Als je er lekker mee wilt sporten etc, zou ik gaan voor een connemara. Die schijnen zelfs bij de paarden met springen nog goed mee te kunnen komen. Ik zie geen Fjorden of Haflingers hoog in de springsport lopen. Connemara's staan bekend om hun vriendelijkheid, springprestaties (en ik ben gek op valkkleur en dat komt bij connemara's vaak voor *kwijl* Maar ja, ze zeggen altijd: "Een goed paard heeft geen kleur." Haha)
Daarnaast vind ik dat Haflingers vaak wel ontzettend eigenwijs zijn, dat kan erg tegen je werken. Het is natuurlijk net waar je ervaring mee hebt. Ik moet wel zeggen dat het oude model haflinger, type karrepaard, mij niet erg aanstaat. Dan heb ik liever de wat sierlijke Haflingers. Daarnaast moet je ook echt niet verwachten dat je met de oude type Haflingers goed in de sport zou kunnen presteren. Korte nek, korte beentjes, log en groot lijf, nee dat doet het hem niet.
De Haf in mijn profiel (oude verzorgpaard) zou het daarentegen wel goed in de sport doen. Die heeft ook wel een stevige bouw maar wel wat hoger op de benen.
Fjorden zijn leuke boscrosspaardjes, ik vind ze dan ook niet echt mooi in de dressuursport (uitzonderingen daargelaten, op Bokt zijn een paar meisjes die echt gave fjorden hebben). De nek is iets te dik en te kort om mooi die vorm erin te krijgen, echt een beetje zo'n speknek.
Mijn grote voorkeur zou dan ook gewoon uitgaan naar een connemara, of een goed gebouwde, sierlijke haflinger.