[TI] Hengst castreren wel of niet?t?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: Hengst castreren wel of niet?t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:06

Leonoor schreef:
Boya schreef:
.
Verder sluit ik met bij Cayusejuhh aan.....begin niet aan een hengst zonder ervaring......

Geef je 100% gelijk, máár op dit laatste puntje niet. Want eerlijk is eerlijk, ik had ook 0,0 ervaring met hengsten toen Baggio kwam.

Ja ok.. maar ervaring hebben met.. OF je zelf verdiept hebben IN.. dat is heel wat anders

Bedoel als je aan hengst begint.. weet toch iedereen wel WAT een hengst is.. en dat ze niet zo lief blijven zoals toen ze veulentje waren

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:09

Ja maar dat weet toch iedereen? Iedereen is toch 'bang' gemaakt voor het fenomeen hengsten?

Ik heb echt niet boeken zitten lezen, internet zitten afspeuren, ervaring opgedaan etc voordat ik hem kocht en het echt begon met de hengstenstreken. Heb het op me af laten komen. Maar ben dan ook wel vanaf dag 1 zeer streng en consequent geweest!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:10

Wacht ik omschrijft het even anders..

naja laat maar ook Haha! ik denk dat ik geen toegevoegde goede waarde gaat omschrijven Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:13

Cayusejuhh schreef:
Wacht ik omschrijft het even anders..

naja laat maar ook Haha! ik denk dat ik geen toegevoegde goede waarde gaat omschrijven Haha!

Ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt Knipoog

Maar aan de andere kant, er wordt vaak geroepen: "Begin niet aan een hengst als je er geen ervaring mee hebt". Wanneer moet je dan ervaring opdoen? Verward

Wat ik wel vind: Niet dekken = castreren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:18

Mijn oude pony is gecatreerd met 8 en bleef daarna ook een echte hengst in zijn gedrag, Connor is met 3,5 gekastreerd omdat hij opeens door had dat hij hele leuke dingen kon doen. Maar ook hij blijft een echt baasje in zijn gedrag.

Maar ik denk dat dat idd per paard verschilt.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:35

Toen ik 14 jaar was werd ik helemaal verliefd op een prachtige camarque/arabieren hengst.
Ik heb hem drie jaar gehad, en heel veel lol met hem gehad op de wedstrijden, in de wei, hij was superbraaf en ging door het vuur voor me.
Ik heb er nooit over nagedacht hem van zijn manhood te ontdoen en het was ook niet nodig aangezien je alles met hem kon doen en hij nooit problemen gaf.

Nu ben ik sinds een half jaar de trotse eigenaar van opnieuw een hengst, hij is pas een jaar en 5 maanden , en je weet natuurlijk nooit hoe het ontwikkeld.
Vergeleken zijn koppelgenootjes is het echt een super lievie , loopt heerlijk met je mee etc etc.
Ik heb nog geen idee of we hem laten castreren of niet. Ik heb zoiets van we zien wel hoe hij zich ontwikkeld en hoe hij straks is met inrijden en de training.

Het valt me wel op dat veel mensen die een hengstje hebben vanaf het eerste moment zo doen van het is een hengst dus moet er een hengstenketting om, en hij kan streken hebben. Volgens mij werkt dit aafrechts als je op zo een jonge leeftijd de nadruk legt op wat eventueel komen gaat.

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 10:52

Ik denk dat ik altijd wel zal blijven twijfelen of ik er goed aan doe, welke beslissing ik ook ga nemen. Maar ik ben het wel eens met Tinkermuts. Ik kan het risico niet lopen dat er iets met mijn dochter zou kunnen gebeuren als hij hengst blijft. Het is eigenlijk zonde van een mooie hengst met een superkarakter dat hij geen nakomelingen zal voortbrengen. Misschien is K.I. een oplossing (eenmalig)? Maar hem verkopen aan iemand die wel met hem zou gaan dekken wil ik ook niet en kan ik niet. Hij is van mij en ik ben helemaal verknocht aan hem. Ik denk dat ik hem zo lang als het mogelijk is hengst laat zijn en als hij wat beginnende streken krijgt of als ik iets merk aan veranderingen in zijn gedrag dan meteen het hele zaakje weg laat halen. Iedereen heel erg bedankt voor jullie ervaringen en verhalen. Ik heb er zeker veel aan. OK dan!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:56

De kosten van KI schijnen torenhoog te zijn. Ik heb het ook overwogen, maar laat Eltin's paps het het komend seizoen toch maar zelf doen.

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 10:58

Ik zal Jeannette eens vragen wat zij heeft betaald voor KI. En Drum komt het beste tot zijn recht als hij zijn merries zelf kan bevruchten. Dat heeft hij altijd gedaan. Je bent trouwens super met hem bezig KMD!!! Mijn complimenten!!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:01

Bij KI = vers sperma zijn de kosten nog niet zo hoog.

Ga je invriezen heb je het inderdaad over een torenhoge uitgave.

