[GP] Met IJslander dressuurles volgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dealer

Re: [GP] Met IJslander dressuurles volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:55

Libertylove schreef:
Ik kan opzich van een goede Z ruiter les krijgen, die ook alle lesgeefcursussen enzo heeft gedaan, alleen dat kost wel € 20,- per half uur. Volgens mij zijn de prijzen voor gangen training ook aardig duur ... Maar wie weet is het iets voor de toekomst Haha!

Ik denk ook dat goede gangen-trainers zeldzamer zijn dan Z-ruiters.
Ik het er iig voor mijn discipline nog geen kunnen vinden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:33

Libertylove schreef:
Ik kan op zich van een goede Z ruiter les krijgen, die ook alle lesgeefcursussen enzo heeft gedaan, alleen dat kost wel € 20,- per half uur. Volgens mij zijn de prijzen voor gangen training ook aardig duur ... Maar wie weet is het iets voor de toekomst Haha!

Hai Manon!

Dat valt best mee, hoor. Marieke Weber komt af en toe bij ons op de boerderij om les te geven en als het zo uitkomt les ik ook wel eens mee. Zij rekent ook € 20,- per les. De duur van zo'n les ligt niet echt keihard vast. Meestal gaat het zo'n beetje zo dat ze eerst gewoon eens even kijkt hoe het paard op dat moment loopt en aan de hand daarvan in overleg met de ruiter bepaalt wat de doelstellingen voor die les worden. En vervolgens kan dat dan de ene keer een half uurtje duren, maar het kan ook wel eens voorkomen dat het zowat een uur wordt. Op verzoek kun je ook "huiswerk" op krijgen, zo van: "Ga tot de volgende les dit en dat maar eens oefenen". Da's dan natuurlijk wel iets dat in je les behandeld is, zodat je wel weet hoe het zou moeten.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 15:32

Dressuurles kost mij 10 of 12 euro per half uur, valt nog wel mee geloof ik. Ze rijdt zelf ook wedstrijden, geloof dat ze nu bijna Z is. Heb vroeger bij haar gereden en dat scheelt geld haha Haha!

Harstikke bedankt voor al jullie tips en opmerkingen!! Haha!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:04

Ik betaal voor les van Yvette (tolten etc.) €25,- met inclusief €8,- benzinekosten.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:07

okee....dat is ook best veel!!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:16

Ja, maar ik heb er erg veel aan en ze is in bezit van diploma's weet waar ze mee bezig is en super lief voor de paarden. Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:18

oke Knipoog Dus het is het geld wel waard haha Haha!

tyrwheanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:36

heej
tyrwheanger is nog niet ingetolt, omdat ik hem eerst wat beter de andere gangen wilde leren (dit is mij ook angeraden door zijn vorige iegenaar en degene die hem heeft in gereden (onze hoefsmid), en door andere mensen die ervaring met gangenpaarden hebben)
er werd mij aangeraden om bij de ponyclub te gaan, daar reed al iemand met een ijslander.
ik rijd er nu bij de beginners (zoveel kan ik ook nog niet met hem... Tong uitsteken) en dat gaat erg goed.
we krijgen de beginselen van de dressuur en hij loopt echt stukken beter! hij gebruikt zijn achterhand goed en hij wordt er lekker soepel en nageefelijk van.
voor mij dus echt een aanrader.

mijn lerares houdt er rekening mee dat ik op een ijslander rijd en dat 'bij ons' dingen soms anders gaan.

ik denk dat je je gewoon goed moet laten informeren, en dat e haar moet vertellen dat sommige dingen anders gaan bij ijslanders, als ze een goede lerares is houd ze daar rekening mee!
succes en veel plezier!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:39

Ik heb wel eens dressuurlessen gevolgt. Gewoon 1x in de zoveel tijd.
Dit was van een dressuurruiter die gediplomeert was en niets van IJslanders af wist.
Ze kon ontzettend goed les geven en paste haar goed aan ons rij-style aan.
Als ik mijn paard weer kan rijden wil ik zeker weer een dressuurles volgen Lachen

Ik weet niet hoe duur het bij ons was ik geloof 30 euro en dan reden we met z'n 3en.
Die 30 euro deelden we dan dus 30:3= 10 euro pp.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 19:22

Heey Glossie en Tyrwheanger Lachen

Ik ga mijn instructrice eerst heel goed informeren over de rijstijl en hoe het gaat Knipoog en daarna gewoon proberen in de bak Lachen

alleen...mijn merrie vindt draven in de bak heel erg lastig. Ze Schweinepasst heel erg. Dus daar moet ik aan gaan werken, ze vindt het erg moeilijk zie ik. Aan de longe doet ze het overigens wel helemaal super Verward

denk dat het misschien uitmaakt als ik haar eerst longeer en dan rijd, maar weet niet of dat werkt...maar is even zien..Knipoog

