Waarom zijn veel mensen toch zo tegen kruisingen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Re: Waarom zijn veel mensen toch zo tegen kruisingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 15:18

Het KWPN is ook geen ras maar een stamboek. Er zijn binnen het stamboek meerdere rassen vertegenwoordigt. Zolang de dieren maar aan de eisen van het stamboek voldoen met door het staqmboek goedgekeurde hengsten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:19

Dat weet ik, vandaar ook mijn opmerking. Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:30

Skippy01 schreef:
DresslOver schreef:
er zijn wel mooie kruisingen bij, maar veel mensen doen maar gewoon iets om maar iets aparts eruit te krijgen, laatste hoorde ik iets over een welsh x shire.. nou was die shire dan wel de draagmoeder maar dan nog! wat denk je nou serieus..? of een ezel x paard.. das het zelfde als een kat met een leeuw kruisen. doe nou gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg, vaak zijn die paarden helemaal niet gezond, en waarom niet? omdat het niet natuurlijk is! ik vind het zonde van onze mooie paarden!

hoezo 'zonde van onze mooie paarden'? ik leg net uit dat zonder het kruisen van rassen jouw 'mooie paard' waarschijnlijk niet eens bestaan had. althans niet als het geen konik, fjord, prezwalski, mustang, bronco o.i.d. is, want alle sportpaarden zijn ook gewoon kruisingen!!!!!! maar dan met een leuk papiertje erbij omdat daar toevallig een stamboek voor is opgericht, waardoor ze nu als ras erkend worden! lekker zonde... bovendien hoezo niet gezond? OCD bij kwpn-ers, das pas ongezond!!!! kruis je een kwpn-er met een haflinger (die gegarandeerd OCD-vrij is) dan fok je de OCD er al uit!
en ja, ezel * paard, dat worden keiharde werkdieren, niet echt geschikt voor wedstrijdrijden, maar zeker niet stom of dom, gewoon super geschikt voor mensen die zwaar werk moeten verrichten met hun dier, zoals super veel mensen in India en Pakistan. moeten die mensen dan dure raspaarden gaan kopen als een kruising met een ezel een harder werkend, koeler in de kop werk- en lastdier oplevert?

en daarbij wil de kwpn-fokkerij dat fokkers meer volbloed het stamboek in brengen, om het weer grover worden van de paarden tegen te gaan... weer DOELBEWUST kruisen!!!!

ten eerste; haal ff goed adem voor je dalijk gaat hyperventileren. Knipoog
ten tweede; als je nou góed had gelezen, en niet meteen het stoom uit je oren had laten komen na de opmerking 'zonde van onze paarden' dan had je gelezen dat ik het vooral had over de mensen die gewoon maar iets doen, met het geval van ezel x wpner of zebra x paard, shire x welsh dat soort dingen, combi's die helemaal niet passen. en koeler in de kop is echt niet altijd beter, of ben je soms vergeten dat de paarden die het ver schoppen in de sport (dwz Z en hoger) vaak de drukste, lastigste en niet-koel-in-de-kop paarden zijn? dus; voor dat je de volgende keer weer meteen gaat vuur spuwen, éérst ademen, góed lezen en dán pas reageren!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:33

Dat je paarden met enig beleid moet kruisen, daar zijn we het wel over eens, toch? We willen allemaal geen 'ongelukkige' paarden uiteindelijk.

Maar dat mensen zo 'minachtend' over kruisingen kunnen doen (want ze hebben geen papieren of ze zijn zo 'goedkoop' en al die onzin meer) dat vind ik echt zeer lachwekkend. Vanmiddag kwam er toevallig nog zo'n typje bij ons op de boerderij. Zat zich hardop af te vragen wat ik voor pony heb en toen ik zo vriendelijk was haar dat te vertellen, begon ze op te scheppen over 'haar dure KWPN-er', waar ze diverse hoge wedstrijden mee zou rijden en die aardig wat gekost had. Tja, 'zo'n kruisinkje kon je wel lekker in de wei laten staan (ik hou mijn pony natural), lekker makkelijk en hij is ook geen duur paard, heeft geeneens papieren en blablabla'. Zij zou staan op een zeer dure pensionstal, waar een goede vriendin van me ook staat zonder het hebben van zoveel arrogantie. Ieder zijn ding, wat mij betreft.

