tegen eind van dracht de merrie apart zetten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: tegen eind van dracht de merrie apart zetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:56

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en tips van mensen die maar één merrie en één ruin hebben.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:47

Ik had al op dit topic gereageerd, maar door bovenstaande vraag wil ik toch nog even iets bijvoegen.
Mijn merrie is dus in maart bevallen van een mooie dochter en ik heb dan wel een pensionstal met meerdere paarden, maar de paarden zoeken toch vaak een 'maatje'. Mijn paard heeft dat met Black, een ruin. Ze staan altijd samen, maar heb ze een paar maand voor de bevalling uit elkaar moeten halen, omdat mijn merrie zulke stemmingswisselingen had, dat Black haar niet meer begreep, en er dus geschopt werd, omdat ik mijn veulen gezond wilde houden heb ik haar alleen gezet. Na de bevalling was Black direct heel jaloers op het veulen, omdat die alle aandacht kreeg, hij schopte tegen de deur aan als er kraamvisite was en brak alles af in de paddock, zodat ik hem binnenzette als merrie en veulen naar buiten gingen, ook wilde hij haar bijten als ik langs zijn stal liep met het veulen. Ik heb ze dus niet eerder weer bij elkaar gezet tot het veulen afgespeent was. Paarden kunnen dus wel degelijk jaloers zijn op een veulen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:57

Ik ben van plan om de tussenwand dicht te maken bij Vicky en Tienus, verder komen ze naast elkaar, dus met een lint er tussen, in het land te lopen.
Tienus aan de slootkant, en Vicky aan de dichte kant, dus wordt het onverhoopt buiten geboren dat het veulen niet meteen in de sloot terecht komt.

Tja en hoe dan verder te gaan, ik denk dat de praktijk en de tijd het wel zal leren. We verwachten in ieder geval een redelijk vroeg veulen. Medio februari.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:20

Ik ga komend voorjaar ook de tralies tussen de merriebox en de aangrenzende box moeten dichtmaken. Merries zelf zijn zeer jaloers en beschermend als ze een veulen hebben. De eerste 3 maanden lopen die dan ook apart van de andere paarden. daarna gaat de boel samen. Na een maand gaat de afsluiting van tussen de tralies zodat ze elkaar weer kunenn zien en ruiken.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:52

Als ze bij ons veulenen in het weideseizoen gaan de merries met hun nieuwe veulen na een week bij de groep. Ik vind dat oudere veulens meer last hebben zich te integreren. Jongere blijven zowieso al tegen hun moeder geplakt. Een ouder veulen is gewoon van zich al vrijer te bewegen en moet dan opnieuw in de groep dichter bij moeder blijven in het begin. Een veulen dat jong bij de groep gaat is op 3 maanden al heel goed opgenomen en kan zich vrij bewegen tussen de anderen. Dat zie ik hier toch zo gebeuren.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:01

Ik zet altijd liever de merrie even apart voor het bevallen, gewoon voor de rust en de veiligheid, je weet maar nooit.
Ook kan het handiger zijn mocht je snel moeten ingrijpen.

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:07

Ik zou de merrie appart zetten. In het wild hebben ze veel meer de ruimte, en trekken ze zich ook terug uit de kudde als ze gaan veulenen. Wij hadden vorige jaar een merrie die steeds haar eigen veulen wegsloeg of beet als er een ander paard in de buurt kwam.
Wanneer de merrie voor het eerst veulend moet ze er zelf ook vaak aan wennen en heb je kans dat een andere merrie het veulen afpakt. Ik zou de merrie de eerste paar dagen alleen laten staan met het veulen en daarna weer samen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:45

wij hebben er ook een merrie tussen lopen die al een keer eerder een veulen heeft "gepikt', terwijl ze zelf 2 week later moest bevallen. sindsdien zorgen we dat die merrie er pas weer bij loopt als de veulens ouder zijn of wanneer ze zelf al is bevallen.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:23

Ik zelf zet de merrie altijd apart. Na één/twee weken zijn de veulens wel stabiel genoeg om met moeders mee te kunnen komen in de groep. Drie maanden vind ik ook te lang...

Bij mijn buren is er echter niet zoveel toezicht. Ik moet hun meestal vertellen wanneer er een veulen is... Zij hebben dus wel alles bij elkaar in lopen. Enters, twenters, hengsten, merries...
Wanneer merries hier bevallen gaan ze daarna gelijk weer staan, omdat er andere paarden in de buurt lopen. Hierdoor scheurt het vlies en breekt de navelstreng.
Hierna gaan de merries wel even apart.

Het voordeel van een merrie in de groep laten bevallen is dus, dat de merrie gelijk weer opstaat en hierdoor minder kans bestaat dat het veulen stikt in het vlies...

Wij zorgen echter dat er in die periode eigenlijk altijd wel iemand thuis is bij onze merries. 's nachts heb ik de camera aan en hebben ze een Birth Alarm om.
Verder hebben wij de veulenboxen aan het einde van het gangpad, dus lekker rustig...