[TI] Zie het even niet meer zitten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Zie het even niet meer zitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:52

Ik ben het eens met KootMiraDrum, hou het leuk voor haar en ga andere dingen doen. Rijden bezorgt jou behoorlijk wat stress, met als gevolg dat je paardje ook in de stress raakt of niet meer weet wat er nu van haar verwacht wordt.

Je hebt haar nog niet zo lang en elk paard heeft de zogenaamde uitprobeerfase. Bij sommige tinkers lijkt dit zelfs extreme vormen aan te nemen.

Zo ook mijn tinker. De eerste paar weken ging het hartstikke goed, daarna ging het heel snel bergafwaarts, totdat ze op een goed moment niemand meer accepteerde en alleen maar ging racen. Ik ben NHS lessen gaan volgen bij Conrad van Pruijssen (met name Monty Roberts gericht) en we zijn toen helemaal van voor af aan begonnen, grondwerk dus. Braaf wandelen aan het halster, de commando's er goed weer in krijgen, op een zo licht mogelijke hulp. Daarna aan de lange lijnen begonnen. Toen het grondwerk helemaal goed ging, ben ik haar weer gaan rijden (pas 3 maanden later) en dan ook alleen nog maar in stap. Ook daar de commando's weer opnieuw erin gebracht op een zo licht mogelijke hulp. Daarna uitgebreid met draf en galop. Steeds een klein stapje vooruit. Nu gaat ze echt fantastisch, maar heb inmiddels wel al ruim een jaar les van Conrad. Ik vind het erg prettig, omdat hij er een supervriendelijke methode op nahoudt. Sommige mensen vinden hem wel eens te zachtaardig, maar mij ligt zijn manier van omgaan met paarden wel heel goed. Zeker omdat Bonita een mishandelverleden heeft.

Ik had Bonita een jaar voor ik voor het eerst op haar vrijwillig galoppeerde... De onvrijwillige galop heeft er bij mij toe geleid dat het roer omging, ten eerste omdat ik zelf 3 maanden moest revalideren na een ongeluk, omdat ze over de bakrand sprong, wat voor mij niet helemaal goed was afgelopen, en ten tweede, dat een "gewone" les voor mij totaal niet goed voelde en ook niet voor Bonita. Nu zijn we verder als ik ooit durfde dromen en over 2 weken wordt ze gestart in de B Lachen

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:21

Hof van Ede is een goed idee, zal eens bellen. Heb vanavond nog even een stukje met haar gewandeld over het erf (woon naast een grote boerderij), gewoon om dat nare gevoel kwijt te raken.

Teuntje: Het rijden is voor mij niet echt gevaarlijk, ze bokt of steigert niet en gaat er ook niet vandoor, ze is juist heel ongevoelig voor alles. Hoewel ze ook nog weleens kan schrikken van dingen maar dat is nu niet het probleem. Sommigen geven me het advies om haar eens goed aan te pakken, maar ik heb haar vanmiddag echt wel een harde tik gegeven (voor m'n gevoel veel te hard), maar het voelt niet goed, en het haalt ook niets uit.
Maar goed, ik laat haar wat rijden betreft denk ik even met rust, maar gewoon even verder met het grondwerk.
Ben al over m'n ergste dip heen hoor, was vanmiddag even een beetje erg zwart-wit aan het denken. Ze is pas 3,5, dus alles komt heus wel goed, al duurt het misschien wat langer dan ik dacht. Ik heb ook nog nooit een paard gehad wat zo weinig reageerde op alle hulpen! En als dan iedereen om je heen je het idee geeft haar maar wat harder te slaan denk je echt van: Dit wil ik niet!!!
Allemaal wel heel erg bedankt voor de (lieve) reacties!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:06

Bonita is ook oostindisch doof en ongevoelig voor hulpen geweest hoor en soms nu nog wel eens, met name als ze zich afsluit in bepaalde situaties (op vreemd terrein moeten gehoorzamen, teveel tegelijk moeten leren) Lachen Dan stapt ze wel, maar net niet wat je precies wil zien, dat ze instapt met haar achterhoeven in de afdruk van haar voorhoeven, idem in draf. Voorheen moest ik haar keihard schoppen om haar vooruit te krijgen. Met de lessen is het geminimaliseerd tot de druk van een vliegje. En dat zonder grof geweld en zonder straf Knipoog Slaan helpt meestal niet, belonen als ze het wèl goed doet gaat vaak veel beter.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:03