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:27

Siebjelover schreef:
Ja ik hoef ook echt geen Z te rijden met mijn IJslander hoor Knipoog Het gaat mij erom dat ze soepeler wordt, stelling, buiging, misschien wat nagefelijker loopt (hoeft niet super aan de teugel)

maarja...wilde even weten of dit wel "kan" met een IJslander, of mensen er ervaring mee hebben enzovoort Lachen

Als dat je doel is kun je inderdaad best wel dressuurles gaan volgen
alleen zou ik er dan wel op blijven letten dat je dr tolt er ook goed inhoudt

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:11

ik weet niet of je een trailer hebt, maar 2 keer in de maand is er ijslanderles in Hemrik.
De ene keer door Marieke Weber , de andere keer door iemand anders. Daar vragen ze volgens mij niet zulke enorme bedragen voor. ( Eventueel heb ik wel een contactadres voor je)

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:55

Hoi,
Helaas woon ik niet in de buurt van je.
Maar ik kan je wel over mijn ervaringen vertellen met dressuurles.
Ik krijg momenteel prive les van iemand met papieren om les te geven voor grote paarden (kwpn)
Zij geeft op een erg prettige manier les ............dwz kijkt naar je paard wat hij wel en niet kan en vanuit daar ga je werken zonder dwang en op de manier van rechtrichten (antoin de bodt)
Werkt super bij mijn vijfganger zijn draf is er erg op vooruit gegaan en hij is super los en nagevelijk.
Ik kan het echt iedereen aanraden kijk maar eens op www.hoefkatrol.com er zijn verschillende mensen die op deze manier lesgeven.
Eerder heb ik ook les gehad van dressuurmensen .................mijn paardje heeft van iedereen iets geleerd maar de laatste lesgever is voor mij het einde............vooral de manier van rijden (ontspanning en veel resultaat) 1 uur prive les is 15 euro.
Succes en groetjes Angelica.

lind_fura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:28

heyhey

ik denk dat dit een vraag is waar veel ijslanderrijders mee zitten.
ik rij met een van mijn ijslanders ook 1 keer in de week dressuur, ik krijg les van een top ruiter bij mij uit het dorp.
ik krijg prive les en ik merk dat ik en mijn paard met sprongen vooruit gaan.
ook heb ik duidelijk gemerkt dat de tolt een stuk makkelijker werd, na die lessen doordat je ook door dressuur de gangen beter scheid. ook word ze veel soepeler en heb ik het idee dat ze het ook wel leuk vind.
ik betaal 20,- voor een uur in een buitenbak. mijn instructrische heeft geen verstand van ijslanders maar dat maakt niet heel veel uit.
zorg er alleen wel voor dat je ook goed op de tolt blijft oefenen en rij ook nog lekker buiten, dat is ook belangrijk voor de lol voor jou en je paard.
wel ben ik ook van plan om ijslander lessen er bij te nemen om ook goed te blijven werken aan de tolt.

groetjes
merle

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:27

Ik heb 1,5 jaar les gehad op een ponyclub in groepslessen met mijn ijslander. Ik vond het niet lastig te combineren. Wel is hij makkelijk in z'n gangen; een goede tölt (hij is zelfs 5-ganger) maar als je hem loslaat een relaxte draf, ik reed hem dus gewoon in 3 gangen in de dressuurles, en sprong ook met hem. (elke week drie kwartier dressuur en een half uur springen - hij vind springen ook erg leuk)

Bij mij ging dit goed samen en hij deed het nog best goed, het kostte wel veel tijd maar na 1,5 jaar (wel had hij 5 jaar stilgestaan en was 15, ik ben na een half jaar toen les gaan nemen en toen kon hij nog nieteens nageven in stap... Bloos!) gaaf hij netjes en ontspannen na in stap, draf en galop. Lachen (en door het gymnastiseren -- naast mijn eigen rijden en zijn conditie e.d. -- werd zijn tölt ook weer veel beter, deze was door de stijfheid nl ook slechter geworden, nu loopt hij weer altijd tactzuiver en kan erg hard)

Ik heb er zelf ook veel door geleerd. Lachen Het enige wat vaak 'anders' is is dat sommige instructeurs je nog weleens willen laten 'trekken' om ze na te laten geven en een ijslander weigert dat, maar dat is juist goed (immers het moet eerst van achteren komen, net als bij tölt), zo'n soort instructeur zou ik sowieso niet willen hebben en zo laat je paard je weten of je het goed doet, in de meeste gevallen...

Veel succes!

