Drachtige merries en Eqvalan Duo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiana

Re: Drachtige merries en Eqvalan Duo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:27

Lermy schreef:
Dus ik kan Equimax veilig geven aan mijn drachtige merrie?
(toch maar even zeker willen weten he Knipoog )
En kan iemand mij misschien vertellen hoe het zit met Equest?
Er staat op dat het veilig is.....maar misschien heeft iemand meer info?
En als ik toch bezig ben Bloos
Wat geven jullie jonge veulens?

Als de bijsluiter zegt dat het veilig is, kan je het rustig geven.
Jonge veulens kan je het beste eerst een Equiworm F ( fenbendazole geven) en na 14 dagen een wormspuit met ivermectine ( eqvalan, hippomec,noromectin,eraquel)
Tegen fenbendazole is resistentie bekend, maar het is wel het middel dat beter tegen spoelwormen ( juist bij jonge dieren) werkt dan ivermectine.
Dus eerst alle spoelwormen eruit en dan de rest met ivermectine.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:29

Zannekin schreef:
Ik vind het niet professioneel te suggereren Kiana dat de vulstof schadelijk zou zijn voor drachtige merries als je daar geen tastbare info over hebt, zelfs niet weet over welke vulstof het gaat. Hoe belachelijk zou het ook zijn om een vulstof te gebruiken die niet veilig is.
Ik heb je je ook al over de chip weten uitlaten dus zal je wel wat te maken hebben met Virbac.

Lees de bijsluiters of kijk op de site van de BRD en weet wat ik weet.......

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:14

Onze DA zegt geen Eqvalan Duo geven! Bovendien raadt hij ontwormen de eerste 4 maanden van de dracht ook af. Er kunnen afwijkingen aan de vrucht ontstaan door het gebruik van ontwormingsmiddel. Hier zijn geen publicaties over, want het valt buiten het 3 sigma gebied.....maar het kan wel gebeuren.

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:31

Kiana: hartstikke bedankt voor je reactie!
Nog 1 vraagje: is het dan ook verstandig om de merrie vlak voor het afveulenen een spuit met fenbendazole te geven?
Of kan ik gewoon mijn schema met Equimax en Equest aanhouden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:56

Lermy schreef:
Nog 1 vraagje: is het dan ook verstandig om de merrie vlak voor het afveulenen een spuit met fenbendazole te geven?

Ik denk dat er weinig toegevoegde waarde is aan Fenbendazole voor drachtige merries.
Gewoon je ritme aanhouden, misschien een maand voor het veulenen nog goed ontwormen. Verder dan het veulen op 7 dagen ontwormen. (ikzelf doe altijd ivermectine)

Ik zou sowieso mijn merrie of veulen nooit ontwormen met een produkt waarbij niet op de verpakking staat dat het veilig is.

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:03

Ik dacht dat dan de merrie het veulen via de melk beschermt tegen de veulen/spoelworm Bloos

Ik lees ook voor aankoop altijd de verpakking, maar sommige mensen hebben net wat meer ervaring met de producten. Altijd fijn om zoveel mogelijk info te verzamelen!

Bedankt voor je hulp! Lachen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:46

Lermy schreef:

Het heeft geen zin om net voor het afveulenen te ontwormen.
De merrie kan je het best op de dag dat ze geveulend heeft ontwormen met Ivermectine.En het veulen op een week. Zo voorkom je ook de veulendiaree op 10 dagen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 06:57

Veulendiarree voorkomen met een wormenkuur??? Veulendiarree wordt veroorzaakt door de hengstigheid van de merrie, door de hormonen wordt de samenstelling van de melk anders.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:56

Kiana, je verspreidt hier info die niet juist is.
De merrie ontwormen enkele dagen voor ze veulent is nuttig omdat ze wormpjes doorgeeft via de melk (strongylus westeri).
De gewone veulendiarree waarvan de veulens niet ziek zijn, wordt niet veroorzaakt door wormpjes, noch door hormonen. Om dit te testen heeft men veulens in een absoluut steriele omgeving grootgebracht, zonder moeder,met enkel kunstmelk. Ook deze kregen diarree na 7-10 dagen.Blijkt dat die periode overeenkomt met het beginnen opnemen van vast voedsel en de opbouw van flora in de dikke darm. Vandaar eten veulens van die leeftijd ook de mest van de moeder. Veulendiarre kon men voorkomen door de veulens probiotica toe te dienen, en dat is ook de behandeling.. Wij geven die veulens enterol (humaan product).
Ontwormen na een week doen wij met pyrantel, daar is minder resistentie tegen dan fenbendazole en dat mag je ook veilig overdoseren.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:13

Neonlight schreef:
Veulendiarree voorkomen met een wormenkuur??? Veulendiarree wordt veroorzaakt door de hengstigheid van de merrie, door de hormonen wordt de samenstelling van de melk anders.

