vraagje kleurvererving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: vraagje kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:40

CounTree schreef:
Liesbeth,

Ik heb pas geinformeerd bij www.vhlgenetics.com (Dr. Van Haeringen Laboratorium b.v.) wat het kost om een paard te laten testen op de aanwezigheid van de vosfactor. Heel snel kreeg ik een antwoord terug.

EUR 59.96 ex BTW. Kan via haarmonster.

Oh ja en dat er veel schimmels in de pedigree voorkomen is logisch. Elke schimmel heeft minstens 1 ouder die ook schimmel is. Knipoog
Jammer dat je nergens veulenfoto's kan vinden.

Jammer genoeg test van Hearingen niet op Agouti zodat je ook gelijk weet of ze zwart of bruin is, mocht ze wel de zwart gen dragen. Ook zijn de tests in de VS een stuk goedkoper. $25,- per test bij http://www.petdnaservicesaz.com/Equine.html waar je snel per email dus de uitslag ontvangt. Of je haren nou opstuurt naar de VS of naar Wageningen, dat scheelt weinig.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 10:34

Nou ik geloof dat ik een toverbal als paard heb, haha.
Ik ga eens kijken of van die haartesten gebruik kan maken.
Iedereen alvast bedankt voor alle goede raad, ik hou jullie op de hoogte wat voor hengst het gaat worden en wat er uit die kleuren/haartest komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:38

@Jeddah: leuke site. Ben wel benieuwd of ik ook een homo'tje heb ipv een Ee. Altijd handig bij een hengstenkeuze.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:11

Is zeker handig! Wat fijn is van die site is dat die man echt SUPER aardig is en lekker makkelijk contact houdt in tegenstelling tot van Hearingen en UC Davis enzo.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:57

Hoi Corrine,

Hey bedankt voor je tip....USA goedkoper..stond ik ff niet bij stil om dit te proberen.

Klopt het dat ze in USA wel kunnen testen op homozygoot zwart in tegenstelling tot hier in Nederland. Volgens mij wel. Maar jij weet dat vast wel zeker.

Gr. Nancy

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:23

Graag gedaan!

Overal testen ze op Homozygot zwart. De test die ze doen is het al dan niet aanwezig zijn van het 'roodgen" als die er niet is, is het paard automatisch Homozygoot zwart. Als ie er wel is, is ie Heterozygoot. Als er "alleen maar" Rood is, is het paard niet zwart. Knipoog

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:20

Hoi Corrine,

Mijn vraag was n.a.v. dit bericht wat ik van Haeringen kreeg 15 november j.l......

De vosfactor test kijkt overigens alleen niet de aan- of afwezigheid van het voskleur-gen. Indien een dier geen drager is van de vosfactor wil dit niet zeggen dat hij zwart is.

Terwijl mijn vraag luidde:
Ik ben in het bezit van een gitzwarte volbl. arabier (v. zwart x m. bruin). Gaarne zou ik dit paard willen laten onderzoeken op aanwezigheid rood factor.

Hierop heb ik weer gereageerd met het volgende:
Zelf heb ik altijd begrepen dat indien een zwart paard niet drager van het rood factor blijkt te zijn, dat deze dan homozygoot zwart is. Maar nu begrijp ik dat de rood test hier niet geschikt voor is? Kunt u mij vertellen hoe dit dan wel getest kan worden of is deze test alleen mogelijk in het buitenland? In USA wordt vaak geadverteerd met homozygoot zwart.

En kreeg dit antwoord retour:
Ik weet zo niet waar ze deze test uitvoeren.

Dus ja schiet mij maar lek Knipoog. Clown Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:26

Wat ze bedoelen is, neem ik aan, dat het paard dan Bruin of Seal bruin (Kopersnoet) zou kunnen zijn. Of een mega donkere Buckskin... Maar hij is dan alsnog wel Homozygoot zwart als ie geen roodgen draagt. Van basis kleur dus. (Basis is of rood, of zwart)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:37

Tja, wie begrijpt wie nu niet, vraag ik me dan af. Was mijn vraagstelling dan zo onduidelijk?? Ik wil gewoon weten of mijn paard homozygoot zwart is, meer niet.

Ik vraag naar de aanwezigheid van de rood factor en krijg een antwoord waarin gesproken wordt over voskleur. (wetende dat de voskleur uit verschillende genotype kan bestaan).

Geen rood aanwezig in het genotype betekent automatisch idd fenotype zwart. (of eventueel zwartbont, zwartschimmel of smokey, wat sowieso niet het geval is aangezien het een volwassen volbl. arabier betreft zonder schimmel ouder).

