Gedeeltelijk afspenen: overdag eraf, 's nachts weer samen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Gedeeltelijk afspenen: overdag eraf, 's nachts weer same

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:40

Hihi we hebben goede degelijke omheining hoor maar dat gestress en gedraaf naast die heining vind ik maar niks. En ook in een houten omheining kunnen ze met een beentje erdoorheen gaan. Ik vind het meer rust geven om ze eerst 's nachts apart te zetten en daarna ook overdag na een tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:12

ik zou het ook niet doen, ik heb mijn veulen ook vaak zat zo'n 3 uur op stal laten staan toen hij 5 maanden was, of in de wei, dat is helemaal niet zo erg, vooral omdat hij ookal water dronk.
Nu is hij vandaag, met 6 maanden, naar de opfok gegaan. Hij was er helemaal aan toe, dat zou ik eerder doen!

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:06

Ik zou hem niet snachts nog bij de moeder zetten, ik heb ook een veulentje gehad. en die is er na 4 maanden gelijk helemaal vanaf gegaan.. want anders blijft de moeder nog melk aanmaken.. dat moet toch opdrogen. Anders word er steeds nieuwe melk aangemaakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:48

kiekjee schreef:
Ik zou hem niet snachts nog bij de moeder zetten, ik heb ook een veulentje gehad. en die is er na 4 maanden gelijk helemaal vanaf gegaan.. want anders blijft de moeder nog melk aanmaken.. dat moet toch opdrogen. Anders word er steeds nieuwe melk aangemaakt.

Het gaat hier over geleidelijk afspenen dus het is niet erg dat de merrie nog melk aan blijft maken. Door de geleidelijke afname van de vraag naar de melk, neemt ook de productie geleidelijk af.
Jij hebt dus abrupt gespeend, kan ook, das ook een manier.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:16

Suzanne, op welke leeftijd van het veulen begin je dan met 's nachts apart op stal? En hoe lang doe je dat dan, voordat ze definitief gespeend wordt?

Vind ik wel een vriendelijke manier overigens. Heb zelf een trauma aan abrupt afspenen overgehouden. Dat eens, maar nooit meer Knipoog. (abrupt afspenen dan he... veulentjes zijn wel welkom Haha!).

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:02

Ik ben op 5,5 maand begonnen met 's nachts apart doen. Dit omdat 2 van de veulens verkocht waren en eind oktober weg moesten.
Ik heb nu nog 1 veulen over en die loopt overdag bij moeder in de gemengde kudde en 's nachts apart op stal. Ze kunnen elkaar wel zien en horen, maar niet drinken.
Het uier past zich vanzelf aan op de vraag naar melk. Ik heb zo nooit last van mega uiers, mede omdat ze er vrij laat af gaan. Ook zorg ik ervoor dat de merries wat minder te eten krijgen, waardoor de productie ook afneemt.
Het veulen dat ik nu nog heb, blijft erbij overdag totdat ze niet meer op het land kunnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:19

Ja zoiets, rond de 5 maanden. Als het met eten goed gaat later. Maar als moeders het veulen geen hapje brok gunt dan weleens eerder.
En helemaal eraf, tja dat ligt er aan wat ik met de merrie wil doen. Vorige keer wilde ik weer gaan rijden en toen is ie er eerder afgegaan. Nu hoef ik toch niet te rijden en mag ze de hele winter overdag erbij blijven lopen, tot het voorjaar, dan gaat ze het grote land op met een paar vriendjes.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:46

Wel grapppig hoor, de meeste vrouwen stoppen uiterlijk rond de 6 maanden met borstvoeding terwijl hun baby nog lang niet kan eten en dus gewoon een flesje moet. Dan willen jullie wel een veulen zo lang bij z'n moeder laten lopen. Terwijl dat veulen met 4 maanden gewoon zelfstandig kan eten... Heb je er wel eens aan gedacht wat voor een weerslag dat geeft op een merrie. Die moet zich nl. helemaal geven aan dat veulen. Melkproductie is er wel of het is er niet. De merrie heeft geen kraantje die ze 's nachts een stukje dicht kan draaien net als bij vrouwen want die moeten dan ook afkolven vanwege de spanning. Een paard kan alleen geen auw zeggen.

Voor wat betreft afspenen, de pijn moet zo kort mogelijk zijn dus in één keer eraf vanaf 4 maanden.

Wil je ze langer laten lopen samen, laat ze dan ook gewoon samen lopen. Ik zou ze hooguit apart brok geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:04

@janderegelaa:
Wat de meeste vrouwen doen, moeten ze helemaal zelf weten. Knipoog Hoewel daar ook al een bewustwording c.q. verschuiving in plaatsvindt en veel moeders langer borstvoeding geven. Dit terzijde. Knipoog

Voor een merrie is het heel normaal en natuurlijk dat haar veulen zo'n 11 maanden bij haar drinkt, en indien ze niet opnieuw drachtig is, zelfs langer.
Dus wie zijn "wij" (ik dus niet) om te bepalen dat ze daar na 4 maanden maar mee moeten stoppen. Ik vind het te absurd voor woorden.

