Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:44

hey ja ik zie het ik ben notaris vergeten ja.. maar ik schreef ook al dat ik er vast wel wat vergeten zou zijn:D ha er zijn ook zo veel.. kan moeilijk 1000 hengsten heen zetten he;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:51

Vragen die je eigenlijk eerst moet stellen :
wat wil je aan de merrie verbeteren?
En wil je het veulen houden?
Wil je het veulen als opvolger voor je merrie?
En wil je perse een haflingerhengst als vader?
Misschien is een kruising met bv een gangenhengst een interessant idee?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:23

Ik ben persoonljik helemaal niet voor een kruising.. Zeker niet als de kans erin zit het te moeten verkopen..
Wat al eerder gezegd is denk ik dat Allacher zeer geschikt is maar misschien is Nassau ook wel een goed idee.. Wallenstein zou ik niet voor gaan..

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 08:20

Jammer dat jullie mij meteen de gond in proberen ter stampen puur omdat ik wat tegen gas geeft en jullie het niet met mij eens zijn. Ik ga mij ook niet verantwoorden tegen over de mensen die dat nodig vinden. ik vind het pure verkloting van het RAS dat er steeds luxere haflingers komen.. als je een luxe rijpony wilt waarom neem je dan een haf? die horen wat robuster. (bergpaardjes?!) er zijn genoeg rijpony's met palomino kleur hoor! maar goed dit gaat wel erg off toptic.. suc6 met het zoeken van een hengst

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:05

Natural_K ik vind dat je nu behoorlijk vreemd reageert.. Iedereen heeft zo zijn mening over de haflinger maar er is gewoon verandering in het ras gekomen en die is er nog steeds.. Wat jij verkloting vind van het ras vinden wij foktechnisch de goede kant opgaan..
Je reageert behoorlijk vreemd voor een recreatieruiter.. Als je je nou is serieus zou verdiepen in de haflinger en in de fokwereld zou je heel anders praten.. Wat niet af te raden is bij jou

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:33

Hoe kom je er bij dat ik een recreatie ruiter ben? ik rijd wedstrijden.... ik zal me verder niet bemoeien met dit toptic... ik ben het niet met jullie eens en daarom (volgens jullie kennelijk) heb ik er geen verstand van..... jammer, er word om je mening gevraagt. ik geef mijn mening en die word niet gerespecteerd..
ik blijf erbij dat ik notaris een mooie en lieve hengst vind die werklustige kinderen geeft.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:29

tamary schreef:
Vragen die je eigenlijk eerst moet stellen :
wat wil je aan de merrie verbeteren?
En wil je het veulen houden?
Wil je het veulen als opvolger voor je merrie?
En wil je perse een haflingerhengst als vader?
Misschien is een kruising met bv een gangenhengst een interessant idee?

Ik wil gewoon de dressuur sport in met mijn haf, ik hoef niet hoog te komen. Het is puur voor de lol.
Het veulentje wil ik zeker houden, Anders kan ik net zo goed een veulen kopen en opvoeden.
Nee, ik ben niet iemand die zomaar een dier verkoopt Bloos
Ik rijd nog niet met mijn haf in de sport, maar de basis kent ze wel, maar ze blinkt er niet in uit.
Ik wil inderdaad perse een haf als papa, anders open ik dit topic niet. Vork

Misschien is het ook beter om een veulen in de toekomst te kopen dat wel een goede afstamming heeft.
Of kan dat niet zo een kwaad als mijn haf niet zo sterk in de sport is en dadelijk de papa wel?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:32

Natural_K schreef:
Hoe kom je er bij dat ik een recreatie ruiter ben? ik rijd wedstrijden.... ik zal me verder niet bemoeien met dit toptic... ik ben het niet met jullie eens en daarom (volgens jullie kennelijk) heb ik er geen verstand van..... jammer, er word om je mening gevraagt. ik geef mijn mening en die word niet gerespecteerd..
ik blijf erbij dat ik notaris een mooie en lieve hengst vind die werklustige kinderen geeft.

Ik heb wel gezegd dat je je eerst eens moet gaan verdiepen in de types van tegenwoordig ja. Dat heeft niks met jouw mening te maken. Wat welk type is, is namelijk een vaststaand feit.

Notaris is idd een mooie en lieve hengst. Ben ik helemaal met je eens, maar eerlijk is eerlijk. Ik heb al in jaren geen keuringspaarden van hem gezien.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:56

Om maar weer even ontopic te gaan.. Allacher kan ik zeker aanraden als het veulen aan jouw bovengenoemde eisen moet voldoen. Wij hebben ook zat kindjes van allacher staan en doen het stuk voor stuk geweldig, ook op keuringen e.d.
Weet niet of je hier wat aan hebt, maar Stratego schijnt ook een goede hengst te zijn. Mijn verzorgpaardje is daar momenteel mee gedekt, maar weet daar niet exact de reden van. Het is geloof ik nog een jonge hengt. Allacher daarentegen heeft zich inmiddels op alle fronten wel bewezen, dus denk dat hij zeker wel een goede keus zou zijn Knipoog
Verder succes met het zoeken naar een hengst..

