[TI] Misplaatste grapjes... of echt angst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Re: Misplaatste grapjes... of echt angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:27

Ben het helemaal met je eens dat ze me als een goede leider moet zien. Daar werken we ook hard aan, en je ziet ook dat het steeds beter gaat. Heel veel dingen die eerst bij haar zoveel angst opleverden dat ze er gewoon niet langs ging doet ze nu wel als ik maar eerst ga. Of als er voor haar iets engs voorbij komt gaat ze echt heel dicht achter me staan. Zien we nu met het buitenrijden ook heel erg, ik ga steeds met m'n man samen hij op de fiets of ik, en als degene op de fiets dan maar eerst gaat, volgt ze wel overal. Maar in de eerste weken had ze dat niet gedaan. Dus wat dat betreft, ik ben heel blij dat ik steeds meer vooruitgang zie. Je leert elkaar ook steeds beter kennen...

En of ze in paniek raakt? Mijn ene kant zegt van wel, waarom anders zo'n reactie, maar waarom blijft ze zodra ze los is rustig staan? Maar ben zelf ook wel het meest van mening dat alles met rust en geduld op te lossen is.

Het is overigens wel een vrij dominante tinker, in het begin had ze echt geen respect voor mij en m'n man. Ze duwde ons gewoon aan de kant als ze zin had, of zette haar voeten expres op de plaats waar wij stonden. Dit hebben we wel consequent aangepakt, en dit doet ze nu absoluut niet meer. We doen ook heel veel oefeningen met het volgen van de leider (heb ook freestyle lessen).

Ze probeert me ook zeker in bepaalde dingen uit, maar dat is te verwachten van een pas ingereden tinker van 3,5 jaar oud. En nogmaals, ik vind het heerlijk dat ik dit haar zelf allemaal rustig mag leren en ik zie heel veel verbetering.

Overigens zijn de meningen nogal verdeelt he, de een zegt geef d'r een mep, de ander vind dat ik rust en vertrouwen erin moet brengen. Het laatste is ook wat ik tot nu toe deed, mijn man werd vanmiddag ook ongeduldig en gaf een flinke brul toen ze weer krak zei het touwtje deed. Daar is ze dan ook wel van onder de indruk, maar ik ben dan weer bang dat ze al bang was, en waarom zou je dat erger maken door te straffen. Het komt vast allemaal wel goed.

Het boek van Chris Irwinn heb ik een jaar geleden van mijn buurvrouw geleend, idd erg leerzaam!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:37

Ik denk dat je met jouw paardje tegen dezelfde problemen aan gaat lopen als ik met mijn Bonita. Zij is ook behoorlijk dominant en ik moet ECHT van goede huize komen om haar vertrouwen voor 100% te winnen. Gebeurt dat niet, dan blijft ze controlevragen stellen. Dit kan variëren van even schrikken (en even verstijven om vervolgens door te lopen) van bosgeesten (lees boomstammen, blaadjes etc etc) tot in blinde paniek 100 rondjes rennen door de bak en over hoge hekken springen. Plots omdraaien tijdens een buitenrit, omdat ze ineens het vertrouwen kwijt is. En in mijn geval ook ineens niet meer in de trailer willen. Ik kan nu nog steeds met moeite vreemden met Bonita laten omgaan. Ze vertrouwt ze niet en ze komt altijd bij mij om even het goede leiderschap te bevestigen. Als ik het goed vind, gaat ze lopen, maar halverwege komt ze altijd nog even een keer terug.

Dit kost echt enorm veel tijd en veel geduld. Vooral niet boos worden. Negeer vervelend gedrag, beloon goed gedrag. Dat negeren is echt heel belangrijk bij een angstig of dominant paard. Boosheid is ook een vorm van energie. Als je boos wordt, stop je energie in je paard. Je paard geeft daardoor energie terug, door het op een lopen te gaan zetten of zich ernstig te gaan verzetten tegen jouw energie. Een beloning is ook energie, maar dan positieve energie, Je motiveert je paard hiermee zijn positieve gedragingen te herhalen.

