[H][gelders] welke dressuur/allround hengst voor deze merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: [H][gelders] welke dressuur/allround hengst voor deze me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:10

ik rij zelf een parcival merrie, dit is een zeer edel gelders paard. ik vind haar alleen een beetje lang Haha!

ze heeft 2 veulen gehad, 1 uit sirius en 1 uit koss, beide bloedmooie dieren die het perfect doen op de keuringen.

foto's van mijn merrie staan in mijn profiel (Urissa)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:37

Sammie schreef:
Wat heeft dat in hemelsnaam te maken met die opmerking dat Parcival juist wel veredeld?

Niets!
Ik bedoel juist dat ik wel Parcival ken en wel wat van bloedvoering snap ! Frusty
Maarwat mij betreft; genoeg hier over ...... *LOL* daarvoor heeft obiwan de vraag niet gesteld Haha!
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 21-11-06 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:41

Als jij denkt dat je Parcival wel kent en de bloedvoering snapt omdat toevallig 2 fokkers die je ergens van kent z'n vader Koss heeft gebruikt, laat ik je lekker in die waan Ach gut

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:03

bedankt beide voor opvulling en hoog houden van dit topic, maar ik zou het inderdaad fijner vinden als jullie (nog) een suggestie deden naar een geschikte hengst.
Ik zou het veulen liever meer in rijpaard type willen zien dan in gelders type maar ik hou Parcival in mijn achterhoofd. Wat denken jullie van Radetzky?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:07

Ik durf al niet meer......... Lips are sealed Knipoog

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:09

oh jawelhoor Lachen bedoel het goed, maar zou topic liever open houden voor hengsten ideeën dan voor commentaar op elkaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:12

Ik ken Radetsky niet goed genoeg, z'n nafok is ook nog niet volwassen. Op stand vind ik 'm aantrekkelijk (en completer) dan z'n vader Rubiquil. In beweging vind ik 'm ook niet verkeerd.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 19:10

ja dat is wel vervelend, dat zijn nafok nog zo jong is. Misschien is het zowiezo wel beter om met een bewezen hengst te dekken, aangezien het haar 1e veulen wordt. Of maakt dat niet zoveel uit? In een eerder topic dat ik heb geplaatst vonden ze Houston goed passen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:46

Ik denk dat het verstandiger is om met een oudere hengst te dekken, omdat de gegevens van zijn nafok iig al aanwezig zijn. De enige variabele die je overhoudt is jouw merrie waarvan je niks weet over de nafok en ook niks over de bloedlijnen (omdat die onbekend zijn)

Houston geeft nogal eens pittige paarden (met rijden), maar als je ze eenmaal hebt willen ze graag voor je werken. Ik verwacht echter wel een iets beknopt paard. Ik vind je merrie nl. ook niet zo lang. Houston wilt nogal eens een hol voorbeen geven, maar verder vind ik het een goede hengst.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 20:23

bedankt voor je uitleg! het is wel lastig hoor, al die hengsten. Aan de ene kant denk ik ook dat het misschien beter is een leuk veulen te kopen, maar aan de andere kant lijkt het me ook zo gaaf om een veulen van mijn eigen merrie te hebben.
Baseer je dat mijn merrie niet zo lang is op de eerste foto? Want ik denk dat die iets vertekent, ze is namelijk (volgens mij) toch vrij lang in haar lichaam, of valt dat wel mee?

Afbeelding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:54

Naar mijn idee heeft ze voldoende lengte in het lichaam .

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:42

Ik vind haar ook niet zo lang hoor.

Als je stal Hexagon belt en vraagt of je de nakomelingen van Radetzky mag gaan bekijken zullen ze normaal gezien geen bezwaar maken. Indertijd mochten wij Rubiquil en zijn nakomelingen ook gewoon gaan bekijken en de moeders ook zien. Ik weet dat er al een 2 jarige merrie van Radetzky rondloopt en ze hebben een jaarling hengst van hem of er nog meerdere zijn weet ik niet. De 2-jarige Aviv komt uit een Gershwin moeder maar ik weet niet of dit paard daar op pension stond of dat het er eentje van henzelf was. De jaarling hengst komt uit Latamanda de moeder van hun het Licht Toer paard Roumanda.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:21

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 09:03

leuk om te lezen die topics! ik heb als tip ook nog alabastro gekregen, wat vinden jullie daarvan? Ik heb al eerder naar hem gekeken, omdat hij me in de topics op bokt/fokt heel erg aansprak, misschien kent hier iemand zijn nakomelingen?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:48

Boktster Rhea heeft als ik me goed herinner een nakomeling van Alabastro.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:00

Misschien is de hengst Magic Ronaldo iets..?

Wij hebben er zelf een 7-jarige ruin van. Moeder was ook lichtelijk gelders maar aan hem is er niks meer van te zien. Hij heeft er wel extra beenwerk door gekregen! M1 (M2 start gerechtigd) in 1,5 jaar en B springen (L start gerechtigd)
Magic Ronaldo is een zwart hengst, echt voor het veredelen van het veulen. Voor info en foto's:
www.magicstables.nl

Voor foto's van mij paard kan je altijd ff mailen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:58

ik heb ook een gelderse merrie en heb die dit jaar laten dekken door de hengst Upperville, zoon van de legendarische hengst Cabouchon. hij voert 72% gelders bloed en daarbij volbloed waardoor hij best wel veredeld. kijk eens op www.tewis.nl want daar staat hij of op www.gelderspaard.nl als je dan een beetje doorlinkt en bij pedigree kijkt staat hij daar tussen de gelderse hengsten.

xxxxxxxxxxxxxx

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:00