Je hebt haar nog niet zo lang en elk paard heeft de zogenaamde uitprobeerfase. Bij sommige tinkers lijkt dit zelfs extreme vormen aan te nemen.
Zo ook mijn tinker. De eerste paar weken ging het hartstikke goed, daarna ging het heel snel bergafwaarts, totdat ze op een goed moment niemand meer accepteerde en alleen maar ging racen. Ik ben NHS lessen gaan volgen bij Conrad van Pruijssen (met name Monty Roberts gericht) en we zijn toen helemaal van voor af aan begonnen, grondwerk dus. Braaf wandelen aan het halster, de commando's er goed weer in krijgen, op een zo licht mogelijke hulp. Daarna aan de lange lijnen begonnen. Toen het grondwerk helemaal goed ging, ben ik haar weer gaan rijden (pas 3 maanden later) en dan ook alleen nog maar in stap. Ook daar de commando's weer opnieuw erin gebracht op een zo licht mogelijke hulp. Daarna uitgebreid met draf en galop. Steeds een klein stapje vooruit. Nu gaat ze echt fantastisch, maar heb inmiddels wel al ruim een jaar les van Conrad. Ik vind het erg prettig, omdat hij er een supervriendelijke methode op nahoudt. Sommige mensen vinden hem wel eens te zachtaardig, maar mij ligt zijn manier van omgaan met paarden wel heel goed. Zeker omdat Bonita een mishandelverleden heeft.
Ik had Bonita een jaar voor ik voor het eerst op haar vrijwillig galoppeerde... De onvrijwillige galop heeft er bij mij toe geleid dat het roer omging, ten eerste omdat ik zelf 3 maanden moest revalideren na een ongeluk, omdat ze over de bakrand sprong, wat voor mij niet helemaal goed was afgelopen, en ten tweede, dat een "gewone" les voor mij totaal niet goed voelde en ook niet voor Bonita. Nu zijn we verder als ik ooit durfde dromen en over 2 weken wordt ze gestart in de B
Slaan helpt meestal niet, belonen als ze het wèl goed doet gaat vaak veel beter.
).