Wanneer je als eigenaar ziet dat de merrie het niet trekt, dan is òf je voerbeleid niet goed geweest òf je moet je voerbeleid alsnog aanpassen.

Bij ons zijn de veulens nu bijna een half jaar en lopen & drinken allemaal nog bij hun moeders. De merries zien er nog steeds fantastisch uit, en de veulens ook.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 21:38

Die van mij is nu 5 maanden en loopt bij de moeder, beide zien er prima uit ! Met een maand of twee ging de moeder wat invallen en vanaf dat moment heb ik haar krachtvoer verhoogd en met 4 maanden ben ik het veulen ook apart gaan bijvoeren.
Ik heb ook zoiets van waarom zou ik haar eraf halen. De enige reden dat ik haar overdag bij de andere veulens zou willen zetten is dus dat ze dan niet in haar eentje op stal hoeft als ik of mijn dochter gaat rijden (waar ze overigens ook niet moeilijk over doet Knipoog ).

Voor wat betreft de borstvoeding bij mensen: ook bij vrouwen is het prima mogelijk om twee keer per dag nog borstvoeding te geven zonder tussendoor te kolven en zonder zere borsten. De melkproductie past zich nl aan aan de vraag. En ook bij borstvoeding slapen babies op een gegeven moment 's nachts door en geeft de moeder alleen nog overdag voeding. Als je toch met mensen gaat vergelijken: je moet juist de borstvoeding nooit in 1x stoppen want dan krijg je geheid borstontsteking en pijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 08:55

Inderdaad en mijn merrie is trouwens echt tonnetje rond, veels te dik. Ik geef haar al minder voer maar ze staat nog steeds zwart rond te glimmen in de stal en ze geeft nog echt veel melk. Ze lijdt er totaal niks onder, ze lijkt alleen maar dikker te worden na een veulen. Zolang de situatie zo is mag het veulen er bij blijven drinken van mij.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:22

Ik denk dat ze steeds onafscheidelijker worden als je ze steeds bij elkaar zet en weer bij elkaar weg.. Als er genoeg beschutting buiten is, is er niets aan de hand om hem buiten te laten, wordt ie erg hard van.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:36

JoviBan schreef:
@janderegelaa:
Voor een merrie is het heel normaal en natuurlijk dat haar veulen zo'n 11 maanden bij haar drinkt, en indien ze niet opnieuw drachtig is, zelfs langer.
Dus wie zijn "wij" (ik dus niet) om te bepalen dat ze daar na 4 maanden maar mee moeten stoppen. Ik vind het te absurd voor woorden.

Wanneer je als eigenaar ziet dat de merrie het niet trekt, dan is òf je voerbeleid niet goed geweest òf je moet je voerbeleid alsnog aanpassen.

Bij ons zijn de veulens nu bijna een half jaar en lopen & drinken allemaal nog bij hun moeders. De merries zien er nog steeds fantastisch uit, en de veulens ook.

Hier lopen twee (welliswaar al iets oudere) fokmerries rond. Na 3,5/4 maanden beginnen die veulens echt wel te trekken aan die merries hoor.
Ik voer de merries en de veulens apart bij en ze kunnen de hele nacht door zoveel eten als ze willen (mooi kuil) en overdag in gras.

Toch haal ik de veulens er echt (uiterlijk) met 5 maanden vanaf. Daarna wordt het echt een aanslag op die merries.

@TS: Ik zou het veulen er gewoon afhalen of in ieder geval proberen bij leeftijdsgenootjes in de wei te krijgen. Dit is gewoon heel goed voor de opvoeding. Die leeftijdsgenootjes voeden jouw veulen waarschijnlijk meer op dan de moeder doet.
Mijn wedstrijdpaard heeft voorgaande jaren ook een veulen aan de voet gehad. Na ongeveer de tweede maand keken veulen en moeder nauwelijks meer naar elkaar om. Op een gegeven moment bleven ze ook gewoon in de wei wanneer ik ging rijden...
Ze gingen helemaal hun eigen gang. Veulens allemaal bij elkaar en alleen even naar moeders toe om te drinken.

Naar mijn mening kunnen ze dat drinken na 5 maanden ook wel uit een waterbakje en afspenen was dan ook geen probleem. Nadat het uier na zo'n 3 weken was opgedroogd ging de merrie ook gewoon weer bij de groep in. Het veulen mocht dan niet meer drinken, maar stond nog wel regelmatig eens bij moeders...