kleurvererving: stekelharige heeft schimmelgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: kleurvererving: stekelharige heeft schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:40

Nog even Lachen (nav Sammie)
Bont-patronen kunnen in maximale en in minimale vorm voorkomen. Een paard kan dus alleen een forse bles hebben en 4 witte voetjes en toch 'bont' zijn.
Hier een minimale Tobiano (onderop die zwarte)
http://www.equinecolor.com/tobiano.html

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 14:06

DubbelDun, ik heb op die site zitten kijken, heel interessant. maar stekelharig wordt niet apart benoemd (is waarschijnlijk ook niet zo speciaal). Heb jij enig idee hoe dat in het engels genoemd wordt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:09

DD dat weet ik, maar om dan 'bont'gen te hebben (ik dacht trouwens dat ze dat sabinobont noemde?) moeten ze wel die bles en 4 witte benen hebben, dus niet een blesje en een sokje achter. Uit zo'n merrie of hengst kan dan wel weer een (gehele) bonte komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:17

Javayo schreef:
DubbelDun, ik heb op die site zitten kijken, heel interessant. maar stekelharig wordt niet apart benoemd (is waarschijnlijk ook niet zo speciaal). Heb jij enig idee hoe dat in het engels genoemd wordt?

Stekelharig kan 2 dingen betekenen;
-roan-vorm (= erg stekelharig, maar met een duidelijk donkerder hoofd (zonder witte haren)
-rabicano (= vooral de flanken/liezen en met een coontail)

@Sammie: alle bontvormen (Tobiano en Overo) kunnen in maximale en minimale vormen voorkomen. Ook kunnen 2 bontvormen samen voorkomen. Sterker nog alle Overo-vormen + Tobiano kunnen in 1 paard zitten.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:29

hoe kan dit dan Verward
mijn merrie heb een zwarte vader en zijn opa is donkerbruin
haar moeder is donker bruin en haar oma ook
maar mjn merrie is donkerbruin met veel witten haren (had ze namelijk niet toen ik haar kocht)n
maar ze heb nu een mijn 4maanden jong veulen en die heb ok hier en daar al een witte haar
hoe kan dat dan?
wordt de merrie dan toch wit Verward
hoop het niet

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:41

Dit is een heeel interessant topic. Ik volg het even. Ben er ondertussen achter dat een van mijn twee paarden dus sabino is, met inderdaad een witte staartinplant en 4 witte benen en vlekje op de buik. Zo leer je nog eens wat hè!
Maar als ik zo rond me kijk hebben de meeste warmbloedpaarden die stekelharig zijn dus een rabicanovorm, de roankleur komt volgens mij meer voor bij de "show"rassen. Ik heb in ieder geval nog nooit een roan KWPNer gezien..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:44

pascha7 schreef:
hoe kan dit dan Verward

Als je deze merrie bedoelt,
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TVSNYK4Y
die heeft duidelijk een coontail en is dus rabicano. Dit zal ze echt wel van een ouder geërfd hebben en het veulen heeft het dus weer van haar geëerfd.
Rabicano kan met de jaren steeds meer witte haren geven, maar zo wit als een schimmel is zal ze nooit worden. Het hoofd blijft donker iig.

@livvy: er komen ook veel meer rabicano's/sabino's voor als men denkt.
In sommige rassen komen bepaalde modifiers helemaal niet voor, soms omdat het er gewoon uitgefokt is (geen papier bij die kleur) of soms omdat het er gewoon nooit ingezeten heeft.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 14:45

DubbelDun schreef:
-roan-vorm (= erg stekelharig, maar met een duidelijk donkerder hoofd (zonder witte haren)

Maar beiden heb je dus in meer en mindere maten neem ik aan. Want bij mijn paard zie je het van veraf bijna niet zitten (zie maar de foto's in mijn profiel. Hij heeft behalve z'n kolletje en snebje geen verspreid zittende witte haren aan het hoofd), maar dat kan ook toeval zijn. een hele zwarte staart en manen... en dan vooral blij de flanken en liezen wat meer witte haartjes, maar echt zeer verspreid over het lijf.

Hij klinkt mij dus als ofwel een rabicano zonder de coontail, of een roan, maar dan in zeer milde mate (of in de toekomst nog toenemende vorm, want hij is pas 4,5 jaar).