Misschien dat je je paardje vast kan zetten aan een longeerlijn, zodat ze moeilijker kan gaan hangen. Als ze denkt te kunnen gaan hangen, zal ze erg schrikken van het bijna achterover vallen, omdat het touw ineens een stuk langer is als ze denkt. Bovendien veert het touw dan heel ver mee, zonder extra druk op te bouwen, waardoor de lol er snel van af is.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:40

Denk dat ze je inderdaad ook voor de gek houdt, doet die van mij ook nog wel eens...
Knipoog
Zou er als het gekkigheid is er niet te veel op reageren dus ook niet om lachen want dan denkt ze dat het grappig is en dat vind je zo langzamerhand niet meer. Als het te erg wordt zou ik het afstraffen, want het is even leuk maar dan niet meer.(wel consequent zijn en blijven) Tenzij ze natuurlijk echt schrikt dan niet.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:48

Teuntje 111: ik herken het nu al. Ze kan soms een buitenrit (doen we altijd op zondag als het lekker rustig is) prima en leuk vinden, maar heeft ook wel eens 10 minuten lang geweigerd verder te lopen. Ben toen maar gewoon blijven staan tot ze weer zover was, aandrijven had totaal geen zin... In de bak doet ze dit door ineens in een hoek gewoon maar rechtdoor te gaan, en dit ook heel verschillend soms gaat alles perfect en soms ook niet. 'k Probeer ook overal het positieve van in te zien, en in ieder geval positief af te sluiten. En ik durf haar inderdaad ook echt niet door iemand anders te laten berijden of verzorgen, want ik ken haar reacties nu, maar weet dat het bij anderen wel fout kan gaan. Ze is trouwens gelukkig nog nooit op hol ofzo gegaan...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:51

Waarom stap je dan niet af als ze dat leiderschap naast zich even nodig heeft? Heb ik altijd gedaan op zulke momenten en heb er echt geen vervelend paard door gekregen, integendeel!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:02

Heb ik ook gedaan Chubby, het helpt echt ja! Over hoge hekken springen deed ze ook met mij op haar rug, niet als ik er naast stond.. Helaas kwam ik hierdoor lelijk ten val en kon ik hierdoor tijdelijk even niet zo veel, eigenlijk bijna niks als alleen stil blijven staan en kleine stukjes wandelen, laat staan rijden. Door dit ongeluk heb ik 2 maanden alleen grondwerk met haar gedaan. Ben ik freestyle-NHS les gaan volgen. Daarna het rijden heel voorzichtig weer opgepakt, want mij vertrouwen in Bonita had ook een aardige knauw gehad. Doordat we samen weer helemaal overnieuw begonnen zijn, met de juiste begeleiding, is de band nu echt ontzettend sterk geworden. Ze is me nu ook voor de volle 100% gaan vertrouwen onder het zadel. En dan nog hebben we het wel eens nodig dat we wat grondwerk gaan doen. Voor de afwisseling en voor het bevestigen van mijn leidende rol. Toen ik Bonita precies 1 jaar had, durfde ik weer in de bak te galopperen. Nu is alles weer helemaal oké en gaat ze zelfs nageeflijk en ontspannen lopen.. Ze vertrouwt mij nu blind. Als we het maar SAMEN doen.. Als zij iets eng vindt, raak ik het aan, dan is het goed.. Dan doet dat ding echt niks.. Nieuwe dingen leren idem dito. Langzaam introduceren en dan uitbouwen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 06:36

Op zo'n moment als buiten was er al iemand naast, m'n man. En die probeerde voor haar uit te gaan. Overigens gaat het buitenrijden nu al behoorlijk goed hoor, ik ga echt niet alleen, maar ze loopt nu al goed door, en bij enge dingen is het soms even rustig kijken en achter iemand aan gaan. In de bak doet ze verder ook niet gek, behalve dat ze af en toe in de hoeken doorschiet. Ik heb ook freestyle lessen, en de ene keer doen we het op het paard, de andere keer ernaast.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:28