Dat is dus echt kolder. Veulendiarree komt idd door wormen en NIET door hengstigheid. Dat is zo'n fabeltje.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:19

De typische veulendiarree die bij elk veulen voorkomt heeft niks met wormen te maken Youngster, zoiets schrijven als moderator.....
Tuurlijk kan een veulen door net zoveel oorzaken diarree krijgen als een volwassen paard, ook er serieus ziek van zijn, maar dan spreken we niet meer over de typische veulendiarree (foal heat diarrhea).

Dit kan helpen:

"Faecal composition in foal heat diarrhoea.
Masri MD, Merritt AM, Gronwall R, Burrows CF.
Developmental changes of the gastrointestinal tract were probably responsible for the changes in faecal composition during the first week of the foals' life, which resembled small intestinal ingesta of adult horses, suggesting a minimal colonic modification. Faecal composition at the time of foal heat diarrhoea was suggestive of a secretory-type diarrhoea, in that the electrolyte concentration accounted for most of faecal osmolality and the faecal pH was alkaline. After foal heat diarrhoea faecal composition slowly approached that of adult horses. These data suggest that foal heat diarrhoea is most likely caused by hypersecretion in the small intestinal mucosa, which may overwhelm an immature colon that is unable to compensate by increased fluid and electrolyte absorption."

"Efficacy of ivermectin in controlling Strongyloides westeri infections in foals.
Ludwig KG, Craig TM, Bowen JM, Ansari MM, Ley WB.
Twenty-eight foals whose dams were treated IM with ivermectin (200 micrograms/kg of body weight) on the day of parturition were compared with 35 foals whose dams were administered only the vehicle. The effect of ivermectin on the vertical transmission of Strongyloides westeri and foal heat diarrhea was determined by a comparison of results obtained in the 2 groups. Foals from treated mares had significantly fewer S westeri eggs per gram of feces from 17 to 28 days postpartum. There were no differences observed in the frequencies of severity of foal heat diarrhea between the treated and control groups. In another experiment, using the same foals, 32 foals were treated IM with ivermectin (200 micrograms/kg) at 21 days of age and were compared with 31 foals administered only the vehicle. Significantly fewer S westeri eggs were recovered from the ivermectin-treated foals on day 26 to day 32, the completion day of the trial."

"Foal Heat Diarrhea:
From 4 to 14 days after birth, foals often develop a mild, self-limiting diarrhea. During this time, the dam is usually undergoing her first estrous cycle, hence the name “foal heat diarrhea.” Although the cause is unknown, it may be associated with alterations in the foal’s intestinal microbial flora or alteration in diet as the foal begins to eat small amounts of hay and grain.
The foal remains active and alert and has a normal appetite. Vital signs remain normal. Feces are semiformed to watery and not malodorous. Monitoring is important to ensure the foal’s condition does not deteriorate. Specific treatment is usually not necessary, but application of a protectant to the skin around the perineum helps prevent scalding of the buttocks."
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... /22212.htm

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:37

Zannekin schreef:
De typische veulendiarree die bij elk veulen voorkomt heeft niks met wormen te maken Youngster, zoiets schrijven als moderator.....

Verward

Goh waarom hoor ik dat dan in mijn opleiding. En daarbij ben ik geen moderator.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:43

Vroeger dacht men dat, ook aan veranderingen in samenstelling van melk enz....
Goed ontwormde veulens en veulens op kunstmelk blijken namelijk ook die diarree door te maken. Ons is het althans niet meer zo aangeleerd.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:54

Ik heb de vraag even bij een vriend van mij gedumpt. Anders ga ik het even terugspelen op mijn docent Lachen
Die is overigens niet van vroeger.. die is net 30 als ik het goed heb.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:16

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:16

Mijn veulen heeft nooit een dag diarree gehad,ook niet toen de merrie terug hengstig was.
Toch had mn DA gezegd dat ik me aan diarree kon verwachten door de hengstigheid van de merrie.