Maar als je je hengst op de bok zet, dekt ie feitelijk ook. Er staat immers een merrie voor en hij zal vooral in het begin nog niet de link leggen tussen bok = niet echt dekken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:04

Ik bedoelde diepvries.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:06

Onze DA zegt altijd : als je er niet mee gaat fokken : castreren ! Bespaart jezelf EN je paard veel onnodig leed. En "één keer" laten dekken blijft altijd een risico : dan weten ze dat ze hengst zijn ! Wij hebben ooit zo eens een haf gehad. Heeft 1 X gedekt. We hebben hem laten castreren, maar hij is in zijn gedachten altijd hengst gebleven, met alle gevolgen vandien !

Kline

Re: Hengst castreren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 11:10

KMD, ik wilde jou eigenlijk nog wat vragen over de stal waar Drum nu staat. Beleren zij ook jonge paarden? En heb jij enig idee wat zij daar voor vragen?
Laatst bijgewerkt door Kline op 20-11-06 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:10

KootMiraDrum schreef:
Ik bedoelde diepvries.

Diepvries is inderdaad megahoog Ja

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:19

Ja, ze beleren ook jonge paarden, zou wel leuk zijn als Drum en Eltin er tegelijkertijd staan he Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:20

sevke schreef:
Onze DA zegt altijd : als je er niet mee gaat fokken : castreren ! Bespaart jezelf EN je paard veel onnodig leed.

Ben ik het wat paarden betreft mee eens.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:26

Ik rij een 11 jarige hengst (manege paard!!) gewoon in de lessen met hengstige merries erbij!. Hij heeft afgelopen jaar niet gedekt, maar het jaar ervoor wel. Ook ga ik gewoon met de groep naar het bos of orientatie ritten rijden. Het is gewoon een doosje als hengst!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:43

je moet een hengst VOOR zijn.. dus kort houden.. Kijk.. als hij kuren ontwikkeld ben je al te laat met hem iets te leren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:46

KootMiraDrum schreef:
sevke schreef:
Onze DA zegt altijd : als je er niet mee gaat fokken : castreren ! Bespaart jezelf EN je paard veel onnodig leed.

Ben ik het wat paarden betreft mee eens.

Dat zegt mijn DA dus ook.

Daarom castreren voordat hij onydekt heeft hoe het allemaal zit.
Scheelt je een hoop gedoe Ja

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:56

Wij hebben een paard dat vlak voor wij hem kochten gecastreerd is, hij was toen een jaar of 8/9. Tot die tijd werd hij in Engeland als dekhengst gebruikt.
Het is een super lieverd met misschien her en der wel een hengstentrekje (en uiterlijk) en zeker een eigen willetje, maar er is prima mee om te gaan. In het begin had hij wat opvoeding nodig, maar nu gaat het prima.
Is dus niet per definitie te zeggen dat als ze eenmaal gedekt hebben ze "moeilijk in de omgang worden" en veel heeft denk ik ook met opvoeding te maken.
Maar ik vind ook dat als je er niet mee wilt gaan dekken het makkelijker is voor mens en dier dat je 'm laat castreren.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:41

een hengst groeit wel vaak iets mooier uit dan een ruin (niet allemaal natuurlijk) Tong uitsteken
maar als je geen HENGST (gedrag) wil zou ik hem zowieso niet een keer laten dekken want die neigingen gaan er bijna nooit meer uit.

mijn tinker ruin devon heb ik met 2.5 laten castereren omdat hij niet lief was tegen mensen die bij hem het land/padock inkwamen.
dus niet prettig in de omgang en erg dominant karakter (nu nog hoor)

onze andere ruin Bono van nu bijna 4 heeft is op zijn 2 e gecastereert maar heeft waarschijnlijk vroeger eens gedekt en blijft dat nu dus proberen.
een hengstige merrie is in de zomer dus niet veilig bij hem (de gevolgen)

je moet dus wel goed na denken wat je wil.

Mizzyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:19

Ik heb zelf ook lang getwijfeld over castreren of niet. En als puntje bij paaltje komt weet je ook niet van jezelf of je een hengst de baas kunt tot je het probeerd.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:01

Ben blij dat mijn vlekje gecastreerd is. Als hengst was hij veel TE geweest ben ik (en anderen met mij) mij zeer van bewust.
Toen hij 2 was heb ik hem laten castreren, nadat ik met mijn ogen zag hoe hij al wist waar de klepel hing. Helaas ging dat gepaard met een terugval in beharing en uiterlijk maar ik kan hem nu wel overal bij zetten als ik wil.
Soms twijfel ik nog wel eens of echt alle hormonen weg zijn want hij heeft zelfs nog een merrie gedekt door het stroomdraad heen Clown

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:37

Cayusejuhh schreef:
je moet een hengst VOOR zijn.. dus kort houden.. Kijk.. als hij kuren ontwikkeld ben je al te laat met hem iets te leren Knipoog

met hengsten heb ik weinig ervaring maar deze zin klopte zo prima. Ik heb wel een berg hengsten gezien en ook op vakantie stond er een hengst naast mijn paard. Alleen mevrouw werd promt hengstig. Maar het ging keurig. Maar ik denk dat het het meest opvoeding is maar dat is zo bij alle paarden.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:48

Elk paard is verschillend, dat geldt ook voor hengsten. De ene castreer je en die wordt echt "ruin" en de ander die blijft hengstenpraatjes houden. Als je de 50/50 kans niet wil nemen, zou ik hem voor zijn hormonen bezig gaan castreren.