Hij heeft trouwens wel 3 witte sokken met daarin veel zwarte vlekken bij de kroonrand... ik weet niet of dat er ook een link mee heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:52

Javayo schreef:
Hij heeft trouwens wel 3 witte sokken met daarin veel zwarte vlekken bij de kroonrand... ik weet niet of dat er ook een link mee heeft?
Dat zijn Ermine-spots
Citaat:
Ermine spots are not necessarily a true characteristic of Tobiano as they do occur on horses who do not have this pattern

Rabicano heb je ook in minimale vorm. Witte haren in flanken en liezen is echt een Rabicano-verschijnsel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:56

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:15

Nou inderdaad! dat was me niet opgevallen... lijkt wel wit haar bij de staart aanzet... dan heeft mijn paard het in ieder geval van moederskant.

Kan het zo zijn dat mijn paard nog geen witte haren bij de staart aanzet heeft door zijn jonge leeftijd? wellicht dat dat dan alsnog op komt zetten als hij wat ouder wordt?

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:18

hai Ghislaine,

Wel toevallig weer hé want Oen is ook stekelharig. Hij krijgt steeds meer witte haren over zijn lijf, beetje jammer.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:21

Hoi Alexandra, de jouwe heeft geen sultan erachter zitten hè? Ik vind het opzich wel leuk staan dat stekelharige... al moet het liever niet té worden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:35

Javayo schreef:
Kan het zo zijn dat mijn paard nog geen witte haren bij de staart aanzet heeft door zijn jonge leeftijd? wellicht dat dat dan alsnog op komt zetten als hij wat ouder wordt?
Kan heel goed. Soms zie je het naa jaar al en soms pas op latere leeftijd.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:37

wil het even volgen mijn pony is ook stekelharig..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:54

Sammie schreef:
DD dat weet ik, maar om dan 'bont'gen te hebben (ik dacht trouwens dat ze dat sabinobont noemde?) moeten ze wel die bles en 4 witte benen hebben, dus niet een blesje en een sokje achter. Uit zo'n merrie of hengst kan dan wel weer een (gehele) bonte komen.

Dat is geen sabino-bont maar echt Tobiano, sabino is een ander gen en niet verwant aan tobiano.

Tobiano's hebben inderdaad altijd 4 witte voeten, maar tobiano geeft GEEN blessen! Dat is een veel voorkomend misverstand. Een tobiano kan een bles hebben, maar dat is dan te danken aan een ander gen naast het tobiano-gen (daarover na de 2e quote meer Haha! ).
Een minimale tobiano zal wel altijd 4 witte voeten hebben. Maar minimaal tobiano is behoorlijk zeldzaam.
DubbelDun schreef:
Javayo schreef:

@Sammie: alle bontvormen (Tobiano en Overo) kunnen in maximale en minimale vormen voorkomen. Ook kunnen 2 bontvormen samen voorkomen. Sterker nog alle Overo-vormen + Tobiano kunnen in 1 paard zitten.

Stekelharig heeft ook nog een andere oorzaak, namelijk sabino. Sabino is zelfs de meest voorkomende veroorzaker van stekelharigheid.
Sabino is eigenlijk niet 1 simpel gen, maar een complex waar nog lang niet alles over bekend is.
Wat nu wordt aangenomen, en waar alles op wijst, is dat sabino bestaat uit meerdere delen. Dat houdt dus in dat een paard niet alle delen van het complex hoeft te hebben om sabino te zijn, maar ook maar een klein deel van het complex kan hebben. Hoe meer delen hoe meer sabino.
Overigens is het zo dat ALLE aftekeningen bij paarden ergens door veroorzaakt worden, een bles of witte voeten zijn er niet zomaar. En sabino zorgt daar voor het overgrote deel voor. De andere veroorzaker van deze aftekeningen is Splash, maar splash komt vrij weinig voor vergeleken met sabino. Groot verschil is ook dat splash blauwe ogen kan geven, sabino niet.
Het doorsnee paard met bles en witte voetjes is dus ook al sabino, het grootste deel van de paarden draagt sabino. Maar die paarden hebben dus maar een klein deeltje van het complex, een maximale sabino zal vrijwel helemaal wit zijn.
Sabino geeft dus aftekeningen aan het hoofd en de benen, maar ook stekelharigheid en witte vlekken die van onderaf lijken te komen en die grillig kunnen zijn bij meer uitgebreide vormen.