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:53

Ik denk dat dressuurles niet verkeerd is, zoals Iris ook al zegt is het belangrijk dat je paard los en ontspanen wordt. Dressuur kan voor de andere gangen ook een vooruitgang betekenen, veel vijfgangers zitten bijvoorbeeld vast in hun schouders. Dit kun je lossermaken door dressuur, stelling vragen, wijken, lengtebuiging e.d. Mijn verzorgijs vindt dat allemaal heel leuk en ze loopt erna meestal een stuk beter!

Wat betreft een Z-dressuur-instructeur: sommigen vragen associale prijzen, soms heb je geluk. Ik heb een tijd les gehad van iemand die maar 12,50 per keer (ongeveer uur) vroeg. Maar een Zdressuurpersoon betekent niet gegarandeerd een goede instructeur: sommige "mindere" ruiters kunnen minstens zo goed of beter uitleggen, en dat lijkt me belangrijker dan de klasse waarin je instructeur rijdt!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 18:58

@ maimai

Ik ben het helemaal met je eens. Ik kreeg les van iemand die M dressuur was, inmiddels is ze wel Zdresuur, maar die kon me toch les geven!! Lachen

Mijn IJslander laat gewoon echt haar kont slingeren in galop en in draf. Ze doet maar wat, neus naar voren, kont laten slingeren en je zit dan een beetje hobbelig. Soms paar pasjes draf en dan weer schweinepassen...

Ze doet dit buiten ook steeds vaker Verdrietig Krijg haar moeilijk in tolt en in draf. Ik ben haar ech consequenter aan het rijden.

Heb het ook zo druk met school, maar 3x per week tijd om haar echt te rijden.....in de kerstvakantie ga ik haar meer longeren en lekker met haar buitenritten maken wat ze het allerleukste vindt. Dan doet ze haar best wel. Denk dat ik de laatste tijd de training niet echt afwisselend heb gemaakt, waardoor ze haar best niet meer doet in de bak.

Ik ga gewoon een beetje opnieuw beginnen, longeren, wandelen en lekker buiten rijden en 1a2 keer in de week in de bak rijden. Kijken of dat helpt.

*had les gevonden van een jongen,zijn vriendin had een ijslander, maar die kwam vandaag niet opdagen, niets meer van hem gehoord... Boos!*

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:14

Zweint ze aan de longe helemaal niet? Mischien dat onder het zadel iets belemert waardoor het paard gaat zweinen?
Dat het zadel niet helemaal goed ligt. Of te ver naar voren of naar achter, of dat er iets drukt? Voor een zweinepasser is een IJslandse les mischien beter aan te raden. Dressuur ruiters weten niet wat ze met die gang aan moeten.

Siebjelover schreef:
Heey Glossie en Tyrwheanger Lachen

Ik ga mijn instructrice eerst heel goed informeren over de rijstijl en hoe het gaat Knipoog en daarna gewoon proberen in de bak Lachen

alleen...mijn merrie vindt draven in de bak heel erg lastig. Ze Schweinepasst heel erg. Dus daar moet ik aan gaan werken, ze vindt het erg moeilijk zie ik. Aan de longe doet ze het overigens wel helemaal super Verward

denk dat het misschien uitmaakt als ik haar eerst longeer en dan rijd, maar weet niet of dat werkt...maar is even zien..Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 19:17

aan de longe schweint ze soms ook ja, maar niet zo veel als onder het zadel. Het zadel ligt toch echt goed, heb er een ervaren iemand bij geroepen....

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:22

Heb je topic even doorgelezen...Knipoog
Ik wil graag op korte termijn een uurtje met je samen spenderen om te kijken hoe je het in actie doet met Skessa, hoe de communicatie verloopt tussen jullie twee.
Krijg het idee dat ze je bij de neus neemt en zich lekker onder het werken uitwringt...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 19:54

ja nogal ja....ze komt eronder uit en ze weet dat ze met schweinepassen er wel mee weg komt, wat ik natuurlijk niet pik van haar Knipoog

Ik kan zaterdagochtend ook wel rond een uurtje of 10 ofzo Lachen
Longeren gaat steeds beter, ook wandelen enzovoort, dan luistert ze super, maar onder het zadel wil het nog wel eens een kreng zijn Knipoog

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:56

we hebben een date Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 20:01

ok haha Lachen Tong uitsteken zie ik je zaterdag? Lachen

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:17

ja, is prima...mits het weer meewerkt natuurlijk.
Mocht in de toekomst het weer miserabel zijn, is het een idee om bij Heuver te informeren wat het kost om een uurtje de binnenbak te gebruiken.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 20:36

Okee is goed Lachen ja bij heuver kan inderdaad voor de binnenbak.
We wachten het weer wel even af Knipoog