Ik schoot in de lach en heb gezegd dat ik niet zo'n interesse had in haar meningen en dat ik even lekker rustig alleen met mijn paardje bezig wilde zijn. Toen droop ze beledigd af.... Aan dit soort types: doe lekker je ding met je 'dure' paard en laat mij en mijn geweldige paard met rust!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:25

Ik ben het niet eens over het feit dat veel mensen minachtend zijn, meestal zijn ze juist positief. Ook omdat het paardeje er dan goed uit ziet.
Ik ben wel "negatief" als men fokt omdat de hengst er gratis op mocht en ze niet verder hebben nagedacht wat ze met het veulen gaan doen...
Echt ondoordacht vermeerderen dus, daar ben ik op tegen. Het paard moet wel een eerlijke kans krijgen.

viriorid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:20

Hai,

Ikzelf heb een rasechte fjord maar over enkele maanden laat k haar dekken door een mooie cremellohengst. Waarom? Omdat ik een groter nakomeling wil met toch het behouden van een fjord erin.. Ik vind persoonlijk dat het een hele mooie en apart kruising zou vormen.

Ik ken de kruisingen verder:
- Welsch/Arabier
- Fjord/Arabier
- Tinker/Fjord
- Ijslander/Fjord

Alle paarden hebben hun eigen schoonheid of het nou een kruising is of niet.. de één is rasgeil en de ander houdt van iets specifieks en unieks! En 1 ding is zeker: geen enkele kruising is hetzelfde!

Groetjuhs...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:17

Hello! Ik heb zelf een kruising (anda x kwpn, zie profiel) en ben er heel blij mee! Ik redeneer zo: hij heeft het beste van 2 werelden Haha! Haha! Haha! Knipoog !

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:22

ten eerste; haal ff goed adem voor je dalijk gaat hyperventileren. Knipoog
ten tweede; als je nou góed had gelezen, en niet meteen het stoom uit je oren had laten komen na de opmerking 'zonde van onze paarden' dan had je gelezen dat ik het vooral had over de mensen die gewoon maar iets doen, met het geval van ezel x wpner of zebra x paard, shire x welsh dat soort dingen, combi's die helemaal niet passen. en koeler in de kop is echt niet altijd beter, of ben je soms vergeten dat de paarden die het ver schoppen in de sport (dwz Z en hoger) vaak de drukste, lastigste en niet-koel-in-de-kop paarden zijn? dus; voor dat je de volgende keer weer meteen gaat vuur spuwen, éérst ademen, góed lezen en dán pas reageren!
[/quote]

ja, sorry, kan beetje snel aangebrand raken Bloos was niet banketstaaf bedoeld, maar ik heb zelf super ervaringen met kruisingen en kan er slecht tegen als mensen negatief doen... had mss idd beter moeten lezen...
maar toch, de meeste recreatieruiters interesseert het vrij weinig of hun paard het z haalt, want die willen toch niet naar het z, die willen lekker rijden, af en toe springen, af en toe dressuren of b/l-niveau en daar zijn veel kruisingen toch ideaal voor... en ja, je kunt met kruisingen ook heeel ver komen, zelfs de niet-heethoofden... friese paarden bijv. worden erop gefokt wel fel te zijn, maar controleerbaar en dus niet heet... en toch lopen er genoeg in het z, zelfs prix st. georges en grand prix... en er lopen ook genoeg andalusiers in het z, terwijl die er al eeeeeeeuwen op gefokt zijn om het hete eruit te krijgen, braaf en volgzaam moeten ze zijn volgens de spanjaarden...
en er is ooit een springruiter geweest (wie niet meer wie), van wie het paard een kruising koudbloed*warmbloed was en die heeft echt internationaal z gesprongen, dus prestatiegericht fokken kan ook met paarden die niet heet zijn... natuurlijk zijn dat wel uitschieters, maar het kan echt heel goed.
als er bij mij ooit een paardje komt, zou ik het liefst een barokke hebben, heb nu een aantal paarden van de kruising andalusier*fries gezien en ben verliefd geworden... deze paarden hebben allemaal, zonder uitzondering het beste van beide rassen meegekregen... en ja, doelbewust gekruiste "paarden van koningen", want in noord-europa waren de friesen de paarden voor de rijken (vroeger, lang geleden heb ik het dan over) en in zuid-europa reed alleen de adel op raszuivere andalusiers... en dat hebben ze gekruist tot super mooie, hard werkende en koel in de kop paarden, die nog kunnen lopen ook... Lachen
maar ik heb zelf ook een grote voorliefde voor bijv. raszuivere haffies, hoewel ik kruisingen ook kan waarderen... t ligt gewoon niet aan het ras, maar aan het paard of het al dan niet waardering verdient... dat wilde ik gewoon even duidelijk maken...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:28

superwoman schreef:
Wanneer het voor jezelf is prima, maar om te verkopen, zijn ze niet zoveel waard. Een paard wat niet veel waard is, komt eerder bij de manege uit óf bij de slager....

