Prijs rodblakke ruin zonder papieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Prijs rodblakke ruin zonder papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:51

Nou, los van of je hem graag wil hebben en dat aanschaf maar eenmalig is, vind ik 1500 voor zo'n paard gewoon heel erg veel.
Er zitten veel ´nadelen´ aan, je gaat zelf nog kosten maken misschien voor die chip, zadel er dan niet eens bij, relatief oud, niet goed getraind qua sport...
Ik zeg ook 1000, 1200 max...

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:57

Auks schreef:
[En persoonlijk denk ik dan.... wat is nou 1500 euro voor een paardje wat je graag wilt hebben.....
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg ben de laatste die een goed paard zou laten lopen voor een paar honderd euro extra.
Maar de topic starter vraagt wat een reele prijs is om beter beslagen ten ijs te komen als het op onderhandelen aankomt en 1000 is gewoon een marktconforme prijs.
Ik hoop dat (als het inderdaad je droompaardje is) jullie het eens kunnen worden over de prijs.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:22

We hebben het er al even over gehad, maar 1500 vind ik te duur. 1000 zou ik nog wel willen betalen, beetje afhankelijk van de spullen die er bij zitten. Met een chiploos paard is het wel moeilijker je paard te exporteren en importeren, meen ik me te herinneren (paar weken geleden zijn er meerdere paarden zonder chip aangehouden uit Duitsland en Belgie)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:42

niet meer dan 1000 euro!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:54

Marigold schreef:
een paspoort is verplicht.
dit kan je krijgen door een chip in te laten doen
OF
door dna te laten bepalen als je ontheffing aanvraagt van het chippen!

beide paspoorten zijn even geldig!

een fjord zonder chip wordt echter niet erkend door het stamboek (iets anders dan paspoort!) van het fjordenpaard, dus zonder chip geen stamboekpapier.

prijs voor het paard, ik zou zeggen 1200 tot 1350 euro.

Een fjord zonder chip, maar met dna profiel wordt zeker erkend door het stamboek. Ik ben nog bezig met die dna toestand, maar Het wordt gewoon erkend. Ze mogen de stamboekregels namelijk niet boven de wettelijke regels stellen.

Ik zou voor dit paard max. 1000 euro (kaal) geven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:55

MaiMai schreef:
We hebben het er al even over gehad, maar 1500 vind ik te duur. 1000 zou ik nog wel willen betalen, beetje afhankelijk van de spullen die er bij zitten. Met een chiploos paard is het wel moeilijker je paard te exporteren en importeren, meen ik me te herinneren (paar weken geleden zijn er meerdere paarden zonder chip aangehouden uit Duitsland en Belgie)

Het paard moet geregistreerd zijn bij verkoop. Je mag rustig van de eigenaar eisen dat het paard, voor vertrek geregistreerd staat. Op wiens kosten dat dan gaat is iets wat overlegd moet worden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:57

Een paard is waard wat een ezel ervoor wil betalen !

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 13:13

Citaat:
Een paard is waard wat een ezel ervoor wil betalen !
Clown
aan zo'n reactie heb ik natuurlijk nix Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:37

geen papir, geen chip + ruin ( geen fok waarde ) zou ik dus geen 1500 euro voor geven, 1000 is zat

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:11

Vraag: Is deze ruin alles onbekend qua afstamming of hebben ze het nooit aangevraagd??

Als het onbekend is, dan is de waarde natuurlijk laag.
Een paspoort zal overigens nog aangevraagd moeten worden, kosten die er overheen komen dus, want zonder paspoort mag je in feite het erf niet eens af (en zijn ze dus illegaal bosritten aan het rijden, even kort door de bocht gezegd).

- Daarnaast niet heel jong meer (ook niet oud).
- Geen fokwaarde
- Onbekend of hij fokzuiver is, oftewel: Is het 100% fjord?
- Geen chip/dna registratie
- Geen paspoort
- Geen sportprestaties
- Geen keuringsprestaties

Dit zijn allemaal prijsdrukkende factoren (vind ik)

Prijsstuwende factoren zijn:
- Karakter
- Braafheid
- Mate van beleerd zijn
- Emotionele waarde
- Uiterlijke vertoon en toestand
- Gezondheidstoestand

Denk dat je moet uitgaan van een tegenwoordige prijs van circa 1600-1800 euro voor een paard wat voldoet aan je eigen eisen. Overal waar het je eisen overtreft kun je deze waarderen in de prijs (dus prijs wordt hoger), overal waar het niet aan de eisen voldoet, wordt de prijs lager.
Daarnaast moet je reeel zijn en harde feiten prijstechnisch hoger waarderen dan gevoelsmatige eisen, alhoewel verkopers juist het op die gevoelsmatige eisen willen spelen en daar hun prijs naar aanpassen (vaak duurder).

Bijvoorbeeld: Jij zegt: Ik wil m heel graag hebben, hij is echt super, geweldig, het einde. Dan denkt de verkoper: Ze wil m zo graag, daar betaald ze dan ook wel wat extra voor.

@Nina: Waarom mag het stamboek dit niet? Deze snap ik even niet. Want stel: je gaat naar de keuring. Hoe moeten ze dan controleren dat jij het juiste paard mee hebt??
Maar zal niet te ver in discussie gaat, vind dat hele anti-chip bullshit. Wij mensen lopen ook zonder gezeur met platen, pinnen en weet ik wat in ons lichaam en zijn ook niet minder om (uitzonderingen daargelaten, die heb je altijd en overal, hoe je het ook wend of keert).

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 18:15

Ik ga dinsdagmiddag bij de ruin kijken Lachen

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:28

heel veel plezier! ik ben heel benieuwd of hij ook is zoals op papier/beeldscherm Lachen

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:52

Spannend! ben heel benieuwd of je een klik hebt.