[H][KWPN-tuig]Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

priscilla

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:18

je hebt een leuke site daar kun je hel veel vinden over het fokken en welke hengst bij welke merrie enz enz.
www.paardenfokken.nl

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:25

DebbieY schreef:
Hallo, je kan toch wel voor een bepaalde kleur gaan! Ik zou die van mij nooit met een vos dekken.. Ik bedoel, nu looop jij dat paard een beetje aftekraken ofzo, ik weet t niet hoor!

Zal ik je even uit de droom helpen. Ook een zwarte op een vosmerrie kan een vos geven.

En aan jou advies ( omdat jij weg bent van painted black) heeft de ts niet zo heel erg veel.

@ ts, ik zou indien je iets rijtpischer zou willen fokken misschien aan een gelderse hengst denken.
Ik ga met Suzanne mee wat betreft het papier, en dat het eigenlijk zonde is om er een rijpaardhengst op te zetten.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:32

@ Liesje23 Klopt, dat ik daar weg van ben en dat zij daar niks aan heeft, maar ik mag toch mn mening geven?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:34

DebbieY schreef:
@ Liesje23 Klopt, dat ik daar weg van ben en dat zij daar niks aan heeft, maar ik mag toch mn mening geven?

tuurlijk, maar doe dat in een ander topic over painted black. De Ts-er vraagt wat iemand een goede keuze vindt voor haar merrie. En omdat jij nou weg bent van pb, en toevallig een leuk veulen hebt, uit waarschijnlijk een compleet andere merrie dan die van de ts, wordt je mening niet echt gewaardeerd.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 13:44

@ ts, ik zou indien je iets rijtpischer zou willen fokken misschien aan een gelderse hengst denken.
Ik ga met Suzanne mee wat betreft het papier, en dat het eigenlijk zonde is om er een rijpaardhengst op te zetten.[/quote]

Dus jullie zouden er een tuigpaard op zetten?
Zoja welke?
Ik dacht juis omdat m'n paard meer rijtypisch is(vind ik) het beter was op er ook een rijtypische hengst erop te zetten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:03

Liesje23 schreef:
Ik ga met Suzanne mee wat betreft het papier, en dat het eigenlijk zonde is om er een rijpaardhengst op te zetten.

My_Lady schreef:
Dus jullie zouden er een tuigpaard op zetten?
Zoja welke?
Ik dacht juis omdat m'n paard meer rijtypisch is(vind ik) het beter was op er ook een rijtypische hengst erop te zetten

Het ligt er ook aan wat je precies wilt fokken en of je het wilt houden.
Ik zou zelf voor een Gelderse hengst gaan. Je hebt neem ik aan het paard gekocht omdat het je aanspreekt, en om het type een beetje te behouden zou ik richting Gelders gaan. Net wat minder tuigtypisch. Neem bijv Upperville.

Of kies voor een hengst als bijvoorbeeld Farrington

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 14:14

Het ligt er ook aan wat je precies wilt fokken en of je het wilt houden.
Ik zou zelf voor een Gelderse hengst gaan. Je hebt neem ik aan het paard gekocht omdat het je aanspreekt, en om het type een beetje te behouden zou ik richting Gelders gaan. Net wat minder tuigtypisch. Neem bijv Upperville.

Of kies voor een hengst als bijvoorbeeld Farrington[/quote]

Ik heb het paard gekocht omdat het paard me aansprak. En omdat het paard mij voor een groot deel heeft uitgekozen. Ik wist niet eens dat ze papieren had. Ik wilde een lief paard met of zonder papier dat maakte me niet uit.

Als ik haar laat dekken dan hou ik het niet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:25

Suzanne F. schreef:
Tja eigenlijk zou het bijna zonde zijn om op zo'n lijn een rijpaardhengst te zetten.
Aan de andere kant is dit een paard met al een zware component Cambridge Cole en je moet haast wel uitwijken naar een gelders of rijpaard hengst om niet onwijs veel inteelt te krijgen op hem. Ik ben niet zo bekend met de tuigers, maar zijn er nog hengsten zonder Cambridge Cole (of z'n zoon Renovo)?