Ik ken het wel een beetje. Ik werd er behoorlijk gefrustreerd van dat het niet zo wou als ik dat wou, wat natuurlijk helemaal averechts werkte. Ik vond ook wel dat ik toen oneerlijk reed, dingen vroeg waar hij (in dit geval Oswan de fjord die ik rij) niet klaar voor was. Tegenstrijdige hulpen geven, achteraf ook geen wonder dat hij in het verzet kwam en niet meer luisterde naar mijn hulpen.
Ik ben weer terug naar mijn eigen stijl van rijden gegaan: ontspanning, de rest volgt later. Ik geniet er nu weer voor de volle 100% van! Hij wil nu ook weer echt voor mij werken.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:27

Hoe gaat het nu? Ik zou in ieder geval een andere intructeur gaan zoeken of gewoon even alleen maar recreatief rijden. Gewoon losse teugel, laat haar maar door de bak zwermen, af en toe been geven. Gewoon vertrouwen krijgen in het feit dat je op haar rug zit.

Verder zou ik weer van voren af aan beginnen, wandelen, wat longeren, heel even stappen, niet veel van haar vragen, al ga je maar rondjes in de bak. Lekker samen lol maken in de bak door middel van grondwerk. Hoop dat je er wat aan hebt en dat je snel weer je vertrouwen terug krijgt, dat je weer aan die band kan werken!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:20

Ik weet niet of je alleen maar in de bak rijdt? Anders zou ik er meer mee gaan wandelen voor de afwisseling, want veel tinkers lopen niet graag in de bak. Ik rijdt met mijn 3½ jarige tinker meestal een ritje en merk dat ze dat veel leuker vind. Ik weet ook niet hoevaak je rijdt, maar 2 à 3 keer per week is vaak genoeg en niet te lang, ook vanwege de leeftijd.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 23:26

'Hoi, heb even niet meer gereden maar wel gewandelt en haar vanavond nog even lekker losgegooid in de bak! Staartje omhoog, dat vindt ze wel leuk. Heb alweer wat meer moed hoor! Hoop alleen dat de volgende keer met rijden wel iets beter gaat.

Sokkebok: Ik kan helaas niet alleen naar buiten, daar is ze nog veel te onrustig voor, ze springt soms alle kanten op. Ik doe het wel elke zondag samen met een ander paard, of iemand op de fiets mee. En ik rijd meestal 3 keer in de week. Maar nu wil ik dat zij het eerst weer allemaal even leuk vindt! Ze moet weer leren snel te reageren op mijn hulpen/stem. Moeilijk hoor! Maar ik ga er weer voor!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:41

Vechten, streng en conseqent zijn en winnen!
Zeker als ze jong zijn is dat belangrijk voor de rest van de carriëre. En wandelen is ook heel leerzaam hoor.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:46

Ik heb het idee dat veel tinkers zo zijn, 2 en half jaar geleden kreeg ik mijn tinkiej, hij wou niet door de bocht, was niet voorwaards, reageerde niet op mijn beenhulpen, gallopeerde niet en ik moest heel hard aan mijn teugel trekken voordat hij ook maar de goeie kant op ging. Hij was bang voor zwepen, hij is in 3 jaar tijd ook zowieso al 6 keer doorverkocht en waarschijnlijk ergens ook wel eens geslagen, dus dat was ook absoluut geen oplossing en ik ben daar zelf ook niet zo van, ook niet van de sporen.

Nu ben ik al een stuk verder en zijn we zelfs een keer 4e en laatste keer 3e geworden bij onze 2e dressuurwedstrijd.

Het is lastig om iemand advies te geven als je het paard niet kent, maar die van mij longeer ik 1 keer in de week met dubbele lijn, rij 1 keer in de week zelf in de bak en heb 1 keer in de week les. De andere dagen rij ik buiten of gaan we lekker een stukje wandelen omdat hij niet graag in de bak rijdt, wat volgensmij veel tinkers ook niet leuk vinden (hoor het wel vaker Tong uitsteken).
Ik denk zelf dat je met longeren ook al een aardig eind kunt komen, zeker als je het met dubbele lijn doet, je leert je paard dan goed naar je stemhulpen te luisteren en je kunt je paard makkelijker aandrijven als het niet voorwaarts is en ook weer afremmen.
Verder zou ik het niet weten, vooral niet opgeven zoals Sokkebok ook al zei, dan ben je nog verder van huis, Veel afwisselen in de dingen die je doet wil ook wel helpen, en een andere instructrise zoeken die wel lesgeeft op een manier dat jij het fijn vind!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 08:54

grrr schreef:
'Hoi, heb even niet meer gereden maar wel gewandelt en haar vanavond nog even lekker losgegooid in de bak! Staartje omhoog, dat vindt ze wel leuk. Heb alweer wat meer moed hoor! Hoop alleen dat de volgende keer met rijden wel iets beter gaat.

