[TI] tinker spingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxLotte

Re: tinker spingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 07:47

Ik denk dat het per tinker heel verschillend is..
De resultaten op wed. zal wel wat minder zijn...
Licht er ook aan of je het luxe type hebt of niet..

Ze kunnen zeker aan de teugel lopen.. maar volgens mij is daar al een topic over..

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:43

*Tequila* schreef:
tinkiebel schreef:
Mijn huidige tinkers zijn heel verschillend. Jip (zoon van de merrie hierboven) vind het geweldig om te springen maar Rascal totaal niet, hij loopt de hindernis gewoon omver.

En niet alleen hindernissen Schijnheilig

Knipoog

Nagelbijten / Gniffelen Clown Voor de mensen die nieuwsgierig zijn Haha! Rascal heeft geprobeert om bij de Bonte Parels naar buiten te springen, het gevolg was dat mijn vriend de dag erna alles heeft moeten maken en vast lassen. Cool

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:46

midgie schreef:
Ja ik geloof dat een tinker vaak onderschat word, ik zei tegen mijn buurvrouw(die alleen "gewonen" bruine paarden heeft) dat mijn tinkers ook wel eens steigerde als ze heel stout , stond ze me heel dom aan te kijken , van kunnen ze dat dan.
Het is jammer dat mensen zo op zo`n prachtig dier neer kunnen kijken,

Idd. Ik had een hele poos terug een vrijspringavond en ik deed dus mee met de tinker. Oké ik ging dan niet zo hoog in de ring, want het was pas mijn eerste keer dat ik zoiets meemaakte. Ik was goed het parcour door gekomen en toen ik de inrijdbak weer inkwam hoorde ik iemand zeggen, die tinker kan toch helemaal niet springen.
De dochter van de eigenaresse ving dat ook op en heeft me nog even 90 cm laten springen. Hij stond er versteld van.
Ach ja, waarom zou een tinker niet kunnen springen toch? Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:47

*Tequila* schreef:
Het voordeel dat Tinkers bij het springen hebben, is dat ze vaak veel kracht hebben om omhoog te komen. Techniek is over het algemeen genomen wat minder. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

En dat is ook vaak gelijk het nadeel, doordat ze vaak veel op kracht springen is de techniek minder. Je ziet ze vaak ver door de achterhand zakken en er enorm veel kracht achter zetten waardoor ze vaak ook behoorlijk steil springen (dicht onder de hindernis afzetten en er ook kort achter weer landen). Een enkele hindernis gaat zo prima en dan halen ze ook behoorlijke hoogtes, maar een parcours zullen ze heel wat meer moeite mee hebben. Weer goed in balans en op gang komen na zo'n sprong is namelijk moeilijker en duurt wat langer dan een na een sprong die met een mooie techniek gesprongen is. Bovendien is de galop voor veel tinkers niet de beste gang, waardoor ze moeite kunnen hebben met snel verkorten en verruimen, wat je nodig hebt in een wat technischer gebouwd parcours. Om 'makkelijk' te kunnen springen moet een paard een goede galop hebben en goed kunnen basculeren (zich rond maken in de rug en hals boven de hindernis, bukken). Dan kost het namelijk veel minder moeite en blijft er veel meer balans.
Maar hiermee zeg ik dus niet dat tinkers per defintie niet kunnen springen, dit is heel algemeen genomen. Er zijn zat uitzonderingen en een simpel parcours zal praktisch zullen verreweg de meesten rond kunnen komen. Maar bij parcoursen boven zeg een meter ga je de techniek toch echt wel nodig hebben.
Die techniek is wel te verbeteren, ook door juist dressuurmatig te rijden. Een paard met een sterke en soepele rug en hals springt altijd makkelijker dan een stijf paard. Ook een paard wat beter leert galoperen zal makkelijker gaan springen.

