[H][KWPN]tips voor een leuke hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Venna

Re: [H][KWPN]tips voor een leuke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 09:15

eilander schreef:
De bovenlijn is mooi als alles mooi gesloten is.De rug en lendenpartij moeten mooi gesloten zijn.Een (te) lange rug en lendenpartij wordt vaak wat minder sterk.
Te strak kan ook dat willen we ook weer niet.Zo n rug heeft weinig souplesse.

Bij die Tygo zie je echt wel goed die mooie ruglijn Knipoog

maar kennen jullie geen hengsten die in belgie staan met zo n mooie ruglijn want Tygo staat in het noorden van Nederland, is wel heel ver. Knipoog

libke schreef:
ik zou ook voor een hengst gaan met iets meer adel en "meer paard "Je merrie is 1.67 maar ze is iets meer pony type dan paard ,bedoel kort in de rug en een zware en korte hals .
is het voor jou een optie om de merrie weg te brengen voor insiminatie naar een Ki station of moet het" thuis " gebeuren met vers sperma ..als ik dat weet ga ik me wat verder verdiepen in je merrie en een bijpassende hengst Knipoog

het is mij wel de bedoeling om te laten insemineren door KI. maar het mag wel niet super ver zijn hé.
mijn paard is juist lang in de rug en lange hals, dus dat pony model snap ik niet goed. ik zoek juist een meer rechthoek model van hengst met stevige korte rug, niet?

libke schreef:
oh en de afstamming is niet goed opgeschreven ,zou ik graag werder willen weten ..( supreme court is de vader van cadmus maar ik wil dus de grootmoeder weten en van welke hengst die afkomt )
verder liojkt het alsof ze al veulens heeft gehad ,kan je navragen /opzoeken van welke hengst die al zijn

calvados is vader van Helona en Cadmus is vader van haar moeder.
calvados: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=704
cadmus: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1659
en de moeder is Vearly, de grootmoeder zal ik eens opzoeken.
ja, ze heeft op 4 jaar een veulen gehad van de Burggraaf maar dat veulen is uiteindelijk na operatie gestorven. Daarna weet ik niet naar waar zo verkocht is en dus weet ik niet of ze al veulens heeft gehad. Bij mij heeft zo nog nooit een veulen gehad.

libke schreef:
lijkt me dat ze met Clinton en heartbreker net weer een pony gaat fokken ...die geven poppetjes en ook nog eens geen amateurpaarden

wat bedoel je met amateur paarden? Helona is een heel brave dus er mag zeker nog wat meer bloed en pit en karakter in komen hoor, daar kan ik wel mee overweg (denk ik aan men andere merrie Haha! ) Vingers aflikken

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:17

Heartbreaker staat erom bekent dat hij nogwel eens draken van paarden geeft.Dat bedoelen ze met geen amateurpaarden.Ik weet niet hoe je merrie fokt maar bij die van mij zou ik het wel aandurven.Ze fokt haar eigen karakter heel sterk door.Hoe je eigen merrie is kun je hey beste zelf beslissen.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 13:31

Mijn merrie is een hele rustige en brave dus ik denk dat ze door opvoeding veel van die rust zal doorgeven aan haar veulen.

Maar veel van die hengsten zijn echt wel duur voor een dek. Ik zou liever in de prijsklasse van een 1000 euro blijven Knipoog

Nog even update: de grootvader langs moeders kant is "enfant de Normandie". Dit is dus de vader van de moeder van de moeder van Helona. hm, kunnen jullie er nog aan uit? Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:40

Van Clinton heb ik wat nafok betreft hele mooie veulens gezien toen ik daar in mei op stal was.

Een hengst die een goede bovenlijn heeft is de hengst Boritas uit Holstein http://www.holsteinerverband.biz/cms/in ... s&pageno=. Ik weet niet of je Duits kunt lezen, maar voor inlichtigen kun je naar een Nederlander bellen. Een hengst waarvan ik vond dat die ook een goede bovenlijn heeft is http://www.holsteinerverband.biz/cms/in ... s&pageno=2 Cassaro. Dekgeld is van beide onder de 1000 euro ik weet alleen niet hoe het met verzendkosten zit.

Voor mensen die geen lid zijn van het Holsteiner Verband wordt Decktaxe II berekend. Cassaro is groot en komt uit de moederlijn van Cassini I en II vandaan die ook niet klein zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 07:51

clinton fokt wel mooie dieren en goede springpaarden maar wat karakter betreft zou ik hem echt niet nemen.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 11:02

Er werd mij nog aangeraden om volgende hengsten te overwegen:

Tauber: http://www.dorperheide.be/tauber.php
Kan iemand mij vertellen of deze hengst een sterke bovenlijn heeft?
Lijkt mij wel een goed model voor mijn merrie, maar k kan wel hulp gebruiken Bloos

Winningmood http://www.dorperheide.be/winning.php
Hier heb ik dus een minder goed gevoel bij dan bovenstaande,

Kan iemand deze hengsten keuren?

Hengst zoeken is echt wel moeilijk Knipoog

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:15

Heartbreaker de naam zegt het toch al Knipoog Zelf vind ik Ginus fijne paarden geven alleen ook best zwaar gebouwd. Daaraantegen wel weer heel compact. Verder vind ik Chin Chin een geweldig paard.. heb verder nooit in het echt een nakomeling van hem onder het zadel zien springen wel los.. Ginus geeft overigens ook maat-paarden. Weet verder niet of jij het wat vind.. ik heb van allebei deze paarden geen standfoto gezien. Dus weet eigenlijk niet of het je merrie past.. Met ginus heb je wel kans op een zwaar paard, maar wel een groot paard en meestal fijne springpaarden.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 11:51

Rissjuh17 schreef:
Heartbreaker de naam zegt het toch al Knipoog Zelf vind ik Ginus fijne paarden geven alleen ook best zwaar gebouwd. Daaraantegen wel weer heel compact. Verder vind ik Chin Chin een geweldig paard.. heb verder nooit in het echt een nakomeling van hem onder het zadel zien springen wel los.. Ginus geeft overigens ook maat-paarden. Weet verder niet of jij het wat vind.. ik heb van allebei deze paarden geen standfoto gezien. Dus weet eigenlijk niet of het je merrie past.. Met ginus heb je wel kans op een zwaar paard, maar wel een groot paard en meestal fijne springpaarden.

