Mermus fokzuiver bruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Re: Mermus fokzuiver bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:45

Wauw, aparte hengst zeg!
Dus aangezien Myrdal ook een aalstreep heeft en appeltjes in de zomer heeft zij ook dat sooty gene.

Nu merk ik aan Andros dus dat hij veel verkleurt, natuurlijk van zijn veulenvachtje naar zomervachtje, kun je allemaal in mijn profiel zien Knipoog , van de zomer vond ik hem weer een hele lichte kleur hebben en nu in de winter is hij weer behoorlijk donker. Blijft hij deze kleurwisselingen houden, of houdt het op een gegeven moment op?

Volgens mij moet ik maar een kleurenboek kopen....

Peterina schreef:
Ik ben een onderzoeker dus ... maar het internet bid veel mogelijkheden ... paardenfokken.nl, allbreedpedigree.com ... en je eigen profile ... geeft veel info over afstamming en dan zoek je naar kleur referenties ... soms moeilijk (heel oude afstamming) of in dit geval makelijk (moderne afstamming)

Alhoewel het natuurlijk nog makkelijker was geweest als ik vermeld had dat Myrdals echte naam Madonna is Tong uitsteken

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:16

Ik vind zelf dat vossen veelal toverballen zijn: licht in zomer, donkere in winter : mits ze een wintervacht hebben! Denk dat hij toch die mooie 15 maand foto kleur gaat behouden!

Heeft de merrie een echte aalstreep ... kon ik niet opmerken op de foto's ... of is het gewoon zg 'countershading' wat niet noodzakelijk met sooty te maken heeft. Leuke oortjes heeft ze Knipoog en met de 'shading' op de schoft zou je aan een andere verdunnings gene gaan denken. Knipoog

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:21

Ojee, nog meer verdunningsgenen... Knipoog
Ik al mijn foto's op de comp doorgekeken, maar heb echt geen foto van haar rug. Tja, of het een echte aalstreep is, ik ben geen expert, maar ze heeft een duidelijke donkere lijn over haar rug.

Peterina schreef:
Is niet altijd noodzakelijk zwart verkleuring maar kan bijvoorbeeld ook heel erg donker rood zijn ... denk aan pas geboren vos veulens met aalstreep.

Dat had Andros wel (staat wel op de foto, die was toen natuurlijk ook een stuk kleiner Haha! )

Wiwanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:24

Bij mij op stal is dit jaar een zwart mermus-veulen geboren..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:10

Misschien een donkere zwart-bruin (genetisch bruin) maar nooit zwart aangezien hij bij de KWPN staat als homozygoot voor agouti wat betekend dat hij nooit zwart gekleurde veulens kan geven.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:28

Peterina schreef:
Staat op deze site ... helaas in U.S.A. maar sperma is beschikbaar: http://www.fieldstonefarm.biz/
Officiele naam: CALIFORNIA CHABLIS

Dank je. Ik ga toch maar eens verder op onderzoek uit... Haha!

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:43

jeemug wat ingewikkeld. Ook mijn merrie is gedekt door mermus. Zijzelf is bruin (zie profiel) maar komt uit een vos moeder. haar volle zus (dus ook van goodtimes) is ook een vosje.
Hoe zit het dan met mijn veulen? Ik kan het beter vragen want van die uitleg snap ik echt geen fluit.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:42

Sione schreef:
jeemug wat ingewikkeld. Ook mijn merrie is gedekt door mermus. Zijzelf is bruin (zie profiel) maar komt uit een vos moeder. haar volle zus (dus ook van goodtimes) is ook een vosje.
Hoe zit het dan met mijn veulen? Ik kan het beter vragen want van die uitleg snap ik echt geen fluit.....

Mermus = Ee AA gg

Voraya = Goodtimes (Ee Aa gg) x Lora (ee ?a gg) =
- Ee = E omdat ze bruin is en e omdat moeder vos is
- Aa = hoogst waarschijnlijk : A omdat ze bruin is en a omdat moederlijn weinig bruin is

Veulen: Ee AA gg x Ee Aa
- EE AA : homozygoot zwart en agouti: bruin kleur
- EE Aa : homozygoot zwart, heterozygoot agouti: bruin kleur
- Ee AA : heteroz. zwart/hom.agouti : bruin kleur
- Ee Aa : heterozygoot zwart en agouti : bruin kleur
- ee AA : vos kleur, homozygoot agouti
- ee Aa : vos kleur, heterozygoot agouti
Mogelijke kleuren = bruin of vos

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:04

Mijn mermus uit een donkerbruine moeder..lijkt qua kleur op die hengst op de vorige blz..

In de winter is ze hoofdzakelijk chocoladebruin (zwarte manen, zwarte staart) in haar gezicht heeft ze dan dan die 'gele gloed'.

Apart is echter dat ze compleet wit doorstoken is (overal witte haartjes) die witte haartjes zie je vooral in het voor- en najaar.

In de zomer is ze heel 'gelig'; in haar liezen onder d'r buik etc...

Komt dat gelige en dat wit doorstoken (is geloof ik iets anders dan stekelharig) van Mermus?