Ik heb hem altijd netjes ontwormd,dus ik heb ook mijn twijfels over het verhaal van dunne mest bij het veulen en hengstige merrie,

ben ook wel eens benieuwd wat er nu de juiste bewering is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:21

Ik ga het eens napluisen Zannekin. Zou wel een beetje raar zijn als we de verkeerde feiten voorgedragen krijgen Verward

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:37

Op 2 pony veulens (maar kwam niet door de hengstigheid maar doordat ze niet tegen de nogal zware melk van mams konden. Haha! )na hebben al de veulens die bij mij geboren zijn nog nooit echt de veulendiarree gehad bij hengstigheid van de merries.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:13

Dan zullen ze misschien wat later beginnen met vast voedsel, oftewel snel mestballen van moeder beginnen eten. Lachen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:16

youngster schreef:
Ik ga het eens napluisen Zannekin. Zou wel een beetje raar zijn als we de verkeerde feiten voorgedragen krijgen Verward

Als jullie een bibliotheek hebben op school dan vind je de artikels van pubmed daar terug in de tijdschriften. The Merck Vet. Anual zal er zeker te vinden zijn.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:25

Ik ga eens zoeken Ja

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:26

Zannekin schreef:
Kiana, je verspreidt hier info die niet juist is.
De merrie ontwormen enkele dagen voor ze veulent is nuttig omdat ze wormpjes doorgeeft via de melk (strongylus westeri).
De gewone veulendiarree waarvan de veulens niet ziek zijn, wordt niet veroorzaakt door wormpjes, noch door hormonen. Om dit te testen heeft men veulens in een absoluut steriele omgeving grootgebracht, zonder moeder,met enkel kunstmelk. Ook deze kregen diarree na 7-10 dagen.Blijkt dat die periode overeenkomt met het beginnen opnemen van vast voedsel en de opbouw van flora in de dikke darm. Vandaar eten veulens van die leeftijd ook de mest van de moeder. Veulendiarre kon men voorkomen door de veulens probiotica toe te dienen, en dat is ook de behandeling.. Wij geven die veulens enterol (humaan product).
Ontwormen na een week doen wij met pyrantel, daar is minder resistentie tegen dan fenbendazole en dat mag je ook veilig overdoseren.

Zannekin, ik heb geen zin in discussies met jou.
Je beweerd dat EqvalanDuo en Equimax het zelfde is en zegt dat ik onjuiste info verstrek.
Iedereen die wel mijn mening weet te waarderen kan mij via PB bereiken.

Fenbendazole is nog steeds beter dan Pyrantel bij spoelwormen.
Een paard 100% wormvrij krijgen is onmogelijk dus een drachtige merrie vlak voor de bevalling te ontwormen voegt niks extra's toe.
( is ook al achterhaald) Ze geeft toch wel een wormbesmetting door via de moedermelk
Ik blijf bij mijn standpunt betreft ontwormen en veulendiaree......

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:10

Wetenschap moet het jammer genoeg niet hebben van standpunten, maar van feiten. Je bent geen dierenarts dus vind ik ook niet dat je zulke info moet verspreiden. Het internet staat vol met verkeerde info doordat sommige mensen zich als kenner voordoen.
Een merrie die vol wormen zit zal altijd meer wormen doorgeven aan haar veulen dan een merrie die goed ontwormd is.
Waar zijn je publicaties over het beter werken van Pyrantel tegen spoelwormen???? Ik heb er anders nog wel eentje over de alom verspreide resistentie tegen Fenbendazole. Een middel waar zoveel resistentie tegen is gebruiken heeft totaal geen zin. En waarom je dat dan ook nog zou verkiezen boven Pyrantel is me al helemaal een raadsel.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 24-11-06 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:25

kiana schreef:
[ Ze geeft toch wel een wormbesmetting door via de moedermelk
Ik blijf bij mijn standpunt betreft ontwormen en veulendiaree......

Dat geloof ik best na in je profiel gekeken te hebben. Knipoog

Wij voeren dagelijks Probiotics, en hebben geen diarree bij veulens met of zonder wormmiddel.

Citaat:
PROBIOTICS IN CONJUNCTION WITH WORMERS

It's a really good idea to give the horse probiotics, especially a day or
two after you give them worm medicine. The worm medicines we give our
horses may kill or upset the horse's natural, beneficial intestinal
bacteria, and it needs to be replenished somehow.

The probiotics are beneficial intestinal bacteria which are natural to
the horses instestines. These can get killed off by worm medicines,
stressful conditions, etc., and when given to the horse by mouth or added
to the horses feed will multiply in the horses gut, helping them digest
their food, and their adequate presence in the gut makes no room for
infective bacteria.