Heartbreaker is nu wel te duur voor mij, chin chin is idd een heel leuk maar ook te duur.
Is Ginus niet te zwaar gebouwd voor mijn merrie? zeker qua front?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:06

Sorry venna maar over exterieur zijn we het al helemaal niet eens ....je paard is echt kort in de rug en heeft een zware korte hals ..als je dat al niet wil inzien denk ik iet dat ik verder moet gaan in hulp bieden ...denk dat je je toch eens moet gaan verdiepen in wat een langgelijnd in rechthoeksmodel staand paard is Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:28

Heb je al naar die Holsteiners gekeken? Ook wat betreft het dekgeld? Cassaro is echt interessant en heeft een goede bovenlijn.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:13

libke schreef:
Sorry venna maar over exterieur zijn we het al helemaal niet eens ....je paard is echt kort in de rug en heeft een zware korte hals ..als je dat al niet wil inzien denk ik iet dat ik verder moet gaan in hulp bieden ...denk dat je je toch eens moet gaan verdiepen in wat een langgelijnd in rechthoeksmodel staand paard is Knipoog

hoe komt het dan dat er zoveel mensen zeggen dat mijn paard een zwakke bovenlijn heeft? ok, als Helona een korte rug heeft, welke hengst zou jij dan aanraden?? ze heeft wel een zware hals, dat is waar. K kan elke raad gebruiken dus geef me maar jouw advies. Knipoog

Adriana schreef:
Heb je al naar die Holsteiners gekeken? Ook wat betreft het dekgeld? Cassaro is echt interessant en heeft een goede bovenlijn.

ja, Cassaro is idd niet duur Knipoog

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:22

libke schreef:

Ik heb heel graag hulp Ja
Ik weet er zelf niet veel van daarom dat ik hier raad vraag. en alles wat ik zeg is gewoon hetgene dat ik hoor van andere paardenmensen.
laat maar horen wat jij vind, dan kan ik nog wat bijleren Knipoog

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:07

Ik eens een hele goede uitleg gekregen van wat nu een goed bovenlijn is en een goed front. Kom ik tot conclusie dat ik het gewoon verkeerd had Bloos .

Tot nu toe staat Chellano Z zeker op mijn lijstje.

Nog iemand tips of leuke combi voor mijn merrie?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:58

Chellano fokt dan weer behoorlijk klein en ponytypes ...en dat wil je dan weer niet en is bovendien diepvriessperma Haha!
ik probeer vanavond eens wat hengsten op te zoeken voor je merrie

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 13:05

libke schreef:
Chellano fokt dan weer behoorlijk klein en ponytypes ...en dat wil je dan weer niet en is bovendien diepvriessperma Haha!
ik probeer vanavond eens wat hengsten op te zoeken voor je merrie

oei dat wist ik niet, dat pony type wil ik inderdaad niet.
bedankt!

Tom7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:18

Nog een paar aanraders denk ik...

Clinton vd heffinck aangezien je een merrie hebt met braaf karakter zou ik dit risico durven nemen.
Cassini II, geeft maat en bloed en veel kwaliteit ( zou beter worden dan Cassini I, maar aangezien die het al zo super doet...)

Bij de iets goedkopere hengsten...

Caritano Z, volgens kenners de " nieuwe Carthago", een supertalent
Chippendale Z, beestje heeft superkwaliteiten, echt een talent.
Zangersheide heeft zelf veel van hun eigen merrie bij deze 2 hengsten gedekt.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 09:34

verbeter mij als ik fout ben maar caritanoZ heeft toch ook een te smal front voor mij merrie? zo ook als CassiniII en shipendale? Nu kan ik wel fout zijn maar k vraag het maar.

Verder werd er nog climax van de heffinck aangeraden voor zijn sterk front. wat vinden jullie?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:34

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hengsten die Tom noemt eerst zou moeten opzoeken.
Cassini I vind ik ook een goede hengst en Clinton is natuurlijk ook kwaliteit,maar de rest durf ik niks over te zeggen.

Tom7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:58

Venna schreef:
verbeter mij als ik fout ben maar caritanoZ heeft toch ook een te smal front voor mij merrie? zo ook als CassiniII en shipendale? Nu kan ik wel fout zijn maar k vraag het maar.

Verder werd er nog climax van de heffinck aangeraden voor zijn sterk front. wat vinden jullie?

Caritano heeft het minste front van de 3 genoemde hengsten, maar ik denk zeker niet te weinig voor jouw merrie.Wat betreft cassini en chippendale, die lijken me zeker front genoeg te hebben,daar twijfel ik niet aan.
Voor caritano en chippendale kan je filmpjes bekijken op de site van zangersheide.

Climax van de H. zou goed kunnen zijn,qua bouw, maar qua afstamming lijkt zijn moederlijn me te zwak. hij is nog heel jong en er zijn weinig produkten van gekend, dus dat wordt afwachten wat het wordt qua exterieurvererving.en bij jonge hengsten is fokken toch nog net wat meer gokken.