Sokkebok: Ik kan helaas niet alleen naar buiten, daar is ze nog veel te onrustig voor, ze springt soms alle kanten op. Ik doe het wel elke zondag samen met een ander paard, of iemand op de fiets mee. En ik rijd meestal 3 keer in de week. Maar nu wil ik dat zij het eerst weer allemaal even leuk vindt! Ze moet weer leren snel te reageren op mijn hulpen/stem. Moeilijk hoor! Maar ik ga er weer voor!

Je hebt nog geen hulp gezocht/gevonden dus?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 09:52

Nee nog niet echt gevonden. Komt ook omdat ik graag freestyle wil blijven rijden, en het was al zo moeilijk om deze instructrice te vinden. Had ik al heel lang naar gezocht. Ik heb de laatste weken niet kunnen rijden (kletsnatte bak!!!), en daarom ben ik er nog niet zo heel hard achteraan gegaan. Want het gewone grondwerk gaat wel goed, en da's wat ik nu vooral doe. Maar eigenlijk ben ik nog steeds op zoek ja. Jouw tip moet ik nog bellen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:56

tsja soms moet je water bij de wijn doen als je geen of moeilijk of dure instructie kan vinden in de richting wat je echt wilt. als je in een andere richting iets kan vinden wat zo goed mogelijk bij jullie past is het toch eerst ook goed?

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:27

Heel herkenbaar allemaal! Ook Kieran heeft er een handje van. In de bak is zijn favoriete oefeningen: omdraaien en naar de uitgang, stilstaan bij de uitgang, omdraaien in de hoeken en sowieso de andere kant op gaan. Errug vermoeiend allemaal en hij is ook zo lekker sterk! Als ik geconcentreerd ben en hem te snel af ben geeft hij het uiteindelijk wel op, maar ik moet dan wel scherp blijven en het is enorm hard werken. Deze week was gewoon te moe om hem goed te kunnen corrigeren. Dan rond ik het goed af, al is het maar 1 mooie wending in stap en bedenk me dat er morgen weer een dag is. Gelukkig heb ik een goede instructrice die me tussen de lessen door opbeurt door te smsen met de woorden "houd moed!" en dan weet ik gewoon dat het niet onoverkombaar is.

Het is erg vervelend allemaal maar ik ben wel blij te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n monster!

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:12

MelanieS schreef:
Heel herkenbaar allemaal! Ook Kieran heeft er een handje van. In de bak is zijn favoriete oefeningen: omdraaien en naar de uitgang, stilstaan bij de uitgang, omdraaien in de hoeken en sowieso de andere kant op gaan. Errug vermoeiend allemaal en hij is ook zo lekker sterk! Als ik geconcentreerd ben en hem te snel af ben geeft hij het uiteindelijk wel op, maar ik moet dan wel scherp blijven en het is enorm hard werken. Deze week was gewoon te moe om hem goed te kunnen corrigeren. Dan rond ik het goed af, al is het maar 1 mooie wending in stap en bedenk me dat er morgen weer een dag is. Gelukkig heb ik een goede instructrice die me tussen de lessen door opbeurt door te smsen met de woorden "houd moed!" en dan weet ik gewoon dat het niet onoverkombaar is.

Het is erg vervelend allemaal maar ik ben wel blij te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n monster!

Het lijkt wel een soort tinker-tik ofzo Tong uitsteken zo'n beetje iedereen die ik ken die een tinker heeft er problemen mee + ikzelf heb er ook wel last van, steeds minder gelukkig.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:42

hmmm ja.. k zou even een goede ruiter zoeken die daar op gaat rijden.. enjij zelf gewoon lekker gaat grondwerken.. leuke dingen doen enzo. Een tinker bij ons op stal deed ook niet wat het baasje deed maar toen gin er iemand op en die heeft haar even doorgeragt (als het moest) en nou is ze weer goed..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:53

Nou het is gelukkig geen tinker-tik hoor, ik zelf heb er 2 en ze doen het bijden niet, en ik ken er meer die absoluut nergens last van hebben.

Het is naar mijn mening echt een kwestie van opvoeding enz, zoek dus echt een instructrice die hem eventueel voor je door kan rijden, begin helemaal opnieuw enz,
zelf doormodderen heeft geen zin, daar zal het alleen slechter van worden ipv beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:56

Oud topic --> slotje.

Srtha, het is NIET toegestaan om oude topics omhoog te schoppen, zou je hier in het vervolg een beetje op willen letten? Lachen