Overigens nog even over de bont-vormen, DD schrijft 'alle Overo-vormen'. In US worden zowel Frame, Splash en Sabino onder de noemer 'overo' geschaard, maar het zijn echt 3 aparte genen, en dus 3 aparte patronen. In Europa wordt met Overo eigenlijk altijd alleen frame overo bedoeld.
Tobiano en Frame zijn eigenlijk de 'echte' bont-genen (geven beide in bijna alle gevallen witte vlekken op het lijf), Sabino en Splash zijn eigenlijk genen die aftekeningen veroorzaken en die uitgebreider KUNNEN zijn waardoor het wit door loopt op het lichaam.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:18

Citaat:
Sabino en Splash zijn eigenlijk genen die aftekeningen veroorzaken en die uitgebreider KUNNEN zijn waardoor het wit door loopt op het lichaam.
Je hebt gelijk en ik heb het 'shining example' ervan hier thuis staan Lachen
http://img70.imageshack.us/img70/4479/grazen2or0.jpg
http://img70.imageshack.us/img70/1444/e ... l06mt3.jpg
Duidelijk Overo-Frame met een Sabino of Splash neus en benen, waarin het wit deels is 'doorgeschoten' . Zie het verschil in beenkleur voor en achterkant van hetzelfde been.
Verder is ze Black + Agouti + Dun (wildkleur)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:35

Prachtig getekend paard heb je DD! Inderdaad heel duidelijk frame, en ik zou zeggen hoogt waarschijnlijk in combinatie met Sabino. Ze heeft zo te zien geen blauwe ogen, en zowel frame als splash geven blauwe ogen (zijn de enige 2 genen die blauwe ogen geven trouwens), als ze beide heeft en geen blauwe ogen zou dat wel erg toevallig zijn. Op de neus is de aftekening ook vrij grillig, wat typisch is voor zowel frame als sabino (heeft ze toevallig ook wit op de kin of een witte vlek tussen de kaken onderaan?), splash heeft de neiging meer scherp afgetekende aftekeningen te geven.
De benen zijn heel apart getekend, erg gaaf trouwens. Je ziet dat de benen eigenlijk door het frame geheel gekleurd zouden moeten zijn (frame alleen geeft 4 effen benen), maar dat er een ander gen aan het werk is er overheen. Die knievlek is ook typisch voor sabino, net als dat de aftekeningen aan de voorkant omhoog lopen en grillig zijn.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:47

pfieuw wat en verhalen allemaal haha kan het toch nog niet helemaal volgen maar het is al laat en heb niet zo n zin om het nog heel aandachtig door te lezen sorry Bloos

Maar ik heb een koffie vos (kwpn) moeder is platenbont bruin en vader bruin.

Toen ik er kocht had ze idd nog geen witten haren...nu is ze 5 en na het verkleuren van de zomer heeft ze heel veel witte haren gekregen over heel de lijf heen ze heeft niks wit bij der staart....Bloos

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:34

DubbelDun schreef:
pascha7 schreef:
hoe kan dit dan Verward

Als je deze merrie bedoelt,
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TVSNYK4Y
die heeft duidelijk een coontail en is dus rabicano. Dit zal ze echt wel van een ouder geërfd hebben en het veulen heeft het dus weer van haar geëerfd.
Rabicano kan met de jaren steeds meer witte haren geven, maar zo wit als een schimmel is zal ze nooit worden. Het hoofd blijft donker iig.

@livvy: er komen ook veel meer rabicano's/sabino's voor als men denkt.
In sommige rassen komen bepaalde modifiers helemaal niet voor, soms omdat het er gewoon uitgefokt is (geen papier bij die kleur) of soms omdat het er gewoon nooit ingezeten heeft.

bedank ja die merrie bedoel ik Haha!
dus er moet schimmel in haar familie zitten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:32

Javayo schreef:
Nou inderdaad! dat was me niet opgevallen... lijkt wel wit haar bij de staart aanzet... dan heeft mijn paard het in ieder geval van moederskant.

Die van mij heeft nu pas ( met 2,5 ) de eerste witte haren in de staartaanzet. Wij weten nu in ieder geval van welke kant het wel eens zou kunnen komen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:58

@pascha7: nee juist geen schimmel, maar Rabicano. Dat is heel wat anders.

@Supertje: geen blauwe ogen. Haar zoon wel (eentje) ook in het bruine gedeelte van zijn hoofd.
Onder de kaak is ze helemaal bruin, alleen de onderlip is een beetje wit.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 09:01

De mijne is wel al 4,5. maar ik heb gister nog eens goed z'n staart bekeken... en in de staartaanzet kon ik wel geteld 2 witte haren ontdekken Knipoog

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:37

Dus als ik het goed begrijp kan een stekelharig paard met alleen een bles (geen witte benen) ook een rabicanovorm zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:05

Als er ook een paar witte haren bij de staartaanzet zitten wel ja.