Hoeveel ervaring heb je met jonge paarden (tinkers)? misschien handig om er eens iemand bij te halen met echt verstand. Want als jij er bij gaat staan kijken wat moet ik nu doen, heeft ze zo door dat ze een loop je met je kan nemen. Het maakt daarbij niet uit of je der moet kalmeren of op der plaats zetten. Als ze iets doet moet er reactie volgen van jou kalmerend of streng. Paarden hebben een consequente leider nodig, die ook altijd leiding geeft als er wat gebeurt.
Voor het hang probleem, als het niet echt in totale paniek gebeurt kan je een keer een lang touw nemen deze met een lus achter der kont langs doen door het halster heen halen en dan net iets korter vastzetten dan je halstertouw. Mocht ze nu gaan hangen heeft ze een grens achter. Ook een kleinere poetsruimte met een muur dicht achter de kont geeft al het idee dat ze niet naar achter kan.

Verder klinkt het alsof je elke dag erg intensief met haar bezig bent. Ik weet niet hoe zwaar het werk is wat je doet. Maar tinkers hebben veel tijd nodig, lichamelijk ontwikkelen ze zich pas vrij laat maar ook geestelijk hebben ze de tijd nodig.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:40

frenia schreef:
of zo'n elastiek... zo'n zwart ruberen ding dat extreem meegeeft maar als ze trekt wel terugtrekt...

dit zou ik niet doen als het rubber breekt en terug slaat heb je ECHT een groot probleem..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:54

ik zie ook liever dat ze iets lichts kapot trekken dan hangen in iets wat niet kapot gaat. die nekwervels zitten zo scheef hè?

ik herken ook best veel gedrag in onze eerste maanden, teuntje ik ga eens op zoek naar dat boek, klinkt leerzaam Ja

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:58

mischien vind je paard het gewoon niet fijn om vast te staan.. je kunt ook het touwtje gewoon ergens doorheen halen maar niet meer vast maken.. of gewoon op stal lekker poetsen en opzadelen daar schrikt hij minder snel omdat het zijn eigen stekkie is zeg maar.. het kan ook zijn dat als hij merkt dta hij niet meer vast staat dat er nix meer aan de hand is..

driebergenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:15

Er staan al goede tips. Een klap op dr kont zou ik doen tegen hangen, bij die van mij heeft dat geholpen.

De dingen die je noemt omtrent het schrikken kunnen horen bij het uitproberen. maar weet je zeker of ze niet slecht hoort of ziet? misschien stom, maar je zou toch gek staan te kijken als het zo is.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:47

Marjolein: Ik rijd al van jongs af aan paard, en dit is het vierde jonge paardje wat ik mag verder inrijden. Heb denk ik wel genoeg ervaring, en het gaat ook onder begeleiding van een freestyle instructrice. Ik geef ook wel reactie op haar gedrag, tot nu toe steeds een kalmerende reactie. Dat was juist mijn vraag.Mijn vorige paard was een tinker, ook zelf ingereden, hij moest helaas weg omdat hij niet meer in de kudde kon (met paarden van de buren) Ik doe echt rustig aan met haar, het ziet er een beetje als volgt uit:
Zondag: buitenrit van halfuurtje met ander paard of fietser naast zich.
Maandag: freestylen in de bak, volgen enz.
Dinsdag: vaak helemaal niets
Woensdag: Rijden in de bak onder begeleiding van instructrice
Donderdag: Wandelen langs de weg, soms met tuig op.
Vrijdag: Wandelen of freestylen
Zaterdag: Oefenen onder het zadel in de bak.
Het rijden doe ik ook echt nog niet lang, ik denk dat ze dit wel aankan toch? WIl haar ook echt niet overbelasten!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:51

Staat ze verder overdag in de wei in een kudde? Of hele dagen op stal?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:54

Ze staat in een grote paddock, samen met een andere pony, met nu nog toegang tot de wei. Ook kunnen ze wanneer ze willen de inloopstal in. Als het zometeen erg nat wordt (bijna dus) gaat de wei dicht maar heeft ze nog een zeer ruime paddock, waar een lekker galopje makkelijk kan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:57

Je kop in de wind doet wonderen m.b.t. het leegmaken er van.. Heb je vast zelf ook wel eens gemerkt Knipoog

Lijkt mij dat je niet te veel doet.. Tenminste, ik ga er van uit dat je dagelijks een uurtje bezig bent misschien..

