze bij gevoerd?
Naja het gras is niet gevaarlijk nu en voer anders gewoon alleen
ruwvoer bij geen bix of muesli ofzo.

Dat is niet waar.
Mijn Haf wordt ook dik van het gras. Er zit niet veel meer in, maar genoeg voor een Haflinger die ook nog eens extra aanleg heeft om dik te worden. Beweging geven tot ze zweten is ook onzin. Je moet juist lang en licht werk doen. Dan verbranden ze veel meer.
Muesli is juist wel goed, daar zitten allemaal mineralen etc. in. Gewoon een handje per dag geven.
(Ik wil je niet afkraken hoor, maar dit is wat mijn dierenarts mij heeft verteld, dus daar hou ik me netjes aan. Bij mijn Haf werkt het tenslotte perfect!).

Zoals je het nu doet denk ik dat je snel resultaat moet gaan zien. Maar mijn dierenarts vertelde mij dat ze niet al te snel af moeten vallen in of vlak voor de winter. Maar dat komt goed denk ik Knipoog .

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 19:52

klopt van gras kunnen ze hard groeien, ilona had alleen gras en een handje mineralen en kijk te dik, waar ik men met roosje die word tegen de zomer ook te dik van vers gras net of ze zwanger is.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 12:28

x_Sasbley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:34

Ziet er toch goed uit !
En als je er miss te veel laat afvallen past het niet bij de bouw.
Daar krijg je dat het bij de flanke gaat invallen.
Dat heb ik bij mijn haflinger dan.
en op die foto;s zue je nou ook de wei er daar staat niks op nee.!hahaha
groetjes

ikXlamisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:39

Je kunt hem ook longeren, dan eventueel met bijzetteugels. is ook nog goed voor de spieren;)

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 13:26

hoi

Ik rijd op het moment in het weekend, mijn verzorgster gaat binnekort doordeweeks rijden, heb jammer genoeg geen verlichte bak, maar vind dat wij al op de goede weg zijn met het afvallen. De singel kan op 1 na weer op zijn oude gaatje van het zadel. Dus gaat goed. Hopen op weer langer licht, dan kan ik s'avonds de bossen weer in. Haha! Haha! Pling