Mijn shetlander bijt,trapt en steigert sinds kort, HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleinduimpje

Re: Mijn shetlander bijt,trapt en steigert sinds kort, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:17

marrke schreef:
Misschien is het handig om iemand te zoeken die ervaring heeft en je kan helpen met het opvoeden van je hengstje?
En laat hem castreren, dat kan voor jou toch wel een uitkomst bieden Lachen

Dat is misschien wel een goed idee. Ik wil hem heel graag bij andere paardjes zetten, maar ik kan geen stal vinden! En ik wil er zelf voor blijven zorgen, dus ja, het is wel moeilijk..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:24

Leentje538: Hij is toch een jaar dan is hij zeker niet te jong om te casteren, ik denk dat er weinig anders op zit, hij zal alleen maar gevaarlijker voor je worden dit is niet gewoon een fase wat vanzelf weer over gaat. Dan gaan er echt ongelukken komen, als ik jou was zou ik even voelen of zn ballen er zitten een afspraak maken met de dierenarts om te casteren.

Ook al zou je nu hulp krijgen dat hij weer braaf word dan begint het daarna zo weer omdat je er dus zelf niet mee om kan gaan. Dat zeg ik echt neit om je pesten of omdat ik neit van hengsten hou maar dit word echt een ramp op deze manier.

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:24

Of ik laat hem gewoon castreren. Dat is wel een goed idee. Lachen

Bedankt voor jullie reacties. Lachen
Ik ga het erover hebben voor een castratie. Lachen

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:24

karoliena schreef:
Leentje538: Hij is toch een jaar dan is hij zeker niet te jong om te casteren, ik denk dat er weinig anders op zit, hij zal alleen maar gevaarlijker voor je worden dit is niet gewoon een fase wat vanzelf weer over gaat. Dan gaan er echt ongelukken komen, als ik jou was zou ik even voelen of zn ballen er zitten een afspraak maken met de dierenarts om te casteren.

Ook al zou je nu hulp krijgen dat hij weer braaf word dan begint het daarna zo weer omdat je er dus zelf niet mee om kan gaan. Dat zeg ik echt neit om je pesten of omdat ik neit van hengsten hou maar dit word echt een ramp op deze manier.

Bedankt. Lachen Hier heb ik veel aan. Lachen
Ik ga erover nadenken. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:25

Als je hem solitair houd zal hij waarschijnlijk problemen blijven houden ook na de casteratie alleen dan misschien wat minder erg, een paard heeft zeker op jonge leeftijd sociaal contact nodig met soortgenoeten anders zit jij straks met een sociaal gestoord paard en dan kan je helemaal nergens meer met hem terecht.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:29

Leentje538 schreef:
Of ik laat hem gewoon castreren. Dat is wel een goed idee. Lachen

Bedankt voor jullie reacties. Lachen
Ik ga het erover hebben voor een castratie. Lachen

is mischien idd niet leuk maar voor jou eerst wel de beste oplossing hij zal er veel rustiger van worden.
en idd even hulp vragen in de omgeving.
en om eerlijk te zijn hij is nog maar 1 jaar ???? ga dan niet verder met vd dat is veel eisender voor spieren dan je zou denken wacht tot hij minstens 3 jaar is en ga dan daar mee verder, wandelen ed kan natuurlijk wel.

mischien een idee om voor hij echt 3 jaar is men lessen te nemen en hem met 3 jaar voor de kar te laten beleren dan kun je daarna ritjes gaan maken, is mischien een leuk idee voor je.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:32

dit probleem had ik precies ook met het jaarling hengstje dat ik had , ik rij nu ook op een shethengst en ik merk dat je zeker bij die hengstjes heel consequent moet zijn en je niet zomaar moet latrn `òvergeven`aan je pony

dat met die benen ...
bij hengsten bijten ze altijd speels bij elkaar in de benen om de rangorde te bepalen .. een tip , zorg dat ie niet in je kont bijt Haha!
heb ik al vaak gehad Lachen

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:37

Dankje. Lachen
Ik speel er echt niet mee! Ik zit al mijn hele leven in de paarden en hiermee wil ik niet verwaand overkomen dus zo onervaren ben ik niet. Ik heb alleen nog nooit met een hengstje gewerkt.
En ik wil graag tips.. Bloos En ik voel me heel erg aangevallen. Bloos

Maar als het nou niet de mogelijkheid is om met andere pony's te spelen, wat moet ik dan doen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:43

we vallen je niet aan en je vroeg om advies dus die hebben we je gegeven
en dat ie niet bij anderen kan kijk in de omgeving of er iemand is met een schet is die een maatje zoekt waar die van jou bij kan of dat die bij jou kan.
in dat laatste geval denk er om dat je de verandwoordelijk heid neemt van een ponny van een andere.
en een hint is als hij gecastereerd is dit wel makkelijker

sucses

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:43

Leentje538 schreef:
Dankje. Lachen
Ik speel er echt niet mee! Ik zit al mijn hele leven in de paarden en hiermee wil ik niet verwaand overkomen dus zo onervaren ben ik niet. Ik heb alleen nog nooit met een hengstje gewerkt.

