Merrie zonder papier laten dekken? Ja of nee...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

Re: Merrie zonder papier laten dekken? Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:45

sarabande schreef:
Raar dat ik geen antwoord krijg op mijn vraag over de gezondheid van de merrie, want dat vind ik erg belangrijkzeker als je al geen zicht op de afstamming hebt.

Voor zo ver ik weet is mijn merrie gezond. 2 jaar geleden heeft ze een peesblessure gehad. Dit kwam door een ongeluk in stal, ze heeft op een of andere manier haar waterbak stuk getrapt. Dit is na rust en een stapprogramma weer helemaal genezen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:47

Je bedoelt dat je geen rapport van een veterinaire keuring hebt???

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:50

Klopt...die heb ik niet.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:51

Als je merrie gewoon klinisch goed is zou ik zeggen waarom niet. Je kan volgens mij uit jouw merrie met een goed gekeurde hengst echt wel mooie goede veulen halen. Zo lang je gaat voor een goed fok product en niet voor vermeerdering van het aantal paarden in Nederland zie ik er geen kwaad in om met je merrie te fokken

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:52

waarom niet ?
je kan het veulen wel weer verbeteren door een goede hengst met goede extrieur erop laten zetten
kan je er een super veulen uithalen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:01

Marcella_e schreef:
Als je merrie gewoon klinisch goed is zou ik zeggen waarom niet. Je kan volgens mij uit jouw merrie met een goed gekeurde hengst echt wel mooie goede veulen halen. Zo lang je gaat voor een goed fok product en niet voor vermeerdering van het aantal paarden in Nederland zie ik er geen kwaad in om met je merrie te fokken
`

Kan je mij de definitie geven van een goed fokproduct???

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:10

@sarabande, dus jij zou mij eerst een veterinaire keuring adviseren?

Ik ga echt niet zo maar mijn merrie laten dekken, ik wil graag alle risico's weten die mijn paard meer heeft omdat ze geen papier heeft.

Dat het veulen geen volwaardig papier zal krijgen maakt mij niet uit. Ik geef niet om papieren, anders had ik mijn merrie ook nooit gekocht. Maar dat is inderdaad een hele andere discussie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:35

Liquita ik zou nooit met een merrie fokken waar ik de afstamming niet van ken.
Maar goed jij kent jouw paard en het karakter, dan zou ik op zijn minst willen weten of ze geen erfelijke gebreken heeft, anders zet je een veulen met erg veel achterstand op de wereld.
Als ze gezond is kan je gaan zoeken naar een hengst die haar exterieur op de door jou gewenste punten zou kunnen verbeteren c.q. aanvullen, als je achter de vader kan komen kan je dat nog iets gerichter doen omdat je kan zien wat hij zelf heeft gebracht.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:40

Oke, duidelijk. Maar hoe kan ik er achter komen of ze geen erfelijke gebreken heeft?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:43

Op medisch gebied loopt je paard geen andere risico's als een paard met een papier. dekking, dracht en bevalling worden door een papiertje echt niet anders. Als je merrie goed gezond is kun je haar rustig laten dekken. Erfelijke gebreken als bijv. OCD zijn uit te sluiten door foto's, maar als je merrie 13 jaar is en nooit enig probleem heeft gehad denk ik dat dat wel meevalt. Mooi dier trouwens, is het misschien een idee om er een goede NRPS rijpaardhengst op te zetten, dan krijgt je veulen namelijk wel een gewoon veulenboekpapier.
Ik heb zelf een KWPN hulpboek merrie, weet wel de volledige afstamming maar kan er niet mee naar keuringen etc. Wil haar voor geen goud kwijt, het papier maakt echt het paard niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:50

LIQUITA schreef:
Oke, duidelijk. Maar hoe kan ik er achter komen of ze geen erfelijke gebreken heeft?

Laten keuren, foto's laten maken. Op de totale kosten van dekken, veterinaire drachtigingsbegeleiding, opfokkosten veulen etc is dat maar een marginale uitgave, daarnaast kan je het altijd laten zien als je het veulen ooit wilt verkopen.

Het NRPS advies lijkt me wijs.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:52

Dank jullie wel, ik ben al weer wat wijzer geworden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:54

sarabande schreef:
Marcella_e schreef:
`

Kan je mij de definitie geven van een goed fokproduct???

Ik ga me best doen Haha!

Ik vind een goed fokproduct een veulen waarbij je bij de hengst keuze let op je merrie, wat de verbeter punten zijn etc. Het veulen (je foktproduct) moet laat maar zeggen een verbetering zijn op je merrie. Dus bijvoorbeeld de merrie heeft een stijle schouder dat kijk je voor een hengst met een goede schuine schouder. De merrie heeft een erg korte rug dan kijk je voor een hengst met langere rug etc.

Wat sommige mensen doen die kiezen dan bijvoorbeeld een niet goed gekeurde hengst uit en die letten verder nergens op dan ben je gewoon de populatie aan het vermeerdere in plaats van echt aan het fokken Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:59

Marcella_e schreef:
Dus bijvoorbeeld de merrie heeft een stijle schouder dat kijk je voor een hengst met een goede schuine schouder. De merrie heeft een erg korte rug dan kijk je voor een hengst met langere rug etc.

