Veulen met dikke buik en diaree.. maar wel fit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: Veulen met dikke buik en diaree.. maar wel fit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 14:42

Meavey schreef:
Nou ben ik nieuwsgierig wanneer had je voor het laatst met ivermectine ontwormd?
Aan gezien je tegen horzenarven alstijd met ivermectine in het najaar moet ontwormen.
Ziet er erg goor uit zeg blegh, zou haar zeker over 2 weken nog eens ivermectine geven.

Ik heb haar eerder deze zomer ontwormt maar weet niet meer welk merk dat was. En dan dus laatst met equest die ook tegen horzellarve werkt.
internetsite van paardenshop schreef:
Equest: Moxidentine. Equest is een nieuwe wormkuur tegen de meest voorkomende wormbesmettingen o.a : maag,darmwormen, longwormen, bloedwormen en horzellarven. Equest is 90 dagen werkzaam en hiermee een zeer voordelige anti-wormkuur. Gebruik. Oraal: bij paarden en pony`s ouder dan 4 maanden. Injector is voldoende voor 545 kg lichaamsgewicht

Ik moet de arts nog even bellen, en zal even zeggen dat deze jongens eruit gekomen zijn. Grote kans dat zij ook zegt dan er dan nogmaals ontwormt moet worden.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:23

Ik zal eerlijk zijn ik heb slechte ervaringen met moxidectine, ik heb het gebruikt maar zal het niet nog een keer gebruiken ten eerste omdat het bij de geringste overdosering of bij een zwak paard dus al dodelijk kan zijn en ik fok mini´s dus gebruik het nooit meer.
En ten tweede heb ik het nooit echt geweldig vinden werken, en daar draagt dit verhaal maar weer aan bij.
Zelf had ik na ontwoming met moxidectine na 3 weken alweer pony´s die met de staarten begonnen te schuren en na een ander middel was dat zo weg, en het zou 3 maanden moeten werken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 18:46

Meavey schreef:
Ik zal eerlijk zijn ik heb slechte ervaringen met moxidectine, ik heb het gebruikt maar zal het niet nog een keer gebruiken ten eerste omdat het bij de geringste overdosering of bij een zwak paard dus al dodelijk kan zijn en ik fok mini´s dus gebruik het nooit meer.
En ten tweede heb ik het nooit echt geweldig vinden werken, en daar draagt dit verhaal maar weer aan bij.
Zelf had ik na ontwoming met moxidectine na 3 weken alweer pony´s die met de staarten begonnen te schuren en na een ander middel was dat zo weg, en het zou 3 maanden moeten werken.

Ik zit er sowieso over te denken een mailtje te sturen naar de makers van equest met dit verhaal met de foto erbij.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:39

Mijn veulen heeft ook een dikke buik. 4 weken geleden heb ik de dierenarts laten komen en van hem moest ik mijn veulen gaan bijvoeren. Nu is ze boven niet meer zo schraal, maar ze lijkt nog steeds een beetje op een drachtig veulen.. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet, nu ik jullie verhalen hier hoor over die wormen. De dierenarts heeft 2 keer een wormenspuit gegeven en ik van de week ook weer. Ik zal morgen foto's maken van haar. Graag jullie hulp!!

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:40

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:56

Bolle buik bij veulens is idd vaak een geval van een tekort en/of wormen.
Vaak geeft extra graan/brok bijvoeren en idd een wormenkuur al een hoop verschil, zoals ik al zei is het heel vaak juist spoelwormen en dan kan je beter een keer febendazol nemen aangezien bij veulens ivermectine niet zo goed meer lijkt te werken.
Voor de horzels moet je idd juist wel ivermectine hebben.