Maar als het nou niet de mogelijkheid is om met andere pony's te spelen, wat moet ik dan doen?

zijn er merries in de buurt ofzo ?? Bloos
bij mij was dat namelijk wel het geval
zoek dan even een plekje waar zo min mogelijk prikkels zijn , en borstel niet te lang , bouw het langzaam op , en als je iets weet wat ie leuk vind kan je dat afwisselend met het borstelen doen , zo heb ik het gedaan

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:49

Denk niet dat dit gedrag wat met merries te maken heeft daar zijn ze op die leeftijd vaak toch nog neit mee bezig maar wel met het leiderschap.

Als je geen ervaring hebt met hengsten ben je dus onervaren daarin precies dus wat ik zei. Niet iedereen kan en wio met een hengst omgaan dus al kan ej nog zo goed met paarden overweg dat wil neit zeggen dat je dan met een hengst overweg kan laat staan de opvoeding kan doen. Spelen met soortgenoten is gewoon een must naar mijn mening had je geen pony meoten aanschaffen als je daar neit voor kan zorgen,e r zal toch vast we andere paarden ind e buurt staan waar je je pony kan stallen helemaal als hij geruind is meot dat toch geen probleem zijn

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:54

wat karoliena zegt klopt als een bus
mijn beest heeft ook lang alleen gestaan en met een vriendje er bij was hij veel handelbaarder.
hij wou komen en was ook minder schigtig maar nog zelfs ik vod het wel moeilijk een hengst op te voedden het kan zo fout gaan en als je ongewild in die fout blijft is het heel moeilijk dat er weer uit krijgen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:12

Maar als hij dus ook niet bij andere paardjes staat wordt hij dus ook niet opgevoed door hun.. Dan mist hij echt een hele hoop in zn opvoeding en vooral ook in sociaal opzicht! Ik ken paarden die niet eens wisten hoe ze met paarden moesten communiceren omdat ze zonder waren opgegroeid..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:19

Of hij in een groep staat of niet maakt echt een wereld van verschil, heb het ook met mijn veulen gehad. Ze stond een hele tijd apart met haar moeder maar op een gegeven moment was het echt een monster omdat haar moeder alles toeliet, toen heb ik haar in een groep gepleurd die niet van haar gedrag gediend waren en sindsdien heb ik een superlief, sociaal en gezellig paardje Ja Dus als je hem niet wilt castreren zou ik dat zo snel mogelijk voor elkaar proberen te krijgen, en zelf consequent zijn natuurlijk Ja

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:34

Bedankt voor de tips. Lachen
Ik zal rond gaan kijken naar een plek waar hij kan opgroeien. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:13

Leentje538 schreef:
Dankje. Lachen

Je bent vast niet de enige die een shetlander heeft, kijk gewoon eens om je heen, zie je ergens shetlanders staan dan informeer eens naar de eigenaar en vraag of hij er problemen mee zou hebben als er een hengstje bij komt te staan, dat hebben de meesten waarschijnlijk wel of er moeten echt alleen hengsten staan, dus lijkt het me toch het verstandigst om hem eerst te ruinen.
Is er echt niemand die hem erbij wil hebben(ook niet als ruin) dan kun je altijd nog zoeken naar grotere pony's, paarden of desnoods koop je er een geit bij(pony's kunnen over het algemeen heel goed bij geiten), alles is beter dan niets.
Stel je voor dat jij zonder vriendinnen moest, zou je ook gek van worden, zo is het voor hem ook, hij heeft jou dan wel maar dat is heel wat anders dan soortgenootjes. Zou net zoiets zijn als dat jij beste vrienden moest worden met je leraar(want hij moet jou zien als zijn meerdere dus als soort van leraar).

Veel succes ermee en laat nog even horen hoe het gaat!

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 13:56

Ik heb er een geit bij staan. Knipoog
Maar evengoed bedankt. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:57

Leentje538 schreef:

Door wie voel je je aangevallen, door je pony of door ons? Tong uitsteken Haha!
Maar je moet hem wel echt even laten merken dat je niet bang bent, als hij je bijt of trapt mag je hem best een paar flinke tikken met de zweep op z'n kont geven, zo doen paarden dat onderling ook, dan moet hij maar even bang zijn, daar leert hij alleen maar van Knipoog .

En 'je hele leven in de paarden zitten' zal ik jouw geval wel betekenen dat je op een manege rijd sinds je een jaar of 6/7 bent, dus dat je al 6 jaar lang pony's verzorgt, dit is waarschijnlijk je eerste eigen pony? Manegepony's zijn over het algemeen wel wat braver dan privepaarden en zeker hengsten, waarom denk jij dat er geen hengsten op manege's lopen...
Ik maak even wat duidelijk, wil je niet aanvallen, je zit er nu eenmaal mee en het is beter dat je advies zoekt dan dat je ermee raak blijft prutsen.

