4 maanden dracht, nu al melk. Normaal???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Re: 4 maanden dracht, nu al melk. Normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:31

Mijn merrie heeft nooit eerder een veulen gehad. Vorig jaar hadden we haar ook laten dekken, toen kreeg ze precies hetzelfde en heeft ze verworpen. Nu kreeg ze weer hetzelfde als vorig jaar en hebben we haar met spoed aan de regumate gedaan. Ze krijgt het nu meer dan een maand en ze is nog steeds drachtig. Wel krijgt ze nog steeds meer dan de normale dosis, omdat alles meer op gang komt als ze minder krijgt.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 13:49

Hoeveel krijgt ze dan? Ik weet nl. niet wat een normale dosis is.
Mijn paard krijgt 10cc per dag. In welke maand van de dracht is ze nu? en in welke maand ging het de vorige keer fout?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:36

De vorige keer ging het mis rond de 4,5 maand en dat dreigde nu precies rond hetzelfde tijdstip te gebeuren. Ze kreeg toen 16ml regumate, nu zit ze ook ongeveer aan de 10ml. Ze is nog steeds drachtig Lachen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 09:10

Oké Rinske, dat stelt me een beetje gerust omdat 10 ml blijkbaar normaal is.
Mijn merrie zit nu op ongeveer 5 maanden en op dit moment gaat het heel goed.
Afgelopen zondag zou haar laatste springwedstrijd zijn (dat dachten we tenminste omdat het leek alsof ze het niet meer leuk vond), maar nu sprong ze eigenlijk weer hartstikke goed. Haha!
Ze heeft nu nog 1 wedstrijd in December. Heb haar startkaart afgemeld voor 2007, zodat ze het wat rustiger aan kan doen. Wil wel proberen nog wat oefenwedstrijdjes te laten rijden omdat ik haar wel graag zo lang mogelijk in goede conditie wil houden. En stil staan vind ze helemaal niet leuk.

Voor ons geldt dus hetzelfde: keep your fingers crossed Pling

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:42

Hallo,
Mijn merrie 14 jaar heeft dit jaar 4 maanden voor de uitgerekende datum een vol uier gehad. De melk liep er met stralen uit. We zijn voor controle elke twee weken naar de kliniek geweest voor het maken van een echo. Ze waren bang voor placentitus (een ontsteking aan de placenta). Dit was gelukkig niet het geval. Mijn merrie heeft uiteindelijk 18 dagen overtijd gestaan en een gezond veulen op de wereld gebracht. Alleen had de merrie geen biest meer in het uier. We hebben toen via een paardenkraamkliniek biest gekregen. Dit hebben we toen het veulen geboren werd met een fles gegeven. De DA heeft na 6 uur getest of er genoeg antistoffen in het bloed van het veulen zaten. Dit was gelukkig allemaal goed.
Helaas is het veulen 4.5 maand oud overleden aan een onsteking van de dunne darm.
Succes met je merrie.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 13:52

Wat jammer dat je veulen het uiteindelijk toch niet gered heeft. Verdrietig
Hoe komt hij/zij aan een dunne darmontsteking. Heeft dat misschien toch nog te maken met het krijgen van de biest?
Heb je de merrie nu wel weer drachtig?

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:12

Het kan zijn dat het veulen uiteindelijk toch iets minder weerstand had opgebouwd. De DA had geen verklaring hoe ze aan die onsteking is gekomen. We hebben de merrie niet weer laten dekken.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 13:19

Tja, iedereen weet dat er risico's zitten aan fokken, maar het blijft toch altijd zuur als het mis gaat. Succes verder met je paarden.

agee

Re: 4 maanden dracht, nu al melk. Normaal??? update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 09:27

Afgelopen weekend heeft mijn merrie een gezond merrieveulen gekregen!
Dus ondanks dat ze al met 4 maanden melk gaf, kan het dus toch zo zijn dat er een gezond veulen geboren wordt.
Het was wel een spannende dracht, maar gelukkig is die goed afgerond.
Het veulen kun je zien in de kraamstal in de picture. Haar naam is Cisely.

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:37

Gefeliciteerd en mooi dat het allemaal goed afgelopen is. Ben benieuwd naar de foto's.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:38

gefeliciteerd! Fijn dat het toch goed afgelopen is!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:49

agee: Gefeliciteerd! Heeft ze nu al die tijd regumate gekregen?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 17:17

Nee, ze heeft 100 dagen regumate gehad.
Daarna zijn we gestopt. Toen leek het even erop dat de uier weer vol zouden schieten, maar dat ging direct weer weg.
Vanaf de 9e maand van de dracht heeft ze al weer een vol uier gehad, maar ze liet geen melk lopen.
Op advies van de DA is ze toen wel op rust gezet zodat ze zich nergens meer druk over kon maken.
Twee dagen voor de geboorte heb ik gezien dat het veulen aan 't proefdraaien was, en ook begon ze wat te kegelen.
Toch had ik nog niet gedacht dat ze al zou gaan bevallen want ze moest nog tot 9 juni.
Alles is vlug gegaan (heb alleen 't laatste stuk van de bevalling gezien), maar de nageboorte kwam niet vanzelf af. Na een injectie van de DA is die wel mooi kompleet afgekomen.
Ik wil haar nog een keer laten dekken, maar op advies van de hengstenhouder doen we dat niet op de 10-dagen hengstigheid.
Beter zou zijn om te wachten tot de volgende. Gaan we dus ook doen.