Ik heb zelf een hele rijtypische tinker, die er niet veel moeite mee heeft om te springen, maar dat is ook voor een groot deel een kwestie van training geweest. Hij kon al over belachelijke hoogtes komen op kracht en hij gebruikte rug rug ook redelijk, maar dat was op een enkele hindernis. Nu springt hij makkelijk een parcours doordat zijn techniek veel beter is, hij is sterker en soepeler, en kan na een hindernis moeiteloos doorgaloperen in een vloeiende beweging. Wel denk ik dat hij een behoorlijk voordeel heeft omdat hij lichtgebouwd is, hij is wendbaarder dan een zwaarder type.

Knap springen zit hem niet zo zeer in de hoogte, maar in het vermogen om makkelijk een heel parcours af te leggen. Een parcours van 80 cm goed rijden is moelijker dan over een enkele hindernis van 1.20 te komen.

Jordy komt over een losse hindernis over de 1.60 heen, maar een parcours van 1.60 zie ik hem nog niet doen, daar heeft hij de techniek niet voor. Een parcours van 1.20 zou toch wel de max. zijn nu.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:23

Helemaal mee eens Supertje Ja

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:04

Haha!

Van de afgelopen vijf of zes springwedstrijden in de B (net begonnen dus) een keer een balkje eraf en verder alleen maar foutloos......... nu dus naar de L

maar tinkers kunnen niet springen ...neee. Haha!

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:48

ze kunnen springen en aan de teugel lopen!

snoopypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:45

mijn tinker springt ook wel 1.00 m als je er maar op gaat trainen kan elke tinker wel springen.

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:40

ik heb nu met me tinker 1 meter gesprongen, dat haalde ze net.

De meeste tinkers zijn juist heel veelzuidig, beetje dresseur, beetje srpingen, beetje revreatief. Tis maar wat je zelf graag wilt (en waar je paard van houd, das nog het belangrijkste!)

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:21

Ik rijd met mijn tinker western en ik ga ook met springen beginnen Tong uitsteken

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:56

Dochterlief voor het eerst gestart in de L laatst......
Hoewel er in het eerste parcours twee weigeringen waren en in het tweede eentje (ze waren even de weg kwijt Haha! ) zijn er geen balkjes afgegooid en we zijn dus ontzettend trotos op ons duo....
Die weigeringen lossen we wel op...bij de eerste springwedstrijden weigerde ze ook maar als mijn dochter wat zekerder wordt verdwijnen de weigeringen vanzelf....
L- springen is natuurlijk ook heel spannend...jij met je tinker tussen al die superspringende, razend snelle pony's Haha!

ShadowTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:29

Mijne kan rond lopen..
En ook gewoon een leuk sprongetje maken hoor..
Elk paard kan springen
Alleen heeft een tinker er geen super bouw voor Vork

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:44

Waar ik gewoon van geniet is dat ik dan allerlei superdure pony's het parcours zie rijden en waar het dan steeds de mist in gaat, en dan komt onze huis/tuin en keuken tinkie (het is wel een slanke hoor) en die springt alles gewoon heel rustig foutloos...... Haha! (tsja, op snelheid zal ze niet winnen)
en natuurlijk snap ik ook wel dat ze de Z wel niet zal halen (maar ach...je weet maar nooit, )maar toch is het leuk om je tinker te zien springen..en prijzen te zien halen...
Ben ook altijd voor haflingers en fjorden als ik ze zie springen Haha! ..weet niet waarom.....

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:50

Ik denk dat tinkers best aan de teugel kunnen en een sprongetje kunnen maken.
Volgens mij zijn ze erg veelzeidig!
Het kan geen kwaad als je eens wat sprongetjes met hem maakt. Zou het niet al te hoog doen want ze zijn er niet op gebouwt.
Ze zijn niet echt geschikt voor wedstrijden denk ik (Dress en springen dan).
Maar ik weet zeker dat er best een paar tinkers hoog lopen en sommige kunnen het ook echt wel!