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 13:13

Haha ja....

En ik denk inderdaad dat het zo niet teveel is. Ze heeft tijd genoeg om lekker paard te zijn en te stoeien met de andere pony. En ben inderdaad gemiddeld een uurtje bezig met haar.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:18

Misschien ziet ze wat slechter, dat plotselingen bewegingen haar laten schrikken?
Wij hebben op de manege een prive paardje staan, dan staat ze gewoon rustig te eten, en loop je langs de stal, schrikt ze zich dood, en springt ze letterlijk de lucht in Nagelbijten / Gniffelen Opzich best sneu..
Misschien moet je eerst even wat zeggen voordat je iets doet bij der..
Of van voor aankomen, dat ze je ziet, en niet van de zijkant ineens het zadel erop leggen?
Weet verder eigelijk niet...
En een trailer, tsja..Misschien is ze een keer geschrokken in de trailer onder het rijden, dat ze het daarom nu wat eng vind..
Gewoon rustig blijven, en veel oefenen, ookal moet ze er niet echt in.
En dan als ze er braaf inloopt stoppen, denk ik zo. Succes!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:34

Je hebt van die stevige oranje halsters, met een touw eraan vast.
Die zijn niet kapot te krijgen.
Vaak als ze die een paar keer om hebben gehad en hebben gemerkt
dat ze die niet kapot krijgen stoppen ze wel met hangen!

(Wel veiligheidsknoopje maken, zodat je dr los kan trekken als dat nodig is).

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:40

klinkt niet als heel veel.
Vind het moeilijk om te zeggen of het schrikreactie is of gewoon uittesten. Omdat wij het niet kunnen zien.
Ik zou vooral de rust bewaren en proberen een kleinere ruimte op te zoeken met een achterwand om haar te poetsen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:50

Misschien niet heeeeeeel veel, maar dat zeg ik ook niet. Wel genoeg om mijn eigen paard onder begeleiding verder in te rijden denk ik. Maar ik denk zelf ook dat ik met rust het meest op los.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:20

Ik bedoel ( en ik vermoed marjolijn ook) dat je niet te veel vraagt van je jonge paard..

Niet dat je niet genoeg ervaring hebt Knipoog

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:35

Chubby schreef:
Ik bedoel ( en ik vermoed marjolijn ook) dat je niet te veel vraagt van je jonge paard..

Niet dat je niet genoeg ervaring hebt Knipoog

Die bedoelde ik.
Over ervaring, kan er van hieruit moeilijk over oordelen. Als jij zegt dat je er ervaring mee hebt, dan heb ik dat te geloven Lachen

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:41

Oh sorry... Ik dacht dat je bedoelde dat ik niet genoeg ervaring had.
Maar idd, ik denk niet dat ik veel te veel vraag.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:48

Kan zo ook niet beoordelen of het schrik of uitproberen is, goed in de gaten houden of er bepaalde handelingen wel/ niet gedaan worden als ze t doet...
Ook bv staat ze te suffen/ heeft ze je wel gehoord enz --> als Say staat te suffen en ik raak haar ineens aan dan schrikt ze echt wakker en gaat dan ook altijd achteruit. Maar zij reageert op heel weinig druk dus als ze t touw strakker voelt worden is het alweer over, maar ik zorg dus dat ik haar eerst rustig wakker maak voor ik er een zadel opleg enzo Knipoog

en idd een koeienband wil wel helpen of vastzetten aan 2 touwen (druk op zijkant ipv onder) dan houden ze vaak snel op met trekken en soms helpt t ook al om het touw niet onder maar aan 1 vd zijkanten vast te zetten (kunnen ze er ook al minder kracht op uitoefenen)

Succes!!