Welke pony/paarden ras past bij mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lesley1994

Re: Welke pony/paarden ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:42

ik zou het niet weeten elk paard is vershilend..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:20

aan dat soort posts heeft ts niets...

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:32

Als je er lekker mee wilt sporten etc, zou ik gaan voor een connemara. Die schijnen zelfs bij de paarden met springen nog goed mee te kunnen komen. Ik zie geen Fjorden of Haflingers hoog in de springsport lopen. Connemara's staan bekend om hun vriendelijkheid, springprestaties (en ik ben gek op valkkleur en dat komt bij connemara's vaak voor *kwijl* Maar ja, ze zeggen altijd: "Een goed paard heeft geen kleur." Haha)

Daarnaast vind ik dat Haflingers vaak wel ontzettend eigenwijs zijn, dat kan erg tegen je werken. Het is natuurlijk net waar je ervaring mee hebt. Ik moet wel zeggen dat het oude model haflinger, type karrepaard, mij niet erg aanstaat. Dan heb ik liever de wat sierlijke Haflingers. Daarnaast moet je ook echt niet verwachten dat je met de oude type Haflingers goed in de sport zou kunnen presteren. Korte nek, korte beentjes, log en groot lijf, nee dat doet het hem niet.

De Haf in mijn profiel (oude verzorgpaard) zou het daarentegen wel goed in de sport doen. Die heeft ook wel een stevige bouw maar wel wat hoger op de benen.

Fjorden zijn leuke boscrosspaardjes, ik vind ze dan ook niet echt mooi in de dressuursport (uitzonderingen daargelaten, op Bokt zijn een paar meisjes die echt gave fjorden hebben). De nek is iets te dik en te kort om mooi die vorm erin te krijgen, echt een beetje zo'n speknek.

Mijn grote voorkeur zou dan ook gewoon uitgaan naar een connemara, of een goed gebouwde, sierlijke haflinger.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:37

Dravers vind ik ook erg leuke beesten, ook erg fijn om mee te rijden, maar ik weet niet of je die in een schuilstal kunt zetten. Ik weet niet of ze voldoende wintervacht etc. ontwikkelen. Ze zijn wel goedkoop in aanschaf, ze zitten heerlijk (er word ook vaak endurance mee gereden), ik vind het hele eerlijke paarden en ze hebben een hoop uithoudingsvermogen. Nadeel is wel dat ze vaak niet goed meekomen in de dressuursport vanwege de galop.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:06

als de TS niets gecompliceerds wil, is een draver alleen een optie als hij al omgeschoold is en dus galop kent. dan is hij zeker al wel ouder dan de 7 jaar die zij hetliefst wil (reken maar uit, eerst koersen tot een jaar of 8, dan omscholing van een jaar of 2/3 voor ze echt kunnen galopperen en dan zijn ze toch al 10/11) en dan is het idd de vraag of ze meekomen dressuurmatig, niet alleen ivm galop, maar ook ivm beenzetting die achter vaak te wijd is waardoor je een tekort aan ondertreding en impuls krijgt...)

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:11

Skippy, een draver is een ras. Hij hoeft dus niet ook daadwerkelijk op de baan gelopen hebben. Dus je zou al een prima rijpaard draver kunnen hebben van een jaar of 5 6. Ook zijn er dravers die op 3 jarige leeftijd al van de baan gehaald worden omdat ze te langzaam zijn.

En het is inderdaad de beenzetting die de galop minder maakt in de dressuurproeven, en als je er wel een van de baan haalt moet je inderdaad even werken aan de galop.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:37

Fjord of een New-Forest. Of een leuke kruising natuurlijk! En karakter verschilt per pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:50

Ik zat ook te denken aan een Haflinger. Deze zijn vaak wat minder "lomp" dan Fjorden en ondanks dat ze een rustig karakter hebben, kunnen ze soms wel lekker pittig zijn.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:22

een new forest past ook goed by je omschrijving.

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:09

IJslander, Haflinger, Fjord, Camargue (heb ik zelf en kun je echt ALLES mee!!!!!!!)
Succes!