Een seal bruin of donkere buckskin heeft immers ook een roodgen. Daarom vraag ik naar het testen op aanwezigheid roodfactor.

Geleerde... Ach gut

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:27

Nou, wat je zegt klopt niet helemaal. Een Sealbrown of Buckskin, of gewone Bay hoeft helemaal geen roodgen te ghebben. Die kan ook Homozygoot zwart zijn.

Er zijn 2 basis kleuren. Zwart en rood. Als het paard Rood is draagt het dus GEEN zwart gen. Is het paard Zwart dan kán het de roodgen dragen. Iendien het dat draagt is het Heterozygoot zwart. Indien niet, Homozygoot.

Een Bay, of Buckskin is een Zwart paard PLUS de Augouti gen en Creme gen indien Buckskin. Heeft niks te maken met de Roodgen.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:22

oh ok weer wat geleerd......ooit wordt ik nog eens een geleerde Clown Ach gut

Ik dacht dus echt dat elke vorm van uiterlijk bruin....ook heel donker bruin, het rood gen bij zich moest hebben.

Blijft boeiend genetica!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:40

Nope! Zo leer je inderdaad weer! Knipoog

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:04

Vind v Haeringen wel een beetje dom eigenlijk... Bloos
Als je nieteens weet wat homozygoot zwart is... Clown

Nee ik raad ook Pet DNA aan hoor. Knipoog

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:13

Dan ook nog even een vraagje.

Palomino ( uit palomino x zwart ) gedekt door een bruine ( uit vos x bruin, wel weer vosvader)
Weet iemand de kansen op de kleur die hieruit voort kan komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:27

Die palomino heeft iig geen zwart meegekregen Lachen
Dus die valt af.
Blijft vos(ee) + creme (Crcr) over.
De 'bruine' is Ee +A?(AA of Aa).
Je hebt dus 50% kans op zwart en 50% kans op vos.
Vervolgens is het maar net of de Cr en/of de A(AA) meekomt.
Bij AA heb je iig een grote kans op valk (indien E er is) anders heb je aan de AA ook niets.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:30

als ik dan ook zo brutaal mag zijn om een vraag te stellen Bloos : wat zou er dan uit de volgende combi kunnen komen?
appaloosa (panterbont?) x vosbont (ouders beide onbekend)
of is het onmogelijk zo kansen te brekenen omdat de voorouders (kleur) dus onbekend zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:33

Appies zijn altijd toverballetjes, dus daar moet je je gewoon laten verrassen Clown
Je wilt nu weten of en zoja welk appie-patroon er in komt, of en zo ja wel bontpatroon er in komt en welke kleur het geheel krijgt Ziek

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:34

Haha! onmogelijke vraag dus Clown
het viel ich te proberen. Vork

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:41

Citaat:
Nou hier kun je gewoon niet zoveel mee, dat laat teveel vraagtekens over, dat wordt dus echt gokken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:47

Beber schreef:
Dan ook nog even een vraagje.

Palomino ( uit palomino x zwart ) gedekt door een bruine ( uit vos x bruin, wel weer vosvader)
Weet iemand de kansen op de kleur die hieruit voort kan komen?

Palomino is ATLIJD vos + creme, maar de vraag is welke vorm van Agouti het meedraagt. Aangezien een ouder zwart is geweest weet je zowiezo dat minstens een 'a' erbij moet zijn.
Het is dus ee Ccrccr ?a (Aa of aa).

De Bruin moet zijn Ee (vanwege de vos ouder) A? (omdat het bruin is, vraag alweer is wat 2e agouti is) ccrccr (geen creme)

Je vertrek punt is: ee ?a Ccrccr x Ee A? ccrccr

Je hebt zowiezo 50% kans op een enkel verdunde gekleurde veulen, hetzij valk, palomino of smokeyblack.

Je hebt 50% kans op vos basis (vos of palomino)
je hebt ongv. 43% kans op bruin basis (bruin of valk)
je hebt ongv. 7% kans op zwart basis (zwart of smokey black)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:47

timokyana schreef:
als ik dan ook zo brutaal mag zijn om een vraag te stellen Bloos : wat zou er dan uit de volgende combi kunnen komen?
of is het onmogelijk zo kansen te brekenen omdat de voorouders (kleur) dus onbekend zijn?

Wat voor basiskleur heeft de merrie? Als het vos panterbont is kun je er wel wat van zeggen, dan heb je kans op vos appaloosa, vos bont, effen vos, vos pintaloosa.