Ik zou dus alleen al op basis van karakter geen Houston kiezen, maar een echte brave en daarbij een "rijpaarden-type-maker". Voor het type verbeteren is misschien Gribaldi wat, maar of de nakomelingen daar echt minder heet van worden is de vraag. Qua type waren de upper-class veulens best mooi, en misschien is Oscar wat (lijkt me dan wel richting een gelders type gaan) of voor de "echte gelderse" Koss / Parcival / Vitens.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:02

-> FB

sammie_44

Re: [H][KWPN-tuig]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:51

Voor een tuiger nog redelijk rijtypisch gebouwd! Vind het een leuke merrie.
Verder ouz ik niet weten waarom je beter een tuiger met een tuiger kan kruizen, tuigers met rijpaarden kunnen erg mooie kruizingen opleveren met erg mooie gangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:03

Ik vind het echt een type basispaard en zou ook in de gelderse richting blijven. Ik heb ook 2 merrie's uit een tuigpaardmoeder, 1 zelfs met hackney bloed en dit is toch een fijn rijpaard, zowel springen als dressuur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:04

Het valt mij ook nog mee eerlijk gezegd, als je het veulen wilt verkopen dan moet je wel weten dat rijpaard X tuiger niet zoveel oplevert meestal,dus dan moet je voor jezelf overwegen of je er geld ,tijd en risico aan wil besteden,terwijl je waarsch. nieteens het dekgeld + dierenartskosten eruit krijgt. Als je er toch voor gaat dan zou ik er ook een gelderse opzetten,krijg je toch een wat rijtypischer paard en het sluit waarschijnlijk beter aan bij je merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:06

Hoe kom je er bij dat dat niets oplevert? Er kan een geweldig mooi rijpaard met extra front en beweging uitkomen, zeker bij deze, want dit is wel een mooie merrie, niet overdreven tuigtypisch en mooi hoofd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:20

arie53 schreef:
Zou dat werkelijk helpen Sammie? Het gros van de adviezen raakt meestal niet verder dan wat modehengsten of x of y geeft goede veulens. Met verantwoord fokken, hebben deze adviezen niets van doen.

Nee arie, je hebt gelijk. De eerste penny had zich al gelijk gemeld. Maar soms moet je roeien met de riemen die je toegereikt krijgt. En ik was bij deze nog niet eens aan roeien toegekomen Knipoog

Citaat:
Als ik haar laat dekken dan hou ik het niet.
Als je het niet houdt dan zou ik er nog maar 3x overnadenken. Zo geweldig is de markt niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:28

Janne: ik heb zelf op een handelstal gewerkt en ik weet dat dat soort kruisingen geen zak opleveren.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:13

Haha bedoel je mij soms als "pennymeisje"? Dan heb je het goed fout, maar maakt niet uit. Je mag altijd zeggen wat je denkt we zitten gelukkig in een vrij land! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:27

Elisa2 schreef:
Janne: ik heb zelf op een handelstal gewerkt en ik weet dat dat soort kruisingen geen zak opleveren.

zegt niks over de kwaliteit van deze merrie en haar eventuele veulen.
de 'handel' is op het moment sowiezo slecht dus geen zak opleveren doet een gewoon gemiddeld rijpaardveulen ook niet als je het voor de verkoop fokt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:34

En de kruizingen staan daar weer achter aan. Voor tuigers is sowieso al een beperkte markt en die zitten ook niet te wachten op rijpaard x tuigerkruising. Dan kun je nog beter een gelderse zoeken, of nog beter niet fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:35

een gelderse hengst op deze tuigmerrie geeft een gelders veulen, zowel qua type als papier.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:36

Ja dat geloof ik ook wel, maar het blijft op papier toch ook tuiger staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:41

Veulen wordt gewoon in de gelderse richting ingeschreven, het tuigpaard was tenslotte vroeger ook gelders, in de pedigree van ieder gelders paard kom je een tuigpaardhengst tegen, met of zonder aanverwant bloed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:47

Ja dus? Dan heb je een GP, blijft op papier een hoop Tp staan. Wordt er toch echt niet stukken beter verkoopbaar door, tenzij je echt een liefhebber kunt vinden. De markt is gewoon sterk beperkt, zeker als de ts zélf de bouw wilt behouden. Ook voor de Gp (wat dus meer een type dan bloed is geworden) wordt er toch iets meer van het paard verwacht. Voor een Tp x Tp geldt hetzelfde, maar daar is deze merrie niet tp typsch genoeg. Kortom beperkte vraag op een markt die al veelste veel aanbod kent. Om nog maar over de risico's te zwijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:55

Ik ken veel niet-liefhebbers die toch heel graag mijn GP x TP willen kopen! De markt voor gelderse paarden is groeiende en ik vind dit een mooie merrie, ik denk dat je er met een rijtypische gelderse hengst een fijn paard mee kan fokken waar in de markt ook vraag naar is.
Hoe kom je erbij dat er veelste veel aanbod van gelderse paarden is? Het is de rijpaardrichting van het KWPN niet!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:00

Ik doelde daar meer op de (volle en echte) Tp's. Rp is nog erger qua aanbod *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:03

Dit is een basistype merrie, geen rijpaard en geen tuigpaard. Hier fok je gewoon een leuk gelders veulen mee. Al zou je er een TP hengst voor gebruiken, dan komt hier nog geen moderne tuiger van.