Klinkt leuk, maar zo werkt het vaak niet. Nu kijk je alleen naar het uiterlijk van de hengst en merrie, en niet wat er genetisch nog meer voor mogelijkheden zijn. Op deze manier maak je het alleen maar onvoorspelbaarder.

En op deze manier heb je absoluut geen garantie op een goed fokproduct.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:22

Ik zou de merrie in ieder geval zeker klinisch laten keuren.

Of ik foto's zou laten maken weet ik niet. Dat gebeurd bij de ster en keurmerrie's ook niet (bij het nrps dan verder weet ik het niet)

Sammie zou jij het genetische verder willen toelichten dan? Daar ben ik ook wel benieuwd naar Haha! (alvast bedankt)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:41

Marcella_e schreef:
Ik ga me best doen Haha!

Ik vind een goed fokproduct een veulen waarbij je bij de hengst keuze let op je merrie, wat de verbeter punten zijn etc. Het veulen (je foktproduct) moet laat maar zeggen een verbetering zijn op je merrie. Dus bijvoorbeeld de merrie heeft een stijle schouder dat kijk je voor een hengst met een goede schuine schouder. De merrie heeft een erg korte rug dan kijk je voor een hengst met langere rug etc.

Wat sommige mensen doen die kiezen dan bijvoorbeeld een niet goed gekeurde hengst uit en die letten verder nergens op dan ben je gewoon de populatie aan het vermeerdere in plaats van echt aan het fokken Haha!

De moeder van die merrie kan wel een extreem schuine schouder hebben en als daarachter weer volbloed zit dan heeft ze meer kans op het doorgeven van een schuin dan van een rechte schouder, hoe recht haar eigen schouder ook moge zijn, om er maar een onderdeel uit te pikken. Dat weet je alleen als je de achtergrond van de merrie kent. De meeste goede fokkers zoeken niet zomaar een hengst maar proberen hun merriestam aan te vullen en te verbeteren.

Ik vind het een vreemde redenatie dat iemand met kennis van een merriestam zou vermeerderen en iemand die daar geen enkel zicht op heeft een goed product fokt dat is de wereld op zijn kop.

Marcella_e steeds meer fokkers laten hun merries bewust wel keuren, maar waarom is dat niet nodig vind jij???

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:28

Ik heb niet gezegt dat het niet nodig is, maar ik niet zou weten of ik het zou doen. Als de merrie nooit lichamelijke gebreken of wat dan ook heeft vertoont vraag ik me af of foto's wel perse noodzakelijk zijn. Ik heb laatst 1 x een foto moeten laten maken voor een gebrokengriffelbeen. kosten bijna 300 voor 2 foto's. Het moet voor een hobby fokker ook wel op te brengen zijn natuurlijk. Met een paard dat constant met blesures loopt zou ik foto's wel verstandig vinden omdat die ook daadwerkelijk toont dat die ergens last van heeft.

De fokker van mijn paard laat alleen de echte dure paarden op de foto zetten en de normale paarden worden gewoon klinisch gekeurd

Als je kijkt naar de echt profecionele fokkers die er ook hun dagelijks brood mee verdienen dan sluit ik me wel helemaal bij jouw reactie aan.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:40

Het is maar net wat jezelf wilt, als jij wil fokken met een merrie zonder papier, waarom niet? Qua type vind ik jou merrie helemaal niet raar. En fokken doe je niet alleen op papier, heb je toch ook echt een paard voor nodig waar je de minpuntjes of zwakkere puntjes op kunt verbeteren.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:03

RUBYWHITE schreef:
Het is maar net wat jezelf wilt, als jij wil fokken met een merrie zonder papier, waarom niet? Qua type vind ik jou merrie helemaal niet raar. En fokken doe je niet alleen op papier, heb je toch ook echt een paard voor nodig waar je de minpuntjes of zwakkere puntjes op kunt verbeteren.

Mooi gezegt! Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:11

je kan wel een hoop gaan speculeren, en voor de duidelijkheid ik kan me helemaal plaatsen in sarabande want zij heeft er echt wel kaas van gegeten, maar met alleen speculeren kom je er niet.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:53

Mee eens!! Ik vind ook zeker ze een hoop kennis heeft net als Sammie. ik zou alleen wel iets meer willen weten over het genetische. (ik leer graag) Dus als iemand daar info over heeft staat me PB open aangezien dit mijn toppic niet is Haha!

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 13:38

Marcella_e schreef:
Mee eens!! Ik vind ook zeker ze een hoop kennis heeft net als Sammie. ik zou alleen wel iets meer willen weten over het genetische. (ik leer graag) Dus als iemand daar info over heeft staat me PB open aangezien dit mijn toppic niet is Haha!

Mag best hier hoor Haha! , ik vind het ook wel interessant.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:19

Wat bedoel je met het genetische????