Veel succes verder.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:54

onzin! iedereen zegt dat tinkers niet kunnen springen omdat ze zo'n grote stevige bouw hebben. Ik heb wel anders gezien, m'n eigen tinker gaat met gemak over de 1.20 met mij der op. hij springt weliswaar anders dan een kwpn ofso. M'n tinker rent keihard op de sprong af remt dan en vuurt zich bijna uit stilstand zo over de sprong heen. Heel leuk vind ik het altijd om met der te springen. dus het is echt onzin dat tinkers niet kunnen springen de een gaat gewoon beter dan de ander. en dat aan de tegel lopen is een kwesties van het oefenen en leren rijden van je paard..
Afbeelding

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:05

Lightielight schreef:
Ben ook altijd voor haflingers en fjorden als ik ze zie springen Haha! ..weet niet waarom.....

Misschien omdat dat niet de standaard paardjes zijn die meedoen? En het dus leuker is als zo'n "Boerenknol" het van zo'n elegant sjiek paardje wint...
Tenminste zo denk ik erover. Haha! Clown

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:40

Trice schreef:
Lightielight schreef:

Misschien omdat dat niet de standaard paardjes zijn die meedoen? En het dus leuker is als zo'n "Boerenknol" het van zo'n elegant sjiek paardje wint...
Tenminste zo denk ik erover. Haha! Clown

Haha! Haha!
zou best eens kunnen.... Haha!

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:40

Ze kunnen goed springen die van mij kan 80 cm en hij kan super aan de teugel lopen dus wat banketstaaf jij ?

Marsafuba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:20

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-07 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:26

die van mij vindt het ook Geweldig! Ze heeft er echt lol in.
Ze is wel een beetje onvoorzichtig; vaak eerst een balkje eraf en dan de 2e x overdreven hoog.
't is dat ik zo'n angsthaas ben, anders zouden we wel hoger springen dan die kleine sprongetjes die we nu doen.
Ze heeft nog nooit geweigerd, en dat schijnt tinker-eigen te zijn: ookal rijd je finaal fout aan, ze springen toch wel. Daarom zijn ze een goed leerpaardje voor de jacht voor kinderen in Ierland.
Maar je moet realistisch zijn; L-niveau is wel het hoogst haalbare voor een Tinker.

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:42

Tarquin vind springen ook super. Alleen gooit hij er bijna altijd één balkje af in een parcours. Met de cross raakt hij ze nooit.

Hij heeft een redelijke techniek voor een Tinker en alleen als hij de dicht bij de sprong uitkomt springt hij alleen op kracht (altijd mijn schuld).
Hij kan een parcours van 1m10 springen, maar ik weet niet of hij veel hoger komt.

Deze sprong is ongeveer 1.05m. Dit was eerder dit jaar en hij is nu fitter en springt beter maar het is ook donkerder dus geen goede foto's
Afbeelding

corina21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:50

hallo,
een vriendin van mij heeft ook een tinker die goed kan springen,
maar ik weet zeker dat ze goed kunnen springenmaar heb je er al eens aan gedacht wat de gevolgen kunnen zijn ze zijn daar hele maal niet voor gebouwd een jongen wat ik kan die sprong ook met de tinker paardje is nu 7 jaar en heeft atrosse,waardoor door het springen ze zijn er echt niet voor gebouwd dan kun je beter dressuur met ze rijden,
gr sammy

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:26

Ik denk eerder dat het te maken heeft met de manier waarop ermee gesprongen is dan dát een tinker springt.
Ze zullen misschien nooit hoog in de topsport komen, maar ze kunnen zeker wél springen. En als er gewoon consequent en met goede techniek mee gesprongen wordt, is de kans op atrose al een stuk kleiner. Dat geldt trouwens voor alle paarden en niet alleen de koudbloeden. Knipoog

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:19

Mijn tinker kan ook goed springen maar.... ze heeft alleen nooit zin.
Altijd als ze een beetje moe is dat zet ze het op het weigeren.
Maar als ze een beetje vris is en er zin in heeft kan ze het zeker wel heel goed.
En aan de teugel lopen doet ze als de beste!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:55

Moderatoropmerking:
Jongens let er wel op dat dit geen fotoverzameltopic wordt he Knipoog Foto's ter illustratie mogen echt enkel als het een zinvolle verduidelijking is van de tekst... Lachen