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:20

De rede dat jou verzorgmerrie met Stratego is gedekt omdat ze al een merrieveulen van allacher erbij had. Omdat ze over wilde gaan naar een andere hengst is toen Stratego gekozen Knipoog

Nicky_ Wat jij dus eigenlijk zoekt is een toekomstig paardje met een werkwillig karakter en goede bewegingen?
Met Allacher die al diverse malen wordt aangeraden zit je dan ook goed..

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:18

Pauk schreef:
De rede dat jou verzorgmerrie met Stratego is gedekt omdat ze al een merrieveulen van allacher erbij had. Omdat ze over wilde gaan naar een andere hengst is toen Stratego gekozen Knipoog

Mm, zou zo ongeveer wel kunnen ja, ze heeft zat veulens van Allacher en verder ook nog Wallenstein en nog enkele anderen. Geloof dat de eigenaar de andere hengst wilde uitproberen, en zijn bouw en eigenschappen in combinatie met de merrie wel een positief effect op het veulen zouden hebben Knipoog

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:06

Mystica schreef:
Natural_K schreef:

Ik heb wel gezegd dat je je eerst eens moet gaan verdiepen in de types

Notaris is idd een mooie en lieve hengst. Ben ik helemaal met je eens, maar eerlijk is eerlijk. Ik heb al in jaren geen keuringspaarden van hem gezien.

dat is een sterk punt waar zijn dan de zogenaamde keuringstoppers van notaris,

van allacher zie je over 10 jaar nog paarden oop de keuringen en in de sport lopen, er lopen er nu nog geen in de sport omdat de eerste jaargang nakomelingen in 2006 3 jaar is geworden!
van het eerste seizoen zijn volgens mij 4 elite-merries gekomen.

maar waar dit topic over gaat was een hengst die geschikt is voor een merrie en voor die merrie is allacher zeker en vast geschikt (daar sta ik voor de volle 100% voor in)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:58

4 van de 5 Allachermerries die naar de elite mochten zijn inderdaad Elite geworden..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:45

Natural_K schreef:
Jammer dat jullie mij meteen de gond in proberen ter stampen puur omdat ik wat tegen gas geeft en jullie het niet met mij eens zijn. Ik ga mij ook niet verantwoorden tegen over de mensen die dat nodig vinden. ik vind het pure verkloting van het RAS dat er steeds luxere haflingers komen.. als je een luxe rijpony wilt waarom neem je dan een haf? die horen wat robuster. (bergpaardjes?!) er zijn genoeg rijpony's met palomino kleur hoor! maar goed dit gaat wel erg off toptic.. suc6 met het zoeken van een hengst

Dit vind ik een erg vreemde reactie. Jij noemt het verkloting van het ras, maar dan zou je naar het KVTH moeten stappen. Deze willen ze luxer zien. Dat willen ze zien en dus is verbetering van het ras en niet verkloting.

Dan even een opmerking over Notaris.
Ik heb hier een mooie luxe merrie van Notaris staan met een 1e premie, maar ook zelf zou het niet mijn keus zijn geweest (gedekt gekocht). Het wil niet zeggen dat ze allemaal te zwaar zijn, maar het is gewoon een hengst die een beetje uit de tijd is.

Persoonlijk zou ik ook voor Allachar of Alcantara kiezen. Niet weer een N erop of W.

En verder mensen onderbouw je mening met alleen maar zeggen die is mooi en dat is mooi, want wat jij mooi vind hoeft niet te passen bij de merrie.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 14:22

Mag ik vragen waarom geen W-lijn?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:06

Persoonlijk zou ik op op deze N-merrie geen W zetten, maar als we moeders vader wisten.., maar ik vind de W-lijn in Nederland zoiezo niet zo sterk staan.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:19

Deze merrie is wat kort.. Vandaar geen W-lijn maar juist een A-lijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:24

Strizzi van de Heksenketel Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:03

Olifant schreef:

Onderbouwen? Waarom? Jij hebt toevallig een haf met hem als vader, maar ik zou deze niet op deze merrie zetten.

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:13

Olifant schreef:

als je een moderne haflinger wil fokken moet je er zeker geen ondemaatse hengst op gaan zetten.
voor deze hengst gweld t zelfde als voor notaris die heeft zijn tijd allang gehad.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:52

Ik snap nu tenminste waarom jullie er een A-hengst op zouden zetten Haha!
Dankjewel.

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:51

ik heb ook een zoon van allacher en hij heeft een fantastisch karakter. hij is zeer leergierig, looplustig en werkwillig. 30 jan. komen , net als allacher zelf, 4 zonen naar de keuring. misschien iets om naar toe te gaan??