Ik denk dat een goeie kruising net zo goed verkoopbaar is als een goed paard met papier. uiteraard geld dit ook andersom een slechte kruising is net zo slecht te verkopen als een slecht paard met papier.

Ik ben erg blij met mijn kruising Fries x Clydesdale Haha!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:45

Ik heb een kruising welsh x newforest, waarvan de opa wel een hele bekende hengst is. Ik vind mijn paardje prachtig en hij doet het nog goed in de sport ook. Deze kruising is dus prima.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:02

@skippy; al die voorbeelden die jij noemt, dat klopt allemaal, ik zal de láátste zijn die dat ontkent.. máár het zijn wél uitzonderingen, je moet ze gaan zoeken, en dat weet je. als je gaat rondkijken op een ZZGP wedstrijd, zal er misschien één fries of kruising rond lopen, misschien 2 maar dan houd het op.. en ja, ik heb zelf een heethoofdig 4 jarig KWPN'ertje wat wel van een sprintje houd zo nu en dan..

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:50

Er is trouwens niks mis met een welsh x Shire, maar dan moet je wel een welsh cob (dus een K) hebben.
Engelse volbloeden worden hier met alles gekruist en het gaat bijna altijd goed, zelfs kruisingen waarvan je eerst denkt van dat kan toch niet goed gaan?
bijvoorbeeld engels volbloed x alle britse pony rasssen (behalve de shetland)
of engels volbloed X Shire, zijn vaak super sgw paarden (je krijgt dus eigenlijk een soort warmbloed paard)

Heel veel rassen zijn onstaan door het selectief kruisen van de mens. Waarom zou het dan slecht zijn? een shetland met bv een fries lijkt me niet zo'n slim idee, maar dat ziet volgens mij kan iedereen dat ook wel bedenken

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:59

@floob: welsh cob is niet hetzelfde als welsh k. welsh cob is sectie c en d... welsh k is gelijk aan nwr en dat zijn sportpony's...

@dresslover: ja, das wel waar... ik rij zelf ook een wpn-er, fokmerrietje springgericht... heb ook absoluut niets tegen die paarden op zich, ook tegen heethoofden niet, meer de recreant moet zo'n paard niet hebben toch?! ik wil zelf uiteindelijk een goed dressuurpaard hebben, maar liever geen kwpn-er, meer ivm de zo veel voorkomende OCD dan ivm iets anders. ik wil nl liefst een merrietje en dan zelf een veulentje ervan fokken, dat vind ik ivm OCD beetje gevaarlijk voor een hobbyfokker... ik weet zelf ook wel dat sommige kruisingen alleen maar meer gebreken opleveren en dat shire*shet geen goed voorbeeld is van hoe het moet... ik bedoel het ook niet aanvallend naar jou, maar ik vind dat sommige 'papiertjeskijkers' het nogal overdrijven met hun gezeur dat raspaarden alles zijn (wederom: dit is niet op jou gericht).

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:00

dat wist ik niet ik dacht dat jullie in plaats van sectie D een sectie K hadden, ik heb namelijk geen idee hoe alle rassen in het nederlands precies heten (wel in het engels), daarom ben ik hier ook. Ik bedoelde in ieder geval de C en D secties. Bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:08

kruisingen zijn er eigenlijk toch zat?
worden niet veel rassen terug gekruisd met arabier?
worden tegenwoordig niet andere rassen niet in stamboeken gebracht om bepaalde rasstandaarden weer terug te krijgen?

denk dat t wel meevalt Knipoog

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 23:29

Kruisingen met Engelse volbloeden en Arabieren zijn allom geaccepteerd. Kijk alleen al naar het NRPS. Kruisingen die ietwat minder voor de hand liggen worden vaak afgedaan als "zal wel ongelukje zijn" of "zonde voor het ras". Ben ik het dus niet mee eens. Dat ze niet te verkopen zijn ook niet. Ik denk dat er heel veel mensen rondlopen die liever een goed en leuk paard kopen dan voor een papiertje betalen.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:43

Misschien zijn ze in het algemeen minder goed verkoopbaar dan paarden met een 'vol' papier, maar er worden naar verhouding denk ik ook minder kruisingen gefokt. Ik persoonlijk heb helemaal niets tegen kruisingen, sterker nog, ik dank al drie maanden lang elke dag de persoon die besloten heeft om mijn Edje (Belgisch Trekpaard XNRPS (Ed king hill)) te fokken, het is mijn DROOMPAARD geworden! Ja

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 23:51

Kijk, dit bedoel ik. Een niet alledaagse kruising die (wegens succes??) herhaalt is. Goedgekeurde hengst, dus niet even gratis. Geen ongelukje.............en nog leuk gelukt ook aan de fotos te zien!! En oh, wat zal er af en toe een commentaar komen op zon product. En dan zijn we bij het begin: Waarom?? Durven de tegenstanders van "kruisen "niet door de meest positieve berichten??