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 16:11

anneliesdj schreef:
Leentje538 schreef:

Door wie voel je je aangevallen, door je pony of door ons? Tong uitsteken Haha!
Maar je moet hem wel echt even laten merken dat je niet bang bent, als hij je bijt of trapt mag je hem best een paar flinke tikken met de zweep op z'n kont geven, zo doen paarden dat onderling ook, dan moet hij maar even bang zijn, daar leert hij alleen maar van Knipoog .

En 'je hele leven in de paarden zitten' zal ik jouw geval wel betekenen dat je op een manege rijd sinds je een jaar of 6/7 bent, dus dat je al 6 jaar lang pony's verzorgt, dit is waarschijnlijk je eerste eigen pony? Manegepony's zijn over het algemeen wel wat braver dan privepaarden en zeker hengsten, waarom denk jij dat er geen hengsten op manege's lopen...
Ik maak even wat duidelijk, wil je niet aanvallen, je zit er nu eenmaal mee en het is beter dat je advies zoekt dan dat je ermee raak blijft prutsen.

Ik heb iemand gevonden die mij advies kan geven. Lachen en kan helpen
Ik voel me door jullie beetje aangevallen. Bloos

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:17

Ik ben blij dat je zelf inziet dat het niet langer zo kan doorgaan.
Probeer een plek te vinden met soortgenoten, laat hem het liefst castreren en anders streng optreden! Hulp zoeken is altijd goed!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:32

Leentje538 schreef:
Ik heb iemand gevonden die mij advies kan geven. Lachen en kan helpen
Ik voel me door jullie beetje aangevallen. Bloos

Mooi dat je iemand heb gevonden.
Dat je je aangevallen voelt kan best.
Niemand snapt dat je wanneer je "je hele leven" in de paarden zit een jaarling alleen kan zetten (met een geit)
Ik vind het niet jouw schuld, maar wel de schuld van je ouders de jou die pony geven.
Het is een kuddedier en een jong paard moet toch leren van oudere paarden.

castreren lijkt me een héél goed idee!
Zo kan hij ook samen met merries én zal hij hoogst waarschijnlijk minder gestraft moeten worden.
Ook prettiger voor jezelf.
Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het zal zijn om het hengstengedrag af te leren.

succes!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:59

karoliena schreef:
De TS is 12 jaar lijkt me geen geschikte leeftijd om een hengst op te voeden, maar van wat ik begrijp heeft deze pony dus ook geen andere paarden waarmee hij kan spelen?

Deze opmerking slaat echt helemaal nergens op!!
Ik ben 12 (1 dag na de TS jarig *LOL* ) Ik heb toen ik 9 jaar was,, een shetland hengstje opgevoed,, dat hengstje is inmiddels een ruintje,, Maar het is heus wel mogelijk,,,
En ik ken de TS zij is echt wel instaat om dit te doen,,,!!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:02

superwoman schreef:
Ik vind het niet jouw schuld, maar wel de schuld van je ouders de jou die pony geven.
Het is een kuddedier en een jong paard moet toch leren van oudere paarden.

Eerst loopt iedereen te zeuren dat ze hem moet laten castreren,, en dat ze er niet klaas voor is enz. En nu is het ze schult van de ouders..
Echt bokt weer he...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:19

Iris_ schreef:
karoliena schreef:
De TS is 12 jaar lijkt me geen geschikte leeftijd om een hengst op te voeden, maar van wat ik begrijp heeft deze pony dus ook geen andere paarden waarmee hij kan spelen?

Deze opmerking slaat echt helemaal nergens op!!
Ik ben 12 (1 dag na de TS jarig *LOL* ) Ik heb toen ik 9 jaar was,, een shetland hengstje opgevoed,, dat hengstje is inmiddels een ruintje,, Maar het is heus wel mogelijk,,,
En ik ken de TS zij is echt wel instaat om dit te doen,,,!!

Niet iedere hengst is hetzelfde. Mijn shethengst was echt een schatje en werd pas heel laat hengst (met kuren) Ik heb hem wel laten castreren, omdat hij op mijn andere shet sprong.

Castreren is een goed idee, maar hij is nog steeds ondeugend en ik moet nog steeds consequent zijn. Hij probeert nu gewoon uit.

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:49

Luuz schreef:
Ik ben blij dat je zelf inziet dat het niet langer zo kan doorgaan.
Probeer een plek te vinden met soortgenoten, laat hem het liefst castreren en anders streng optreden! Hulp zoeken is altijd goed!

Ik geloof jullie, en ik volg ook jullie advies op. Lachen
Jullie zitten niet zomaar op bokt! Knipoog

Bedankt voor alle reacties. Lachen
Ik heb ook een PM gehad waar ik heel veel aan heb.