Yvonnelind schreef:Niet met ee menstang gaan rijden hoor, die zijn echt mega scherp en niet bedoeld om mee te rijden!! Er zit hefboomwerking op, een kinketting en het is ook nog eens een stang, vaak ook nog met tongribbels. Het zijn niet voor niks MEN bitten. Als je ment rijd je niet met aanleuning en heb je geen been en zit hulpen.
Ik heb jarenlang fjorden gereden toen ik nog op school zat en heb nooit met stang gereden, maar alleen met enkel en dubbel gebroken trensjes!
Werk met met kleine halve ophoudingen als je paard gaat hangen. Maak veel overgangen en schijnovergangen, om je paard meer tot dragen te brengen met zijn achterhand. Als je paard leert op eigen benen te lopen, dan wordt hij ook lichter aan de voorkan (in je hand dus). Bitloos rijden is een optie, maar niet per se nodig hoor. Als je het probeerd; doe het dan alleen thuis en ga niet bitloos met een jong paard van het erf af.
ben het niet helemaal met je eens hoor. ik rijd mijn fjordje vanaf dat ik haar heb met een utrechts bokkebitje (zo'n menbit/b-stang met kinketting) ze loopt hier super op. in het begin moest ik wel.ik kocht haar en ze was al 8 jaar oud. geen manieren, gewoon doen wat jezelf wilt, je kent het verhaal wel. ik ben gaan trainen met dit bit en uiteindelijk (heeft wel een jaar geduurd) loopt ze hier super dressuur mee. zo'n bit is wel heel eerlijk (mits je hem goed gebruikt!)maar bij zo'n jong dier zou ik het absoluut niet doen!! ik ben nu langzamerhand aan het overgaan op een gebroken trens, omdat dit natuurlijk bij wedstrijden moet (een stang is verboden, zoals je weet)dat gaat ook steeds beter.
maar ik pieker er niet over om met een trensje een buitenrit te maken!! met je houding/zit rijden in de dressuur wil wel, maar buiten....werkt bij ro helaas niet...
ik rijd endurance met haar en dit bit bevalt prima. als ik hem nodig heb pak ik hem op, zo niet, rijd ik heerlijk 37 km met een lang teugeltje. nix an de hand.
maar nogmaals ben het helemaal met je eens: niet bij een jong paard! als je het niet nodig ehbt: niet doen!