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:27

@reina: ik heb even in je profiel gespiekt Knipoog want kon me er niets bij voorstellen; ik ken al die namen niet. Wat een leuk paard! vind hem helemaal geweldig!

iepsel schreef:
Kijk, dit bedoel ik. Een niet alledaagse kruising die (wegens succes??) herhaalt is. Goedgekeurde hengst, dus niet even gratis. Geen ongelukje.............en nog leuk gelukt ook aan de fotos te zien!! En oh, wat zal er af en toe een commentaar komen op zon product. En dan zijn we bij het begin: Waarom?? Durven de tegenstanders van "kruisen "niet door de meest positieve berichten??

Ja, zijn we weer aan het begin, je heb gelijk Haha! ! Ik ben nu in een half jaar tijd van goede papieren naar kruising gegaan en het valt inderdaad niet te peilen, de reacties! Toendertijd als ik zei dat ik een Jazz had, dan steeg ik voor m´n gevoel 100 punten; iedereen vol belangstelling. Maar ja, als ik nu vertel dat ik een kruising heb (die overigens van een Anda-fokker afkomt die bewust heeft gefokt) dan is het niet interessant meer ...en waarom?
I don´t know!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:34

Als ik zeg dat ik een NRPS'er heb, dan wordt er over het algemeen ook positiever gereageerd dan wanneer ik zeg dat ik een kruising draver heb. Knipoog

Maar goed, als ik zelf maar lol heb met mijn knol. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:23

Mij boeit het niet, hoor, de eventuele kritiek van allerlei mensen. Gelukkig vinden ze mijn kruising over het algemeen heel erg mooi, maar al zou het niet zo zijn, als mijn paard maar gelukkig is en als IK maar gelukkig ben met mijn paard. Papieren en zijn eventuele waarde op de markt interesseren me echt totaal niets, want ik verkoop hem toch niet.

Ziiggy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:37

ellepel schreef:
we hebben er een staan...arabier x tinker...
en ze is best wel heel erg leuk Haha!

ik heb zelf een draver x tuigpaard gehad,ook een superleuk dier om te zien Knipoog

FOTO van die tinkerxarabier ? Haha!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:19

IkbenLeen schreef:
@reina: ik heb even in je profiel gespiekt Knipoog want kon me er niets bij voorstellen; ik ken al die namen niet. Wat een leuk paard! vind hem helemaal geweldig!

iepsel schreef:
Kijk, dit bedoel ik. Een niet alledaagse kruising die (wegens succes??) herhaalt is. Goedgekeurde hengst, dus niet even gratis. Geen ongelukje.............en nog leuk gelukt ook aan de fotos te zien!!

Bloos Dank voor de complimenten! (Al vermoed ik eigenlijk dat de fokker iets heel anders had gehoopt toen hij Ed fokte, waarom neem je anders een BONTE NRPS-hengst... Knipoog )

De algehele tendens is nou eenmaal dat kruisingen minder geliefd zijn, dit heeft tot gevolg dat ze moeilijker verkoopbaar zijn (mensen zijn dus bang 'voor de slacht te fokken' ) en moeilijker in waarde uit te drukken (het is wat die éne liefhebber ervoor over heeft, maar dan moet je die liefhebber wél weten te vinden). Dat houdt een risico in als je een dergelijk paard besluit te fokken of aan te schaffen. Misschien is een paard ook nog teveel een statussymbool. Als dat je doel is met een paard, moet je een paard kopen dat gegarandeerd goed in de markt ligt, dat geldt meestal niet voor kruisingen. Zoiets? Het is maar gokken hoor, voor mij blijft de ongeliefdheid van kruisingen namelijk een raadsel!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:05

Ik heb een haflinger x paint.
Ik zou hem echter nooit zelf gefokt hebben maar ik ben wel heel blij dat ik hem kon kopen.
M.a.w ik ben blij dat ik er 1 heb maar ik zou er nooit 1 voor een ander fokken.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:58

Ik heb een kruising tussen een merrie van (ED King Hill (ja nogeentje dus) en een Tinkerhengst (The Offspring)
De fokster is ook een bokker en heeft na de dekking zeer veel commentaar over zich heen gekregen.
Ik heb Jewel van haar gekocht en ze is nu 8 maanden. Ze lijkt (nu) op een zeer grote tinker.
Maar ze blijft een toverbal.
De keus van deze kruising was: de fokster is eigenaar van de ed king hill merrie en haar man van The Offspring. Dus eigen paard laten dekken door eigen hengst.